Mä oon aamutreenien kannattaja.
Mä oon pirteimmilläni aamulla, koko loppupäivä on vireystason kanssa alamäkeä.
Vaikka tuntuukin, että sängystä nouseminen on vaikeaa, niin nouseminen helpottuu kummasti, kun tietää pääsevänsä heti treenaamaan.
Mulla homma menee suurinpiirtein näin: Aamulla kun herään, niin kofeiinitabletti naamaan, pikaisesti aamutoimet ja sitten lämppäreitä ottamaan. Lämppäreitä teen ehkä hiukan keskimääräistä enemmän muihin verrattuna, mutta onpahan ainakin kroppa sitten hereillä kun ekat kunnon sarjat alkavat.
Mähän treenaan kotona, eli ei mene aikaa salille vääntäytymiseen. Yleensä alta 20 minuutin heräämisestä olen jo ottamassa lämppäreitä. En syö mitään ennen treeniä, enkä mitään protskudrinksuakaan ota. Yhden kofeiinitabletin nappaan ja sitten vettä tulee juotua...
Kun on sitten aamulla saanut treenattua, niin koko loppupäivän voikin keskittyä syömiseen ja lepäämiseen :D Ei tarvitse miettiä, että "nyt täytyy pitää kolmen tunnin syöntitauko ennen treeniä, jonka jälkeen kestää vielä reilu tunti ennenkuin saa ruokaa. Eli ei mene keskellä päivää tai illalla sille linjalle, että treenin takia tulisikin melkein 5-6:n tunnin syömättömyys. Voi keskittyä mättämään ruokaa mukavasti 3 tunnin välein.
Silloin kun treenasin illalla, suurimmat kaksi ongelmaa olivat seuraavat:
1.Kroppa pitkään aivan vireessä. Iltatreenin jälkeen ei unta millään vaan hikisenä tuli pyörittyä sängyssä tuntikaupalla.
Nyt kun treenaan aamulla, ei ole illalla ainakaan treenistä johtuvia univaikeuksia.
2.Iltatreenin jälkeinen palautumisjuoma aiheutti tietenkin hirveän kusihädän ja herätyksen kesken makeimpien unien. Muutenkin, kun treenin jälkeen pitäisi koittaa hiukan syödä, ongelmaksi tulee nukkumaanmenoajan venyminen, jos hiukan odottaa, että "maha laskisi"...
Mulle aamutreeni on ainoa kunnollinen vaihtoehto. Ainoaksi ongelmaksi ehkä muodostuu päivät, jolloin olisi vuorossa sekä puntti, että aerobinen. Tykkäisin tehdä molemmat heti aamulla, joten silloin on valinnan paikka. Useimmiten kuitenkin aerobinen menee ohi, teen sen aamulla ja sitten puntin myöhemmin.