14 vuotiaan treeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ale
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mä aloin tekemään kyykkyä tosissaan siinä 14 vuotiaana. Olin silloin 177cm ja nyt 180cm. Kai se jonkun verran vaikuttaa kun mun pituus kasvu tyssäs siihen kun aloin harjoitella kovaa.

Mä kasvoin 12cm vuodessa en tiedä mistä johtu, mutta heti aloitettuani säännöllisen harjoittelun mun pituus kasvu tyssäs.

no se oli varmaankin sun kasvupyrähdykses, luuletko jos et olis alottanu punttia ni sää olisit kasvanu 12cm vuodessa 18-vuotiaaks vai mikä sun pointti oli?

Pituuskasvu

Näköjään täällä n heppua kertoo kuinka "piti kasvaa niin ja niin pitkäksi" mutta sitten kävi toisin.

Neuvoloiden ja mahd myöhemmin tehdyt pituuskäyrät eivät ole mitään eksaktia tiedettä. On mahdotonta laatia pituuskäyrää nykytieteen tasolla ja vaikka pystyttäisiin niin siltikin siihen vaikuttaisivat ympäristölliset seikat, joten ne eivät pitäisi paikkaansa kuitenkaan.

Voisin veikata että neuvoloissa lupaillaan aina vielä vähän pitempää kasvua kuin faktat antaisivat, koska lähes jokainen äiti toivoo lapsistaan pitkiä ainakin siihen asti että ovat selvästi keskiarvoa pitempiä, joten luvataan asiakkaille vähän sitä mitä haluavat niin tulee parempi mieli.

Sen mitä olen isän ja siskon puheista saanut irti niin lääkärien tehtävään tärkeänä osana kuuluu saada asiakkaat positiiviselle mielelle oli asiat miten vaan :).

Mitä itse olen useilta henkilöiltä kysynyt niin lähes kaikilla käyrät ovat osoittaneet pitempää kasvua kuin toteutunut eikä näistä kukaan ole ollut missään intensiivisessä harjoituksessa nuoruudessaan.

En nyt löytänyt muuta sopivaa aihetta joten kirjoitan tänne... Eli olen 14v (iha kohta 15v) ja olen treenannut talvesta lähtien kun saatiin taloon punnerruspenkki ja olen siinä sitten tehnyt netistä kopioitua treeniä. Nyt olen huomannut että pituuskasvuni on penkin hankinnan jälkeen pysähtynyt kuin seinään... Olin maaliskuussa n. 173cm pitkä ja nytten edelleen sen 173... Paino on pysynyt suurinpiirtein samana mutta penkkitulos on noussut melko hyvin. Eli kannattaisiko pitää taukoa treenistä jos haluan kasvaa edes vähän pidemmäksi? Ja auttaisiko joidenkin lisäravinteiden ja palautusjuomien käyttö?? Kiitos jos joku jaksaisi vastata....

En nyt löytänyt muuta sopivaa aihetta joten kirjoitan tänne... Eli olen 14v (iha kohta 15v) ja olen treenannut talvesta lähtien kun saatiin taloon punnerruspenkki ja olen siinä sitten tehnyt netistä kopioitua treeniä. Nyt olen huomannut että pituuskasvuni on penkin hankinnan jälkeen pysähtynyt kuin seinään... Olin maaliskuussa n. 173cm pitkä ja nytten edelleen sen 173... Paino on pysynyt suurinpiirtein samana mutta penkkitulos on noussut melko hyvin. Eli kannattaisiko pitää taukoa treenistä jos haluan kasvaa edes vähän pidemmäksi? Ja auttaisiko joidenkin lisäravinteiden ja palautusjuomien käyttö?? Kiitos jos joku jaksaisi vastata....

Ei vaikuta penkki eikä lisäravinteet pituuskasvuun. Tuskinpa tosin mikään muukaan merkittävästi.

Ehkä et yksinkertasesti vaan kasva enää pituutta. Ite olin 13v kun olin 174cm ja saman pitunen oon vieläkin eikä tollon teininä ollu itellä tietookaan mistään treenailuista eli pituuskasvu vaan loppu. Ja mitä sillä pituudella kunhan on vaan iso ja vahva:rock:

Joo no tarkoituksena ei ole kuitenkaan nostaa maksimi painoilla. vaan jollain noin 50% maximista Jollloin ei hirveästi pitäisi vaikutuksia olla kasvuun? ja jos vielä syö kunnolla niin?:kippis1:

Itse täytän 18 joulukuussa, ja aloin 14 vuotiaana (kasilla muistaakseni?) käymään salilla, ja olin silloin noin 160+- cm. Tosin siinä oli vuoden tauko kun polvi meni, ja salilla käynti oli vähän "sitä sun tätä" - meininkiä. Kyllä tosin nostelin maksimeita silloin, ja olen aina siitä astikkin nostellut, ja pituutta tällä hetkellä n.183, että ei ole itselläni ainakaan vaikuttanut :) Mutta kaipa se on yksilöllistä, mene ja tiedä...

Juu, eli suosittelisin eniten voima puolella kuntopiiri yms. Eli punnerrukset, yhdenjalan kyykyt ja sen sellaiset ovat parhaita. Toiseksi jos ajattelit saada Nopeutta/räjähtävyyttä/muuta vastaavaa niin se työ olisi suurimmaksi osaksi tehtävä ennen kasvupyrähdyksen loppua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom