Abortista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kalju
  • Aloitettu Aloitettu
Jotta voi olla realistista käsitystä vaikeasti vammaisen lapsen hoitamisesta, se täytyy kokea.

Vaikeavammaisen hoitaminen on raskasta. Pahimmissa tapauksissa lapsi ei edes juurikaan ole kontaktissa ympäristöönsä. Monet ihmiset unohtavat puolustuspuheissaan myös se, että vammaisuus ei ole pelkkää henkistä jälkeenjääneisyyttä, vaan vammaisella on usein muita fyysisiä vammoja, jotka aiheuttavat kipua ja haittaa. Elinaika on lyhyempi kuin terveellä ja se voi sisältää paljon erilaisia lääketieteellisiä operaatioita.

Yksi yleinen abortoinnin syy on trisomia-18. Alla siitä lisätietoa. Jokainen voi itse miettiä, että haluaako synnyttää lapsen, joka kuolee vauvana ja sen ajan kärsii erilaisista vaivoista. Onko se elävän ihmisen raaka murha, jos päätyy aborttiin.

"Trisomia 18
Täydellinen trisomia 18-oireyhtymä

Trisomia 18-oireyhtymän tunnusmerkkejä ovat pienipäisyys, pään epämuodostuminen, silmävauriot, huuli- ja kitalakihalkiot, korvien muotovauriot, pieni lantio, sydänvika, sormien ja varpaiden poikkeavuudet sekä syvä kehitysvammaisuus. Keskushermoston vaurioihin kuuluu varhainen neuraaliputken vaurioituminen, huono imukyky ja heikko itku sekä silmien epämuodostumia. Myös synnynnäinen kaksoiskohtu kuuluu oireisiin.
Sydänvikoja esiintyy n. 90 %:lla vammautuneista. Niistä yleisimpiä ovat kammioiden väliseinän aukko (VSD), avoin valtimotiehyt (patent ductus arteriosus eli PDA) sekä keuhkovaltimon ahtauma (stenosis arteriae pulmonalis).

Trisomia 18-oireyhtymän esiintyvyys on noin 1/5.000 - 8.000 syntyvää lasta kohti. Riskitekijänä pidetään pitkittynyttä raskautta.

Tässä oireyhtymässä n.90 % tapauksista on selkeitä trisomioita ja 10 % mosaiikki-tapauksia. Translokaatiot ovat äärimmäisen harvinaisia. Noin 80 % vammautuneista on naisia.

Jopa 90 % vammautuneista kuolee ensimmäisen elinvuoden aikana. Kehittyneen terveydenhuollon maissa elää silti suhteellisen paljon Trisomia 18:n vammauttamia ihmisiä. USA:ssa heitä väitetään olevan n. 4.000."

(LÄHDE: http://www.saunalahti.fi/kup/syndroma/trisom18.htm)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
reinhardt sanoi:
Miksi pitäisi tulla vastauksia? Sattuu olemaan biologinen tosiasia, että nainen tulee raskaaksi, mies siittää lapsen. Sen kanssa meidän täytyy elää.

Ihan totta? Kiva kun kerroit minullekin. ;)

Pointti vaan oli se, että jos miehellä on velvollisuus elättää, niin pitäisi olla oikeus myös vaikuttaa asiaan jos mitään yhteistä tulevaisuutta ei "pariskunnalla" ole, mutta tätä sinä et näytä naisena hyväksyvän.

ellei asia ole sinulle timba sattunut valkenemaan, elämä ei ole aina reilua. Jos sinulle on sellaista joskus luvattu, tee valitus. Olemassaolevien realiteettien mukaan tässä joudutaan elämään.

No mulla EI OLE mitään henkilökohtaista kokemusta tästä asiasta. Näitä tapauksia vaan kuulee sieltä ja täältä ja ei varmasti ole mikään kovin mukava juttu sen miehen kannalta. Yksi "kaveri" seurusteli tytön kanssa, tyttö tuli raskaaksi. Nainen dumppasi miehen ja mitään yhteyttä mies ei lapseen saa pitää, mutta ruokot pitää maksaa. Tämäkö on sun mielestä sitten oikein ja sitä reilua elämää? Jotain muutosta tähänkin asiaan pitäisi saada.

Mutta antaa olla, tästä asiasta mitään järkevää saa aikaseen kuitenkaan...

Tuskin voi olla mitään raukkamaisempaa naisen taholta kuin se että jopa valehtelemalla hankkiutuu raskaaksi ("mä syön pillereitä") ja vaatii sitten joltain satunnaisesti tapaamaltaan mieheltä elatusmaksuja. Että ihan turha on laittaa naisen raskaaksi tulemisesta vastuuta pelkästään miehelle.

Ja tuo mitä Hippa kirjoitti vaikeasti vammaisen lapsen syntymästä pistää kyllä ajattelemaan. Jos lapsen odotettavissa oleva elinikä on korkeintaan yksi vuosi ja se on pelkkää vakavien sairauksien kanssa kitumista niin voi hyvällä syyllä kysyä että kenelle ja mitä tarkoitusta varten tällainen lapsi annetaan syntyä. Tarkoitan nyt niitä tapauksia missä voidaan jo raskauden alkuvaiheessa määritellä 100% varmuudella se että tulossa on erittäin vaikeasti vammainen lapsi.

Mietipä reinhardt ihan vähän!

Vittu mikä spede!

"Ihmettelinkin, eikö kukaan tule ajatelleeksi tätä pointtia. Mutta ehkä meidän pitäisi olla kuin lestadiolaiset, joiden mielestä on ok, että 10 lapsen äiti kuolee kohdun repeämään odottaessaan numeroa 11 -kun sekä ehkäisy että abortti ovat saatanasta ja miehen täytyy kuitenkin saada huvinsa."

Tuun 9-lapsisesta lestadiolaisperheestä ja toi sun tekstis sai aikaan vitun väkivaltasia ajatuksia. Sulta pitäis katkoa kädet, että voisit sitte kaverille sanellessas ensin miettiä asioita hiukka syvempää. Ja kenties ottaa selvää tosiasioista! Vitun pelle!

Montako lestadiolaista kohdunrepeämää tiedät? Voit luetella vaikka nimeltä ne KAIKKI. Ei ne ehkäisy ja abortti ole saatanasta vaan heidän mukaan lapsi on Jumalan lahja ja ainutlaatuista elämää ei lopeteta. Kukaan ei voi väittää, että lapsia vieläkään tehdään, kyllä niitä SAADAAN. Miten muuten selitetään lapsettomat pariskunnat, jotka ovat vuosia yrittäneet saada lasta?

Ja toi "miehen täytyy kuitenkin saada huvinsa"!!! Perkele luulet sä että lestadiolaisilla nainen on alistuja, joka "joutuu" synnytyskoneeksi ja reiäksi miehelle, joka on perheen pää? Sä rinnastat ton johonkin afrikkalaiseen muslimiin, joka panee vaimojaan ja ompelee värkin kiinni, kun sitä ei tarvita! Ja jonka vaimo on OIKEASTI alistettu miehisessä yhteiskunnassa.

Lestadiolaisilla uskonto on niin suuri osa elämää ja vahva elämäntapa, missä naisella on oma arvostuksensa ja paikkansa. Ei se nainen ole kotinsa vanki. Vai miltä kuulostaisi vaikka seitsemän lapsen hoidatus kunnallisesti, jotta äiti pääsee "tasa-arvoisesti" töihin tehtaalle? Kotiäityis on tuossa tilanteessa parasta. On munkin äiti ollu ennen-välissä ja jälkeen työelämässä ja lasten saanti on ollut niin luonnollista kuin olla voi. Mua aina vähän hymyilyttää nää jutut "sit ku on varaa ja hyvä tilanne"-jutut. Kyllä meillä Suomessa on aika helppoa tulla toimeen pikku lapsen vanhempana. On kuitenkin resurssit eri luokkaa kuin esim. Albaniassa.

Sä voisit tulla vaikka mun kotiin käymään ja tarkistamaan mun äidin fyysinen kunto ja henkinen tila. Vois käsitykset hiukka muuttua pienen keskusteluhetken jälkeen.
Toi osu sen verran hyvään kohtaan, että ei oo vähään aikaan tähän malliin sylettäny. Niin, reinhardt, mieti vähän ja ota selvää. Voihan sitä heittää hauskan kuulosta tekstiä, mut vois siellä olla totuuspohjaa joukossa.

En muistele pahalla, ku sä oot vaan niin tietämätön. :)

Heh, täälläpäin asuvan lestadiolaisen isän suusta kuultua: "Niin kauan tulee lapsia, kun seisoo" Tosin periaate on ihan ymmärretävää, sillä tässä tapauksessa 15 nupin lapsikatras on erinomaista ja halpaa työvoimaa. Sairasta..

Varmaan jokainen kysenomaisen perheen lapsista tuntee itsensä erityiseksi ja rakastetuksi.. Right! Ehkä tietynlainen "sotilaallinen" järjestys elämänrytmissä luo omanlaisensa keskenäisen rakkauden. :rolleyes:

haba sanoi:
Vittu mikä spede!

Kylläpäs me nyt kiihdymme. En väitä tietäväni lestadiolaisuudesta yhtä paljon kuin joku sellaisessa perheessä elänyt. Mutta ensinnäkin lestadiolainen nainen, joka on uskoon kasvatettu, ei ole valinnut roolia itse, vaan hänet on enemmän tai vähemmän aivopesty siihen -sama pätee kaikkiin muihinkin uskontokuntiin, tai ylipäänsä kulttuureihin, missä ihmisille määrätään joku melko tarkkaan rajattu rooli.

Tosiasia käsittääkseni on, että lestadiolaiset eivät käytä ehkäisyä eivätkä hyväksy abortteja. Syy on minulle yhdentekevä; tosiasia on, että monille naisille useamman lapsen synnyttäminen on hengenvaarallista.

Edelleen minusta on nykymaailmassa melko kyseenalaista hankkia lapsia niin paljon kuin sattuu tulemaan. Kukin tietysti tyylillään. Ja jokainen tulee uskollaan autuaaksi.

EDIT: Niin, ja kunnollinen kristitty mies siis uhkailee naista väkivallalla?

Viimeksi muokattu:
reinhardt sanoi:
Tosiasia käsittääkseni on, että lestadiolaiset eivät käytä ehkäisyä eivätkä hyväksy abortteja. Syy on minulle yhdentekevä; tosiasia on, että monille naisille useamman lapsen synnyttäminen on hengenvaarallista.

Onhan se aika erikoinen uskonto kun naiset synnyttävät lapsia parin vuoden välein 18-vuotiaasta aina nelikymppäriksi asti. :rolleyes:

maneater sanoi:
..Äidillä ei ole oikeutta tappaa lastaan syntymän jälkeen, joten miksi olisi ennen syntymääkään? ..

Jos laki sen sallii niin silloin hänellä on oikeus.

En oo ite ollu yli kymmeneen vuoteen lestadiolainen enkä yritäkään olla kunnollinen kristitty. Teit vaan asiasta niin simppelin stereotypian, että oli pakko vastata. Miksi minä en ole enää lestadiolainen, jos ne aivopesee? Voisit edelleen tutustua aiheeseen paremmin. Jokainen saa valita lopulta oman tiensä. Enkä kannata väkivaltaa naisia kohtaan. Mutta edelleen sun mielipiteet on niitä mustavalkoisia. Kiitos ja hei.

haba sanoi:
En oo ite ollu yli kymmeneen vuoteen lestadiolainen enkä yritäkään olla kunnollinen kristitty. Miksi minä en ole enää lestadiolainen, jos ne aivopesee?
Olisi mielenkiintoista kuulla, miksi et enää ole lestadiolainen etkä myöskään ns. kunnon kristitty (koko termi "kunnon kristitty" on tietenkin makuasia ja määrittelykysymys).

Miksi se olisi juuri minusta mielenkiintoista kuultavaa? Koska olen huomannut itse ja muidenkin kuullut saman havainnon tehneen, että Oulun yliopiston humanistisen tiedekunnan kieltenlukijoista (erityisesti saksa ja ruotsi) yllättävän moni on entisiä lestadiolaisia. Miksi sinä lähdit liikkeestä ja osaatko kertoa joitakin muita syitä lähtemiseen, kuin omasi (jos olet esim. jutellut asiasta muiden liikkeestä lähteneiden kanssa)?

Lisäksi mieltäni on pitempään askarruttanut se, miksi lestadiolaisille alkoholi on niin tiukasti kiellettyä, mutta tupakointi täysin sallittua.

Kysehän on tämän ketjun kannalta tietenkin off topicista, mutta jos asiallisesti juttelee, niin liekö parin postauksen verran off topicia näin yleisellä puolella mahdottoman vaarallista. :)

Huom! Em. täysin neutraalisti, en yritä piruilla enkä vitsailla tms. Kaipaan vain lisätietoa asiasta.

iivili sanoi:
Lisäksi mieltäni on pitempään askarruttanut se, miksi lestadiolaisille alkoholi on niin tiukasti kiellettyä, mutta tupakointi täysin sallittua.
Liikkeen perustajan, Laers Leevi Lestadiuksen, isä oli alkoholisti.

Ankka sanoi:
Liikkeen perustajan, Laers Leevi Lestadiuksen, isä oli alkoholisti.

... ja Lars Leevi itse kova tupakkamies, veikkaan mä. Mutta minuakin kiinnostaisi kuulla perusteluja sille, miksi alkoholin juominen - edes vähäisessä määrin - on syntiä ja väärin, mutta röökiä sen sijaan saa vetää niin paljon kuin sielu sietää. Ja huom., minullakaan ei ole tarkoituksena v***uilla tms., vaan olen vain ihan rehellisesti utelias.

:offtopic:, siis.

EDIT: Se muuten taidettiin kirjoittaa Laestadius, näin muistelen. Pienimuotoinen pilkunnussinta on aina paikallaan ;)

Gillyanne sanoi:
EDIT: Se muuten taidettiin kirjoittaa Laestadius, näin muistelen. Pienimuotoinen pilkunnussinta on aina paikallaan ;)
Juu, ei mitn. Viimeksi oon ala-asteella perehtynyt asiaan. Oli lestadiolainen ope.

Mutta vähän näyttää lähtevän :offtopic: :ksi tää threadi.

Off-topichan on Yleisen keskustelun suola (ja sokeri ja välillä pippurikin) ;)

Itse aiheeseen sen verran, että abortin kieltäminen/sen saamisen huomattava vaikeuttaminen ei todellakaan olisi järkevää, sillä se johtaisi hyvin todennäköisesti laittomien aborttien määrän huimaan kasvuun (en muista, joko joku oli tämän ottanut esille aikaisemmin). Tietenkään abortti EI ole ehkäisykeino eikä mikään jokapäiväinen pikkujuttu, mutta jos nyt siihen kuitenkin syystä tai toisesta päädytään, niin IMO parempi hoitaa se laillisesti, hygieenisissä olosuhteissa ja osaavan henkilökunnan toimesta kuin jonkin puoskarin "vastaanotolla"/jopa itse metallihenkarilla tms. (kyllä, tätäkin tapahtuu, en tiedä paljonko Suomessa, mutta ainakin sellaisissa maissa, joissa abortti on kautta linjan laiton).

Kyllä reinhartin kannattaisi oikeasti tutustua hieman abortin problematiikkaan esim. kirjallisuuden avulla, niin kykenisi ajattelemaan asiasta muullakin kuin tunteella. Sama juttu ton aivopesun suhteen. Tutustu historiaan, niin saatat ymmärtää, että jokainen ihminen on niin oman aikansa ja kulttuurinsa vanki, että on aivan turha puhua mistään vapaasta tahdosta. Sen kun ymmärrät, niin ehkä ymmärrät hieman paremmin esim. ääriryhmiä ja myös omaa kulttuuriasi.

Eiköhän tämä riitä tästä.

Vaihtoehtoisesti valtio voisi maksaa naiselle tuntuvaa korvausta raskauden loppuun saattamiseksi, ja ottaa lapsi valtion huostaan syntymän jälkeen.

Ei jumalauta ........ :wall:

haba sanoi:
Kukaan ei voi väittää, että lapsia vieläkään tehdään, kyllä niitä SAADAAN. Miten muuten selitetään lapsettomat pariskunnat, jotka ovat vuosia yrittäneet saada lasta?
Hah, miten niin ei voi? Minä ainakin väitän niin. Parittelussa ei ole mitään sen ihmeellisempää kuin siittiön saattaminen munasolun luokse. Eikä lapsettomuudestakaan tarvitse tehdä mitään suurta numeroa. Siinä tapauksessa vaan se siittiö ei kykene hedelmöittämään munasolua. Esim. siittiö ja munasolu eivät yksinkertaisesti kohtaa tai jotain muuta on vialla. Ehkä sun mielestä tässä tapauksessa jumala ei anna lahjaa, mutta mun mielestä miehelle voi vain sanoa, että et vain osaa. Mitäs mieltä oot keinohedelmöityksestä? Kyllä siinä ainakin mun mielestä lapsi oikein tekemällä tehdään. Entäs kloonauksesta? Jep, vielä ei ole todistettavasti kloonattu ihmislasta, mutta ihmisalkio on kloonattu siihen vaiheeseen, että hedelmöittynyt munasolu on alkanut jakautua. Tässä kohtaa peli on vihelletty poikki ja kehitys pysäytetty eettisistä syistä.

Mua alkaa aina naurattaa, kun uskovaiset alkavat paasata muille omia uskomuksiaan. Tottakai ihmiset saavat uskoa johonkin "ihmistä ylempään", mutta on kummallista, että ei kuitenkaan anneta tilaa toisten ihmisten erilaisille maailmankuville.

Yksi kysymys, josta nyt ei tarvitse suuttua kenenkään...
Jos Haba sinun äidilläsi (siis tämä on vain esimerkki, ei saa ottaa nokkiinsa) olisi havaittu raskauden alkuvaiheessa jokin terveyttä vaarantava juttu, siis sellainen jossa raskaus olisi suositeltu keskeyttää, tai äitisi tulisi kuolemaan viimeistään synnytyksessä, niin olisitko hyväksynyt abortin äidin hengen pelastamiseksi, vai äidistä viis ja lapsi tähän maailmaan?

Uteliaisuudesta kysyn...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom