Aamulla treenaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja butkus
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Mulle sopii parhaiten treenaaminen aamupäivisin n.10.30-12.00 jos pääsee alottaan niin kulkee vaan parhaiten. Joskus myös aikasemmin tullu käytyä ja ihan ok on sujunut. Lähinnä aikaisen treenaamisen kanssa voi tulla ongelmia ravintopuolella, että miten saa syötyä ja energian riittämään treenaamiseen. Tästä varmaan johtuu yleensä aikaisen treenaamisen vaikeaksi kokeminen.

Itse käyn yleensä kuuden aikaan treenailemassa. Aamulla syön korkeintaan banaanin, mysliä tai jogurttia. Muutaman kerran kokeilin ottaa vähän raskaamman aamiaisen noin tuntia ennen salille menoa, mutta ei toiminut ainakaan minulla.

Minulla nälkä iskee noin puoli tuntia treenin jälkeen ja sitten onkin saatava ruokaa pian, muuten alkaa tärisemään ja heikottamaan raskaasti. Muutenkin tuntuu että ruokaa uppoaa huomattavasti enemmän kun käyn aamulla salilla, kuin mitä jos kävisin illalla.

mulle on muotoutunut tälläinen tapa eli 7.30 ylös sängystä 7.40 heradrinksu
8.10-8.30 salille toimii mulla loistavasti, painoissa ei ole mitään eroa iltatreeneihin.
Mulla on jos menen salille illalla klo 21-22 saa nukkumiselle sanoa hei hei ennen 01.00 on turha yrittää nukkumista.

Itse aloitin aamutreenit monta vuotta sitten,alussa meni pari viikkoa että elimistö tottui rytmiin ja sai itsestään saman irti kuin illalla.Nykyään aamutreenit onnistuu aika harvakseltaan vuorotyön takia mutta jos on vaan mahdollisuus mennä aamulla niin varmasti menen.Ennen aamutreeniä olen juonut puoli litraa vettä enkä syönyt mitään mutta optimaalisin tapa olisi käsittääkseni ottaa pelkästään heraa ennen treeniä niin se olisi verenkierrossa suhteellisen vihaseen,tämä tavan otankin varmaan käyttöön kunhan taas pääsen treenaamaan tämän pakollisen treenitauon jälkeen.

Mä oon aamutreenien kannattaja.

Mä oon pirteimmilläni aamulla, koko loppupäivä on vireystason kanssa alamäkeä.
Vaikka tuntuukin, että sängystä nouseminen on vaikeaa, niin nouseminen helpottuu kummasti, kun tietää pääsevänsä heti treenaamaan.

Mulla homma menee suurinpiirtein näin: Aamulla kun herään, niin kofeiinitabletti naamaan, pikaisesti aamutoimet ja sitten lämppäreitä ottamaan. Lämppäreitä teen ehkä hiukan keskimääräistä enemmän muihin verrattuna, mutta onpahan ainakin kroppa sitten hereillä kun ekat kunnon sarjat alkavat.
Mähän treenaan kotona, eli ei mene aikaa salille vääntäytymiseen. Yleensä alta 20 minuutin heräämisestä olen jo ottamassa lämppäreitä. En syö mitään ennen treeniä, enkä mitään protskudrinksuakaan ota. Yhden kofeiinitabletin nappaan ja sitten vettä tulee juotua...

Kun on sitten aamulla saanut treenattua, niin koko loppupäivän voikin keskittyä syömiseen ja lepäämiseen :D Ei tarvitse miettiä, että "nyt täytyy pitää kolmen tunnin syöntitauko ennen treeniä, jonka jälkeen kestää vielä reilu tunti ennenkuin saa ruokaa. Eli ei mene keskellä päivää tai illalla sille linjalle, että treenin takia tulisikin melkein 5-6:n tunnin syömättömyys. Voi keskittyä mättämään ruokaa mukavasti 3 tunnin välein. :)

Silloin kun treenasin illalla, suurimmat kaksi ongelmaa olivat seuraavat:

1.Kroppa pitkään aivan vireessä. Iltatreenin jälkeen ei unta millään vaan hikisenä tuli pyörittyä sängyssä tuntikaupalla.
Nyt kun treenaan aamulla, ei ole illalla ainakaan treenistä johtuvia univaikeuksia.

2.Iltatreenin jälkeinen palautumisjuoma aiheutti tietenkin hirveän kusihädän ja herätyksen kesken makeimpien unien. Muutenkin, kun treenin jälkeen pitäisi koittaa hiukan syödä, ongelmaksi tulee nukkumaanmenoajan venyminen, jos hiukan odottaa, että "maha laskisi"...

Mulle aamutreeni on ainoa kunnollinen vaihtoehto. Ainoaksi ongelmaksi ehkä muodostuu päivät, jolloin olisi vuorossa sekä puntti, että aerobinen. Tykkäisin tehdä molemmat heti aamulla, joten silloin on valinnan paikka. Useimmiten kuitenkin aerobinen menee ohi, teen sen aamulla ja sitten puntin myöhemmin.

Aamutreeni herättää ja toimii aina. Herättyäni juon vain vettä ja proteiinijuoman, jossa rkl glutamiinia ja pari rkl heraa. Matkalla salille siirryn koviin huumeisiin eli nautin kofeiinitabletin sekä tuopillisen vahvaa espressoa ja kuuntelen autoreteoista jotain äkäistä punaniskaheviä tai teiniangstipomppuheviä. Treeni alkaa n. klo 8 ja kestää 45-60 minuuttia, jonka jälkeen juon yksinkertaisen palautusjuoman, jonka jälkeen on nälkä puolen tunnin päästä, jonka jälkeen on nälkä kahden tunnin välein, ja yöllä nukun kuin tukki.

Aamutreeni on sikäli mukava vaihtoehto, että "normaalit" arkirutiinit, kuten sosiaalisten taitojen harjoittaminen, rationaalinen ajattelu ja normaalien ihmisten elämän simulointi, on helpompaa kyykkytreenin jälkeen kuin ennen kyykkytreeniä, jolloin on luontevampaa esim. juoda vahvaa espressoa tuopista ja kuunnella äkäistä punaniskaheviä ja kiroilla auton ratissa aamuruuhkassa.

Tuosta ruokailusta vielä senverran että kun vedän 06:30 sen pikkupaukun ja 08-08:30 palauttavan niin olisikohan ennen lounasta (11) järkevää imuroida jotain snadisti kiinteämpää mahaan.. kai tuohonkin tottuu mutta kun on aamulla saanut aina rahka+myslimätön niin massu oli tänään vähän kummissaan siinä ysin ja yhdentoista välillä :D

Tulee muuten aika nätisti protskua tällä uudella systeemillä.. 30+50+50+50g + pari kunnon sapuskaa / vrk ;)

Itsekin treenaan aamusella, mutta vasta n. tunnin aamiaisen jälkeen. Jos en ehdi syödä aamiaista, nappaan vähän heraa ja maltoa naamaan, jonka jälkeen salille voi painua noin puolen tunnin sisällä.

Ilman syömistä en aamutreeniä suosittele. Jos nimittäin syömättä menee salille, voi treenin yhteydessä painaa korvan hauista vasten ja kuulla vaimeaa surinaa, kun aktiini- ja myosiiniketjuja puretaan niin hurjaa vauhtia. :D

Omskakas sanoi:
Itsekin treenaan aamusella, mutta vasta n. tunnin aamiaisen jälkeen. Jos en ehdi syödä aamiaista, nappaan vähän heraa ja maltoa naamaan, jonka jälkeen salille voi painua noin puolen tunnin sisällä.

Ilman syömistä en aamutreeniä suosittele. Jos nimittäin syömättä menee salille, voi treenin yhteydessä painaa korvan hauista vasten ja kuulla vaimeaa surinaa, kun aktiini- ja myosiiniketjuja puretaan niin hurjaa vauhtia. :D

Mikäs juttu tuo nyt on? Ei kyllä pidä paikkaansa. Aamulla treenatessa ilman sen kummosempaa aamupalaa (hiilaripitosta) tilanne on sama, kuin iltapäivällä treenatessa 3-4h ilman safkaa sitä ennen.

Aamutreenatessa ei todellakaan tarvitse pelätä lihaskatoa, jos on vaan edellisenä päivänä / edellisinä päivinä syönyt hiilaria. Oletetaan että varastot on suht täynä, ja on 14h syömättä HH ennen aamutreeniä. Tällöin on edelleen VÄHINTÄÄN 150-200g elimistössä HH varastoja jäljellä.

Tämän lisäksi kun tosiaan kiskasee sen 15-20g heraprotskua 20-30min ennen treeniä, niin saa aika vainoharhanen olla, jos luulee lihastensa vielä purkaantuvan =)

Mulla sujuu treeni illalla, päivällä tai aamulla ennen aamupalaa, paitsi arkisin. Ei vaan jaksa ennen koulua (klo 6-7.30) mennä salille eikä koulun jälkeen iltapäivällä, kun on niin puhki ja väsyttää. Yleensä arkisin meenkin n. klo 20-21. Sen jälkeen syön ja sitte nukkumaan.

Viikonloppusin tai jos on vapaapäivä meen aika usein aamulla ennen aamupalaa ja treeni kulkee, eli mulla ei oo ku hyviä kokemuksia aamutreenistä.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
strike sanoi:
Mikäs juttu tuo nyt on? Ei kyllä pidä paikkaansa. Aamulla treenatessa ilman sen kummosempaa aamupalaa (hiilaripitosta) tilanne on sama, kuin iltapäivällä treenatessa 3-4h ilman safkaa sitä ennen.

No, elimistö alkaa olla jo jonkinasteisessa katabolisessa tilassa 3-4 tuntia viimeisen ruokailun jälkeen. Aamulla treenatatessa tyhjällä vatsalla, on elimistö ollut vailla ruokaa vimeiset 8+ tuntia. Tähän kun lisätään vielä treenin aiheuttama katabolia, ollaan jo melekoosen lihaksia tuhoavassa tilassa.

Toisaalta, en myöskään ymmärrä logiikkaa treenata noin pitkän ajan (3-4 h) kuluttua edellisestä ruokailusta. Itse treenaan yleensä noin 1-2h ruokailun jälkeen ateriasta riippuen. Jos joku haluaa valottaa minulle, miksi noin tehdään, olen pelkkänä korvana. :)

Aamutreenatessa ei todellakaan tarvitse pelätä lihaskatoa, jos on vaan edellisenä päivänä / edellisinä päivinä syönyt hiilaria. Oletetaan että varastot on suht täynä, ja on 14h syömättä HH ennen aamutreeniä. Tällöin on edelleen VÄHINTÄÄN 150-200g elimistössä HH varastoja jäljellä.

Tämän lisäksi kun tosiaan kiskasee sen 15-20g heraprotskua 20-30min ennen treeniä, niin saa aika vainoharhanen olla, jos luulee lihastensa vielä purkaantuvan =)

Muistathan, että elimistö tarvitsee jatkuvasti myös proteiinia eikä lihasten glykogeeni ole muun elimistön (esim. aivojen) käytössä. Jos maksan glykogeeni on vähissä, on katabolia toisasia. Proteiinin nauttiminen tietysti vähentää kataboliaa.

Mitä vainoharhaisuuteen tulee, niin vainoharhaiseksi tunnustaudun. :) On nimittäin sen verran paskat geenit kehonrakennukseen, että pyrin ruokavaliossani ja treenissäni välttämään vaivalla hankitun lihaksen häviämistä kaikin keinoin.

Omskakas sanoi:
Toisaalta, en myöskään ymmärrä logiikkaa treenata noin pitkän ajan (3-4 h) kuluttua edellisestä ruokailusta. Itse treenaan yleensä noin 1-2h ruokailun jälkeen ateriasta riippuen. Jos joku haluaa valottaa minulle, miksi noin tehdään, olen pelkkänä korvana. :)

Esim. tässä viestiketjussa tätä asiaa on puitu halkipoikkijavinoon mm. 5 tunnin löylyministeri Sakkeuksen toimesta. Pitkä syömättömyys saattaa mm. edistää rasvanpolttoa ja lisätä treenitehoa, tällaista on raportoitu mm. Vapaamuurareiden ja Timo Immosen salaisen lahkon kokoontumisajoissa.

Ittelläni kun nuo työajat hiukka vaihtelee niin tulee käytyä salilla milloin mitenkin, ja täytyy sanoa että kyllä nuo aamutreenit on mun juttu. Ja aamutreenillä tarkoitan tässä yhteydessä klo 8 maissa alkavaa treeniä.
Salille kirmaan aamulla ihan tyhjin vatsoin tosin edellisenä iltana tulee syötyä reilummin. Treenit suoritetaan lyhyesti ja tehokkaasti ja hyvin on kulkenut.

Esim. tänään
klo 8.00 herätys
klo 8.15 salilla käsiä heiluttelemassa
klo 9.15 aamupalaa kotona...
klo 11.00 töissä...

Hannibal sanoi:
Esim. tässä viestiketjussa tätä asiaa on puitu halkipoikkijavinoon mm. 5 tunnin löylyministeri Sakkeuksen toimesta. Pitkä syömättömyys saattaa mm. edistää rasvanpolttoa ja lisätä treenitehoa, tällaista on raportoitu mm. Vapaamuurareiden ja Timo Immosen salaisen lahkon kokoontumisajoissa.

Juu, kiitos tiedosta. Vaikken nyt Sakkeuksen kanssa olekaan samaa mieltä hiilareiden nauttimisesta ennen treeniä. Tein vähän "tutkimusta" asiasta ja huomasin olleeni osittain väärässä. Nimittäin näyttäisi siltä, että korkean GI:n ateriat ennen treeniä eivät välttämättä ole hyvä ajatus. Sen sijaan matalan GI:n hiilarit sopisivat kuin nenä silmään nautittuna joitakin tunteja ennen treeniä. Elikkäs ennen aamutreeniä syön edelleen kaurapuuroa ja herajuomaa ja jätän malton pois tai naukkailen sitä treenin aikana tästä lähtien.

Pitkä syömättömyys vs. lyhyempi syömättömyys:

Towards optimizing the timing of the pre-exercise meal.

Maffucci, DM; McMurray, RG

International journal of sport nutrition and exercise metabolism, 2000 Jun, 10(2):103-13

AB: Abstract
The purpose of this study was to compare the effect a 6-hr versus 3-hr prefeeding regimen on exercise performance. The subjects were 8 active women (21.4 +/- 0.9 years, 60.4 +/- 2.4 kg, 19.9 +/- 1.3% body fat, and 165.6 +/- 2.1 cm). All women completed 2 exercise trials (separated by 3-6 d) on a treadmill where they ran at moderate intensity for 30 min with 30-s sprints at 5-min intervals, followed directly by increasing incrementally the grade until volitional fatigue was achieved. The exercise trials were performed 3 hr and 6 hr after consuming 40 +/- 3 kJ/kg meal. Time to exhaustion was 0.75 min shorter (p =.0001) for the 6-H trials compared to the 3-H trials. There were no significant differences in submaximal or peak oxygen uptake, heart rate, or rating of perceived exertion (p >.05). The 6-H trials compared to the 3-H trials resulted in.05 lower RERs (p =.0002), and a 2 mmol lower blood lactate at exhaustion (p =.012). Blood glucose levels and cortisol responses to exercise were similar between trials (p >.05). However, both resting and post exercise insulin levels were lower during 6-H trials. It was concluded that performance of moderate- to high-intensity exercise lasting 35-40 min is improved by consuming a moderately-high carbohydrate, low fat, low protein meal 3-hr before exercise compared to a similar meal consumed 6 hr prior to exercise. Thus, athletes should not skip meals before competition or training sessions.

Hitaiden hiilarien tankkaus ennen treeniä:

Glycemic index--a new tool in sport nutrition?

Burke, LM; Collier, GR; Hargreaves, M

International journal of sport nutrition, 1998 Dec, 8(4):401-15

The glycemic index (GI) provides a way to rank foods rich in carbohydrate (CHO) according to the glucose response following their intake. Consumption of low-GI CHO foods may attenuate the insulin-mediated metabolic disturbances associated with CHO intake in the hours prior to exercise, better maintaining CHO availability. However, there is insufficient evidence that athletes who consume a low-GI CHO-rich meal prior to a prolonged event will gain clear performance benefits. The ingestion of CHO during prolonged exercise promotes CHO availability and enhances endurance and performance, and athletes usually chose CHO-rich foods and drinks of moderate to high GI to achieve this goal. Moderate- and high-GI CHO choices appear to enhance glycogen storage after exercise compared with low GI CHO-rich foods. However, the reason for this is not clear. A number of attributes of CHO-rich foods may be of value to the athlete including the nutritional value of the food or practical issues such as palatability, portability, cost gastric comfort, or ease of preparation.

Matalan ja korkean GI:n hiilarien vertailua:

The effect of glycemic index on plasma glucose and lactate levels during incremental exercise.

Stannard, SR; Constantini, NW; Miller, JC

International journal of sport nutrition and exercise metabolism, 2000 Mar, 10(1):51-61

Consumption of low glycemic index (GI) foods before submaximal endurance exercise may be beneficial to performance. To test whether this may also be true for high intensity exercise, 10 trained cyclists began an incremental exercise test to exhaustion 65 min after consuming equal carbohydrate portions of glucose (HGI), pasta (LGI), and a noncarbohydrate control (PL). Time to fatigue did not differ significantly (p = 0.05) between treatments. Plasma glucose concentration was significantly lower after LGI vs. HGI from 15 to 45 min of rest postprandial. During exercise, plasma glucose concentration was significantly lower after HGI vs. LGI from 200 W until exhaustion. Plasma lactate concentration following HGI was significantly higher than PL from 30 min of rest postprandial through to the end of the 200-W workload. Plasma lactate concentration following LGI was significantly lower than after HGI from 45 min of rest postprandial through to the end of the 100-W workload. At higher exercise intensities, there was no significant difference in plasma lactate levels between treatments. These findings suggest that a high GI carbohydrate meal (1 g/kg body wt) 65 min prior to exercise decreases plasma glucose and increases plasma lactate levels compared to a low GI meal, but not enough to be detrimental to incremental exercise performance.

Omskakas sanoi:
No, elimistö alkaa olla jo jonkinasteisessa katabolisessa tilassa 3-4 tuntia viimeisen ruokailun jälkeen. Aamulla treenatatessa tyhjällä vatsalla, on elimistö ollut vailla ruokaa vimeiset 8+ tuntia. Tähän kun lisätään vielä treenin aiheuttama katabolia, ollaan jo melekoosen lihaksia tuhoavassa tilassa.

Minun käsittääkseni katabolia iskee vasta 6-7h syömättömyyden jälkeen. :) Aika heikko ateria saa olla, jos 3-4h jälkeen syömisestä iskee katabolia, sillä jo raskaan aterian sulatteluun voi vierähtää 4-5 tuntia.
Iltaisin tulee vedettyä ennen unia reilusetti kaseiinia, joka monien tutkimusten mukaan nostaa veren aminotasot ylös jopa 6-7 tunniksi. Siihen päälle vielä öljyt.

Omskakas sanoi:
Toisaalta, en myöskään ymmärrä logiikkaa treenata noin pitkän ajan (3-4 h) kuluttua edellisestä ruokailusta. Itse treenaan yleensä noin 1-2h ruokailun jälkeen ateriasta riippuen. Jos joku haluaa valottaa minulle, miksi noin tehdään, olen pelkkänä korvana.

Ensin valotan omaa kokemustani: Jos treenaisin 1-2h syömisestä, jo pelkästään se, että maha on täynä 1/3 sulanutta ruokaa, estäisi minulta hyvät treenit. Puhumattakaan sitten insun vaikutuksesta verensokeriin, joka suurinpiirtein noilla main alkaa tippumaan ja aikaan saa väsyneen olon.

2-4h syömättömyys ennen treeniä juuri korostaa elimistön omaa kykyä poimia adrenaliinin -> glukagonin avulla glykogeenivarannoista 'korkeatasoista' energiaa lihaksille koko treenin ajaksi.

Omskakas sanoi:
Muistathan, että elimistö tarvitsee jatkuvasti myös proteiinia eikä lihasten glykogeeni ole muun elimistön (esim. aivojen) käytössä. Jos maksan glykogeeni on vähissä, on katabolia toisasia. Proteiinin nauttiminen tietysti vähentää kataboliaa.

Siis hetkinen.. :) Elimistö tarvitsee jatkuvasti proteiineja - Kyllä. *raksuttaa hitaasti* Taitaa mulla olla nyt aivoilla heikonlaisesti glukoosia käytössä kun ei muista mitä piti sanomani =)
Siis kuten sanoin, yötävasten otetulla kaseiinilla saan about koko unien ajaksi proteiineja lihaksille. Sekä heti herätessä tietysti on kriittinen vaihe tämän asian suhteen, ja tällöin on saatava lisää proteiineja. MUTTA EI välttämättä hiilihydraatteja, varsinkaan jos ei niillä halua pilata (itselläni menisi pilalle) aamutreenejään. Sillä elimistössä on kyllä täysin varmasti riittävät glykogeenivarannot (niinkuin ainakin itselläni käytäntö on paremmin kuin hyvin osoittanut) turvaamaan aamutreenin energiatasot.

Toisin sanoen, en näe pienintäkään pointtia tässä sille, miksi aamutreenissä jylläisi minkäänlainen katabolia, vaikka ennen treeniä ei imaisisikaan muuta kuin hieman heraa huuleen.

Omskakas sanoi:
Mitä vainoharhaisuuteen tulee, niin vainoharhaiseksi tunnustaudun. On nimittäin sen verran paskat geenit kehonrakennukseen, että pyrin ruokavaliossani ja treenissäni välttämään vaivalla hankitun lihaksen häviämistä kaikin keinoin.

Näin on näreet tääläkin päässä :D

strike sanoi:
Minun käsittääkseni katabolia iskee vasta 6-7h syömättömyyden jälkeen. :) Aika heikko ateria saa olla, jos 3-4h jälkeen syömisestä iskee katabolia, sillä jo raskaan aterian sulatteluun voi vierähtää 4-5 tuntia.
Iltaisin tulee vedettyä ennen unia reilusetti kaseiinia, joka monien tutkimusten mukaan nostaa veren aminotasot ylös jopa 6-7 tunniksi. Siihen päälle vielä öljyt.

Juu, onhan se eri asia, jos vetää ison kasan karjalanpaistia ja perunoita kuin jos söisi "hillitymmän" aterian.

Tässä pari päivää sitten jouduin ylävatsan ultraäänikuvaukseen. Tutkimusta varten jouduin olemaan kokonaiset 4 tuntia syömättä. Valmistauduin "paastoon" syömällä 30g heraproteiinia, 100g reajuustoa ja puolitoista ruokalusikallista öljyä. Tuntia tätä ateriaa ennen olin syönyt ison, kunnollisen aterian. No, kolmen tunnin päästä minulla oli jo nälkä ja kun pääsin itse tutkimukseen, vatsani vinkui kuin kiusattu sika. :) Siis omalla kohdallani ruoansulatus ja aineenvaihdunta on niin nopeaa, että nälkä (joka indikoi mm. verensokerin laskusta) tulee jo kolmen tunnin päästä väistämättä.

