5 kuukautta, yksi mies, 100kg

Onko se ohimenevää jäi jääkö paha olo päälle? Veikkaisin että raskaissa sarjoissa veri pumppautuu käytettäviin lihaksiin, ja aivot saavat hetkellisesti vähemmän hapekasta verta -> huimaa ja tulee huono olo. Jos vielä on luonnostaan matala verenpaine, niin tuo korostuu.

Itellä samaa kyykky- ja mavesarjoissa ja rankoissa juoksutreeneissä /-kisoissa.

Lähtee pois joskus n.30min treenien jälkeen kun istuskelee bussissa ja hörppii vettä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kärsin jokseenkin vastaavasta vaivasta, kunnes tajusin lisätä treenijuomaan tuoremehua (eli sokeria). Ilmeisesti verensokeri laskee liiaksi treenatessa. Ei ole iso vaiva kokeilla, lie tuota muillakin kuuleman mukaan. En ole saanut vaivaa kuriin ruokailuja muuttamalla, vain sokeripitoinen treenijuomaa tuntuu tepsivän.

Ja mulla treenit meni selvästi paremmin kun sekoitti treeniveteen pari isoa merisuolahippua. Etenkin kesällä huomas eron - mitä enemmän hikoili sen selvempi ero. Noh, hivenainepuutteensa kullakin. :D

Kävisikö tähän tarkoitukseen sitten myös esim joku makea suklaapatukka tms nostattamaan verensokereita?

Enpä osaa sanoa, olen juntti enkä pidä karkeista :) Tuo suolan kokeilemien on myös testaamisen arvoinen. Itselläni huono olo oli todella voimakas ja lopettikin lopulta aktiivimman urheilun pitkäksi aikaa, kunnes anoppi kerran (höntsäily)tenniksen jälkeen kehotti juomaan tuoremehua, ja olo parani jokseenkin heti.

Itekin on pakko oikeastaan treenin aikana ottaa jotain menovettä, muuten heikko olo saattaa iskeä. Ei se silti aina iske, mutta sen pelossa tulee aina litkittyä jotain mehua tai urheilujuomaa. Ite oon kokoenu joko jonkun BCAA-juoman tai ihan vaan Hartsportin parhaaks tuohon. Syömisessä olen huomannu et 1h-2h ennen treeniä on optimaalinen aika, muuten on joko liian täynnä (ruuansulatus vie kropasta virtaa) tai sit alkaa tulla nälkä (heikkous). Joskus jos on 2,5h-3h ruuasta niin otan vaan puol tuntia ennen treeniä maitoo ja banaanin.

Minä olen monesti sekoittanut maltoa ja heraa sheikkeriin ja se täyteen vettä ja hörppinyt sitä treenijuomana. Pitää heikotuksen ja pahat olot poissa ja verensokerit pysyy tasaisen korkeana koko treenin ajan. Pelkällä vedellä varsinkin kovatehoisissa ja/tai pitkissä treeneissä tahtoo olo heikentyä ja verensokerit laskea muuten. Ja syöminen noin tuntia ennen treeniä on pakollinen, muuten tulee nälkä kesken treenin ja menee vituiksi treenaaminen tehokkaasti. :D

Kävisikö tähän tarkoitukseen sitten myös esim joku makea suklaapatukka tms nostattamaan verensokereita?

Eieieieiei... Kokeileppa ostaa vaikka kilon pussi maltodekstriiniä (esim. maissitärkkelystä). Maksaa urheiluravinneosastolla tyyliin 6-7 € / kg, varmaan halvemmallakin saa jos ei halua merkikästä vaan jauho-osastolta käy ihan vaan maissitärkkelys. Vetaset 8 desiä maitoa/tuoremehua sheikkeriin ja pari desiä maltoa + annos heraa -> tämä naamaan 1 tunti ennen treeniä. Tulee viikonloppuisin ennen reeniä syötyä myös iso puuroannos jostain täysjyvähiutaleista (vajaa litra) + siihen sekaan mausteeksi vehnänalkioita, pellavansiemeniä, kurpitsansiemeniä, auringonkukansiemeniä, marjoja jne + iso lasi maitoa juomana. Kyllä lähtee reeni nopeasti imeytyvillä ja pitkäketjuisilla hiilihydraateilla, eikä heikota.

Nykytietämyksen mukaanhan olisi optimaalista hörppiä palautusjuoman kaltaista juomaa koko treenin ympäristössä, eli ennen treeniä, treenin aikana ja treenin jälkeen hiilihydraattia ja proteiinia sisältävää juomaa.

Harva sitä niin kova urheilija on, että tosta yo. jatkuvuudesta varmaan paljon enemmän hyötyis vs. "vaan" ennen ja jälkeen harjoituksen. Meidän salilla ainakin (turhan) monella pyörii koko treeni sen Fitnesstukun tai Fastin sheikkerin ympärillä ja sitä pitää oikein esitellä, että nyt on vaaleanpunaista, nyt vihreetä juomaa... Välissä sitten tehdään joku naurettava sarja, sitten taas sekotellaan ja juodaan, johan sitä yks sarja tulikin tehtyä. Äkkiä vaan juomaa naamariin, että sarja meni perille. Muuten ei kato hyödytä, jos ei joka välissä sheikkaa ja kävele ympäri salia :face:

Loput sheikkerimiehet sitten juo Mehukattia tai vettä sheikkeristä, onhan se paljon uskottavampaa kuin juomapullosta tai salin vesiautomaatista juoda.

^Kyllä minä ainakin sitä joka sarjan välissä juon, jos treenin aikan otan, koska jano. Saatan myös välillä sitä ravistella siinä, mut ei mulla mitään tarvetta ole esitellä mitään.

Oootko miettinyt, että joillakin ei ehkä ole muuta juomapulloa ja siksi juovat sheikkeristä esim. vettä, tuskin kovin monella on tarvetta mittää sheikkeriä siellä salilla esitellä.

Hahhaa.. Onpas jollain taas pienet vitutuksen aiheet, kun pitää muitten sheikkereistäkin tehä juttua.. Mä juon ainoastaan sen takia sheikkeristä vettä, ettei tarvi ravata siellä juoma-automaatilla koko ajan ja toisekseen on paljon parempi juoda sheikkeristä, kuin pullosta johtuen siitä ettei tarvi kokoajan pullon kierteitä ruuvailla ja isompi pullonsuu.. Enkä kyllä mitenkään usko, että kukaan siellä salilla esittelee omia litkujaan ja ketä edes kiinnostaa kenellä on mitäkin?

Oon nyt pari viikkoa juonu malto+hera paukun ja tuntunu treenit menevän paljon paremmin, ei ole aikaisempaa näläntunnetta/ heikkoutta ja virtaakin piisaa hyvin. :) Syön yleensä siinä 2-3h ennen treeniä, jos aikaväli ois lyhyempi niin ei tulis kyllä mitään treeneistäkään.

Harva sitä niin kova urheilija on, että tosta yo. jatkuvuudesta varmaan paljon enemmän hyötyis vs. "vaan" ennen ja jälkeen harjoituksen.
Nin kuin force tuossa mainitsi nykytietämyksen mukaan palkkari on parempi juoda ennen tai treenin aikana. Itse juon palkkaria treenin aikana ja silloin riittää paremmin virtaa vetää treeni loppuun, juon myös treenin jälkeenkin saman setin ja itsellä ainakin toimii.

Eiköhän jokainen saa juoda mitä haluaa ja mistä haluaa, keskitytään siihen omaan tekemiseen.

Yksi asia alkanut vaivaamaan, tai käytännössä ollut jo pitkään. Eli mulla tulee melko usein huono olo treenien aikana. Varsinkin hieman raskaimmissa sarjoissa alkaa ihan fyysisesti tulemaan paha olo, päästä heittää ja jalat tuntuu siltä että pakko istahtaa alas tai lähtee taju.

Missä lämmössä treenaat ja ylipäänsä oleskelet? Suolaistahan pitää saada pelkän veden lisäksi, jos kovasti hikoilee. (Voisiko jopa tarvita Suomen oloihin sopeutunut vähän enemmän kun kuumempaan maahan menee? En tiedä, mutta moneen asiaanhan elimistö sopeutuu.)

Onko heittää linkkiä missä kerrotaan "nykytietämyksen mukaan", että on parempi juoda palkkari ennen tai reenin aikana? Ihan mielenkiinnosta kyselen.

Ei tässä palkkarista kukaan puhunut vaan palkkarin kaltaisesta juomasta. Ilmeisesti tarkoitettiin jotain intraworkoutjuomaa ja niistä tuskin haittaakaan on.

^^^ noihan ei oo mitään tutkimustuloksia, vaikka varmaan ihan hyvä käytäntö olisikin. Ennemmin uskoisin vaikka Lihastohtorin juttuja, jotka perustuu sentään lukuisiin eri tutkimuksiin. Btw., ilmeisesti tutkimuksissakaan ei ole voitu osoittaa muuta kuin että saattaa/voi olla hyötyä, eli mitenkään säännöllisesti ei ole.

Onko heittää linkkiä missä kerrotaan "nykytietämyksen mukaan", että on parempi juoda palkkari ennen tai reenin aikana? Ihan mielenkiinnosta kyselen.

Noiden Deeganin linkittämien Hulkin juttujen lisäksi;

http://www.pakkotoisto.com/ravinto/...svaa-eikae-mitaeaen-mikae-hidasta-lue-taemae/

Tuossa ketjussa ysikymppinen kirjoittanut hirveät määrät juttua ja linkkejä treenin ympäristön ravitsemuksesta. Yhteenvetona: proteiinia ja hiilaria treenin ympäristössä (ennen, aikana ja jälkeen) naamaan.

Kannattaa kokeilla myös penkkireenissä sarjoja 2x6 ja 3x3 ja loppuun maximit, mulla ainakin toiminu hyvin.. tsemppiä reeneihin!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom