🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Kai kuitenki otit verkikokeet silloin kun vielä söit hiilareita enemmän, että sulla on joku vertailupiste miten muuttuu?
En ottanut, mutta sillä ei ole merkitystä, vaan sillä mikä se nykyinen arvo on. Se on todistettu että hiilarit nostaa tulehdusta monilla, niin mä en ala niitä vetämään. Ja muutenkin ketolla on paljon parempi olla ylipäätänsä. En aio enää koskaan käyttää päivittäin hiilareita.

Missä se on todistettu ja mite ? jos syö vaik marjoja ja kaurapuuroo niin tulehdusta pukkaa ?
how carbs raises inflamation

Laita toi vaikka tubeen ja ala selaamaan. Hiilarit nostaa tulehdusarvoja kehossa. Se tarviiko niistä välittää, on sitten jokaisen oma asia.

Tuli mieleen että tässä nyt on pari muuttujaa kerralla.
1 Hiilarit pois
2 paino ilmeisesti 10kg alempana.

Mietin että jos verisuoni tulehdukset vähenneet,niin kumpikohan noista nyt on vaikuttanut minkäkin verran?

Mutta kyllähän kumpikin hyvin monella on tarpeen kun laardia löytyy vähän joka jampalta ja hiilaria menee monella ihan liikaa ja vielä vääränlaista.

En ottanut, mutta sillä ei ole merkitystä, vaan sillä mikä se nykyinen arvo on. Se on todistettu että hiilarit nostaa tulehdusta monilla, niin mä en ala niitä vetämään. Ja muutenkin ketolla on paljon parempi olla ylipäätänsä. En aio enää koskaan käyttää päivittäin hiilareita.

Ei kai sua täällä kukaan hiilareita oo pakottamassa vetämään. Jokainen saa syödä ihan niin kuin itse parhaaksi näkee.

Vähän ihmettelen kun aikasemmin päivällä kirjotit ettet lue tutkimuksia, vaan otat verikokeet ja sit et kuitenkaan ottanu ennen ketoa ja sanot et todistetusti hiilarit aiheuttaa tulehdusta. Todistetusti missä? Niissä tutkimuksissa mitä et lue, vai kavereilla!

Vähän ihmettelen kun aikasemmin päivällä kirjotit ettet lue tutkimuksia, vaan otat verikokeet ja sit et kuitenkaan ottanu ennen ketoa ja sanot et todistetusti hiilarit aiheuttaa tulehdusta. Todistetusti missä? Niissä tutkimuksissa mitä et lue, vai kavereilla!
Voi jeesus, niin, mä tarkistan ne tutkimusväitteet ihan itse, meneekö nyt perille jo? Nää kuulostaa poliittisilta lesboilta nää hiilarien tuputtajat, ihme vitun vänkäämistä ja pilkun nussimista kokoajan.

Voi jeesus, niin, mä tarkistan ne tutkimusväitteet ihan itse, meneekö nyt perille jo? Nää kuulostaa poliittisilta lesboilta nää hiilarien tuputtajat, ihme vitun vänkäämistä ja pilkun nussimista kokoajan.
No laita ne tutkimusväitteet tänne ? ihme angstaamista kun koittaa asiallisesti kysyä. vittu sitä vittu tätä.

No laita ne tutkimusväitteet tänne ? ihme angstaamista kun koittaa asiallisesti kysyä. vittu sitä vittu tätä.
No kun se on niin päivänselvää, en nyt tiedä montako kertaa se pitää sulle sanoa. Tää vänkääminen on jo trollaamisen tasolla.

Yksi asia mikä häiritsee, on se, että mikä ihmeen kiima teillä on tulla tuputtaan hiilareita ketoosiketjuun?

Low-Carb Diets vs. Low-Fat Diets​

When comparing low-carb and low-fat diets, low-carb diets often show more significant reductions in inflammatory markers. For instance, a study found that a low-carb diet significantly decreased soluble intercellular adhesion molecule (sICAM) and soluble E-selectin levels, which are markers of endothelial function and inflammation 8. This indicates that low-carb diets may have different mechanisms for reducing inflammation compared to low-fat diets.

Viimeksi muokattu:
No kun se on niin päivänselvää, en nyt tiedä montako kertaa se pitää sulle sanoa. Tää vänkääminen on jo trollaamisen tasolla.

Yksi asia mikä häiritsee, on se, että mikä ihmeen kiima teillä on tulla tuputtaan hiilareita ketoosiketjuun?

Thx. ajelin tuon consesus tauhkan Chatgpt AI:n läpi (sen verta paljon matskua) ja tässä yhteenvedos:

Se mitä siellä luet, ei ole mikään vedenpitävä todiste, vaan pitkälti hypoteesitasoista signaalinpyyntiä. Ja koska sana “hypoteesi” tuntuu menevän monelta ohi, niin avataan se ensin:

Hypoteesi = perusteltu oletus, jota pitää testata.
Se ei ole lopullinen näyttö.
Se ei ole konsensus.
Se ei ole “todistettu”.

Tiede menee karkeasti näin:
hypoteesi → pienet tutkimukset → RCT → meta-analyysit → konsensus.

Low-carb & tulehdus on edelleen jossain välimaastossa, ei todellakaan maalissa.

🔥 Hype vs fakta #1: “Low-carb on anti-inflammatorinen”

Hype (somessa ja nyt myös tulkinnassa):
“Low-carb selvästi vähentää tulehdusta.”

Fakta (RCT-kirjallisuus):
– vaikutukset tulehdusmarkkereihin ovat pieniä ja epäjohdonmukaisia
– keskeisissä sytokiineissa (esim. TNF-α) usein ei eroa
– iso osa muutoksista selittyy painonpudotuksella

Toisin sanoen: jos ihminen laihtuu, tulehdus usein laskee — ruokavaliosta riippumatta. Tämä ei ole mikään keto-taikatemppu.

🔥 Hype vs fakta #2: “Low-carb voittaa muut dieetit”

Hype:
“Tutkimuksissa low-carb pesee high-carbin.”

Fakta (pitkän aikavälin RCT-meta-analyysit):
– painoero tyypillisesti noin ~1 kg luokkaa
– tutkijoiden oma arvio: kliinisesti vähäinen

Lisäksi:
– low-carb parantaa usein TG/HDL
– low-fat laskee usein LDL enemmän

Eli ei mitään universaalia dominointia — vaan trade-offeja molempiin suuntiin.

🔥 Hype vs fakta #3: “Consensus todistaa asian”

Hype:
“Consensus.app analysoi 200M paperia → case closed.”

Fakta:
Consensus on AI-kooste, ei systemaattinen meta-analyysi eikä laadunarvio.

Se tekee tätä:
– kerää tutkimuksia
– tiivistää signaaleja
– ehdottaa suuntaa

Se EI tee tätä:
– punnitse tutkimusten laatua kunnolla
– kontrolloi harhoja
– ratkaise kausaalisuutta

Consensus on hyvä kartta, ei tuomioistuin.

🧠 Se iso elefantti huoneessa

Jos low-carb olisi ylivoimainen anti-inflammatorinen työkalu, me näkisimme:

• vahvan ja yhtenäisen RCT-signaalin
  • selkeän edun kalorit matchatuissa vertailuissa
  • konsensuksen hoitosuosituksissa
Tätä ei ole.

On:

✅ biologisesti uskottavia mekanismeja
✅ joitain positiivisia tuloksia
❌ mutta ristiriitainen ja usein pieni kokonaisefekti
❌ ja vahva painonpudotus-confounderi

🎯 Bottom line "vhh fanit" -edition

Low-carb voi toimia joillekin ihmisille oikein hyvin — siitä ei ole kiistaa.

Mutta väite että se olisi ylivoimainen tulehduksen taltuttaja on tällä hetkellä:

👉 enemmän hypeä kuin kovaa kliinistä näyttöä
👉 enemmän hypoteesia kuin konsensusta
👉 enemmän nyanssia kuin mustavalkoista voittoa

Kun data oikeasti kovenee, tiede kyllä seuraa perässä. Toistaiseksi se ei tue mitään universaalia “low-carb sammuttaa tulehduksen” -voittokulkua. Kannattaa päivittää argumentit samalle vuosikymmenelle kuin tutkimusnäyttö. 🙂

Tosi päivänselvää kuinka huippu VHH on "tutkimusten" mukaan mm. tulehduksen taltuttamiseen :ROFLMAO:.

Todennäköisesti se kiima hiilareiden "tuputtamisen" suhteen syntyy siitä että sinä vastarannalla tuputat paikkaansapitämättömiä väitteitä vähähiilarisen suhteen ? . Jotka eivät tässäkään tapauksessa näköjään pohjaudu tutkimuksiin vaan hypoteeseihin.

Minusta se nyt on hyvä että saadaan vääntöä aikaan vs selkääntaputteluita selkärangattomien jees jees -miesten taholta.

Viisaammat toki voivat ottaa AI:n väitteisiin kantaa.

Siirrytään eteenpäin, Reppana on nyt julistanut tämän, niin turha jauhaa enempää. Voimme unohtaa hiilarien pudottamisen hyödyt tolta osin. Hiilarit eivät siis nosta tulehdusarvoja, jos jossain pubmedissa niin on tutkittu, niin se on väärin.

Vinkki tekoälyn käyttöön, kun sun vastauksessa on sanoja Hype, vhh-fanit, niin laitappa se promt minkä sille annoit, nimittäin noissa pitäisi antaa simppeli puolueeton promt kuten vaikka "Hiilihydraattien vaikutus kehon inflamaatioon".

Siirrytään eteenpäin, Reppana on nyt julistanut tämän, niin turha jauhaa enempää. Voimme unohtaa hiilarien pudottamisen hyödyt tolta osin. Hiilarit eivät siis nosta tulehdusarvoja, jos jossain pubmedissa niin on tutkittu, niin se on väärin.

Vinkki tekoälyn käyttöön, kun sun vastauksessa on sanoja Hype, vhh-fanit, niin laitappa se promt minkä sille annoit, nimittäin noissa pitäisi antaa simppeli puolueeton promt kuten vaikka "Hiilihydraattien vaikutus kehon inflamaatioon".
Tässä on promptit mukana, missä asiaa on kysytty vähän laajemmalla kannalla kuin tuolla sinun esimerkki promptilla. Laitoin jo eilen, mutta laitetaan kertauksena.

KYSYMYS: Onko tehty tutkimuksia miten normaalipainoisella ihmisellä siirtyminen hiilihydraattipitoisesta ruokavaliosta keto ruokavalioon vaikuttaa matala-asteiseen tulehdukseen?

VASTAUS: Tutkimusnäyttö ketogeenisen ruokavalion vaikutuksista matala-asteiseen tulehdukseen normaalipainoisilla tai laihilla ihmisillä on osittain ristiriitaista ja painottuu eri tavalla kuin ylipainoisilla tehdyissä tutkimuksissa.Vaikka monissa tutkimuksissa ketogeenisellä ruokavaliolla on havaittu tulehdusta vähentäviä vaikutuksia, tulokset riippuvat merkittävästi lähtötilanteesta:

1. Vaikutus tulehdusmarkkereihin (CRP)
Ylipainoisilla: Ketogeeninen ruokavalio laskee usein tehokkaasti herkkää CRP-arvoa, mutta suuri osa tästä vaikutuksesta selittyy nimenomaan laihtumisella.
Normaalipainoisilla/Terveillä: Joissakin tutkimuksissa on havaittu, että terveillä aikuisilla siirtyminen ketogeeniseen ruokavalioon voi jopa nostaa CRP-arvoa lyhyellä aikavälillä (esim. 4–12 viikon seurannassa), vaikka rasvamassa pienenisi. Yhdessä tutkimuksessa hs-CRP nousi tasolta 1,2 mg/l tasolle 2,1 mg/l.

2. Tulehdusta hillitsevät mekanismit (Ketoniaineet)
Laihallakin ihmisellä ketoosi tuottaa beeta-hydroksibutyraattia (BHB), jolla on tutkitusti tulehdusta vaimentavia ominaisuuksia:
NLRP3-inflammasomin esto: BHB:n on todettu estävän tiettyjä tulehdusreaktioita solutasolla, mikä voi vähentää esimerkiksi interleukiinien (IL-1b, IL-18) tuotantoa.
Aivotulehdus: Eläinkokeissa ja prekliinisissä tutkimuksissa ketoosilla on havaittu olevan suojaavia vaikutuksia hermostolliseen tulehdukseen, mikä ei välttämättä näy suoraan verestä mitattavassa CRP:ssä.

3. Mahdolliset haittavaikutukset tulehdukseen
Tutkijat ovat nostaneet esiin tekijöitä, jotka voivat laihalla ihmisellä jopa lisätä elimistön stressiä tai tulehdusta:
Suoliston mikrobiomi: Kuidun saannin väheneminen voi heikentää suoliston limakalvon kuntoa ja muuttaa mikrobistoa epäsuotuisaan suuntaan, mikä on yhteydessä tulehdustilaan.
Lipidiprofiili: Osalla ihmisistä ketoosi nostaa LDL-kolesterolia ja apolipoproteiini B:tä, mikä voi olla yhteydessä verisuoniston matala-asteiseen ärsytykseen.

Yhteenveto:
Laihan ihmisen kohdalla ketogeeninen ruokavalio ei välttämättä toimi tulehduksen poistajana samalla tavalla kuin ylipainoisilla, joilla hyöty tulee rasvakudoksen vähenemisestä. Jos tavoitteena on nimenomaan tulehduksen hillitseminen ilman tarvetta laihtua, monet asiantuntijat suosittelevat ensisijaisesti anti-inflammatorista ruokavaliota (esim. Välimeren ruokavalio), joka sisältää runsaasti kuituja, marjoja ja pehmeitä rasvoja.

KYSYMYS:
Onko tehty tutkimuksia miten normaalipainoisella ihmisellä siirtyminen hiilihydraattipitoisesta ruokavaliosta keto ruokavalioon vaikuttaa pitkäaikaiseen verensokeriin?

VASTAUS: Kyllä, tutkimuksia on tehty, mutta tulokset normaalipainoisilla eroavat merkittävästi ylipainoisista. Siirtyminen hiilihydraattipitoisesta ruokavaliosta ketogeeniseen vaikuttaa pitkäaikaiseen verensokeriin (HbA1c) ja sokeritasapainoon usealla eri tavalla:

1. Vaikutus pitkäaikaiseen verensokeriin (HbA1c)
Normaalipainoiset ilman diabetesta: Ketogeeninen ruokavalio ei yleensä laske HbA1c-arvoa merkittävästi, jos se on jo lähtötilanteessa viitearvoissa. Toisin kuin ylipainoisilla diabeetikoilla, joilla HbA1c laskee usein selvästi (esim. -1,07 %), terveillä ja normaalipainoisilla vaikutus on vähäinen.
Aineenvaihdunnan joustavuus: Normaalipainoisilla, joilla on jo hyvä insuliiniherkkyys, ketoosi lähinnä stabiloi verensokerin vaihteluita pikemminkin kuin laskee keskiarvoa merkittävästi

2. Verensokerin vakaus ja vaihtelu
Pienemmät piikit: Ketogeeninen ruokavalio vähentää aterian jälkeisiä verensokerin ja insuliinin heilahteluita, mikä voi parantaa yleistä vointia ja vähentää nälän tunnetta.
Aika tavoitealueella: Tutkimuksissa on havaittu, että vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ihmiset viettävät enemmän aikaa optimaalisella verensokeritasolla (euglycemic range) ja vähemmän aikaa korkeissa arvoissa.

3. Fysiologinen "insuliiniresistenssi"
On tärkeää huomata, että pitkäaikainen ketoosi voi laihalla ihmisellä aiheuttaa ilmiön, jota kutsutaan fysiologiseksi insuliiniresistenssiksi:
Keho säästää pienen määrän saatavilla olevaa glukoosia aivoille ja punasoluille, jolloin lihakset alkavat hyljeksiä glukoosia ja suosivat rasvaa polttoaineena.
Tämän vuoksi ketoosissa olevan henkilön sokerinsietokyky voi tilapäisesti heikentyä, jos hän syö yhtäkkiä suuren määrän hiilihydraatteja (esim. sokerirasituskokeessa). Tämä ei kuitenkaan ole merkki sairaudesta, vaan kehon sopeutumisesta.

4. Vertailu muihin ruokavalioihin
Tutkimuksissa, joissa on verrattu ketoosia esimerkiksi Välimeren ruokavalioon, on huomattu, että molemmat voivat parantaa sokeritasapainoa, mutta ketoosi on usein tehokkaampi triglyseridien laskussa, kun taas kuitupitoisemmat ruokavaliot voivat olla suotuisampia LDL-kolesterolille.

Yhteenveto:
Normaalipainoisella siirtyminen ketoosiin ei yleensä muuta pitkäaikaista verensokeria (HbA1c) dramaattisesti, mutta se tekee päivittäisestä verensokerikäyrästä tasaisemman. Suurimmat hyödyt normaalipainoiselle liittyvät usein nälänhallintaan ja metaboliseen joustavuuteen.

Viimeksi muokattu:
Lipidiprofiili: Osalla ihmisistä ketoosi nostaa LDL-kolesterolia ja apolipoproteiini B:tä, mikä voi olla yhteydessä verisuoniston matala-asteiseen ärsytykseen.
Mulla 5.6 nyt LDL, sama mitä naturaalina oli ja HS-CRP on 0.5. Mä nyt ihmiset hyvät, painottaisin niin kovasti sitä, että mitatkaa omat tasonne, ne ei välttämättä mene samalla tapaa mitä muilla.

Mutta, vaikka kuinka vastahakoisuutta on, niin siitä ei mihinkään pääse että vhh/keto on ihmiselle kovin terveellinen. Haittavaikuksia on niin vähän versus hyödyt.

Mulla 5.6 nyt LDL, sama mitä naturaalina oli ja HS-CRP on 0.5. Mä nyt ihmiset hyvät, painottaisin niin kovasti sitä, että mitatkaa omat tasonne, ne ei välttämättä mene samalla tapaa mitä muilla.

Mutta, vaikka kuinka vastahakoisuutta on, niin siitä ei mihinkään pääse että vhh/keto on ihmiselle kovin terveellinen. Haittavaikuksia on niin vähän versus hyödyt.
psyllium käytössä? miten otat sen, kun vetää paakuksi niin herkästi?

No just sitähän mä ihmettelin, että et ole hiilareiden aikana mitannut tuota hs-crp:tä, niin nyt et voi tietää miten se keto sulla vaikuttaa, onko se laskenut vai nostanut.

psyllium käytössä? miten otat sen, kun vetää paakuksi niin herkästi?
Psyllium joo käytössä. LDL laskee kokojan ja syynä varmaan se, että kroppa alkaa tottumaan tähän ja että otan 20g psylliumia. Otan sen 2 kertaa 10g päivässä isolaattiheran kanssa. Se tosiaankin on aika kusinen aine, blenderi valmiiksi ja heti samalla sekottaa kun vettä kaataa.

No just sitähän mä ihmettelin, että et ole hiilareiden aikana mitannut tuota hs-crp:tä, niin nyt et voi tietää miten se keto sulla vaikuttaa, onko se laskenut vai nostanut.
Sovittiin jo että hiilarit ei vaikuta mitenkään tulehdusarvoihin, joten voidaan lopettaa siitä keskustelu, tämä on nyt debunkattu täällä. Ja älkää vahingosakaan itse menkö mittaamaan mitään, sehän ei kerro mitään mistään jos et ole sattunut mittaamaan aikaisemmin.

Mun S-GT on esim todella alhaalla, meinaatko että alkoholiton elämä ei laske sitä arvoa ja että mulla pitäis olla arvo 25 vuoden takaa?

Mä nyt indikoin siitäkin ton alhaisemman arvon, ettei mua satu enää treenata, kaikki nivelkivut kadonneet.

"Kun mietin sun tilannetta – rajua miinuskaloria, 13 kg painonpudotus, korkea treeni-intensiteetti – niin matala hs-CRP kertoo, että kroppa ei ole stressin alla inflammatorisesti. Se on hyvä signaali. Usein ketogeeninen tai VHH-ruokavalio laskee hs-CRP:tä juuri tämän tyyppisillä treenaajilla."

Vaikka mä koitan ajatella kriittisesti, mä en nyt nää mitenkään etteikö tämä ruokavalio olisi vaikuttanut positiivisesti tohon inflamaation tasoon. Voihan se olla, että se on mulla ollut puhdas nolla ja noussut keton takia erittäin alhaiseen 0.5 arvoon kun sen pitäis olla maksimissaan 2.

Kumpi nyt on todennäköisempää, että hiilareilla ja sekasyönnillä mulla olis ollut vielä alhaisempi CRP arvo vai että se on laskenut tonne ruokavalion takia?

The usual high-sensitivity C-reactive protein (hs-CRP) value in healthy humans is typically below 3.0 mg/L, with optimal levels often considered to be below 1.0 mg/L.

• Normal range: < 3.0 mg/L
  • Optimal range: < 1.0 mg/L (associated with lower cardiovascular risk)
  • Elevated range: 3.1–10 mg/L (suggests chronic inflammation, such as in cardiovascular disease risk)
  • Very high range: > 10 mg/L (often indicates acute inflammation due to infection, trauma, or surgery)

Oon siis kahden tyypin mielestä jotenkin poikkeuksellinen kun mulla on toi arvo 0.5 ketolla ja siihen noussut, eli jos optimaalinen on alle 1 ja normaali alle 3, niin hiilareilla mä olen ollut jopa 0.1 arvossa?

Viimeksi muokattu:
Jos se ei koskaan ole ollut koholla, niin ei se alkoton elämä silloin myöskään sitä laske.
Aivan uskomatonta tämä. No katotaan mites tämän kumoat. Miten mun verenpaineet kun en ole näin hyviä mitannut edes viime dieetillä. 58 pulssi, 67/125. Mistäs nää johtuu jos ei ruokavaliosta?

Back
Ylös Bottom