Ensin valotan omaa kokemustani: Jos treenaisin 1-2h syömisestä, jo pelkästään se, että maha on täynä 1/3 sulanutta ruokaa, estäisi minulta hyvät treenit. Puhumattakaan sitten insun vaikutuksesta verensokeriin, joka suurinpiirtein noilla main alkaa tippumaan ja aikaan saa väsyneen olon.

2-4h syömättömyys ennen treeniä juuri korostaa elimistön omaa kykyä poimia adrenaliinin -> glukagonin avulla glykogeenivarannoista 'korkeatasoista' energiaa lihaksille koko treenin ajaksi.

Hmmm... Uskon kyllä, jos olet kokenut sen, että jos vatsassa on vähänkään ruokaa, tulee heikko olo. Mutta sitä minun on hankala niellä, että kun ateriasta on kulunut pidempi aika, verensokeri olisi tasaisempi tai korkeampi. Mielestäni asia on juuri päinvastoin. Olettaen tietysti, että aterialla on syöty hitaita hiilareita.

Siis kuten sanoin, yötävasten otetulla kaseiinilla saan about koko unien ajaksi proteiineja lihaksille. Sekä heti herätessä tietysti on kriittinen vaihe tämän asian suhteen, ja tällöin on saatava lisää proteiineja. MUTTA EI välttämättä hiilihydraatteja, varsinkaan jos ei niillä halua pilata (itselläni menisi pilalle) aamutreenejään. Sillä elimistössä on kyllä täysin varmasti riittävät glykogeenivarannot (niinkuin ainakin itselläni käytäntö on paremmin kuin hyvin osoittanut) turvaamaan aamutreenin energiatasot.

Lukaise nuo edelle postittamani abstraktit. Yhdessä tutkimuksessa todettiin, että 6 tunnin syömättömyys (yöuni on pidempi) olisi treenitehoa laskeva verrattuna 3 tunnin syömättömyyteen. Tässä on ilmeisesti juuri kyse elimistön hiilihydraattivarannoista.

Toisin sanoen, en näe pienintäkään pointtia tässä sille, miksi aamutreenissä jylläisi minkäänlainen katabolia, vaikka ennen treeniä ei imaisisikaan muuta kuin hieman heraa huuleen.

Juu. Itse olen treenannut nälkäisenä eikä se toimi minulla. Sanoisin, että kukin tekee, mikä tuntuu parhaalta. Jos juot tosiaan tuon heradrinkin ennen treeniä, en usko, että menetät hirviästi lihasta treeneissä. Tästä on varmaan ihan turha vääntää enää kättä. :)

Jalat aamulla -> huono olo

Noniin, aamutreenejä alkaa olla takana pari kierrosta. Fiiliksistä sen verran että parin ensimmäisen päivän jälkeen homma on toiminut oikein hyvin, ei eroa "valmiustasoon" iltaan verrattuna, ja treenin jälkeen on energisempi olo töissä. Ennen treeniä olen vetänyt glutaa ja 30g heraa, ei muuta.

