10-PÄIVÄN TREENI-kierto

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Olen tässä miettinyt syitä viimeaikoina muuttuneisiin tuloksiini ja ajattelin että yksi tärkeä syy voisi olla siinä että vaihdoin 7 päivän kierron 10-päivän kiertoon(5lepo päivää 5 treenipäivää joka päivä eri lihasryhmät).

Ehdottaman hyvä puoli on se että kaikki lihasryhmät saavat tasapuolisesti huomiota. Olen vaan miettinyt, että onko 10 päivää liian pitkä väli taas kun seuraavan kerran esim rintalihasta rasitetaan.

Voi kuitenkin olla että syynä on sekin että usein saattaa tulla joidenkin treenien väliin 2kin päivää ja silloin kierto venyy entisestään.

Nyt tein kuitenkin pitästä aikaa tarkan massa voima treeni suunnitelman ja aioin noudattaa sitä 10-päivän kierrolla. Olisin kuitenkin kiitollinen jos saisin vahvistusta tähän, tarvisiko lihas nopeammin rasitusta kun 10 päivän välein, antaisi tsemppiä treeniin..

Kyllä mielestäni tarvii, et millään saa moukaroitua lihasta niin nuuskaksi että palautumiseen tuo 10 päivää kuluisi. Tai vaikka saisitkin niin harjoituksen teho ei siltikään ole missään järkevässä suhteessa palautuksen pituuteen.
Jos et ole aivan aloittelija, väitän että tuolla tyylillä kehitys jää pidemmän päälle varsin vaatimattomaksi.

Itse pitäisin kierron maksimissaan 6 päivän pituisena. Itselläni tällä hetkellä 2-jakoinen ohjelma 4 päivän kierrolla joka tuntuu olevan erinomainen kompromissi tehon ja palautusajan suhteen.

Ei toimisi ikinä ainakaan minulla. Itsellä 9 päivän treenikierto joista neljänä päivänä salitreeni ja 5 lepopäivää menee aerobisissa tai muissa harjotteissa. Teen yläkropan joka toinen voimatreenikerta ja joka toinen jalat eikä sekään tunnu aina riittävän :(

Ei mitään järkeä. Jos et roinaa, lihaksesi eivät millään saa tarpeeksi ärsykettä, kehittyäkseen optimaalisesti. Kokeile 1- tai 2-jakoista 2-3 kertaa viikossa, niin ymmärrät miksi ylipitkällä kierrolla varustetut monijakoiset ohjelmat ovat turhia.

Kiitos hyvistä vastauksista!
En roinaa.. enkä ole aloittelija, paremminki 5 vuotta reenannu tyyppi jolla monenlaista kokeilua ja ikävän pitkiä taukoja välissä.

Toisaalta 10-päivän kierrossa on se hyvä että voi ottaa erikseen esim etu ja takareisi treenit, sekä yläselän. Mutta eipä siitä niin paljon hyötyä ole jos silti
saisi parempaa tulosta aikaan lyhyemmällä kierrolla.

Aluksi jaoin treenin kolmeen eri osaan, silloin viimisiä liikkeitä ei millään jaksanut kun esim kyykky ja mave olivat samana päivänä. Sitten tuli kaikkia väli muotoja ja nykyisen 10 päivän kierron kehitin, kun tein raskasta duunia raksalla.

Nykyään konttorirottana työ ei käy lihastenpäälle ja olen ajatellut ottaa aerobista treeniä taas alkuaikojen tapaan mukaan(en ole tehnyt aerobista vuosiin)

Treenini menee näin: 1.rinta ja haba,
2.VP(välipäivä)
3. etureidet ja pohkeet
4.VP
5.yläselkä
6.VP
7. olkapäät ja ojentajat
8.Vp
9. Alaselkä ja takareidet
10.VP

Ei mitään järkeä. Jos et roinaa, lihaksesi eivät millään saa tarpeeksi ärsykettä, kehittyäkseen optimaalisesti. Kokeile 1- tai 2-jakoista 2-3 kertaa viikossa, niin ymmärrät miksi ylipitkällä kierrolla varustetut monijakoiset ohjelmat ovat turhia.

2-3 kertaa viikossa kuulostaa todella hyvältä, mutta tarkoittaa sitä että esim.
Rinnan ja olkapäät joutuu tekemään samaan päivään, ja varsinkin että etu- ja takareidet joutuu tekeen samaan päivään jolloin viimeiseksi tehtävät lihakset jäävät aika vähille mehuille, varsinkin kun on kysymys isoista painoista.. :eek:

Ei toi sun nykynenkään kierto kuulosta mun mielestä niin pahalta. Ota välipäiviin aerobista, niin oot vuoden päästä kovassa yleiskunnossa. Olen itsestäni ainakin huomannut, että kun ikää tulee niin kestää palautuminen kauemmin.

Tietenkin ohjelmat pitää räätälöidä tavoitteiden mukaan. Itse en ole mikään kehonrakennusammattilainen....

Ikä vaikuttaa, mutta vielä enemmän vaikuttaa tottuminen. Kropan voi totuttaa tiheään treenifrekvenssiin. Tottakai alussa joutuu treenaamaan iisisti, ettei ylitreenaisi, jos treenaa monta kertaa viikossa, mutta pikkuhiljaa niitä treenejä voi koventaa ja koventaa.

Powermaster, ehkä kannattaisi hieman "unohtaa" tuo tiukka lihasryhmäjako, ja keskittyä puhumaan mieluummin kropasta kokonaisuutena, ja isoista treeniliikkeistä. Oletko koskaan nähnyt lihaksetonta 200 kg raw kyykkääjää? Kyllä niitä isoimpia romuja liikuttelevat isoimmat miehet.

Tässä on treeniliikkeitä, joilla tulee treenattua kaikki lihasryhmät kokonaisvaltaisesti, ja taatusti tarpeeksi rankasti:

1. kyykky/etukyykky
2. maastaveto/sjmv
3. kulmasoutu
4. leuanveto
5. penkki
6. pystypunnerrus seisten

Tärkeitä avustavia liikkeitä ovat esim. vatsalihas- ja kiertäjäkalvosinharjoitteet.

Kaikki liikkeet tehdään tietysti vapailla painoilla. En väitä, etteikö laitteita saisi käyttää. Väitän, että laitteet ovat tarpeettomia vapaisiin painoihin verrattuna.

Tästä ketjusta löytyy hyvä single tai dual factor ohjelma, joilla takuuvarmasti saa paremmin voimaa ja massaa, kuin millään monijakoisella pitkällä kierrolla vesitetyllä ohjelmalla: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=40913

Itse kun siirryin 4-jakoisesta 7-8 päivän kierrosta koko kroppa 3 kertaa viikossa-treeniin, jouduin pudottamaan tuota "taianomaista" intensiteettiä. Ei pidä kuitenkaan hämääntyä, kokonaisärsyke on silti paljon suurempi. Ja myöhemmin intensiteettiä pystyy kasvattamaan.

Aivan, Voisin vaihtaa treenini helpommin 4 jakoiseksi jos MaVe ei olisi niin tärkeä,
silloin jalat menisivät yhteen päivään. Tietysti sellainenkin vaihtoehto on mahdollinen että jos olisi tälläinen jalkapv niin vaihtelisi vuoroviikoin MaVen ja kyykyn kanssa.

Miksi haluat pitää kiinni monijakoisesta ohjelmasta? Miksi et voisi tehdä maastavetoa, vaikka viikon joka päivänä, jos niin haluat?

Käy nyt edes lukemassa tämä ohjelmarunko: http://www.geocities.com/elitemadcow1/5x5_Program/Linear_5x5.htm

Siinä on maastaveto keskiviikkona. Kyykkyä tehdään 3 päivänä viikossa. Kulmasoutua 2 päivänä viikossa. Kyllä kehittyy veto tuolla ohjelmalla, ainakin minulla kehittyi.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Kyllä voi. Mutta kun siirtyy koko kroppa monta kertaa viikossa treeniin, kannattaa totutella uudenlaiseen treeniin pari viikkoa, ja muutenkin aloitella kevyillä painoilla.

Itse tein vielä vuosi sitten 4-jakoisella kropan kerran viikkoon. Penkkiä tein kerran viikossa. Reilu kuukausi sitten tein 7 kertaa viikossa 1,5 kk ajan suht rankan penkkitreenin, paljon isommilla painoilla kuin mitä ikinä 4-jakoisella. Eli treenikestävyyttä pystyy kehittämään todella paljon, jos haluaa.

Voiko Koko kropan todella käydä 3 krt viikossa läpi, ilman roinaa?

Minulla on kyllä onnistunut. Tosin pidän enemmän 3-jakoisesta (4krt viikossa), jolloin saa keskityttyä enemmän kuhunkin lihasryhmään. Henkilökohtainen juttu.

Itse en kauheasti tykkää kyykätä ja penkata joka treenissä, hieman liian rankkaa... :nolo:

Se idea taitaa olla tuossa 3krt/viikko ohjelmassa se, että treenit jakautuu kolmelle kerralle volyymin/viikko pysyessä samana. Siis yhdellä treenikerralla ei hinkata reisiä loppuun asti, vaan kierron alussa treenit tuntuu itseasiassa hieman liian helpoilta. Se kuluu asiaan. Kierron lopussa on varmasti raskasta, kun päästään isoihin painoihin käsiksi. Itse olen tuota ohjelmaa käyttänyt vajaan vuoden verran, ja tulokset ovat vihdoin kääntyneet nousuun. Kannattaa ehdottomasti kokeilla.

joo-o, Ajattelin nyt vetää muutaman kuukauden vaivalla vääntämääni 10-jakoista ohjelamaa, mutta ja varsinkin jos tulosta ei tule vielä hiotun ohjelmankaan jälkeen, niin kokeilen ehdottomasti tuota 3kertaa kroppa vkos. vaikutaa mukavalta treenata ja paljon nopeammalta:) Kiitos Kaikille kommenteille ja vastauksille!

5-jakoinen on ihan hyvä jako sekin, mutta vaatii sitten jo 2 on ja 1 off treenitahdin jos haluaa kierron pitää järjellisenä. 10 päivän kierto on jokaiselle tavalliselle salijampalle ja vähän kovemmassakin tasossa painivalle jo auttamattomasti liian pitkä.

Itse treenaan 2-jakoisella joka toinen päivä ja se toimii erittäin hyvin.

Idea on juuri, ettei vedetä loppuun asti. Treenitapa on täysin erilainen, kuin monijakoisessa ohjelmassa, jossa se loppuun asti vetäminen on keskeinen osa treenifilosofiaa. Sun täytyy vain vakuutella itsellesi, että on lihakset saavat paljon enemmän ärsykettä, kun treenaa 3 kertaa viikossa koko kropan suht kevyesti.

Aloita kevyesti, ja laita rautaa tankoon 2,5 kg joka viikko, kunnes nopea kehityksesi loppuu. Sitten kannattaa pitää kevyt viikko, ja aloittaa uudestaan sellaisilla painoilla, joilla kaikki toistot ja sarjat tulevat suht helposti. 3-6 kk päästä kannattaa sitten vaihtaa vaikkapa df ohjelmaan (löytyy samasta threadista, kuin single factor ohjelma), tai kokeilla HST:ä.

Edit: Progressio onkin selitetty tuolla linkissä.

En tiedä miksi olet innostunut tuollaisesta megapitkästä 10 pv:n kierrosta. Itse en näkisi sellaista järkevänä, kuin kuurittajilla ja sikalahjakkailla natikoilla. A) Liian pitkä lepo ei ärytä lihasta tarpeeksi kasvamaa, vaikka kuinka hilluisit salilla B) tuollainen johtaa ennemmin ylikuntotilaa, kuin useammin treenaaminen - koska tauko jää pitkäksi, ja elimistä ei helposti totu, jos rääkkää ihan sairaasti yhtä lihasryhmää kerralla.

No kokovartalo-ohjelmaan ei ole pakko siityä, mutta 2-3 jakoisia, järkeviä ja progressivisuuteen, sekä perusliikkeisiin perustuvia ohjelmia, joka toinen päivä treeni, löytyy vaikka kuinka (pakkiksen treeniosiosta, ja mm. t-nationista: http://www.t-nation.com/). Jos aikaa on , voit kokeilla treenata vaikka 4-5 kertaakin viikossa, kun et tee aivan järkyttvää volyymia/lihasryhmä, etkä väännä joka sarjaa loppuun asti ( itse en tekisi yhtään sarjaa perusliikkeissä tappiin asti).

Suositut

Back
Ylös Bottom