Aamulenkki ja rasvanpoltto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 51sth
  • Aloitettu Aloitettu
Kaippa tämä tähän ketjuun kuuluu, vaikkei ravintoa suoranaisesti olekaan, pikemminkin ravinnottomuutta :P Rasvanpolttokysymys kuitenkin.

Olen pohtinut tuota aamulenkin merkitystä dieetatessa, että miksi se polttaa enempi rasvaa kuin vaikka illalla tehty. Tiedän, että se polttaa tuolloin suoraan rasvaa, koska hiilarivarastot on tyhjät tai ainakin tyhjemmät. Mutta mietin vain kalorinäkökulmasta, että eikö lenkki kuluta sen mitä kuluttaa joka tapauksessa vai onko tämä kulutus ilman hiilareita jotenkin voimakkaampaa? Olisi mielenkiintoista nähdä tästä jotain tutkimusta tms. Eikö katabolia iske huonolla tavalla? Eli lyhyesti: Onko kulutus tyhjällä vatsalla jotenkin suurempaa?

Bonus kysymyksenä enempi ravintoon liittyvää, mutta varmasti jälleen tuttua "kauraa". Eli minkälaisia kokemuksia on ollut ihmisillä epäsäännöllisestä kahvinjuonnista (max 1 kerta vk enempi tai vähempi) liittyen aineenvaihduntaan? Tiedän, että tätä on varmasti monasti täälläkin pohdittu, mutta suuntaan kysymyksen lähinnä satunnaisjuojille, kuten itse olen. En ole vain tarkkaillut tämän vaikutusta vielä ja sattuu kiinnostamaan. Olen jokseenkin itse yliherkkä kofeiinille (johtuen varmasti suureksi osaksi siitä, että en ole tottunut). Olen miettinyt myös, että jos kahvin luoma painonpudotus olisi lähinnä laksatiivista vaikutusta, että paino kyllä vaa'assa näyttäisi vähemmän, mutta vain siksi, että suoli alkaa toimia, eikä varsinaisesti siksi, että rasva olisi tirissyt.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tyhjällä mahalla aamulla lähtiessä on esim. se etu että jos käyttää jotain burneria/buusteria niin ne kolisee kovempaa tyhjään mahaan. Väittäisin muutenkin että kokonaiskalorikulutuksesta huolimatta se aamulenkki on tyhjällä mahalla tehokas, juuri tuosta mainitsemastasi syysti eli rasvaa palaa kun ei ole energiaa mahasta tulossa. Kataboliaa torjun yleensä jollain bcaa hässäkällä tai vetämallä palkkarin heti lenkin jälkeen, himassa sitten aamupala.
Voi tuollakin kahvimäärällä olla jokin hyvin marginaalinen merkitys, varsinkin jos olet yliherkkä. Kofeiinin vaikutus perustuu siihen että se thermogeeni, ei siihen laksatiiviseen vaikutukseen. Tai no jaa, voihan se suolenkin laittaa toimimaan koska hieman nopeuttaa aineenvaihduntaa.

Kaippa tämä tähän ketjuun kuuluu, vaikkei ravintoa suoranaisesti olekaan, pikemminkin ravinnottomuutta :P Rasvanpolttokysymys kuitenkin.

Olen pohtinut tuota aamulenkin merkitystä dieetatessa, että miksi se polttaa enempi rasvaa kuin vaikka illalla tehty. Tiedän, että se polttaa tuolloin suoraan rasvaa, koska hiilarivarastot on tyhjät tai ainakin tyhjemmät. Mutta mietin vain kalorinäkökulmasta, että eikö lenkki kuluta sen mitä kuluttaa joka tapauksessa vai onko tämä kulutus ilman hiilareita jotenkin voimakkaampaa? Olisi mielenkiintoista nähdä tästä jotain tutkimusta tms. Eikö katabolia iske huonolla tavalla? Eli lyhyesti: Onko kulutus tyhjällä vatsalla jotenkin suurempaa?

Bonus kysymyksenä enempi ravintoon liittyvää, mutta varmasti jälleen tuttua "kauraa". Eli minkälaisia kokemuksia on ollut ihmisillä epäsäännöllisestä kahvinjuonnista (max 1 kerta vk enempi tai vähempi) liittyen aineenvaihduntaan? Tiedän, että tätä on varmasti monasti täälläkin pohdittu, mutta suuntaan kysymyksen lähinnä satunnaisjuojille, kuten itse olen. En ole vain tarkkaillut tämän vaikutusta vielä ja sattuu kiinnostamaan. Olen jokseenkin itse yliherkkä kofeiinille (johtuen varmasti suureksi osaksi siitä, että en ole tottunut). Olen miettinyt myös, että jos kahvin luoma painonpudotus olisi lähinnä laksatiivista vaikutusta, että paino kyllä vaa'assa näyttäisi vähemmän, mutta vain siksi, että suoli alkaa toimia, eikä varsinaisesti siksi, että rasva olisi tirissyt.

Polttaako? Kait se silloin polttaa myös lihasmassaakin enemmän. Kulutus on aivan sama mihin vuorokauden aikaan teet. Joule on joule (SI-järjestelmässä on luovuttu kalorista energian yksikkönä ja vain Joule on oikea yksikkö. Pakkis kun on edellä muutenkin valtamassaa, niin otetaas tää käyttöön täälläkin) :D

Kahvi poistaa nestettä eli ei poista läskiä tai muuta.

Väittäisin että aamulenkki ei polta enempää rasvaa sen ajankohdan takia, kuin illalla juostu lenkki.

Juoksemisessa energian kulutus on sidonnainen intensiteettiin eli tehoon. Esimerkiksi kun juostaan alle 30% teholla verraten max. hapenottokykyyn elimistö käyttää pelkkiä rasvavarastoja energianlähteenä. Mitä suuremmaksi rasitustasot nousee sitä enemmän elimistö käyttää hiilihydraatteja energianlähteenä. Eli käytännössä melkein kaikissa urheilulajeissa elimistö polttaa ensisijaisesti hiilareita.

paskat. Aamuaerobiset on aina toiminu paremmin, siksi niitä tehdään. En tiedä mistä tämä iltapäiväkerho on saanut ideansa mutta se ei toimi yhtä hyvin. Haluaisin nähdä tai tietää yhdenkin bodarin joka käveleskelee iltaisin muusta syystä kuin siitä ettei millään jaksa kävellä aamusta.

paskat. Aamuaerobiset on aina toiminu paremmin, siksi niitä tehdään. En tiedä mistä tämä iltapäiväkerho on saanut ideansa mutta se ei toimi yhtä hyvin. Haluaisin nähdä tai tietää yhdenkin bodarin joka käveleskelee iltaisin muusta syystä kuin siitä ettei millään jaksa kävellä aamusta.

Hahaa! Ei ole hevonvitun merkitystä mihin kellonaikaan suoritus tehdään. Eletään jo 2000 lukua ja heput vääntää kellonajoista jne.. HALOOOOOOOOOOOOO!!! Vedäppä tosta joku fakta pöytään, niin minä lupaan dokumentin jopa itse kivikautisen THL:n tekemänä!!

Mihin perustat ton väittees, muuten kun et ne on aina toiminu paremmin? Väitän edelleen et se rasvanpalaminen on kiinni sykealueista, eikä ajankohdasta millon juoksee. Tokihan harjotuksen kestolla on tekemistä asian kanssa, koska sillon kun lihaksien glykokeenivarastot on käytetty loppuun niin kroppa alkaa hyödyntämään rasvahappoja ja glyserolia.

Lähde: McArdle, W.D., F.I. Katch and V.L. Katch (2001) Exercise physiology, Energy,
Nutrition, and Human Performance, Fifth edition. Lippincott Williams and Wilkins.
USA. Lue lisää jos kiinnostaa.

Mihin perustat ton väittees, muuten kun et ne on aina toiminu paremmin? Väitän edelleen et se rasvanpalaminen on kiinni sykealueista, eikä ajankohdasta millon juoksee. Tokihan harjotuksen kestolla on tekemistä asian kanssa, koska sillon kun lihaksien glykokeenivarastot on käytetty loppuun niin kroppa alkaa hyödyntämään rasvahappoja ja glyserolia.

Lähde: McArdle, W.D., F.I. Katch and V.L. Katch (2001) Exercise physiology, Energy,
Nutrition, and Human Performance, Fifth edition. Lippincott Williams and Wilkins.

Sykealueista olen samaa mieltä, paitsi pieni tarkennus sun aiempaan kirjoitukseen. Puhtaaseen läskin polttoon ei pääse millään sykealueella, ei vaikka makaisit sohvalla. Muistaakseni yli 70% on jo mahdottomuus vaikka sykkeet olisi kuinka alhaalla. Juoksussa kun mennään anaerobiselle alueelle, niin puhutaan enää 30% poltoista.

Joo toi on varmasti totta, että tilaan missä energianlähteenä on vain rasvat on lähes mahdotonta päästä normaali olosuhteissa.

Ja tosta ekan viestin bonuskysymyksestä vielä:

Kofeiini lisää virtsaneritystä ja vaikuttaa näin ollen myös kehon nestetasapainoon. Se siis poistaa nesteitä kehosta. Veren virtaus
lihaksissa lisääntyy, mutta vastaavasti vähenee ruoansulatus kanavissa minkä takia en usko että sillä olisi suoraa yhteyttä aineenvaihduntaan, mutta laksatiivisia vaikutuksia varmasti voi ilmetä varsinkin jos juo satunnaisesti kahvia.

Lähde: Armstrong, L.E. 2002. Caffeine, body fluid-electrolyte balance, and exercise perform-
ance. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism

Mietin onko kroppa enempi kuluttavassa tilassa aamusta? Tyhjällä vatsalla jaksaminen on muutenkin jokseenkin raskaampaa niin eikö syke sillon helpommin myös nouse? Vaikka ajateltaisiinkin, että kulutus ilta- ja aamulenkillä periaatteessa olis sama. Tarkoituksena siis sanoa, että tietty itsestä riippuen, aamulenkki saattaisi olla intensiivisempää samalla vauhdilla kuin iltalenkki?

Itse olen huomannut että aamulla tyhjällä mahalla tehdyn lenkin aikana syke on jopa 10 lyöntiä korkeampi, kuin normaalisti silloin kun energiatasot ovat korkeammat ja tämä ainakin sykemittarin mukaan lisää kalorien kulutusta. Intensiivisyys riippuu siitä kuinka paljon tehoa lihakset tuottavat, syke ei siiis ole suoraan verrannollinen lihaksen tehojen tuottoon myös juoksun taloudellisuus vaikuttaa kulutukseen ja moni muu asia. Jos haluat perehtyä asiaan tarkemmin kannattaa lukea aiheeta julkaistuja tutkimuksia joita on netissä paljon tarjolla.

Itse olen ymmärtänyt tämän aamulenkin rasvanpoltossa seuraavasti:

Lenkki polttaa kaloreita about samanverran juostaan se sitten aamulla tai illalla. Ero on siinä mistä energia revitään lenkkeilyyn. Ajatellaan että elimistöön mahtuu varastoon x määrä hiilareita ja rasvaa. Elimistö käyttää ensisijaisesti hiilareita energialähteenä ja kun hiilarivarastot on tyhjät alkaa rasva palamaan.

Illalla jos juokset niin olet päivän aikana kerennyt täyttämään hiilarivarastot ja kulutat ne ensisijaisesti ennen kuin rasva alkaa palamaan.

Aamulenkillä hiilarivarastot ovat tyhjät tai ainakin vähäiset ja näin energia otetaan rasvoista melkein välittömästi, joten voidaan sanoa että rasva palaa tehokkaammin kuin illalla juostessa vaikka käytetty energiamäärä on sama.

Korjatkaa joku alan ammattilainen teoriaani jos olen väärässä. Tässä uskossa olen ainakin itse pitemmän aikaa elänyt :D

Tuo kuullostaa järkevältä mutta, maksa ja lihakset varastoivat glykokeenia itseensä ja on aika epätodennäköistä että varastot tyhjenevät yön aikana nii alas, että rasva olisi ainut energian lähde aamulenkillä vaikka maha olisi kuinka tyhjän tuntuinen.

Tosin varmasti elimistö alkaa hyödyntämään kehon rasvoja energian lähteenä aamulla juostessa nopeammin, mutta suorituksen tulee silti olla todella pitkäkestoinen ennen kuin näin tapahtuu. Tämän tiedon pohjustan tuossa ekassa postissa mainittuun lähdetutkimuksessa esitettyyn tietoon.

Kaloreita yhdessä kilossa puhdasta rasvaa on erilaisten arvioiden mukaan n. 7500 kaloria niinkuin varmaan moni tietää. Eli siitä voi helposti tehdä laskutoimituksia jos tavoitteena on painonpudotus. Eli kyllä sitä rasvaakin kaloreita kuluttamalla palaa vaikka se ei ainut energianlähde olisikaan.

Itse olen ymmärtänyt tämän aamulenkin rasvanpoltossa seuraavasti:

Lenkki polttaa kaloreita about samanverran juostaan se sitten aamulla tai illalla. Ero on siinä mistä energia revitään lenkkeilyyn. Ajatellaan että elimistöön mahtuu varastoon x määrä hiilareita ja rasvaa. Elimistö käyttää ensisijaisesti hiilareita energialähteenä ja kun hiilarivarastot on tyhjät alkaa rasva palamaan.

Illalla jos juokset niin olet päivän aikana kerennyt täyttämään hiilarivarastot ja kulutat ne ensisijaisesti ennen kuin rasva alkaa palamaan.

Aamulenkillä hiilarivarastot ovat tyhjät tai ainakin vähäiset ja näin energia otetaan rasvoista melkein välittömästi, joten voidaan sanoa että rasva palaa tehokkaammin kuin illalla juostessa vaikka käytetty energiamäärä on sama.

Korjatkaa joku alan ammattilainen teoriaani jos olen väärässä. Tässä uskossa olen ainakin itse pitemmän aikaa elänyt :D

Oishan se noin mukavin juttu, mutta keho ei toimi tolla tavalla. Jos keho käyttäisi ainoastaan varastoituja rasvoja energiaksi, niin tähän ois tosi helppoa.
Kun energiaa ei saa ulkopuolelta, niin se otetaan omista varastoista (rasvoista, lihaksista jne..).
Ennemmin olisin anabolisessa tilassa ennen ja jälkeen juoksun. Ja illalla sohvalla makaillessa katabolisessa tilassa.

juu juu on luettu tutkimuksia jotain 10 vuotta. Perustan siihen väitteeseen että jos ruokavalio on kunnossa ja hiilareita ei mätetä kestävyysurheilijan tavoin niin glykovarastot alkaa tyhjenemään nopeammin aamuisin ja rasvanpoltto käynnistyy hyvin. Lisäksi termogeenit joukkoon ynnä muut niin lisätään tehoa entisestään.

Idea ei toki ole siinä että rajoitetaanpa hiilareita 3 päivää ja neljäntenä jo toimii rasvanpoltto paremmin. Vaan että syödään rajoitettua safkaa viikkotolkulla eikä pidetä niitä "2000 luvun" mättöpäiviä kerran viikossa jottei lihakset katoa, niin tottakai rasvanpoltto käynnistyy aamulla nopeammin kuin iltapäivällä kun olet vetänyt 3 lautasellista puuroa napaan.

Tutkijat on todennu ihan mitä sattuu, aivan päättömiäkin asioita. Niihin ei kannata kaikkia väitteitä perustaa vaikka se miten viisaalta tuntuukin.

juu juu on luettu tutkimuksia jotain 10 vuotta. Perustan siihen väitteeseen että jos ruokavalio on kunnossa ja hiilareita ei mätetä kestävyysurheilijan tavoin niin glykovarastot alkaa tyhjenemään nopeammin aamuisin ja rasvanpoltto käynnistyy hyvin. Lisäksi termogeenit joukkoon ynnä muut niin lisätään tehoa entisestään.

Idea ei toki ole siinä että rajoitetaanpa hiilareita 3 päivää ja neljäntenä jo toimii rasvanpoltto paremmin. Vaan että syödään rajoitettua safkaa viikkotolkulla eikä pidetä niitä "2000 luvun" mättöpäiviä kerran viikossa jottei lihakset katoa, niin tottakai rasvanpoltto käynnistyy aamulla nopeammin kuin iltapäivällä kun olet vetänyt 3 lautasellista puuroa napaan.

Tutkijat on todennu ihan mitä sattuu, aivan päättömiäkin asioita. Niihin ei kannata kaikkia väitteitä perustaa vaikka se miten viisaalta tuntuukin.

Aivan sama miten nopeasti se rasvanpoltto käynnistyy. Jos vuorokauden kokonaiskulutus on sama sisään ja ulos, niin ei kellonajalla tai kuinka monta kertaa ruokailee ole merkitystä.
Sykealueella voi kikkailla jonkun verran mitä varastoja keho purkaa.
Aamulla syöty ravinto on illasta pois ja aamulla syömättä jätetty ravinto on illalle lisää.

Oot oikeessa siinä että tutkimuksia on monia ja on vaikeeta todistaa yhtä oikeaks, mutta johonkin sä varmaan omat kokemuksesikin/tiedot aiheesta perustat. Ketjun aloittaja kirjoitti ekassa viestissä, että haluais tietoa jonkun tutkimuksen pohjalta.

Tuli bittiavarauudessa asian tiimoilta surffailtua..

Eli rasvanpoltosta "aamun jälkeen" kun energiatasot ovat korkealla.
-Alhaisella sykkeellä (60-70% maksimista) energiaa käytetään enemmän rasvoista. Noin 50-50 suhteella energiat rasvoista ja hiilihydraateista.
-Korkella sykkeellä (75%--> maksimista) energiaa käytetään suuremmissa määrissä hiilihydraateista. Noin 40-60 rasvoista ja hiilihydraateista.

Kuitenkin korkealla sykkeellä kulutetaan energiaa paljon enemmän samassa ajassa joten esimerkiksi 30min juoksulenkillä kulutetaan määrällisesti enemmän rasvaa kuin 30min mittaisella matalasykkeisellä kävelylenkillä. Mutta jos aikaa on käytössä enemmän, kävellessä tietysti voi polttaa rasvaa paremmalla hyötysuhteella. Eli toisinsanoen syöt kevyemmin ja kevyen aterian hiilarimäärällä saat kulutettua enemmän rasvaa.

Aamulla matalilla energiavarastoilla liikuttaessa rohkeimmat arviot olivat että rasvaa voisi palaa melkein 3 kertainen määrä, mutta koska ihminen ei käytä vain yhtä energianlähdettä, ottaa elimistö osan energiasta lihaksista. Eli aamulla rasvaa voi polttaa korkemmalla hyötysuhteella mutta lihasten kustannuksella. Jos jollain on jotain faktaa paljonka lihakset tästä kärsivät niin olisi ihan mielenkiintoista tietää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom