Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Juu huomenna lasken kalorit ja otan käyttöön ton miken 2x6:sen jos sais vähä voimaaki sillä ku penkki maximi ny jumittanu 100 kg:seen. :david:
Ja aamupaino on 77 kg ja pituutta reilu 180 ja ikää 16. x) ja kiitos neuvoista ! :dance:

yli puolenvuoden tauon jälkeen ois aika ruveta taas käymään salilla. oisko 1 jakonen paras vaihtoehto aluksi? ja g6 vai ss mielummin?

Riippuu ihan siitä kuinka usein treenaat toi jako. Jos treenaat enemmän kuin sen 3 kertaa viikkoon, niin ottaisin ehkä kaksijakoisen mieluummin! Nuo ohjelmat on hyviä vaihtoehtoja, kokeile vaikka molempia ja valitse se kumpi tuntuu paremmalta.

Kummasta enemmän hyötyä: Kyykystä smithissä vai jalkaprässistä? Smithissä hieman vaikeasti suoritettava kun liikerata on tikkusuora, mutta onnistuu jotenkuten. Vapailla painoilla tekisin ehdottomasti, jos siihe olisi salillani edes jonkinnäköinen mahdollisuus. Sama ongelma maven kanssa, ei oikein mahdollisuutta tehdä muualla kuin smithissä. Alas asti ei mavea tehdessä mitenkään järkevästi pääse, koska polvet on tiellä, joten onko pelkästään selkää ajatellen minkäännäköistä hyötyä laskea tankoa vain polviin asti?

Kummasta enemmän hyötyä: Kyykystä smithissä vai jalkaprässistä? Smithissä hieman vaikeasti suoritettava kun liikerata on tikkusuora, mutta onnistuu jotenkuten. Vapailla painoilla tekisin ehdottomasti, jos siihe olisi salillani edes jonkinnäköinen mahdollisuus. Sama ongelma maven kanssa, ei oikein mahdollisuutta tehdä muualla kuin smithissä. Alas asti ei mavea tehdessä mitenkään järkevästi pääse, koska polvet on tiellä, joten onko pelkästään selkää ajatellen minkäännäköistä hyötyä laskea tankoa vain polviin asti?
Siis salilla on smith mutta ei tankoa?

millanen sali se on missä ei kyykky/mavepaikkaa löydy.. :o kannattais varmaan välillä vaihdella noita smith/prässi treenejä, joka toinen viikko vaikka tai parin viikon välein jos ei mahdollisuutta muuhun jalkatreeniin oo. ja ainakaan sjmv tankoa ei tarvi ihan maahan asti laskea

Siis salilla on smith mutta ei tankoa?

Juurikin näin. Pieni sali, joka sijaitsee työpaikan alakerrassa. Muuten melkohyvin varusteltu kokoonsa nähden, mutta tanko uupuu. Ymmärrettävistä syistä ei penkkitangolla voi kyykkyä lähteä tekemään... Mave toisaalta tällä tangolla onnistuisi, mutta sali sen verta pieni, että tämän voi toteuttaa vain salin ollessa tyhjä. Tämän takia olisi hyvä, että olisi jonkunnäköinen backup, koska sali ei läheskään aina ole tyhjä.

17v tyttö, n. 53kg / 162cm.
tahtoisin lisää lihasta !! olen käynyt salilla pari kertaa(tykkään enemmän jumpista joissa olen käynyt n. 2-4x/viikko).. nyt kuitenkin kiinnostaisi salilla käynti(paremminhan siinä tulosta tulee :)..) Nyt kuitenkin korvatulehduksessa ja mahataudissa, mutta heti kun paranen niin suuntaan salille. "Laihdutin"(aloitin silloin vasta liikkumisen, sitä ennen vain makasin ja söin herkkuja) viime vuonna n. 3 kiloa ja syön nykyään vain noin 1000-1100 kcal päivässä. Eihän se pidemmän päälle varmaan hyvä ole. En kuitenkaan aina edes jaksaisi syödä yli 1200-1500 kcal ja pelkään että lihon takaisin vaikka liikunkin(ehkä se on vain lihasta sitten) :( Miten lisätä ruokaa/kaloreita terveellisesti??? Minulla on diabetes jos se vaikuttaa asiaan...

Voikohan tätä jo kutsua lihaskasvuksi?

Paino on jämähtänyt paikoilleen, eikä lähde putoamaan. Kalorimäärä ravinnossani on tällähetkellä 1400kcal luokkaa ja kulutukseni päivässä about 2000kcal (jopa 2300kcal kalorilaskurin mukaan!? Kuulostaa minusta melko paljolta jo tuo 2000kcal.). Salitreeniä 2-3x/vko ja muina päivinä pitkiä hölkkälenkkiä (6-8km) tai lyhyempiä juoksulenkkejä (3-4km).

Ensimmäinen kuukausi siis tällä dieetillä/liikuntamäärällä. Ensimmäisen viikon jälkeen painoa tuli kilo lisää, eikä se(kään) ota lähteäkseen. Aiemmin ruokavalioni sisälsi hyvin paljon enemmän kaloreita (lähemmäs 2000kcal luokkaa) ja liikunta oli huomattavasti vähäisempää.

Vettä kuluu se 2 litraa päivässä ja ravintosisältö on 45P/45HH/10R. Hiilihydraatin määrää nostin tämän foorumin neuvojen mukaan, sillä haluan noudattaa pitkäjaksoisemmin GFG-dieettiä.

Vatsanseudulta rasvaa lähtenyt ihan selkeästi, eli kropassa kyllä jotain tapahtuu, mutta ei puntarissa. "Lihas painaa" on kuulemma höpönlöpöä, mutta voisiko minun tilanteessani olla tästä kyse? Olen nuori nainen 167cm/65kg. Jatkanko pitkäjänteisesti tätä mukaan, sillä eihän vaaka välttämättä kerro mitään, vai onko tässä nyt jotain pielessä?

Diabeetikko muuten minäkin, hoitotasapaino OK. Tuskin pitäisi olla mitään vaikutusta?

17v tyttö, n. 53kg / 162cm.
tahtoisin lisää lihasta !! olen käynyt salilla pari kertaa(tykkään enemmän jumpista joissa olen käynyt n. 2-4x/viikko).. nyt kuitenkin kiinnostaisi salilla käynti(paremminhan siinä tulosta tulee :)..) Nyt kuitenkin korvatulehduksessa ja mahataudissa, mutta heti kun paranen niin suuntaan salille. "Laihdutin"(aloitin silloin vasta liikkumisen, sitä ennen vain makasin ja söin herkkuja) viime vuonna n. 3 kiloa ja syön nykyään vain noin 1000-1100 kcal päivässä. Eihän se pidemmän päälle varmaan hyvä ole. En kuitenkaan aina edes jaksaisi syödä yli 1200-1500 kcal ja pelkään että lihon takaisin vaikka liikunkin(ehkä se on vain lihasta sitten) :( Miten lisätä ruokaa/kaloreita terveellisesti??? Minulla on diabetes jos se vaikuttaa asiaan...

Sä syöt aivan liian vähän sekä sun tavoitteisiin nähden että muutenkin. Sun pitäis syödä ainakin joku 1600 kcal jos haluat jotain lihasta rakentaa, mielummin luokkaa 1800kcal. Sun paino on nyt ihan normaalin painon puitteissa joten jos paino nousee saliharjoittelulla ei sitä pelkkä painoa kannata tuijottaa vaan peilikuvaa.

Lisää kaloreita saat aika helposti joko lisäämällä välipaloja tai sitten vaihtoehtoisesti jos syöminen tuntuu vaikealta niin tehdä blenderillä juomia joista saat kaloreita lisää (marjoja, proteiinijauhetta, leseitä jne). Tolla 1000-1100kcal tahdilla sä käytännössä tiputtelet painoa puolen kilon viikotahtia.....

- - - Updated - - -

Vatsanseudulta rasvaa lähtenyt ihan selkeästi, eli kropassa kyllä jotain tapahtuu, mutta ei puntarissa. "Lihas painaa" on kuulemma höpönlöpöä, mutta voisiko minun tilanteessani olla tästä kyse? Olen nuori nainen 167cm/65kg. Jatkanko pitkäjänteisesti tätä mukaan, sillä eihän vaaka välttämättä kerro mitään, vai onko tässä nyt jotain pielessä?

Lihas painaa enemmän kuin sama määrä rasvaa, siis kokonsa puolesta. Eli jos peilistä kerran näet muutosta niin älä tuijota sitä vaakaa niin orjallisesti.

Eli voin huoletta olettaa, että rasvamäärä on korvaantunut lihaksella painosta huolimatta?

Jossain vaiheessa luulisi kuitenkin näin "pienellä" kalorimäärällä painon tippuvan, joten missäköhän vaiheessa näin pitäis tapahtua, jos on tapahtuakseen? Kuten sanoit, lihasten kasvuun tarvitaan 1800kcal, joten eihän periaatteessa mun lihaksissa pitäis tapahtua mitään?

Kiitos paljon vastauksesta Gobbe :) no tää paino on nyt pysyny noin vuoden mulla... mutta pyrin syömään viielä enemmän välipaloja(hedelmiä ja marjoja, leipää sekä ehkä ostan proteiinijauhetta), koska kerralla minuun ei paljoa ruokaa mahdu:D

Eli voin huoletta olettaa, että rasvamäärä on korvaantunut lihaksella painosta huolimatta?

Jossain vaiheessa luulisi kuitenkin näin "pienellä" kalorimäärällä painon tippuvan, joten missäköhän vaiheessa näin pitäis tapahtua, jos on tapahtuakseen? Kuten sanoit, lihasten kasvuun tarvitaan 1800kcal, joten eihän periaatteessa mun lihaksissa pitäis tapahtua mitään?

Aloittelija kykenee kyllä miinuskaloreillakin tekemään lihasta lisää, jos siis harjoittelu on sellaista. Jos silmällä ja esim. mittanauhalla huomaat että ulkonäkö on muuttunut, ts. rasvaa olisi lähtenyt mutta paino on pysynyt samana tai noussut niin lähtökohtaisesti silloin lihasta on tullut lisää. Tietysti alkuvaiheessa aika paljon painonnousua selittää myös se että lihaksiin kertyy nestettä kun niitä aletaan harjoittamaan ja näin kokonaispainokin tietysti nousee.

Vaaka on vähän huono näissä hommissa, hyvä renki mutta huono isäntä :)

Tytön ei ole mitään järkeä olla miinuskaloreilla noilla mitoiltaan, jos ja kun lihasta haluaa. 1800 on minimi, yli 2000 parempi.

Kummalle päivälle ja Mihin väliin mun kannattas laittaa pystypunnerrus?:o teen pystypunnerruksen käsipainoilla kun siinä saa paremman tuntuman olkapäihin. Oon kokeillu sitä monessa eri kohdassa mutta aina tuntuu olevan puhti olkapäistä poissa.

A
Vatsat 3x20 lisäpainoilla
Vinopenkki 3-4x8-10
Kulmasoutu 3x10
Hauiskääntö 3-4x10
Kyykky 3x10

B
Vatsat 3x20 lisäpainoilla
KP Penkki 3x10
Leuan veto leveä myötäote 3xmax
Dippi 3-4x max
Jalkaprässi 4x10

mulla on pystypunnerrus penkin jälkeen. riippuu vähän miten teet ton dipin, kui paljo ottaa olkapäille siinä. ja yks tärkee juttu, tee isot liikkeet ekana, esim kyykky ja jalkaprässi ainakin ekaks

Jos on tarkoitus tehdä päivän aikana vaikka hauikset, selkä ja reidet, kannattaako tehdä aina yhdet sarjat vuorotellen jokaista lihasta vai ensin esim. reidet kaikkine liikkeineen, sitten hauikset jne. hyvin selkeästi selitetty :) Ja mikähän mahtaa olla painoyksikkö meidän salin taljoissa, kun teen ylätaljat painolla 110 ja kuitenkin oma paino pyörii 50 kieppeillä, eli ei nuo ainakaan kiloja ole. :O

mulla on pystypunnerrus penkin jälkeen. riippuu vähän miten teet ton dipin, kui paljo ottaa olkapäille siinä. ja yks tärkee juttu, tee isot liikkeet ekana, esim kyykky ja jalkaprässi ainakin ekaks

Dippien jälkeen vaan tahtoo olla ojentajat niin puhki että pystypunnerrus ei ainakaan käsipainoilla onnistu..tiedä sitten jos vaihtais smithiin ja tekis siinä vaikka niskantakaapunnerrusta..?
Itestää tuntuu parhaalle tehä jalat loppuun niin eivät syö liikaa tehoja muusta reenistä.

Back
Ylös Bottom