Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Iso iso offtopic, mutta kaikki postit mitä olen nähnyt Allkindsofgains:ilta ovat olleet todella äkäisiä. Rauhotu nyt vähän vaikka ne murrosiän vaikutukset kovasti myllertää kehossasi.

Jutellaan vähän ystävällisemmin niin pakkiskin olisi vähän parempi paikka :)

Just tätä tarkoitan, ihmisillä tollanen sisäänrakennettu lihavointi teksteihin. "nyt muutenki aivan turhaa, kukin tahdillaan". Enemmän mielestäni tossa painotan tota jälkimmäistä, ja lauseen alku kertoo tuon "aivan turhaan" olevan puoliläppä. Hymiön kun tohon tunkisi niin hyvin huomaisi. En myöskään ole mitenkään kommentoinut sen vaikutuksia motivaatioon. En enää jaksa hirveesti alkaa muokkaamaan lauseitani täydellisyyteen kun aina siellä kuitenkin joku kuka jaksaa päätänsä aukoa asiasta sun toisesta :rolleyes: Tulkitkoon kukin tavallaan.

Kirjoitetussa tekstissä painotusta on hyvin hankala havaita ellei käytetä tehokeinoja. Varsinkin tuollaisessa puhekielisessä lauseessa, jonka "puoliläppä" jäi kyllä muilta huomioimatta. Aikaan viittava sana ja yleinen täytesana eivät kyllä ainakaan minun kielelläni taivu mitenkään humoristiseksi heitoksi. Sinulta jää myös täysin ymmärtämättä, miksi tässä muut nostivat motivaation esiin. Sinun ei tarvitse puhua vaikutuksesta motivaatioon, sillä sinä saatat tuollaisella kommentilla viedä sen motivaation lähteen toiselta pois. Osa kun sokeasti uskoo kaikkea mitä heille sanotaan "kokeneempien" toimesta ja tuo sinun lauseesi voidaan hyvinkin helposti tulkita niin, että se kilpailu on tosiaan turhaa ja ainoa mihin kannattaa keskittyä on se omassa tahdissa treenailu. Vähänkään kilpailuhenkisellä tapauksella lässähtää into kun kilpailu poistetaan kuviosta ja jäljelle jää vain se "nostelen nyt kun ohjelmassa lukee" -vaihe.

Tämä ei ole mitään vittuilua, vaan toisenlaisen näkökulman tarjoamista.

Kilpailu kaverin kanssa voi tosiaan toimia oivana "moottorina" progression kannalta, kunhan muistetaan pitää treeni järkevänä ja kuunnellaan edelleen sitä kehoakin. Otetaan siis ne kilpailutilanteesta syntyvät hyödyt eli kohonnut motivaatio ja tsemppauksen nostattama suoritustaso hyötykäyttöön.

Iso iso offtopic, mutta kaikki postit mitä olen nähnyt Allkindsofgains:ilta ovat olleet todella äkäisiä. Rauhotu nyt vähän vaikka ne murrosiän vaikutukset kovasti myllertää kehossasi.

siksi ite yritän olla aina varoivainen kun täällä jotain meen neuvomaan, eihän kukaan joka on 16v. ole muutakun aloittelija tässä hommassa... Usein huvittaa kun kun on allkindsofgainssin kommentti ja siinä sitten pakkiksen kokeneemmat konkarit suoristamassa asiat. Innokasta kommentointia kun alle vuodessa 600 kommenttia :D

Kolme keskustelua mistä olen väittelyihin joutunu on tämä, nikulan kanssa ja aiemmin väittely maidosta. Elkääpä nyt alkako leimaamaan ketään, ei sitä väittelyä kukaan tyhjästä alota, on mulla ollu syynikin :)

- - - Updated - - -

siksi ite yritän olla aina varoivainen kun täällä jotain meen neuvomaan, eihän kukaan joka on 16v. ole muutakun aloittelija tässä hommassa... Usein huvittaa kun kun on allkindsofgainssin kommentti ja siinä sitten pakkiksen kokeneemmat konkarit suoristamassa asiat. Innokasta kommentointia kun alle vuodessa 600 kommenttia :D
Ja enhän minä muuta olekkaan kun alottelija. Ihmiset nyt tuppaa aika turhasta alkaa riitaa vääntämään nii en mä jaksa mitää söpistellä tai persettä nuolla, jätetään se homma muille.

Kolme keskustelua mistä olen väittelyihin joutunu on tämä, nikulan kanssa ja aiemmin väittely maidosta. Elkääpä nyt alkako leimaamaan ketään, ei sitä väittelyä kukaan tyhjästä alota, on mulla ollu syynikin :)

- - - Updated - - -

Ja enhän minä muuta olekkaan kun alottelija. Ihmiset nyt tuppaa aika turhasta alkaa riitaa vääntämään nii en mä jaksa mitää söpistellä tai persettä nuolla, jätetään se homma muille.

Juu kyllä minä siis sua arvostan ihan kun muitakin :D

Kirjoitetussa tekstissä painotusta on hyvin hankala havaita ellei käytetä tehokeinoja. Varsinkin tuollaisessa puhekielisessä lauseessa, jonka "puoliläppä" jäi kyllä muilta huomioimatta. Aikaan viittava sana ja yleinen täytesana eivät kyllä ainakaan minun kielelläni taivu mitenkään humoristiseksi heitoksi. Sinulta jää myös täysin ymmärtämättä, miksi tässä muut nostivat motivaation esiin. Sinun ei tarvitse puhua vaikutuksesta motivaatioon, sillä sinä saatat tuollaisella kommentilla viedä sen motivaation lähteen toiselta pois. Osa kun sokeasti uskoo kaikkea mitä heille sanotaan "kokeneempien" toimesta ja tuo sinun lauseesi voidaan hyvinkin helposti tulkita niin, että se kilpailu on tosiaan turhaa ja ainoa mihin kannattaa keskittyä on se omassa tahdissa treenailu. Vähänkään kilpailuhenkisellä tapauksella lässähtää into kun kilpailu poistetaan kuviosta ja jäljelle jää vain se "nostelen nyt kun ohjelmassa lukee" -vaihe.

Tämä ei ole mitään vittuilua, vaan toisenlaisen näkökulman tarjoamista.

Kilpailu kaverin kanssa voi tosiaan toimia oivana "moottorina" progression kannalta, kunhan muistetaan pitää treeni järkevänä ja kuunnellaan edelleen sitä kehoakin. Otetaan siis ne kilpailutilanteesta syntyvät hyödyt eli kohonnut motivaatio ja tsemppauksen nostattama suoritustaso hyötykäyttöön.
Sovitaan sitten niin että herra täysin oikeassa. Minähän se vittumainen kusipää aina olen, anteeksi kun varastin kyseisen ihmisen motivaation treenaamisesta täysin, tarjosin huonoa neuvontaa, ja provosoin riitaa. Kattokaa mistä tääki väittely alko ja naureskelkaa ittellenne vaikka iltanne kuluks :hyvä:

Eksyinköhä mä vahingossa punttimmien PMS ketjuun..
:offtopic: Vois pikkuhiljaa tän threadin kyllä toksi nimetä. Ihmiset ei keskity olennaiseen, muiden auttamiseen. Sen sijasta pistetään koko aivokapasiteetti perusteluun siintä, miten lauseenjärjestykseni on äidinkielen oppien mukaan painottunut. Huhhuh.

Vaihtehto 1.
Allkindsofgains: Miksi vaihtaa tanko käsipainoihin, kun voit vaihtaa noita sarja/toisto määriä ? Ja tollanen kisailu nyt muutenki aivan turhaa, kukin tahdillaan.
Void: Mitä sä nyt uliset joka asiasta, saa kai sitä nyt kaverin kanssa kisata leikkimielisesti jos haluaa? Voi helvetti nyt oikeesti...

Vaihtehto 2.
Miksi vaihtaa tanko käsipainoihin, kun voit vaihtaa noita sarja/toisto määriä ? Ja tollanen kisailu nyt muutenki aivan turhaa, kukin tahdillaan.
Void: Liika kisaaminen saattaa olla haitaksi, pieni kilpa pitää kuitenkin motivaatiota yllä!

>>Just sayin'<<

Alatalja ei suoraan vastaa, joten kyllä sitä kulmasoutua kannattaa ainakin kokeilla. Voit myös vaihdella kulmasoudun ja alataljan välillä monipuolisemman selkärääkin hakemiseksi.

Mikä olis paras sitte toho riven tilalle kun vielä näin alussa ollaan. Tuolla SS wikissä on monia vaihtoehtoja esim. leuan vedot ton riven tilalle tai sitten toi kethaabin muokattu just tuo soutu. Mikä ois paras?

Mikä olis paras sitte toho riven tilalle kun vielä näin alussa ollaan. Tuolla SS wikissä on monia vaihtoehtoja esim. leuan vedot ton riven tilalle tai sitten toi kethaabin muokattu just tuo soutu. Mikä ois paras?

Paras on aika suhteellinen käsite varsinkin näissä hommissa. Tee vaikka kulmasoutua ja toisella kertaa leukoja. Monipuolisuutta treeniin ja hyviä liikkeitä nuo kaikki ovat, alataljakin. Tärkeintä on, että teet isoja liikkeitä joilla saat ne yläselän lihakset käyttöön ja ohjelmassa pysyy selvä progressio. Oli se sitten leukoja, alataljaa, kulmasoutua tai ylätaljaa tai vaihtelevasti kaikkia. Hyvä tekniikka ja jatkuva progressio niin nuo kaikki liikkeet tuovat kyllä tulosta.

Joo kiitti! Jos mun penkkimaksimi on esim 47.5 kiloo ja kyykky 60kg nii mistä painosta kannattas lähtee nostaa, ku toss SS ohjelmassa lukee et siitä painosta missä sarjat hidastuu?? Eli onko se esim penkis 35 ja kyykys 40 vai viel vähemmän?

Joo kiitti! Jos mun penkkimaksimi on esim 47.5 kiloo ja kyykky 60kg nii mistä painosta kannattas lähtee nostaa, ku toss SS ohjelmassa lukee et siitä painosta missä sarjat hidastuu?? Eli onko se esim penkis 35 ja kyykys 40 vai viel vähemmän?

Kokeilemalla selviää. Nosta eka tankoa ja jos tuntuu kevyeltä niin lisää rautaa tankoon.

Nyt vasta otin maven mukaan ohjelmaan ja kysymys kuuluu, mavetanko selkä- vai jalkapäivänä? Ohjelmana toimii kolmijakoinen rinta/olkapää/ojentaja, selkä/hauis, jalat.

Nyt vasta otin maven mukaan ohjelmaan ja kysymys kuuluu, mavetanko selkä- vai jalkapäivänä? Ohjelmana toimii kolmijakoinen rinta/olkapää/ojentaja, selkä/hauis, jalat.

Tähän tuskin on mitään oikeaa vastausta. Toiset tekee selkäpäivänä ja toiset jalkapäivänä. Ihan kokeilemalla selviää kummassa se on mukavampi. Itse olen tehnyt sitä jalkapäivän alkuun. Paitsi että oon itseasiassa tehnyt myös selkäpäivän alkuun sen. Kummassakin toimi mun mielestä ihan kivasti. Kumpaan päivään vaan mahtuu paremmin. Tietty mave ennen kyykkyjä ja muita jalkaliikkeitä väsyttää alaselkää ja muuta keskivartaloa jonkun verran.

^ja sitten jossain vaiheessa sen kyllä huomaa kun painoja alkaa olla tangossa, että mave ja kyykky syö tehoja toisiltaan pois samassa treenissä tehtynä. Silloin on jo ihan järkevää tehdä ne eripäivinä. Tietysti jos sen sitten tekee ihan enempi "bodaillen" alaselkää, niin treenin loppuunkin mavea usein laitetaan.
Tuon tosiaan itse sitten huomaa jossain vaiheessa varmasti, nyt tekee toki kuten tuntuu hyvältä.

Mitäs mieltä porukka on tuommoisesta PersonalityGym kuntokeskuksesta? Vaikuttaisi ainakin suhteellisen kalliilta suhteessa painoihin (80kg).
Personalitygym-open.webp

Kivahan tommonen ois omistaa, mutta ite pitäisin turhana jos salille kuitenkin pääsee... Kun eikös noiden hinnat oo yleensä aika suolasia? :rolleyes:

@Tux E

Jos jostain syystä salilla ei ole mahdollista käydä ja kotona/autotallissa on tilaa, niin ostaisin ennemmin tangon, paljon levyjä, kyykkytelineen ja penkin. Mahdollisesti halvempaa, mutta taatusti kestävämpää ja ennen kaikkea tehokasta treeniä

Back
Ylös Bottom