14 vuotiaan treeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ale
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Minun käsittäkseni tuo pituuskasvun tyrehtyminen painoharjoittelulla on myytti. Juoksemisesta ja hyppimisestä aiheutuu paljon suurempia voimia luustolle kuin painoharjoittelusta. Lisää voi lukea Mel Siffin artikkelista : tästä

Originally posted by Tahvo Tohveli
Minun käsittäkseni tuo pituuskasvun tyrehtyminen painoharjoittelulla on myytti. Juoksemisesta ja hyppimisestä aiheutuu paljon suurempia voimia luustolle kuin painoharjoittelusta. Lisää voi lukea Mel Siffin artikkelista : tästä

Pituuskasvussa pitkien luiden paksummissa päissä, eli epifyyseissä on rustoinen kasvulevy eli epifyysilevy. Noin 17 - 20 vuoden iässä nämä levyt luutuvat ja nuoren pituuskasvu päättyy. (Bengtsson - Ekendahl 1992 : 69.)

Liikunnalla on vähän fysiologista vaikutusta nuoren pituuskasvuun. Kasvuiässä olisi kuitenkin vältettävä liiallista voimaharjoittelua tai lajikohtaista harjoittelua. Yksipuolinen ja epäsäännöllisesti toistuva pitkäkestoinen rasitus voi epäedullisen perimän kanssa aiheuttaa selän rappeutumista. Pääasiassa fyysinen kuormitus kuitenkin lisää luun tiheyttä ja vahvistaa tukikudoksia. Vasta kun murrosiässä luusto kypsyy ja kasvu pysähtyy, on turvallista aloittaa voimaharjoitteluun keskittyvä liikunta, jotta kasvuun liittyvät kudosrakenteet eivät vahingoitu. Jo murrosikäisenä aloitettu liikunta kolmisen tuntia viikossa auttaa vähentämään keski-iässä koettua selkäkipua. (Miettinen 1999: 11, 24 - 25.)

Lähde

Tehkää tuosta sitten omat johtopäätöksenne..

Pituuskasvu saattaa kärsiä jos tekee raskaita liikkeitä so. kyykkyä, mavea yms. väärällä tekniikalla tai yksinkertaisesti liian isoilla painoilla. Mielestäni n.40% painoilla voi huoletta treenata, ja nimenomaan opetella se tekniikka myöhempiä kovempia treenejä varten.

Hyppyharjoittelen vaikutuksista en osaa sanoa muuta kuin että en usko sen vaikuttavan ainakaan negatiivisesti pituuskasvuun. Tein itse 15-vuotiaana kovia plyometrisiä harjoitteita paljain jaloin(ei viisasta) ja tuli minusta suht. pitkä.

Originally posted by MrMikey
Pituuskasvu saattaa kärsiä jos tekee raskaita liikkeitä so. kyykkyä, mavea yms. väärällä tekniikalla tai yksinkertaisesti liian isoilla painoilla. Mielestäni n.40% painoilla voi huoletta treenata, ja nimenomaan opetella se tekniikka myöhempiä kovempia treenejä varten.

Aikoinaan tuli tehtyä B-junnuna (taisin olla 15v) futiksessa kyykkyä 6*80kg sarjoja. Punttiohjelmaan kuului myös prässi, jalkahauis ja penkki. Kerta viikkoon käytiin koko talvi salilla. Siitäköhän johtuu että olen persjalka(172cm)? :(

Originally posted by Rujo
Aikoinaan tuli tehtyä B-junnuna (taisin olla 15v) futiksessa kyykkyä 6*80kg sarjoja. Punttiohjelmaan kuului myös prässi, jalkahauis ja penkki. Kerta viikkoon käytiin koko talvi salilla. Siitäköhän johtuu että olen persjalka(172cm)? :(

No tuskinpa kuitenkaan sentään! Noin vähällä treenillä et varmasti ole saanut pituuskasvuasi loppumaan (miun mielipide). Eiköhän niillä geeneillä ja muilla asioilla, -ku puol vuotta kerran viikossa salilla-, ole aika paljo suurempi merkitys tuossa pituuskasvussa. Tuskinpa kaikki joukkuetoverisi jäi lyhyiksi? Jos kova treeni vaikuttas niin helposti pituuskasvuun ku monet luulee, ni miten esim. monet painonnostajat, jotka on treenanu 10-12 vuotiaasta asti kovaa, ovat kasvaneet yli 180 cm? Kun painonnostossa kuitenkin tehdään jonkinlaista kyykkyä lähes joka treenissä ja nuorenaki kyykätään esim. kovia kolmosia.

Jones, hyvä kysymys ja samaa ihmettelen minäkin. miten se on mahdollista? kasvu hormoneita naama täyteen?:kippis1:

Minun piti kasvaa n. 185 senttiseksi, jäin 177 senttiseksi. Aloitin painonnoston tosissani 15 vuotiaana.

Älä tee tyhmyyksiä, kovat treenit aikaisintaa 16 vuotiaana tai sitten kun pituus tyydyttää. Riskiä ei kannata ottaa. Itse tekisin sinun asemassa kevyemmillä painoilla n 20 toiston sarjoja lyhyillä palautuksilla (30-45 sek). Intensiivinen treenaus nostaa kasvuhormoni tasoja huomattavasti enemmän verrattuna isoilla painoilla tehtyyn harjoitteluun pitkillä palautuksilla.

Kasvu iässä kannattaa ja pitää syödä paljon & monipuolisesti, murrosiässä ei tule helposti rasvaa jos vielä urheileekin. Runsas ruoka vauhdittaa pituus & lihaskasvua. Sitten murrosiän jälkeen kyllä huomaa että liika ruoka alkaa pakkaamaan vyötärölle.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Jyväbroileri
Minun piti kasvaa n. 185 senttiseksi, jäin 177 senttiseksi. Aloitin painonnoston tosissani 15 vuotiaana.
Mun piti kasvaa 182 senttiseksi mut 175 jäi ja kasvu loppu todella nopeasti heti kun jääkiekon puntti treenit alkoivat
(~15 vuotiaana).
Tosin 80 kiloo 175 senttisellä on PAAALJON komeempi ku sama paino pidemmässä ruumiissa:)

Ottamatta kantaa lähteenä käytettyyn artikkeliin, kyseenalaistaisin kyllä tuon juoksemisen ja hyppimisen haitallisen vaikutuksen pituuskasvuun.

Jos otetaan tarkasteluryhmäksi esim. amerikkalaiset koripalloilijat, niin sanoisin että heillä lähes poikkeuksetta yläasteiässä alkaa varsin säännöllinen, ohjattu plyometrinen hyppyharjoittelu. Ja tätä jatkuu kasvavalla intensiteetillä koko kasvuiän loppuun. Kovin pitkiähän nuo kuitenkin näyttävät (ja tuntuvat :itku: ) aikuisiässä olevan... Sama pätee lentopalloilijoihin, maasta riippumatta.

Tietysti on faktaa, että ym. lajeihin hakeutuu "todennäköisesti pitkäksi kasvavia" nuoria, ja tämä esittämäni näkemys saattaa vääristyä sen takia, että ne jotka (kenties?) ovat jääneet treenin takia lyhkäsiksi eivät välttämättä näy ammattilaiskentillä... Eli tämä oli ihan mutu-pohdiskelua.

Originally posted by rima
Ottamatta kantaa lähteenä käytettyyn artikkeliin, kyseenalaistaisin kyllä tuon juoksemisen ja hyppimisen haitallisen vaikutuksen pituuskasvuun.

Idea olikin, että juokseminen ja hyppiminen EIVÄT vaikuta pituuskasvuun, vaikka luustoon kohdistuvat voimat ovat suurempia kuin painoharjoittelussa. Eli kysymys kuuluu, miksi juuri painoharjoittelu vaikuttaisi pituuskasvuun ?

Idea olikin, että juokseminen ja hyppiminen EIVÄT vaikuta pituuskasvuun, vaikka luustoon kohdistuvat voimat ovat suurempia kuin painoharjoittelussa. Eli kysymys kuuluu, miksi juuri painoharjoittelu vaikuttaisi pituuskasvuun ?
No niin... Pitäisi pitää turpansa kiinni jos ei jaksa lukea huolella tekstiä mitä kommentoi :whip:

Tosiaan, vähänkään painavamman juniorin plyometrisessä pudotushyppytreenissä (jopa metrin pudotuksesta) on hetkelliset rasitukset luustolle varmasti painoharjoittelua kovemmat. Puhumattakaan siitä jos käytetään vielä lisäpainoa (painoliivit, nilkkapainot, tanko jne.)

Vähän offtopicia mutta itse olen 190/111kg ja hyvä ko ees huomaa että on salilla käynyt vaikka olkavarsi 45cm rinnanympärys 125 mutta perkele kun on pitkä niin pitää olla tosi leveä että näyttää leveältä :) Mielelläni oisin vaikka 12cm lyhyempi.

Originally posted by Jyväbroileri

Älä tee tyhmyyksiä, kovat treenit aikaisintaa 16 vuotiaana tai sitten kun pituus tyydyttää. Riskiä ei kannata ottaa. Itse tekisin sinun asemassa kevyemmillä painoilla n 20 toiston sarjoja lyhyillä palautuksilla (30-45 sek). Intensiivinen treenaus nostaa kasvuhormoni tasoja huomattavasti enemmän verrattuna isoilla painoilla tehtyyn harjoitteluun pitkillä palautuksilla.

Kasvu iässä kannattaa ja pitää syödä paljon & monipuolisesti, murrosiässä ei tule helposti rasvaa jos vielä urheileekin. Runsas ruoka vauhdittaa pituus & lihaskasvua. Sitten murrosiän jälkeen kyllä huomaa että liika ruoka alkaa pakkaamaan vyötärölle.

Pah, piti minunkin kasvaa 180 senttiseksi, mut 172 jäätiin. Itse olen tullut siihen tulokseen ettei voimailu ole millään tavalla vaikuttanut pituuskasvuuni. Kasvoin näet 99-00 vuonna tasan sentin. Levytankoon kajosin ensimmäistä kertaa vasta jouluna 2000.

Mä oon alottanu puntilla käymisen jo kymmenen vuoden ikäisenä, mutta en tosin aivan täysillä. Pituutta on hieman alle 170 cm ja painoa 70 kg. On muuten kova tulos Ale sulla toi 72kg penkistä, itse pääsin 70 kg:n tulokseen vasta hiljattain.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom