2x6 Voisi olla hyvä yleisliike, mutta entäpä maksimissa..?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja xxi
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Pecman sanoi:
Jos luet ketjun aloitusviestin, huomaat varmaan että kyseessä on nostaja joka tuskin vielä on noiden wsb-erikoisuuksien tarpeessa.

Vastasinkin tuohon "wsbeikehitärawpenkkiä" lapsokseen, joka Mikeltä pääsi. Äläkä saarnaa :offtopic:issa olemisesta, koska se on enemmän sääntö kuin poikkeus.

Harvoin suosittelen WSB:tä nostajalle, jonka heikot kohdat ovat Kyykky, Penkki ja Veto. Tottahan WSB toimii aloittelijallekin, mutta nimenomaan alottelija harvoin osaa kopioida ohjelmaa oikeasta "lähteestä" tai tehdä tarvittavia muutoksia tonnin rikkoneen nostajan ohjelmaan, niin että se soveltuu alle 400 kilon YT:n nostajalle.

Huomasitteko muuten kukaan, kuinka viestiketjun ensimmäisellä sivulla tarjosin ihan perinteistä ohjelmaa. :D

Osasyynä oli, ettei alkuperäinen kysyjä edes halunut wsb-ohjelmaa.

Huipputasolla näin varmasti onkin. Mutta aloittelevan voimaharjoittelijan ollessa kyseessä useampikin tie voi viedä Roomaan.

Totta

Minun elitistä havaintoani voi pitää myös kasvukertomuksena tiedon suhteen matkalla aloittelijasta huipulle.

Aloittelijoiden treenistä

Aloittelijoiden treenissä on sellainenkin seikka, kuin pohjan tekeminen. Jos ei rakenneta pohjia kuntoon alussa voi huipulle pääsy jäädä tekemättä. Ilman kunnon pohjia ei välttämättä pystytä tekemään menestyksellisesti niitä asioita mitä tarvittaisiin, kun yritetään hioa surituskyky viimeisen päälle.

Tällainen koko urheilu-uran mittainen suunnitelma on tärkeä monissa lajeissa. Miksei siis voimanostossakin.

vaatimaton minäkin istui kelkkaan vasta keskustelun koskiessa wsb:tä ja raw-kehitystä. kommenttini koskevat siis sitä teemaa.

aloittelijan suhteen oon ihan samoilla linjoilla. kehitystä melkein tulee, kunhan vaan katteleekin punttien suuntaan :D.

WSB voi olla periaatteessa kattava systeemi, mutta on aivan turha sanoa, että se olisi käytännössä niin. Treenissä on mukana kaikki maailman apulaitteet mitä vain mielikuvitus voi keksiä, mutta peruspenkkiä ei tee juuri kukaan. Olen seurannut sivusta kovien ammattilaisten treenejä ja vain muutama oli todella kova raw nostoissa, näillä kavereilla oli tausta perustreenissä, muut wsb kaverit junnasivat vuosia alle 200kg raw penkissä. Wsb perustuu käytännössä varustenostojen tehostamiseen erikoiskeinoilla, jolloin laiminlyödään RANKASTI penkissä rintaa, tämä kostautuu surkeana raw kuntona, mutta mikäs siinä kun raw kisoihin ei ole menossa.

Mike sanoi:
WSB voi olla periaatteessa kattava systeemi, mutta on aivan turha sanoa, että se olisi käytännössä niin. Treenissä on mukana kaikki maailman apulaitteet mitä vain mielikuvitus voi keksiä, mutta peruspenkkiä ei tee juuri kukaan. Olen seurannut sivusta kovien ammattilaisten treenejä ja vain muutama oli todella kova raw nostoissa, näillä kavereilla oli tausta perustreenissä, muut wsb kaverit junnasivat vuosia alle 200kg raw penkissä. Wsb perustuu käytännössä varustenostojen tehostamiseen erikoiskeinoilla, jolloin laiminlyödään RANKASTI penkissä rintaa, tämä kostautuu surkeana raw kuntona, mutta mikäs siinä kun raw kisoihin ei ole menossa.

And your point was...? Toimii käytännössä ihan yhtä hyvin kuin periaatteessa. Näytät taas unohtavan sen, että treenit suhteutetaan siihen, mitä tavoitellaan. Jos halutaan kehittää paitapenkkiä, treenataan niin, että saadaan paitapenkki nousemaan. Jos halutaan kehittää raakaa penkkiä, treenataan niin, että saadaan raaka penkki nousemaan. WSB on juuri sitä, että treeni modifioidaan vastaamaan tavoitetta. Jos nostaa paidalla, niin on puhdasta idiotismia treenata siten, että paitanosto ei kehity. Ei se lihaksen toimintamekanismi muutu erilaiseksi sen takia, että nostossa on mukana ketju tai kuminauha, aivan kuten jto jo aikaisemmin totesi. Olet varmasti kokeillut treenata kumeilla ja ketjuilla pitkäjänteisesti, kun olet niin vakuuttunut niiden toimimattomuudessta. On aivan turhanpäivästä haihattelua väittää, että WSB ei toimisi raakapenkin parantamisessa.

TheGreatOne sanoi:
On aivan turhanpäivästä haihattelua väittää, että WSB ei toimisi raakapenkin parantamisessa.
Kuin myös väittää että se toimisi. Miksi vääntää kuminauhoilla, kun saa 2x6 systeemillä enemmän? Alunperin tämä tredi on juuri tuosta, ettei 2x6 soveltuisi maksimitreeniin, omalla kohdallani näytti toimivan vain erittäin hyvin. Aloittelijan ei missään nimessä pitäisi mennä wsb treeniin, se on minun pointti. GreatOne, olet varmaan itse ottanut pitkälti yli 200 raw-kisoissa juuri wsb treenillä kun niin kovasti sen puolesta olet??

Lähdetään siitä, että ensisijaisesti WSB on maksimivoiman ja nopeuden yhtäaikaista (vuorottaiset treenit) harjoittelemista siten, että vaihdellaan maksimivoimaliikkeitä, jotka valitaan heikon kohdan mukaan. Siinä se puolivillaisesti yhdellä virkkeellä ilmaistuna.

Kaikki muut jutut ovat vain tehokeinoja ja liittyvät mielestäni enemmän tai vähemmän liikkeisiin, kuin itse ohjelman metodeihin. Taas kesän jälkeen olen alkanut treenaamaan WSB:llä ja ajan itseni sisään ohjelmaan treenaamalla jonkin aikaa ilman kumeja.

ketjuja mie kyllä kerran ehin jo kerran koittaa :nolo:

Pecman sanoi:
Ja mitä tulee tohon ohjelmien kopsailemiseen niin monet ohjelmat on tarkoitettukin suoraan kopsattavaksi prosentteineen kaikkineen.

Monet, lähinnä Venäläis tyyppiset. Ja ei tuokaan noin yksinkertaista ole, että niitäkin vain tehdään silmät ummessa. Niitäkin ohjelmia voi vähän miettiä ja tarpeen tullen tehdä muutoksia itselleen sopiviksi.

Mike sanoi:
Olen seurannut sivusta kovien ammattilaisten treenejä ja vain muutama oli todella kova raw nostoissa, näillä kavereilla oli tausta perustreenissä, muut wsb kaverit junnasivat vuosia alle 200kg raw penkissä. .
Paljonko näillä wsb jampoilla oli paita penkki, siis joilla raw pena oli alle 200kg?

Mikä on muuten sitten yleensä tuon wsb systeemiin suurin ero jos sitä suunnitellaan raw nostajalle verrattuna tuohon paitanostoon?
Tuolla kuvat osiolla muuten yks jätkä oli tehnyt tuolla wsb systeemillä ja oli penkki maximi tippunut yli 20kg, oli kopioinut joltain vissiin suoraan sen ja siinä tullut se moka.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Raven sanoi:
Monet, lähinnä Venäläis tyyppiset. Ja ei tuokaan noin yksinkertaista ole, että niitäkin vain tehdään silmät ummessa. Niitäkin ohjelmia voi vähän miettiä ja tarpeen tullen tehdä muutoksia itselleen sopiviksi.
Voi tehdä muutoksia, mutta voi tehdä myös "silmät ummessa" tai auki ne sarjat ja prosentit mitä ohjelmaan on merkattu. Sitten kun ohjelma on vedetty läpi testataan uusi maksimi ja vedetään lärvit uuden ennätyksen kunniaksi. :kippis1:
Se on juurikin niin yksinkertaista miltä se kuulostaa.

WSB:ssä mättää pahiten juuri se, että mitään valmista pomminvarmaa ohjelmaa ei ole vaan nostajan itse pitäisi pystyä tietämään heikot kohdat ja juuri oikeat pää- ja apuliikkeet. Sitten jos kaikki menee vituilleen niin WSB-miehet voi sanoa, että kyllä WSB toimii, mutta syytä vaan ittees kun teit vääriä liikkeitä väärillä painoilla!

WSB:ssä on minusta paljon RAW-nostajallekin hyödyllistä, mutta juuri tuossa liiallisessa kikkailussa monet menee metsään.

Pecman sanoi:
Voi tehdä muutoksia, mutta voi tehdä myös "silmät ummessa" tai auki ne sarjat ja prosentit mitä ohjelmaan on merkattu. Sitten kun ohjelma on vedetty läpi testataan uusi maksimi ja vedetään lärvit uuden ennätyksen kunniaksi. :kippis1:
Se on juurikin niin yksinkertaista miltä se kuulostaa.

.
Kyllä joissain venkku ohjelmissa tai niiden eri variaatioissa luvataan niin kauheita tulos parannuksia että niitä on jopa mahdotonta suorittaa onnistuneesti läpi, joten siinä kohdassa on syytä tehdä muutoksia ja pudottaa hieman prosentteja.
Edit
Dobermann sanoi:
Eli wsb ohjelma voi olla vaikka:

1. Päivä sauvakävelyä
2. Päivä vesijumppaa
3. Päivä nopeus sauvakävely
4. Päivä vesijumppaa kuminauhat altaan pohjassa

Sovelsin vähä tota simmonsin treeniä itselleni sopivaksi...
:lol2:

suurin osa ns wsb nostajista ainakin suomessa penkkaa 170-220 ilman paitaa
ja osalla paita auttaa 40-70 kiloa rippuen nostajasta ja paidasta
paras erotus raw nostona ja paidalla nostettuna minkä tiedän 180 kilosta 245 kisoissa
metalin tupla puserolla (~ 65 kiloa erotus) menee off topicin puolelle mutta kokeilen
samanlaista tupla puseroa ja saa nähdä kuin käy kisat keväällä tarkotus nostaa
1 nosto raw nostona ja 2 paidalla näillä näkymin. ;)

Mike sanoi:
Miksi vääntää kuminauhoilla, kun saa 2x6 systeemillä enemmän?

Tai oikeammin WSB:stä puhuttaessa voisi kysyä, miksi treenata loppuojennusta, jos rinnaltalähtö on heikko? Käsittääkseni vetokumit, ketjut, lankkupenkit yms. liikkeet on tarkoitettu loppuojennuksen parantamiseen, koska siihen se paitapenkki yleensä tyssää. Jos WSB-ohjelmalla haluaa parantaa rinnaltalähtöä, uskoisin että liikkeiksi valittaisiin penkkiä mutkatangolla, penkkiä käsipainoilla, pinnapenkkiä, ylileveää penkkiä ja vastaavia rinnaltalähtöä parantavia liikkeitä. Ja raw nostajille olisi varmaan ojentajien, yläselän ja olkapäiden lisäksi paikallaan joku apuliike rintalihaksille, koska niitä siinä raw-nostossa tarvitaan, toisin kuin varustenostossa.

Sinällään nopeusvoiman ja maksimivoiman uskon olevan yhtä tarpeellinen sekä varuste- että raw-nostajille, joten tottahan toki WSB toimii myös raw-noston parantamiseen.

oon miken kans samaa mieltä siinä, että raw-penkkiä tehdessä pitäs normaalipenkkiä tehdä enemmän. mun mielestä wsb-systeemissä se heikkous on just lajitekniikan heikkoudessa, joka ei välttämättä pysy yllä pelkällä nopeuspenkillä. aloittelijan systeemi se ei todellakaan ole syystä että a)vaatii liikaa funtsimista ja soveltamista, b)liian kova hermostorasitus (maksimi ja nopeus), c)perusvoimatasot ei riitä, eli ei ole lihasta, jota hermottaa d)jne.

mun mielestä raw-penkkaaja voi ihan hyvin soveltaa wsb:tä treeneihinsä. kisaan valmistautuessa lajitreenin määrää pitäs mun mielestä kuitenkin lisätä. ei se wsb ole mikään autuaaksitekevä missään mielessä. periaatteessa hyvin vanha juttu jo, mutta markkinoinnilla tuota suuremman yleisön tietoon. ihan kuten mikä tahansa kehittyneempi ja monimutkainen systeemi, sekin vaatii käyttäjältään muutakin kuin salikortin. ite en yleensä wsb:tä kauheesti esittele, kuten mun juttuja lukeneet on huomanneet.

joka tapauksessa kaikki on yksilöstä kiinni. joku perhanan mutantti (velipoika) kehittyy, vaikka tekis 5-15krt/vko maksimiin asti 10,9,8,7,6,5,4,3,2,1 -pyramidin ja yleensä myös takasin. sama treeni joka perhanan kerta. (painot hieman vaihdellen tietenkin hetken kunnosta riippuen). puhtaana nousi penkki kahdessa vuodessa 45kg:sta 175 kilon kisapenkkiin n.90-kilosena.

joku muu... siis MONI muu ei kyseisellä monotonialla ja volyymillä saavuttas ku tasanteita tasanteiden perään, pahan mielen, peräpukamat ja jukelittomat tulehdusarvot... :D

jto sanoi:
(painot hieman vaihdellen tietenkin hetken kunnosta riippuen). puhtaana nousi penkki kahdessa vuodessa 45kg:sta 175 kilon kisapenkkiin n.90-kilosena.
45kg>175kg jäljempi kilomäärä oletettavasti paidalla?
Dangerous_Dave sanoi:
Ja raw nostajille olisi varmaan ojentajien, yläselän ja olkapäiden lisäksi paikallaan joku apuliike rintalihaksille, koska niitä siinä raw-nostossa tarvitaan, toisin kuin varustenostossa.

.
Mikä olisi hyvä? Ilmeisesti vinopenkki?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom