Pistetäänpä nyt sitten omiakin kokemuksia kun olen kuitenkin käynyt läpi kaikki jaot väliltä 1-5.
Silloin kun löysin Pakkotoiston, eli joskus vuonna 2003, en tiennyt ruokavaliosta yhtään mitään. Olin aina treenannut 4-jakoisella ohjelmalla ja aloittelijana saanut tottakai kehitystäkin. Tomin postauksista löysin sitten 5-jakoisen ja rupesin kehittymään hyvin. No syynä ei varmasti ollut läheskään pelkästään tämä treenijako, vaan se että tarjusin tossa Pakkiksen ketjuja luettuani että pitää syödäkkin riittävästi ja etenkin proteiinia piti lisätä ruokavalioon reilusti.
No ruokavalio lähti hyvin käyntiin ja treeni jatkui 5-jakoisella. Kuitenkin tuntui että ainut mikä silloin kehittyi oli kädet ja jalat.
No tosta tein vaihdon jotain pari vuotta sitten 2-jakoiseen ohjelmaan ja kehitys lähti niin sarjapainojen kun lihojenkin muodossa taas ihan eritavalla käyntiin. Lisäksi mun ei tarvinnut kupata salilla viittä kertaa viikossa, eikä ollut niin hirveä juttu jos ei päässytkään joskus kuin 2-3 kertaa viikossa salilla, 5-jakoisella tuo olisi tarkoittanut jopa 2 viikon kiertoa.
Eli itse voin sanoa, että MINULLE parasta on olleet 1-2 jakoiset ohjelmat. Nyt 1-jakoinen kun en pääse salille kuin kolmesti viikossa, 2-jakoisella hyvä määrä on neljästi viikossa.
Jos taas ei olisi muuta elämää kuin sali, voisin hyvinkin treenata 3-jakoisella 2 on ja 1 off menetelmällä. Mutta tohon ei aika yksinkertaisesti riittä, kun on sitä muutakin elämää salin ohella jota ei halua salin varjoon jättää. Elämä kun on täynnä valintoja ja sali on minulle kuitenkin vain harrastus, vaikkakin merkittävä sellainen.
Eli mielestäni 3-jakoinen viikon kierrolla on aikalailla ajan haaskausta, siinä ei pysty edes kerralla treenaamaan lihoja loppuun (kuitenkin suht monta liharyhmää tehtävänä yhdessä treenissä), suora ja epäsuoran treenikin on vähän niin ja näin.
Eli jos haluaa tehdä monijakoisilla ohjelmilla ja viikon kierrolla, niin sitten se järkevästi suunniteltu 4-5 jakoinen ohjelma.
Jos haluaa käydä salilla 3-4 kertaa viikossa, niin 1-2 jakoinen toimii hyvin.
Jos harrastaa pääosin jotain muuta, esim vaikka jotain joukkuepeliä, voi joku 3-jakoinen viikon kierrolla ollakkin hyvä, tällöin ne salitulokset ja lihasmassan kasvu ei olekkaan mikään pääosan näyttelijä treenissä.