5 kuukautta, yksi mies, 100kg

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kannattaa nyt ajatuksissa ja vaikka kevyellä tangolla kokeilla sitä rinnalta lähtöa ja analysoida mikä siinä meni pieleen. Joo painaa liikaa, mutta monesti maksimia tehdessä nimenomaan se tekniikka hajoaa ja ihan ongelmakohdat tunnistamalla ja suunnittelemalla voi pelkällä ajatustyöllä saada maksimin suoritettua.

Kannataisiko keskiviikkona tehdä hieman kevyempi lämmittely, jotta kaikki voimat jäisi sitä satkun nostoa varten?
Mä tekisin toisinpäin. Jos puhutaan voimatasoihin nähden isoista raudoista niin olen huomannut että hermostoa joutuu herättelemään aika huolella ja joitakin raskaita kakkosia tai kolmosiakin kun tekee vakiopainolla, niin eka sarja on aina kaikista vaikein ja kolmannessa vasta alkaa kulkea. Siis kun tehdään voimanostotyyliin eikä vedetä itseään piippuun heti ekassa sarjassa. Mä voisin noissa pöksyissä ottaa alle vaikka pari sarjaa ykkösiä ysikympillä muun lämmittelyn päälle, pitää hyvän 5-10 minuutin tauon ja rykäistä satasen ylös. Ei siis kannata tosiaan vetää itseään piippuun pitkillä lämmittelysarjoilla, mutta hyvä hermoston herättely voisi antaa apuja.

^ sama. Itellä penkissä (ja itse asiassa mavessa ja kyykyssäkin) viimeinen "lämmittely" on aina 5-10 kg pienempi kuin maksimi yritys, yleensä vielä vain tuon 5 kg. Saa paljon paremman tuntuman rautoihin, ehkäpä juurikin sitä hermoston heräämistä. Ei ne voimat yhdestä toistosta 5-10% maksimia pienemmällä painolla mihinkään katoa.

^ sama. Itellä penkissä (ja itse asiassa mavessa ja kyykyssäkin) viimeinen "lämmittely" on aina 5-10 kg pienempi kuin maksimi yritys, yleensä vielä vain tuon 5 kg. Saa paljon paremman tuntuman rautoihin, ehkäpä juurikin sitä hermoston heräämistä. Ei ne voimat yhdestä toistosta 5-10% maksimia pienemmällä painolla mihinkään katoa.

Heh, tätä tuo vaimokekin koitti selittää että "sullaha menee kaikki voimat noihi lämmittelyihin". Tiuskasin vaan että perkele mies joka tän tekee on ammattilainen, antaa sen nyt tehä.... :D
Kaikki luotto JTO:lle tässä, mä lämmittelen just niin kuin käsketään ja mielestäni ihan hyvät lämppärisarjat oli tänäänkin.

Kyykyssä itsellä sama homma kuin jamilla, aika tiukka ykkönen ennen virallista ykköstä tuntunut paremmalle.. Penkissä taas viimenen ykkönen ennen enkkayritystä on enkkarauta -10-15kg tai muuten ei enää jaksa toista kovaa nostoa..

Minähän en siis mitään tiedä, mutta tungen lusikkani soppaan joka tapauksessa.

Tossa videolla näytti että sulta ois pikkasen levinny hartialinjan paketti. Ihan kuin olis olkapää(t) haukannu sivulle jollon noston koko dynamiikka muuttuu. Samaa ns horjahdusta tuppaa joskus tulee vinopenkissä kässäreillä kun on itselle isot raudat ja hieman menee kulma pieleen olkapään kannalta. Lähtöasetelmakin on mun mielestä liian kaukana, vaikka onkin starttiapu käsillä. Paljon pienempi aloitusliike, niin että käytännössä kaveri vain nostaa tangon niin lähdetään siitä jo laskuun. Vie nimittäin ihan vittuna tehoja punnerrukselta heti jos paketti aukee. Se on jo ihan hyvä opetella oman turvallisuudenkin takia, sillä jos sun tarttee kaataa käsiä paljon taakse että osut penkkiräkkiin niin siinä on aina enempi loukkaantumisvaaraa.

Tämä oli siis vain valistunut vinkki omakohtaisesta kokemuksesta (perseilystä) ja miltä se nyt tuossa videolla näytti. Saattaa hyvin kuvakulmakin hämätä, kun ei paikanpäällä ole :)

Mitenkä musta tuntuu, että tää haaste5kk vain halus dramatisoida tätä vedon loppua sillä, että väittää ettei muka tota 92,5:ta enempää mene, oli kumminki sen verran kepeen näkönen nosto, että tuntuu että sitten keskiviikkona kuin ihmeen kaupalla se satanen nousee niinku tyhjää vaan...

Veikkaan, että tämä haaste päättyy tulokseen 90 kg.

Aika vähän meni mun 15.02. arvio pieleen :) Onhan tossa saumoja vielä se satku nostaa jos tapahtuu jokin ihme huippupäivä tms. kohdalle. Itse en kyllä henkilökohtaisesti usko en sitten millään, että menis... Seurataan tilannetta. Olisko kuitenkin ennen nostoo vielä psyykattava enemmän ja keskityttävä, ei noin nopeeta, kiirehän ei oo.

Jos räjähtävyydel/pompul/perseen nostamisella on saatu nostettua isommat painot, niin siinä vaiheessa kun painoa on sen himpunverran liikaa, ja toisto ei lähde vauhdilla ylös rinnasta, niin kaikki keinot on käytetty.. en tiedä onko näin (joku tais aikasemmin myöskin jotain asiasta mainita). Aivan omaa mielipidettä, muistan vaan että itsellä oli alkuaikoina vastaavaa, vaikka persettä oo ikinä saanutkaan nostettua, lahnatyylistä johtuen ;)

Ite oisin kussu hunajaa, jos joskus aikoinaan oisin tommosella aikavälil saanu tollasii tuloksii aikaseks.. kuinkahan monta vuotta sitä itekin tuli hinkkailtuu aivan päin helvettiä ja tyyty siihen et nopeesti ei voi saada tuloksia ;)
No nyt on toi myytti omalta osalta todistettu vääräks, pitää kaivaa oma veikkaus helmikuulta kans tänne, tais olla jossain 90kg kieppeillä ja sekin oli heitetty "yläkanttiin".

Kova jätkä haaste5kk on, vaikkei keskiviikkona onnistuiskaan.

Salaliittoteoriathan on elämän suola.. joten joko tää on hyvä referenssitapaus JTO:lle (muista pyytää rabattii haaste5kk, varsinkin, jos se 100kg jää nostamatta) tai sen iivil megamindissa kehitetty mainos, joka on suunniteltu alusta asti.. ;)

Ei muutoksia tekniikkaan, ei muutoksia lämmittelyihin (jto:n ohjeiden mukaan vaan)

Mut joo, itellä kanssa toi, et tarvii paljon lämppänostoja ennen jotain kovaa lyhyttä sarjaa. En tiedä kuinka paljon siinä on henkistä ja fyysistä puolta, mutta ykkösiin ainakin olen tehnyt paljon nostoja alle.

Mitenkä musta tuntuu, että tää haaste5kk vain halus dramatisoida tätä vedon loppua sillä, että väittää ettei muka tota 92,5:ta enempää mene, oli kumminki sen verran kepeen näkönen nosto, että tuntuu että sitten keskiviikkona kuin ihmeen kaupalla se satanen nousee niinku tyhjää vaan...

Heh, kyllä mä jäin niin pahasti rinnan alle siinä satkun yrityksessä etten oo vielä kertaakaan. Mutta kuten monesti sanonut, tuo 92,5kg tuli kepeästi ylös. Se tuntui hyvältä, se näytti suht hyvältä mutta sitten ei toivoakaan 100kg. Se mua huolettaakin kun en päässyt edes vääntämään ojentajilla kunnolla kun ei noussut milliäkään. Omasta mielestäni vielä omassa nostossani tuo loppuojennus on kaikken paras.

Muistan kun ite kokeilin pari vuotta sitten ekaa kertaa nostaa 100kg, tein sillon miken 2x6 systeemillä penkkiä ja olin saanut nostettua sarjapainot 60kg:sta -> 85kg. Rinnallehan se jäi, kun nosto oli niin hätäinen että tekniikka repesi kasaan, enkä ollut koskaan aiemmin pidellyt 100kg käsillä. Viikko tästä eteenpäin kokeilin uudestaan, sain pidettyä tekniikan kasassa ja jarrutettua painon mukavasti rinnalle, josta räjähti ylös yllättävän kevyesti. Olikohan Haaste5kk:lla sama tilanne mikä minulla oli, että ensimmäistä kertaa pitelit 100kg rautoja? Olen sivusta seuraillut tätä ketjua ja näin muistelen. Kaikki on yksilöitä, mutta voi olla sinulla sama tilanne kun minulla oli, yllätyt vielä keskiviikkona miten kevyesti se sieltä tulee :)

Muistan kun ite kokeilin pari vuotta sitten ekaa kertaa nostaa 100kg, tein sillon miken 2x6 systeemillä penkkiä ja olin saanut nostettua sarjapainot 60kg:sta -> 85kg. Rinnallehan se jäi, kun nosto oli niin hätäinen että tekniikka repesi kasaan, enkä ollut koskaan aiemmin pidellyt 100kg käsillä. Viikko tästä eteenpäin kokeilin uudestaan, sain pidettyä tekniikan kasassa ja jarrutettua painon mukavasti rinnalle, josta räjähti ylös yllättävän kevyesti. Olikohan Haaste5kk:lla sama tilanne mikä minulla oli, että ensimmäistä kertaa pitelit 100kg rautoja? Olen sivusta seuraillut tätä ketjua ja näin muistelen. Kaikki on yksilöitä, mutta voi olla sinulla sama tilanne kun minulla oli, yllätyt vielä keskiviikkona miten kevyesti se sieltä tulee :)

Oli eka kerta 100kg käsillä. Eihän se ollut kun n.7kg lisäys siihen edelliseen sarjaan mutta pitää myöntää että tuntui painavalta... Ensimmäinen kerta kun jään ykkösen alle tässä koko hommassa. Mutta tuohon rinnallelaskuun kyllä kiinnitän huomiota ja hidastan sitä hieman.

Nyt on hieman parempi mieli jo kuin eilen ja on mulla edelleen luottoa että se nousee. JTO:n kanssa keskusteltiin että olisi vähän ollut ylilatausta siinä ekassa yrityksessä mikä kyllä pitää paikkansa varmaan. Koitan nyt ottaa ihan rennosti samoilla rutiineilla miten aina ennenkin. Tarkoittaen sitä että tauoilla toinen nappi pois korvasta ja salikaverin kanssa jauhetaan kakkaa hetki ja sitten hetki ennen alkaa nopea ja tiukka keskittyminen, napit korviin ja COB:n - Were not gonna fall pauhaamaan.

Se mua huolettaakin kun en päässyt edes vääntämään ojentajilla kunnolla kun ei noussut milliäkään. Omasta mielestäni vielä omassa nostossani tuo loppuojennus on kaikken paras.

Sitten kaikki on hyvin. Jos heikoin olisi loppuojennus ja paras rinnaltalähtö niin sitten kannattaisi todella huolestua. Nyt jos saat rinnaltalähdön kuntoon niin satku nousee. Itellä homma on just päin vastoin rinnalta irtoaa aina mutta loppuojennus saattaa kusta.

Oisit kokeillut heti satasen feilattua samaa painoa smith laitteessa.. siinä se nousee.. siitä saat itsevarmuutta nostaa sen myös vapaalla tangolla vetopäivänä. ;)

Oisit kokeillut heti satasen feilattua samaa painoa smith laitteessa.. siinä se nousee.. siitä saat itsevarmuutta nostaa sen myös vapaalla tangolla vetopäivänä. ;)

Tätähän me koitettiin jo helmi-maaliskuussa toitottaa sinä ja minäkin tässä ketjussa ainakin kahdesti, että ois jo hyvissä ajoin ottanut tuntumaa paljonko se satku sitten tuntuu painavan jne. Nyt pitäis smithissä mennä jo 100 kg ihan helposti, joten ei taida apuja ollamsiitä enää. 110 kg vois olla sopiva siihen :puntti:

Joo, ois varmaan ihan samalla tasolla (tai siis tietty paremmalla) tällä hetkellä haaste5kk, jos ois vaan kuunnellu JOKAISTA kuka tääl kertoo oman mielipiteensä mitä pitää tehdä, ja ois jättäny JTO-kortin kattomatta :face:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom