Aamulla treenaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja butkus
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Menin ennen duunia aamulla salille(klo 6) ja sehän meni ihan ok. Mahdollisesti tavaks? Tietääkö joku eduista tai haitoista eri vuorokauden aikoina treenamisesta. Duunit suju kyllä mallikkaasti. Mites treenaminen tyhjällä mahalla nukutun yön jälkeen? Kokemuksianne?
Butkus

Eipä taittuisi. Vastenmielinen ajatuskin. Vielä klo 14-16:kin ei tahdo kulkea samoin kuin illalla, tukkoista. Voisi kuvitella, että iskisi maksimaalisen katabolian päälle, kun on kroppa ollut ravinnotta pitkään.

Originally posted by tatjana
Eipä taittuisi. Vastenmielinen ajatuskin. Vielä klo 14-16:kin ei tahdo kulkea samoin kuin illalla, tukkoista. Voisi kuvitella, että iskisi maksimaalisen katabolian päälle, kun on kroppa ollut ravinnotta pitkään.

Tuokin on oikeastaan ihan ihmisestä ja tottumuksesta kiinni. Mullakaan ei aamu treenaaminen sujunu jonkin aikaa sitten millään mutta tällä hetkellä saan treenattua aamulla oikein mukavasti. Päivällä onkin sitten paljon parempi olo! :)

Onnistuu, ehkä snadisti joutuu tinkimään painoista. Toimii ihan hyvin. Ongelma on vaan sängystä ylös pääseminen!

Mulla ei noin aikaisin reenaaminen onnistuis millään se on varma se.

Mutta viikonloppuisin kun tulee reenattua normaalia aikaisemmin (alotus siinä 11.30-13.00), niin mua on auttanu kun oon ottanu protskua ja maltoo vähän ennen reeniä ja pieniä määriä reenin aikana + banaania pikku palasia reenin alussa. Ilman tota "tankkausta" mä en pysty millään reenaan, jos ei oo kunnon ateriaa tullu syötyä. Myös kahvia tulee viikonloppuna aamulla juotua tollaset 5 mukillista, ja oonkin saanu viikonloppureenit melkein samaan raivotasoon kun arkisinkin.

Sellanen erikoisuus mulla ton aikasemman reenin suhteen on kans, että syömään pitää päästä palautusjuomasta huolimatta reenin jälkeen max. puolen tunnun päästä, muuten alkaa tärinät ja vapinat ja olo sitten niin flaati kuvvaan voi olla.

Kuten aiemminkin todettu, aamusali on mulle ainakin loistava juttu eikä millään tapaa vaikuta painoihin tai suorituksiin mutta syönkin pienen aamupalan reilusti ennen treeniä.

Tyhjällä vatsalla olisi vaikea ajatella treenaavansa, vaikka jotkut niinkin tekee. Nämä ihmiset lienevät kuitenkin enemmänkin rasvanpolton maksimoinnin kuin lihasmassan maksimoinnin haussa.

Minulla tulee kohta vuosi täyteen pelkällä aamutreenillä. Herätys klo 5:30 kevyt aamupala: jogurttia/banaani ja mehua jolla huuhdotaan vitamiinit ja pari kofeiinitablettia alas. Salilla klo 6 jossa tehokas treeni jonka päälle kevyet löylyt. Töissä klo 8 ja olo aivan mahtava.

Nyt ajattelin aloittaa kreatiinin, mutta muistaakseni tuo kofeiini haittaa kreatiinin imeytymistä? Pitäisikö tinkiä aamu kofeiinistä vai ottaa kreatiinit myöhemmin päivällä?

Hola,

kesällä pystyn treenaamaan aamuisin, mutta näin talvella en.
Talvella ku toi unenmäärää kasvaa..

Söin yleensä normaalin aamiaisen, matka duunille (20min), duunipaikan salille (1h) --> töihin.
Ei tuottanut ongelmia, vaikka söi hieman tukevammankin aamiaisen.

Originally posted by Iso-Simo

Nyt ajattelin aloittaa kreatiinin, mutta muistaakseni tuo kofeiini haittaa kreatiinin imeytymistä? Pitäisikö tinkiä aamu kofeiinistä vai ottaa kreatiinit myöhemmin päivällä?

Hienoa että joku muukin nauttii aamutreeneistä!:kippis1:

Kofeiini ei vaikuta kreatiinin imeytymiseen millään tavalla, soluja laajentava vaikutus toimii aivan normaalisti. Ainoa mihin suurina annoksina (400 tai 500 mg+) juuri ennen treeniä (n.30 min) nautittu kofeiini saattaa vaikuttaa on kreatiinin sarjakestävyyttä lisäävä vaikutus. Tästäkin on käsittääkseni vain yksi varteenotettava tutkimus.

Mutta tällaisetkin ajatuspeikot voi kuopata jo sillä että otat kreatiinin palautusjuomassa.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Tästähän oli vähän aikaa sitten juttua ja aika tasan jakautui mielipiteet aamutreenistä, joten kaippa se on ihmisestä kiinni.

Vaihtelevuushan on se avainsana, joten kannattaa treenata välillä aamulla, välillä päivällä ja välillä yöllä.;)

Kaivetaas vanhaa shittiä esille..

Kesän lähestyessä totesin että tehokasta peliaikaa on saatava lisää siihen aikaan kun muutkin kaksijalkaiset ovat liikenteessä ja sain idean kokeilla aamutreenejä. Ainoa probleema on aerobisen pois jääminen, sillä sali aukeaa 07 ja duunissa on oltava viimeistään 09. Kun matka kestää 30min niin kiire tulisi jos aikoisi jotain aeroja harrastaa, järkevää aikaa (+20min) siis.

Anyway, kävin tänään kokeilemassa moista toimintaa ensimmäisen kerran ja täytyy kyllä todeta että kroppa ei ollut ihan hereillä. Olin noin 40min ennen treenin aloitusta vetänyt 30g heraa ja vitamiinit mutten muuta aamupalaa. Painoista sai ottaa ~10% pois ja silti sarjat jäivät vajaiksi eli toistomäärät sinne 7-8 kun normaalisti teen kymppiä. Tähän tosin vaikuttanee aika rajusti sekin että vaikka olin nukkunut hyvät 8h yöunet niin la (ok, su) tuli ryypiskeltyä johonkin kuuteen asti aamulla.. taisi kroppa olla vielä vähän krapulassa.

Mutta summasummarum. Vinkkejä aamuteenaukseen saa antaa ja kuvittelisin että nämä aamuspesialistimme (S225T, Sakkeus..muita?) ovat tässä parin vuoden aikana keksineet jotain uutta kivaa sen jälkeen kun tähänkin threadiin on viimeksi kirjoiteltu.. Ja tämä ainakin löytyi searchilla kivasti joten jatketaan nyt samaan. Sapuskointiinkin voi ottaa kantaa. Itselläni homma alkaa pyöriä seuraavasti.

06:15 herätys
06:25 30g heraa, vitamiinit, vettä
06:40 mopo tulille ja salille
07:10 käsien pyörittelyä, treeni alkaa
08:00 palautusjuoma (50g heraa, 25g maltoa, 25g dextroa, 5g glutaa, 5g kreaa)
08:45 töissä, kuppi teetä
11:00 lounas (ruokalan sapuska, jotain perusmättöä. Koitan kuitenkin syödä enemmän proteiineja ja vähemmän hiilareita)
15:00 välipala (50g heraa, appelsiini)
17-18 päivällinen (jotain kotiruokaa. Kohtuudella hiilareita, tarpeeksi protskua)
21-22 iltapirtelö tai iltapala (light vadelmasoppa + 50g heraa + 15ml öljyä tai raejuustoa / 3-4 paistettua valkuaista, hapankorppuja, kinkkua, porkkanaa etc..)
22:30 ZZzzz

Treenit ma+ti+to+pe. Keskiviikkoaamuksi voisin kehitellä jotain tunnin aerobista settiä. Mitenköhän ruokailu sen suhteen tulisi järjestää..

ihan jees se onnistuu. ite tykkään tehdä silleensä, että en syö juuri muuta kuin vähän hiilaria, esim mysliä tai banaania ennen aamusalia. jos vedän aamulla ennen salia tukevan aamupalan protskuineen päivineen, ei sali tahdo kulkea.

Viikonloppuisin tulee joskus käytyä heräämisen jälkeen salilla. Itselläni on ollut niskan kanssa ongelmia ja olen huomannut että ne liittyvät tähän aamutreeniin. Niskaan tulee joskus sellainen lihasjännitys joka säteilee hartioihin saakka. Pään kääntäminen sattuu. Mistäköhän tämä voisi johtua? Alkulämmittelyt teen normaalisti 5 - 10 min kuntopyörällä ja venyttelyjä.
Pitänee testata pidempää alkulämmittelyä että saa kropan käyntiin. Todennäköisesti tuo niska tarvitsee enemmän lämpöä toipuakseen yöstä jossa pää on pitkiä aikoja samassa asennossa.

Eilen menin salilla heti herättyäni syömättä mitään, edellisestä ruokailusta ehti kulua 8 tuntia. Penkkitreeni meni hyvin ja vinopenkiin käsipainoilla loistavasti, saan lisätä rautaa seuraavalle kerralle. En tiedä miten tuo vaikuttaa body-tyyliseen treenaamiseen mutta itse ainakin haen voimaa ja hyvin pelaa.
Tänä aamuna ennen töihintuloa kävin sotkemassa kuntopyörällä 45 minuuttia, herätti hyvin ja päivä lähti mukavasti käyntiin. Syke tuntui kohoamaan hieman herkemmin kuin tavallisesti, mutta kokonaisuutena tuokin sujui kuitenkin mukavasti.
Aamutreenaamisen etuja on ainakin se että aineenvaihdunnan saa käyntiin heti. Juuri levänneestä kehosta löytyy ainakin potentiaalia kovaan treeniin, eri asia pystyvätkö kaikki heti herättyään hyödyntämään sitä.

kuolisin aamulla reenaamiseen :) joskus viideltä herätys.. Ei kiitos ;) Jos joku tuohon pystyy niin kyllä on hatunnoston ansainnut !

Oma rutiini toimii siten, että herätys on vähän ennen kuutta, jolloin syön ihan reilun hiilari-proteiini-aamiaisen. Työpailla olen kello 7:00, luen sähköpostit ja katselen vähän päivän ohjelmaa ja käynnistelen työtehtäviä. Menen työpaikan salille kello 8 ja olen valmis 45 minuuttia myöhemmin -> suihkuun, tukka kuntoon ja takaisin toimistossa 9:00.

Totuttelun jälkeen painot ovat ihan samat kuin illalla. Päivällä kroppa lepää mukavasti ja illalla pystyy taas jumppaamaan nahistelulajeja. :thumbs:

Jees, eli laitetaan nyt vaikka omat nykysysteemit.
Jo monetta vuotta edelleen aamutreenejä, enkä käy siis muuhun aikaan kuin harvoin ja pakosta.

Tyypillinen treenipäivä:

0700: herätys
0710: kahvia, mahdolliset termogeenit
0745: 30g heraa, 5g glutamiinia, vitamiinit
0820-0930: treeni+aerobinen
0930: 30g hifiheraa(ion92)+5g glutamiinia, c+e-vitamiini
1000: 40g dextroosia+7-10g kreatiinia
1030-1045: rahkapurkki+1,5dl elovenaa sekoit. sokerittomaan mehukeittoon

lounas seuraa n.1300 ja siitä eteenpäin normaalit 3-4h välit

Aamuisin parasta

Olen puolivuotta treenannut aamuisin. Työajat ovat 0800 - 1600. Iltaisin en jaksaisi käydä salilla. Sekä se väenpaljous haittaa mua, ujo immeinen kun olen ;)

Aamutreenaamisen edut:
- Illalla on mukava mennä ajoissa nukkumaan, kun tietää, että heti herättyään pääsee harrastamaan punttista :>
- Aamulla jaksaa herätä pirteänä ylös, kun mieli tekevi salille
- Aiempina vrk:sina huolehtinut riittävästä HH:n saannista, niin treeneissä riittää virtaa vaikka muille jakaa
- Treenatessa ei haukotuta, eikä letkeilytä, eikä väsytä (iltatreeneissä mulla näin kävi aikoinaan aika usein)
- Työpäivä / päivä lähtee hyvin käyntiin, kun on saanut käydä puhisemassa, ähisemässä ja karjumassa salilla
- Muut ihmiset eivät häiritse treenaamista / eivätkä katso pitkin nenänvartta --> mahdollisuus tehdä erikoisempiakin kikkailuja =)
- Ruoka maistuu hyvälle koko päivän, ja 'aineenvaihdunta' potkaistuu käyntiin
- ON VOIMAA treenata (mulla ainakin!) enemmän kuin iltatreeneissä
- Testotasot ovat aamuisin korkeimmillaan (laskevat aina kohti iltaa) (tosin tämä on aika irrelevantti asia) ;)
- Iltapäivisin töiden jälkeen jää aikaa kaikelle muulle

Käytännössä homma menee mulla näin:
- Edellispäivänä huolehtinut riittävästä HH saannista (pyrin välttämään kuitenkin HH 4-6h ennen unille menoa)
- Herätys klo 06:15.
- Aamuproteiini klo 06:30 (15-20g heraa + vitamiinit + kalaöljy + kreatiini)
- Salilla klo 07:00
- Salilta töihin klo 08:00 - 08:15
- esim purkki rahkaa + ananasta klo 10:00
- (noudatan 2vk bulk & 1vk diet syklitystä)
- BULKilla työpäivän loppuun mennessä on kaloreita tullut aina 2000-2300kcal
- DIETillä työpäivän loppuun mennessä on kaloreita tullut aina 800-1200kcal
- Illalla nukkumaan klo 22:00 - 23:00

Paras kehitys ikinä tullut nyt tässä 6kk aikana aamuisin treenaamassa käydessä (tietenkään lukuunottamatta elämäni ekaa puolta treenivuotta 5v sitten). Osasyynä säännöllinen elämänrytmi, suurempi panostus ruokavalioon, KOVAA treenaamaan jaksaminen, tarkka kehitysseuranta.

Suosittelen siis kokeilemaan, jos joku aamuisin treenaamista on edes hieman harkinnut! Itse jostain syystä totuin välittömästi aamutreenirytmiin. Joillakin se voi viedä hetken, mutta pois sitten enää tuskin vaihtaa =)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom