Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mjoo, kuka nyt niitä turhuuksia jaksaa treenata. Tosiaan juoksen melkein joka toinen päivä, joten tuo jalkojen treenaaminen salilla on sitten jäänyt. Pitäisi aloittaa se ja kyykkyjen tekeminen jonka puute on toinen häpeäni, mutta en ole oikein jaksanut kun jalatkin tarvitsevat varmaan lepoa.
^Jalat tarvii lepoa ja selkäpäivät skippaat muuten vaan? :D
juoksemalla meinasit koipias kasvattaa.. tän on pakko olla joku läppä [emoji38]
No en ainakaan kasvattaa! Mulla on valtavat pohkeet luonnostaan. :-(
Mitäs mielipidettä tällaisesta ohjelmasta?
1.rinta,olkapäät, ojentajat.
2.jalat,vatsat
3.selkä, hauis
Itse korjailin juurikin äskettäin omaa ohjelmaa 4-jakoisesta 3-jakoiseksi, jossa tämä vastaava jako. Tänään oli ensimmäinen rinta, olkapäät, ojentajat -päivä ja ainakin itsellä oli yllättävän suuria ongelmia pystypunnerruksen kanssa. Rintaliikkeiden jälkeen ei meinannut enää löytyä voimaa olkapäille eli joutui suosiolla ottamaan kevyempiä painoja mihin tottunut. Vinkkejä tähän kellään vai haittaneeko tuo kehityksen kannalta?
Olisko tällaisessa ohjelmassa mitään järkeä?
Teen 3-jakoista 3on1off -tyyliin seuraavalla jaolla: rinta/olkapäät/ojentajat, selkä/hauis, reidet, pohkeet.
Kysymys kuuluu, että minkälaisia liikkeitä jengi suosittelisi olkapäille? Oon tähän asti tehnyt pelkästään taka- ja sivuolkapäät, sillä oon uskonut/toivonut, että nuo rinnan punnerrukset riittäis etuolkapäille. Oon kuitenkin tehnyt vaan 3-4 sarjaa takaolille ja 4-6 sarjaa sivuolkapäille. Alko huolestuttamaan, että riittäkö nuo mihinkään, vai pitäisikö sarjamääriä nostaa, ja ehkä tehdä etuolkapäillekin joku liike?
Meneekö homma noin eteenpäin vai junnaako kehitys sitten ? Jos nimittäin kehityt niin ei niitä systeemejä tarvii muuttamaan alkaa.
Liikevalinnat on aika perinteisiä eli pystysoutua, facepullia, takaolkapääsoutua, vipareita, takaviparikonetta ja yksi mikä uppoaa todella hyvin itsellä perille on soudun ja vipunoston välimuoto. Tulee tietty vaihdeltua tangosta hantteleihin, yhdenkäden versioita kahdenkäden versioihin, taljoissa ym, variaatioitahan on melkeinpä loputtomiin. Itse teen punnerruksia mutta järjestys on käänteinen pari liikettä taka- ja sivuolille ja pystpynnerusta.
Oon tehnyt olkapäille pääosin vipareita sivulle ja takaolkapääkonetta, joten kehityksestä on aika vaikea sanoa. Vipareita kun täytyy tehdä sen verran pienillä painoilla, ettei sitä kehitystä sitä kautta oikein näe. Peilistäkään en oikein osaa katsoa, kun oma silmä on niin kriittinen. Ajattelin kokeilla siten, että tekisin viparit sivulle, jonka jälkeen superina pystysoutu ja facepull taljassa. Kumpaakaan noista jälkimmäisistä liikkeistä en ole oikeastaan koskaan tehnyt, niin pitää tuo tekniikka harjoitella kunnolla. Kuulostaisko tuo järkevältä?
Elikkäs olen nyt käynyt salilla aktiivisesti n.7kk ja sinä aikana käyttänyt kokoajan 2-jakoista ohjelmaa (ohjelmaa olen kumminkin muuttanut n. puolessa välissä ja toistomääriä vaihtelen n. joka kolmas viikko) Olen käynyt 4 kertaa viikossa salilla, eli koko kroppa on tullut treenattua kaksi kertaa viikossa läpi.
Nyt kun ajattelin siirtyä 3-jakoiseen ohjelmaan, minua mietityttää se onko 4 treeniä viikossa (eli koko kroppa + 1/3 kropasta joka viikko) liian vähän? Ja en oikein osaa soveltaa että tekisin vastakkaiset lihakset per treeni, sillä silloin siinä olisi 5 päivän kierto ja mielelläni sitoisin kylläkin treenipäivät aina tiettyyn viikon päiviin, voi siitä toki jonkun verran joustaa, mutta helpompi ajatella kun treenit ovat aina tiettynä viikonpäivänä. Eli tässä mietin tuoko 4 treeniä 3-jakoisella ohjelmalla viikossa tarpeeksi ärsykettä lihaskasvuun/voiman kehittymiseen, kun en nyt vielä ainakaan ole ajatellut tehdä mitään pakkotoistoja, pudotussarjoja tehdä. Totuushan on, että se on yksilöllistä riittääkö se mutta mikä olisi teidän mielestänne optimaalisinta?6 treeniä per viikko olisi mielestäni ehkä vähän turhan paljon, 5 ehkä saattaisikin onnistua ainakin joskus. Ja ajattelin jakaa kropan siis työntävät/vetävät/jalat.
Plussana vielä 3-jakoisessa ohjelmassa olisi se, että treenikerrat todennäköisesti lyhentyisivät ja kun mulla on käynyt niin hassusti, että jalat on yläkroppaa edellä niin saisi siihenkin eroon vähän tasoitusta :D
Olisi mukava kuulla teidän mielipiteet ja vinkit tähän asiaan liittyen