Noniin. Eka sali takana. Positiivista että tänne on joku arvauspeli kehkeytynyt. Negatiivista se että veikkaukset ovat luultavasti yläkantissa:D
Aloitetaan vaikka sillä että olen hieman pettynyt. Olen pettynyt siihen että kun menin salille ja kerroin varanneeni sen PT:n niin respatäti ystävällisesti ilmoitti "It's not a PT, it's an instructor". Olin että , selvä peli kai sekin osaa neuvoa.
Sieltä kävelee sellanen 167cm sulkahattu päässä ja luistimet jalassa oleva kaveri, ja painoa oli se saman verran kuin minulla. Pesukone sylissä.
Ainiin, ikää oli +50 myös. Mukavahan tuo ukko oli, ei siinä mitään. Näytin hänelle ohjelmani ( SS, hieman muokattuna. Esim lisätty kolmas penkkipäivä + dippejä ja leuanvetoo parille päivälle ). Aloitettiin sitten ihan perus ( en tiedä mikä laite ) jalkojen lämmittelyllä koska ensimmäisenä "päälajina" oli vuorossa kyykky. Kävelimme Jalkaprässin viereen ja ukko näytti että hoppa in. Katselin tovin ihmeissäni että eikös me tuolla tangolla tätä vedettäis niin sano että tää on täysin sama asia, hyppää sinne vaan niin aletaan tekee 4x10-12 sarjoja. Kysyin heti alkuun että eikös ois fiksumpaa tehä tuo 3x5 mitä vähä olin suunnitellut? "no no no no" ja pään puristelu oli vastaus.
Painoista sen verran että en ehtinyt katselemaan, mutta jokaisen 10 sarjan jälkeen se lisäili painoa. Neljännessä sarjassa vikat 3 työntöä sai jo ihan oikeasti yrittää. Tuntui siis jaloissa.
Tämän jälkeen kiikuttamassani paperilapussa komeile sana "Overhead press". Taas lampsitaan ihmeellisen näköisen vempeleen eteen ja mulla on sama ilme naamalla : "Eikös me tuolla tangolla tätä reenata?"
-"no no no no no" Oli ukon vastaus.
Tää laite oli sellainen istuttava ja liike tapahtui ihan samanlailla kun pystypunnerruksessakin ja kieltämättä tuntui hyvin käsissä. Tässäkin siis 4x10 sarjoja laittoi tekemään.... Joka sarjan jälkee se nosti painoja, ja kahden sarjan jälkeen sanoin että eihä tässä oo mittää tolkkua, emmä halua näitä kesken jättää ja puotin vähä painoja pois ja hoitelin loppuun 2 jäljellä olevaa 4x10 sarjaa. Viimeinen sarja oli yhtä tuskaa ja annoin kyllä kaikkeni siinä.
Sitten oli vuorossa tämä kulmasoutu ( muistaakseni tuolla nimellä ). Taas oli eriskummallisen näköinen vipstaakeli. Nousin jonkun korokkeen päälle jossa oli jalalle merkityt paikat ja aloin nykimään painoja kohti rintaa. Selkää se siinä suoristeli multa ja se olikin ainoa kerta kun se tekniikasta mainitsi yhtään mitään. Tätä sitten en enää saanutkaan 4x10 perille vaan taisi mennä 3x7 tms.
Sitten oli vuorossa iki-ihana penkki, josta suurin pettymyskin siis tulee.. Ei tuloksen osalta valitettavasti vaan opastuksesta. Aloitettiin ihan tangolla vaan lämmittelemään, ja pyysin nimenomaa että katsoo että tekniikka pelaa. Tempasin heti mielestäni tyylipuhtaan aloitusasennon ( videoista matkimalla ) ja takaa tää patu puhisi "no no no no no". "Don't but your back like that. But it flat on the pench". Mietiskelin hetken ja sitten oli pakko kysyä että eikös se herra teidän mielestä ole vähän lyhkäsempi tuo matka nostaa jos mä teen tän näin? "no no no no no" ja jatkettiin. Nostettiin eka pelkällä tangolla 2x10, sitten se lykkäs painoit päihin missä luki 25. Tässä vaiheessa kysäsin että paljon toi tanko painaa. "It's forty". Vähän aikaa raavein taas päätäni ja kysyin vielä n.6 kertaa varmuuden vuoksi että paljonko? "It's forty oli vastaus". Jossain kohtaa mullekin aukes että helvetti, näähän on paunoja. "Yes yes yes yes pounds!" tohkeissaan hoki ukkeli. Itellä ei aavistustakaa että paljon on paunat kiloissa joten kysyin että paljon tossa tangossa nyt on ku pitäis vähä tietää tätä haastetta varten? Aikansa se siinä teki laskutoimituksia ja päätyi tulokseen että tangossa on 40kg. ( En siis muista tarkkaan mitä se siihen loppujen lopuks pisti mutta 40kg väitti kiven kovaa olevan painoa ).
Otin normi, "peukku yli" otteella ja taas tuli tuttu "no no no no". Sanoi että se "apina" ote on ainoa oikea. Tää mitä mä otin kuulemma puolet vähemmän voimaa ja käy kuulemma peukalon / ranteen päälle.
Noh, alettiin tekemään. Tein luultavasti n. 3x7 tyyppisen setin sillä 40kg:lla ( en ehtinyt laskee kun päässä meni miljoona asiaa mitä oon lukenut. muista hengitys, muista selkä, aijuu selkää ei tässä saa nyt tehä, muista se , muista tuo jne jne ) . Sitten se vempula pukkas lisää painoa siihen ja kysyin että "how much now?" Ukko sanoi että 50kg riippuu ja lähin kokeilee. Taisin kolmesta vapisevasta yrityksestä saada yhden "puhtaan" suorituksen selkä suorana penkissä. Voin kertoa että multa oli jo ennen tuota penkkiä 90% mehuista mennyt noihin edellisiin laitteisiin. En tiedä miten paljon se sitten vaikutti mutta vannon että kun ekan kerran ees istahdin siihen penkkiin niin kädet tuntu makaroonilta. Ei se nyt paljoa normipäivään siis eroa mutta ymmärrätte pointin varmaan. Tämmöistä tällä kertaa.
En nyt tiedä mistä tätä lähtis purkamaan. Nyt pitää kuitenkin suihkun kautta ampaista sänkyyn. Iltapalat vedelty. Pistän huomenna sitä ohjelmaa vähän tähän ja kyselen pari tarkentavaa kysymystä jos saisi vastausta. Oli todellakin hieman lannistunut fiilis kun taas tuli aivan eri neuvot tekniikasta ja aivan eri neuvot sarjamääristä. Mutta elkää huoliko, pidän kyllä tätä palstaa 100x parempana kun yhtäkään sen ukkelin neuvoa.
Huomenna siis lisää stooria, nyt petiin ja perjantaina uus salipäivä!
Ps, En valitettavasti jaksa nyt korjata kirjoitusvirheitä, toivottavasti ei ole paljon.