8-10 x 3 vs 3 x 8-10

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hyvä, ei muuta kuin ennakkoluulottomasti kokeilemaan kaikkea "uutta". Tuossa kaveri kertoi viimeisiä tuloksia, kyykky 15x1x165 kg, maastaveto 9x1x210 kg jne. Tuosta on hyvä lähtee, seuraavaksi varmaan 8x3 kokeiluun.

Itse otan jossain vaiheessa vielä enempi PITT-Force tyylistä rest/pausea, eli lyhennän vielä taukoja, mutta otan eristäviäkin mukaan enemmän.
Onko kaverisi tehnyt kauankin tätä "yköset"-ohjelmaa? Ite olen nyt yhden viikon tehny ja alun pienen epäilyn jälkeen paikat on ainakin saanu ihan hyvin damagea eli ärsyke kyllä on riittävää. Eiköhän sitä tule jotain kokemuksia laitettua kunhan on useampi vk/kk tehtynä.:)

En muista tarkkaan, olisko talvella aloittanut? Joka tapauksessa kaikki jumittaneet romut nousuun ja lihasta lisää ilman kummempaa rasvanpaskaa kertoo hommassa olevan jotain järkeä.

Pienemmissä liikkeissä (jos ottaa niitä mukaan), voi taukoja lyhentää enempi. Kuitenkin joku perus kaava (yläkropan työntävä liike + yläkropan vetävä liike + alakropan kyykky/veto-liike) on SE juttu. Tuohon voi halutessaan ottaa viimeiseksi (4.) liikkeeksi jonkun pienemmän liikkeen, vaihtelee sitäkin (kierrättämällä) joka kerta.

Joo nyt on tätä ketjua tutkiskeltu suurella mielenkiinnolla, ja mieleeni tuli tuosta otsikosta seuraava idea (pohjautuen alkupään kirjoituksiin). Kannattaisiko alkaa testaamaan niin että, tekee kropan läpi 2krt viikossa kummallakin ohjelmalla.

Esim:

Päivä 1:

Penkki 3x10
...

Päivä 3:

Penkki 3x8/2x6 yms.

Mielenkiintoiselta tuntuu nämä pitemmät sarjat lyhyemmillä toistoilla, mutta en ihan suinpäin haluaisi heittäytyä, niin aattelin että jos tuollaista kokeilis. en kuitenkaan tiedä oikeastaan juuri mitään näistä asioista niin aattelin kysyä porukan mielipidettä.

Jos treenaat lihat läpi 2 kertaa viikossa, voihan sitä sitten tehdä hieman eri toistomäärillä, esim. 5x5 jne. alkuviikosta ja jotain pidempää loppuviikosta. Tai jaksottaa kausittain. Esim. pitkän ykköstreenin jälkeen jotkut 10 sarjat potkii hyvin.

Joo siis väärin olin kirjottanut edellisessä viestissäni. Tarkoitus oli että: 10x3... 3x8/2x6, mutta eiköhän pointti tullut kuitenkin selväksi

Moro

Muutamia kysymyksiä koskien tätä aihetta. Eli olen treenannut n. 3 vuotta säännöllisesti ja bodymeinigillä on menty eli toistot aina sitä 6-12. Nyt haluaisin kokeilla tätä 8-10*3. Miten se soveltuu nelijakoiseen ohjelmaan? en ole monijakoisten ohjelmien ystävä, mutta tätä tuli nyt ekaa kertaa elämässäni kokeiltua enkä haluaisi heti sitä muuttaa takaisin 2-jakoiseen tms. Vaikka ohjelmani on nelijakoinen käyn lihat läpi kaksi kertaa viikossa, mutta toinen treeni on pelkkää pumppia pienillä raudoilla (5-10minuutissa). Ajattelin tällaista ohjelmaa:

MA: rinta/hauis/(kevyt)selkä/(kevyt)epäkkäät
Penkki 8x3x85-80kg '1
Sotilaspenkki kp 3x6
Vinopenkki smith 3x6

Hauis tanko 8x3x40kg '1
Hauis kp 3x6

Tuettu kulmasoutu 2x10-12
Olankohautukset 4x10-12

Ti Jalat/(kevyt)olkapäät/(kevyt) ojentajat
Prässi 8x3x220kg '1
Hack-kyykky 3x6
reisiojennus ja koukistus 3x6

Viparit istuen 2x10-12
Ojentajatalja 2x10-12

To Selkä/(kevyt)takaolkapäät/(Kevyt) hauis
Mave 8x3x130kg '1
Kulmasoutu 3x6
Alatalja 3x6

Takaolkapääsoutu 3x6-10
Hauiskääntö taljassa 2x10-12

Pe Olkapäät/ojentajat/ (kevyt) rinta/ (kevyt)jalat

PP kp 8x3x26-29kg '1
PP smith 3x6
Viparit 3x6

Dippi 8x3x35-40kg '1
Ranskis istuen 3-6

Viparit maaten rinnalle 2x10-12
askelkyykky 2x10-12
Ojennukset 2x10

Näin se menis suunnilleen. oon huomannu, että jos pidän alle minuutin palautukset sarjasta ei tule oikeen kunnollista. Vaadin itseni psyykkaamiseen ja jaksamiseen, että tauot ovat väh. se minuutti. Onko se hirveän huono asia, jos pitäisi ne palautukset minuutissa ja hakisi progressiota lisäämällä voluumia eli sarjoja? sitten kuukauden päästä tiputtaisi sarjat alkuperäiseen mutta lähtisi isommilla romuilla leikkimään. Tavoitteena on massanhankinta, mutta voimat ovat menneet nyt alaspäin kuyin lehmänhäntä ja siihenkin tarvitaan apua. muta prioriteetti numero uno on massanlisäys.

Arvostan kaikkia vastauksia ja kritiikki on tervetullutta. :worship:

Hei!

Voisko joku heittäää 1-jakoisen perusohjelman, jossa käytetään tätä 8x3 :sta ?

päivä1: 5*5 sama paino kaikissa sarjoissa

päivä2: 5*3 sama paino kaikissa sarjoissa

päivä3: 8*1-3 kuorma 80-100% 1maksimista

vaikka tollai..liikkeet voit valita ite. ota vaikka penkki, kyykky ja leuat/kulmasoutu, noilla pärjäät hyvin. joka päivä voit ottaa pari 8-15 toiston sarjaa jollekkin lihasryhmälle jos siltä tuntuu, vatsa tärkeä.

Tässä ois runko seuraavaan 7vkon treeniin:

8 x 3 x 70%
8 x 3 x 75%
6 x 3 x 80%
5 x 2 x 85%
1 x 2 x 90%
Lepoviikko
Maksimit

Treenin teen vapaaottelun tueksi, eli siis lähinnä liikkeitä pitäisi miettiä. Ohjelman ajattelin tehdä 2-jakoisena, koska muuhun ei riitä aika.

1pv.

Pääliike RIVE 8 x 3
Leuanveto 3 x 5

2pv.

Pääliike Kyykky 8 x 3
Pystypunnerus / penkkipunnerus (vuoroviikoin) 3 x 5

Onko mitään järkeä? Mitä liikkeitä noihin päiviin voisi lisätä?

Tässä ois runko seuraavaan 7vkon treeniin:

8 x 3 x 70%
8 x 3 x 75%
6 x 3 x 80%
5 x 2 x 85%
1 x 2 x 90%
Lepoviikko
Maksimit

Treenin teen vapaaottelun tueksi, eli siis lähinnä liikkeitä pitäisi miettiä. Ohjelman ajattelin tehdä 2-jakoisena, koska muuhun ei riitä aika.

1pv.

Pääliike RIVE 8 x 3
Leuanveto 3 x 5

2pv.

Pääliike Kyykky 8 x 3
Pystypunnerus / penkkipunnerus (vuoroviikoin) 3 x 5

Onko mitään järkeä? Mitä liikkeitä noihin päiviin voisi lisätä?

Onhan tuossa järkeä... Itse tekisin kuitenkin seuraavasti (koska tuossa sinun ohjelmassa minun mielestä tuo 2. pvä on selvästi raskaampi kuin 1. pvä)

1.
Rive
Penkki
Leuat vo
Vatsat

2.
Kyykky
Pystypunnerrus
Leuat mo
Vatsat

Lisäksi tuo 5. viikon treeni on minun mielestä turhan kevyt. Itse tekisin 3-4x1-2x90%.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onhan tuossa järkeä... Itse tekisin kuitenkin seuraavasti (koska tuossa sinun ohjelmassa minun mielestä tuo 2. pvä on selvästi raskaampi kuin 1. pvä)

1.
Rive
Penkki
Leuat vo
Vatsat

2.
Kyykky
Pystypunnerrus
Leuat mo
Vatsat

Lisäksi tuo 5. viikon treeni on minun mielestä turhan kevyt. Itse tekisin 3-4x1-2x90%.

5. viikko voi tosiaan olla liian kevyt. 2-3 sarjaa voisi olla aika hyvä... Sitten noista liikkeistä, eli jos nuo tekisi, niin voisiko ohjelma näyttää tältä:

1.
Rive 8 x 3
Penkki 3 x 5
Leuat vasaraote 3 x 5 (Tangossa on mahdollisuus vetää kapealla vasaraotteella)
Vatsat

2.
Kyykky 8 x 3
Pystypunnerrus 3 x 5
Leuat myötäote 2-3 x 5
Vatsat

Miten on sarjojen väliset tauot, onko 3-4min hyvä? Pystyisi ainakin tekemään kaikki sarjat mahd. räjähtävästi...

5. viikko voi tosiaan olla liian kevyt. 2-3 sarjaa voisi olla aika hyvä... Sitten noista liikkeistä, eli jos nuo tekisi, niin voisiko ohjelma näyttää tältä:

1.
Rive 8 x 3
Penkki 3 x 5
Leuat vasaraote 3 x 5 (Tangossa on mahdollisuus vetää kapealla vasaraotteella)
Vatsat

2.
Kyykky 8 x 3
Pystypunnerrus 3 x 5
Leuat myötäote 2-3 x 5
Vatsat

Miten on sarjojen väliset tauot, onko 3-4min hyvä? Pystyisi ainakin tekemään kaikki sarjat mahd. räjähtävästi...

No, vaikka noin. Miksei penkissäkin voisi käyttää tuota 8x3 jne... -systeemiä. Ei noista tauoista kannata hirveästi stressata, sarjat on kuitenkin niin lyhyitä ja suht kevyitä, ettei ne pahasti hapoille iske. Tuntuman mukaan vaan ne tauot.

Mun mielest penkissä on antaa eniten tehoa tuo 8x3 mitä ite oon nyt tehnyt tota 3x8 niin tuntuu et ei vaikuta mitään ihan ku turhaan tekis.... tai sit treenan vaan jotenkin väärin

Mun mielest penkissä on antaa eniten tehoa tuo 8x3 mitä ite oon nyt tehnyt tota 3x8 niin tuntuu et ei vaikuta mitään ihan ku turhaan tekis.... tai sit treenan vaan jotenkin väärin
Itsekkin totesin, että 8 x 3 penkissä on hyvä. Samoin pystypunnerrus 8 x 3. 2vkoa sitten aloittama ohjelma on muutenkin tuntunut hyvältä...

Kyllä tämä menetelmä tuntuu ainakin aloittelijalle sopivan paljon paremmin kuin pitkät sarjat. Olen puoli vuotta käynyt salilla ja tehnyt kolme kympin sarjaa, ja kehitys on ollut tosi hidasta (tosin olen kyllä ollut dieetillä koko sen puoli vuotta). Lyhensin sarjapituudet 3-5:een joku kuukausi sitten, ja esim. kyykyssä teen nyt viiden sarjoja sillä painolla, joka oli ykkösmaksimi n. kuukausi sitten (en kehtaa sanoa paljonko, koska se on vielä niin vähän :D). Sarjoja vastaavasti enemmän. Tuntuu, että joka kerta voi laittaa 5kg lisää painoa tankoon. Tällä mennään!

Nyt löytyi loistava thread.

Vaikka ketjun alkuperäinen idea ja ydin olikin tuo lyhyiden sarjojen vaikutus lihaskasvuun(hypertrofiaan) ja pelkästä mielenkiinnosta lueskelin niin alkoi ajatukset pyörimään ja idea tästä nopeus-/räjähtävyystreeninä kyteä. Nuoren 17-vuotiaan jääkiekkoilijan melko nopeasoluinen kroppa voisi hyötyä tästä enemmän kuin pidemmistä parin/muutaman sarjan "taktiikoista"? On tullut usein mietittyä miksi teen pidempää sarjaa vaikka vahvuuteni on juuri nopeus ja kimmoisuus. Esimerkiksi takakyykkyä on tullut tehtyä 3-4*10-12*90-110kg. Painot olleet ehkä turhan suuria varsinkin nopeuden tavoittelemiseen, mutta jos sarjat pilkkoisi esimerkiksi 5 mittaisiksi ja sarjojen määriä lisäisi voisi vaikutus muuttua enemmän räjähtävyyttä kehittäväksi?

Ideoita, kommentteja, vinkkejä?

Tavoite nopeus/räjähtävyys.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom