Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kuinka monta sarjaa kannattaa tehdä yhdelle lihasryhmälle? Ja onko väliä missä järjestyksessä treenaa lihakset? Esim. kannattaako tehdä ensin ojentajat vai rinta?

Suosittelisin vaan tekemään arnold G6 ohjelmaa... Nuo sarjat riippuu ihan jaosta. Taidat olla vielä aika uusi tässä hommassa nii 1 jakosta ja eihän siinä ole kovin montaa, enempää ei tarvitse. Isot liikkeet ne yleensä ensin tehdään, eli samalla suuret lihasryhmät, harvoin kukaan nimittäin ojentajilla treenin aloittaa ellei niille ole oma treeni :D

Sitten taas Mike Mentzer ilmeisesti söi käytännössä juuri kulutuksensa verran. http://en.wikipedia.org/wiki/Mike_Mentzer#Diet_and_nutrition Tuon mukaan itseasiassa 16kcal plussilla. (Ärsyttävää taas muuten miten tuolla puhutaan virheellisesti paunan lihasta sisältävän 600 kaloria eli 0,6kcal.) Eikä herra ihan pienessä kunnossa ollu. http://www.davedraper.com/pmwiki/uploads//PmWiki/MikeMentzer2.jpg

Lääkeaineet vaikuttaa aika rajusti lihasmassan kasvuun ja ja ylläpitoon oli kalorit sitten mitä vaan.

Lääkeaineet vaikuttaa aika rajusti lihasmassan kasvuun ja ja ylläpitoon oli kalorit sitten mitä vaan.

Totta. Steroideillahan saa lihakset kasvamaan ilman minkäänlaista ruokavalion muuttamista ja ilman treenaamista jopa. Ei paljoa, mutta saa kuitenkin. Tossa nyt vaan oli esimerkkinä toi Savolainen, joka hänkään ei ihan naturaali ole.

Mulla on nyt sellanen 2 jakoinen. Yhtenä päivänä selkä ja jalat, toisena päivänä rinta ja kädet. En tiedä onko tällänen hyvä mut ajattelin tätä kokeilla...

Kädet ja rinta päivänä teen:
Rintaprässi 2x15
Penkkipunnerrus 3x15
Peck-deck 2x15
Hauiskääntö tangolla 3x15
Rannekääntö 6x15
Dippiä sen verran mitä jaksaa, eli ei kovin montaa.
Ojentajapunnerrus 3x15

Jalka ja selkä päivänä
Jalkaprässi 3x15
Pohkeet hack kyykyssä 3x10
Polven ojentaja 2x15
Ylätalja 2x15
Alatalja 2x15

Ja sitten vatsoja tulee vähän tehtyä molemmissa..

Mitä mieltä ootte tälläsestä, onko mitää ideaa?

Mulla on nyt sellanen 2 jakoinen. Yhtenä päivänä selkä ja jalat, toisena päivänä rinta ja kädet. En tiedä onko tällänen hyvä mut ajattelin tätä kokeilla...

Kädet ja rinta päivänä teen:
Rintaprässi 2x15
Penkkipunnerrus 3x15
Peck-deck 2x15
Hauiskääntö tangolla 3x15
Rannekääntö 6x15
Dippiä sen verran mitä jaksaa, eli ei kovin montaa.
Ojentajapunnerrus 3x15

Jalka ja selkä päivänä
Jalkaprässi 3x15
Pohkeet hack kyykyssä 3x10
Polven ojentaja 2x15
Ylätalja 2x15
Alatalja 2x15

Ja sitten vatsoja tulee vähän tehtyä molemmissa..

Mitä mieltä ootte tälläsestä, onko mitää ideaa?

Jos rehellisiä ollaan niin ei päätä eikä häntää. Missä olkapäät? Ja missä takareidet?
Paremoi olisi esim.

1. Yläkroppa
-penkki (tasa/vino/lt/kp) 4x
-leuat 3-4x
-kulmasoutu (lt/kp) 2x
-pystypunnerrus 3-4x
-hauiskääntö (kp/lt/istue/tms).3-4x
-ranskalainen 2-3x
-viparit sivulle 2x

2. Jalat, vatsa
-etukyykky 4x
-jalkaprässi 3-4x
-sjmv 4x
-reiden koukistus 2x
- 3 supersarjaa pohkeita liikkeinä polvisuorana oleva pohjeliike ja polvi koukussa oleva liike eli esim pohkeet jalkaprässissä&pohjekone istuen.
-voimapyörä/dragon flag 3x
-russian twist 2x

Joka toinen päivä salille ja voit vaihdella sarjapituutta 4-15 toiston välillä. Eristäviä ei kannata sitten mitään nelosia tehdä.

jep itekki kyl mietin että vois ottaa lisäks ton viparit mukaan. Kiitti!

- - - Updated - - -

Kuinka usein muuten kannattaa pitää noita lepopäiviä? Tällä viikol oon käyny kuutena päivänä salilla... Onko se ihan liikaa?

jep itekki kyl mietin että vois ottaa lisäks ton viparit mukaan. Kiitti!

- - - Updated - - -

Kuinka usein muuten kannattaa pitää noita lepopäiviä? Tällä viikol oon käyny kuutena päivänä salilla... Onko se ihan liikaa?

Jos tollasella 2-jakoisella ohjelmalla teet, niin 6krt viikko on jo vähän liikaa.. Käyt joku 4 kertaa vaikka viikossa tai sit joka toinen päivä, kuten yllä neuvottiin (eli 3,5 kertaa keskimäärin viikossa.. ekana viikkona 3 ja seuraavana 4 sitten taas 3 jne.) Eihän se maailmaa kaada, jos yhdellä viikolla oot käyny 6 kertaa, mutta etenkin natuna treenatessa taataan se progression säilyminen treenissä kun lihakset saavat levätäkin välillä.

Onko ihan normaalia että kovan maastaveto reenin jälkeen yöunet menee ihan pilalle? olin salilla noin klo20.00 ja menin nukkuun 24.00. Hikoilin kuin sika kokoyön, heräilin, näin painajaisia ja tuntui että olis ollu apnea kohtauksia aina kun heräsin? Tais mennä vedot perille :D

Onko ihan normaalia että kovan maastaveto reenin jälkeen yöunet menee ihan pilalle? olin salilla noin klo20.00 ja menin nukkuun 24.00. Hikoilin kuin sika kokoyön, heräilin, näin painajaisia ja tuntui että olis ollu apnea kohtauksia aina kun heräsin? Tais mennä vedot perille :D

oletko allerginen mavelle?:) kannattaa käydä lääkärissä tarkistamassa...:D

Selvää maveallergiaa.:D Ei vaan. Kovat vedot ja kyykyt laittaa hermoston duuniin niin voipi vaikuttaa uniin ja oloihin. Varsinkin jos porataan vaikka jalkoja loppuun asti niin ei se uni ihan heti tule ja yöt menee heräillen. Voihan sitä keventää.;) Tai yrittää siirtää salillemenoa aiemmaksi päivää jos pystyy.

Joo normitreenit onkin kevyempiä, kokeilin työsarjojen päälle vielä maximi ykkösiä jotta voi vähän suunnitella progressioo.
Jos mulla on maksimi 1x116kg ja teen 3x6 työsarjoja millaisilla painoilla kannattas lähtee tekeen? Siis maastavetoa edelleen allergiasta huolimatta :D

Joo normitreenit onkin kevyempiä, kokeilin työsarjojen päälle vielä maximi ykkösiä jotta voi vähän suunnitella progressioo.
Jos mulla on maksimi 1x116kg ja teen 3x6 työsarjoja millaisilla painoilla kannattas lähtee tekeen? Siis maastavetoa edelleen allergiasta huolimatta :D
Satku plusmiinus parikiloa on varmasti aivan passeli. Varmaan alle satasesta kannattaa lähteä, niin ei varmasti alota liian raskaista.
Sarjapainolaskurin mukaan 116 kilon maksimilla paras kuuden toiston sarja on kuitenkin 97 kiloa.

Sitten taas Mike Mentzer ilmeisesti söi käytännössä juuri kulutuksensa verran. http://en.wikipedia.org/wiki/Mike_Mentzer#Diet_and_nutrition Tuon mukaan itseasiassa 16kcal plussilla. (Ärsyttävää taas muuten miten tuolla puhutaan virheellisesti paunan lihasta sisältävän 600 kaloria eli 0,6kcal.) Eikä herra ihan pienessä kunnossa ollu. http://www.davedraper.com/pmwiki/uploads//PmWiki/MikeMentzer2.jpg

Mentzer on nyt vähän niin ja näin tyyppi mun mielestä bodauksessa, koska myöhemmin on esimerkiksi selvinnyt ettei tämä edes käyttänyt sitä HIT-treeniään... Mutta siis tajuan pointin, että on monenlaisia tapoja kerätä massaa. Jotkut ovat maltillisilla plussilla kauan ja toiset vetävät homman läskiksi lyhyessä ajassa. Kokeilemalla se kai vain selviää, mistä itse pitää ja mikä toimii.

Onko airobisesta treenistä haittaa bulkilla jos päätavoitteena on saada lisää lihasta ja voimaa?

ei ole. airobisesta tuskin koskaan on haittaa, kunhan nyt ei sitäkään yli vedä ja juokse maratoonia joka päivä. Lihaskasvu ja voimantuotto kuitenkin kiittää paremmasta hapenottokyvystä verenkiertoelimistön toimivuudesta.

Onko airobisesta treenistä haittaa bulkilla jos päätavoitteena on saada lisää lihasta ja voimaa?

Yksinkertainen vastaus on että on, koska voi haitata palautumista, mutta todellisuudessa kannattaa mielummin tehdä kun olla tekemättä. Jo senkin takia että on parempi yhdistelmä syödä plussille ison kulutuksen päälle kuin pienen, antaa muutenkin pelivaraa syömisissä. Rasvaakin voi tulla vähemmän, tosin jos syöt paljon niin kyllähän sitä tulee silti.

Itse en usko että perus pitkillä lenkeillä salitreenit onnistuvat juurikaan helpommin aerobisenkunnon puolesta, mutta tosi korkea intesiteettiset intervallit voivat siihen auttaa paremmin. Tosin juurikin noi kovat vedot on se mikä syö palautumis resursseja.

Ei toivoakaan pari päivää jalkatreenin jälkeen vetää oikeasti kovaa (kova vastus) 30 sekunnin spurttia polkupyörällä kun etureidet sanovat sopimuksen irti ennen aikojaan (mielenkiintoisen kova pumppi muuten jo kolmen vedon jälkeen, kuin puujaloilla olisi kävellyt).

Back
Ylös Bottom