Ainoa probleema joka pitäisi vielä ratkaista on se että vaikka muuten kulkee kivasti niin jalkatreenit aiheuttavat todella pahan olon. Kyykky on jätetty alusta pois muista syistä joten treenien koostumus on prässi-ojennus-koukistus-pohkeet. Prässin, viimeistään ojentajien jälkeen tulee tuttu ja turvallinen laattaa-ei laattaa-laattaa-ei laattaa fiilis ja lopputreeni on aika kettumainen vetää kunnolla. Treenin jälkeen kun heittää palautusjuoman huiviin niin alkaa kohtuullisen nopeasti helpottaa (kunhan aloittaa sen nieleksimisen hitaasti ;) ). Pitäisikö ennen jalkoja tankata enempi, nauttia treenin aikana jotain vai mitä..

dogi sanoi:
Noniin, aamutreenejä alkaa olla takana pari kierrosta. Fiiliksistä sen verran että parin ensimmäisen päivän jälkeen homma on toiminut oikein hyvin, ei eroa "valmiustasoon" iltaan verrattuna, ja treenin jälkeen on energisempi olo töissä. Ennen treeniä olen vetänyt glutaa ja 30g heraa, ei muuta.

Ainoa probleema joka pitäisi vielä ratkaista on se että vaikka muuten kulkee kivasti niin jalkatreenit aiheuttavat todella pahan olon. Kyykky on jätetty alusta pois muista syistä joten treenien koostumus on prässi-ojennus-koukistus-pohkeet. Prässin, viimeistään ojentajien jälkeen tulee tuttu ja turvallinen laattaa-ei laattaa-laattaa-ei laattaa fiilis ja lopputreeni on aika kettumainen vetää kunnolla. Treenin jälkeen kun heittää palautusjuoman huiviin niin alkaa kohtuullisen nopeasti helpottaa (kunhan aloittaa sen nieleksimisen hitaasti ;) ). Pitäisikö ennen jalkoja tankata enempi, nauttia treenin aikana jotain vai mitä..

Tuttu fiilis, viimeksi tuossa tunti sitten :)

Ei kuitenkaan joka kerta ilmene ja luulisin että edellispäivän hiilarisyönnillä pystyy vähän vaikuttamaan asiaan. Eli ei nyt yömyöhällä, mutta illallakin vielä jotain kunnollista hiilaria runsaahko annos ja vasta päivän viimeinen ateria ilman hiilareita.

Omskakas: Kyllä ymmärrän pointtisi. Itseasiassa voisin johonkin hyvään saumaan ottaa vaikkapa viikon mittaisen testijakson, jolloin herään tuntia ennen treeniä syömään hieman matala GI hiilaria. Kaikkeahan pitää kokeilla :) Mitään ei saisi suoralta kädeltä tyrmätä.

Jos kuitenkin (ihan pakko;) ) vielä palaan tuohon yön aikana HH varantojen kulumiseen. Oletetaan: HH varastot illalla täynä kuluneen / kuluneiden päivien hyvin syömisen johdosta. Viimeset hiilarit syödään esim klo 19:00. Herätään seuraavana aamuna klo 06:00. Välille jää 11 tuntia ilman hiilareita. Levossa (eli noiden 11h aikana) elimistö kuluttaa noin 100kcal / tunti, ja levossa myöskin pääasiallinen energianlähde (yli 50%) on rasvat (Jeukendrup 1998).
Noiden 11h aikana siis elimistö kuluttaa 1100kcal, joista 500kcal hiilihydraateista. 500 / 4 = 125, eli 125g hupenee elimistön glykogeenivarat 11h levon ja unen aikana.

Noh, ei siitä sen enempää. Eli kyllähän ne hupenee 1/4 tai jopa 1/3. Vaikuttaako se sitten treenitehoon, mene, koe ja tiedä. Itse en tiedä ;) Eli pitää pistää tämä asia syyniin.

Mitenkäs muiden kokemukset? Saako aamutreenistä dramaattisesti tai edes hieman enemmän irti, jos syö herättyään hh pitoisen aterian --> ja tunnin päästä treenaamaan?

strike sanoi:
Mitenkäs muiden kokemukset? Saako aamutreenistä dramaattisesti tai edes hieman enemmän irti, jos syö herättyään hh pitoisen aterian --> ja tunnin päästä treenaamaan?

Mä en ainakaan pysty treenaamaan tunti syömisen jälkeen ->meinaa tulla ylös, eikä muutenkaan kulje samalla lailla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom