Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Missä tuon rasvaprosentin voi mitata? Koitin googlailla, mutta sieltä tulee vain tietoa rasvaprosentista, mistään en ole saanut selville mistä sen voi mitata.

Apua nuorelle kehonrakentajalle

Moro, 17v poika kyselis sellasta, että kuinka olisi mahdollista saada enemmän lihasmassaa?
Olen käyttänyt tuolta FAQ:sta löytämääni 5-jakoista ohjelmaa mutta kysynkin teiltä, onko mahdollista tehdä 7-jakoinen ohjelma, joka myös toimisi? Reenaus on suorastaan intohimoni, ja halu olla kehonrakentaja on sanoin kuvaamaton :hyper: Eikä tavoitteenani ole olla painonnostaja, vaan kunnon kehonrakentaja, joka on ollut unelmani jo koko pienen ikäni. Sekä olisiko teillä jonkinäköisiä neuvoja että kuinka paljon sarjoja sekä toistoja pitäisi tehdä, jotta saisi ns."maksimaalisen" lihasmassan kehityksen? Itse olen vetänyt tähän asti lähes aina 3x8-10 lähes kaikki liikkeet, ja tuntuu toimivan, mutta jos joku toinen olisi teidän mielestänne toimiva, niin viitsisittekö kertoa toimivamman :)
Jos kehtaisitte bodaajat vähän jelppiä :P

Moro, 17v poika kyselis sellasta, että kuinka olisi mahdollista saada enemmän lihasmassaa?
Olen käyttänyt tuolta FAQ:sta löytämääni 5-jakoista ohjelmaa mutta kysynkin teiltä, onko mahdollista tehdä 7-jakoinen ohjelma, joka myös toimisi? Reenaus on suorastaan intohimoni, ja halu olla kehonrakentaja on sanoin kuvaamaton :hyper: Eikä tavoitteenani ole olla painonnostaja, vaan kunnon kehonrakentaja, joka on ollut unelmani jo koko pienen ikäni. Sekä olisiko teillä jonkinäköisiä neuvoja että kuinka paljon sarjoja sekä toistoja pitäisi tehdä, jotta saisi ns."maksimaalisen" lihasmassan kehityksen? Itse olen vetänyt tähän asti lähes aina 3x8-10 lähes kaikki liikkeet, ja tuntuu toimivan, mutta jos joku toinen olisi teidän mielestänne toimiva, niin viitsisittekö kertoa toimivamman :)
vaihdat 2 jakoiseen niin alkaa tulemaan sitä lihasmassaa, kunhan ruokapuoli on kunnossa

sit kun alat roinaamaan ja opit rankasemaan niitä lihoja kunnolla, voit kokeilla 5-jakoista. 7-jakoista et silloinkaan

Pointsit kotiin siitä, että et tehnyt uutta trediä tätä kysymystä varten.

7-jakoinen ohjelma? :D Eihän siinä nyt oo mitään järkee, yks treenikierto venyis vähintään 10-11 päivään jos haluaa välillä levätäkin, eli yks lihasryhmä sais osumaa puolentoista viikon välein. Not gonna work.

E: Siis Musclemiqelille tämä vastaus. Duunaa vaikka elaston 2-jakoista, löytyy tuolta treeniosiosta. Sen jälkeen luet ravintopuolelta vaikka kaikki stickyt, niin olet jo huomattavasti viisaampi ja paremmissa lähtökohdissa kuin nyt.

Takareisille ja pakaroille liike jossa ei rasitu alaselkä?
On ollut tässä vähän selän kanssa ongelmia niin ei viitsisi sitä rikkoa uudestaan kun alkaa olemaan normaali. Viime keskiviikkona juuri ja juuri pystyi kävelemään kun oli niin jumissa koko alaselkä/lonkkien alue.

Pakaroille hip thrust tangolla.

Täytyy kokeilla prässillä miten menee. Siinä on vaan sellanen ihme koroke ilmeisesti pohkeitten treenaamiseen niin ei saa jalkoja kovin ylös. Ja jos siitä työntää niin loppuu liikerata kesken.

Pakaroille hip thrust tangolla.

Hip thrustikin vaan rasittaa alaselkää.

Kyllä mä uskon, että se riittää kun laitat jalat vaan niin ylös ja leveelle (leveys ehkä jopa tärkeempi) kuin siinä saa laitettua. Toki se ottaa myös etureisiin.

Kun tosta maksimaalisesta lihaskasvusta puhuit niin se on taidettu ihan tutkimuksillakin osoittaa, että treenaamalla lihaksen 2 kertaa viikkoon saa parhaan kasvun aikaseksi. Siispä suosittelen siirtymään tuohon 2-jakoiseen ja vielä voima- ja hypertrofiatreeneihin jaettuna. Vaikket voimannostaja kehoa haluakkaan niin on se silti karu totuus, että monet kehonrakentajat ovat saaneet sen peruslihasmassansa noilla moninivelliikkeillä, kuten kyykky, mave, penkki, leuat, pystäri, kulmasoutu. Eli vaikka kuinka tekisi mieli tehdä eristettyä hauiskääntöä niin ei siitä ole oikein hyötyä ellei ole noita isoja liikkeitä tai sitä lihasta jo valmiiksi.

On Elaston 2-jakoinen käytössä ja eilen oli kyykkypäivä, tein tosin hackissa mutta kuitenkin. Haettu liike tulisi siis maven/sjmv:n tilalle.

Alotin tänään HIIT treenin salin ohella. Tarkotuksena olis rasvaprosenttia saaha alemmaksi. Onko totta, että parhaiten onnistuu, kun 2 viikkoa diettaa ja 2 viikkoa bulkkaa? Jos on tosi, niin lopetanko bulkin ajaksi HIIT treenit? Jos lopetan, niin aloitanko aina dieetin alussa HIIT treenin taas 4 minuutin pituisesta rääkistä, vai jatkanko siitä mihin jäin viime dieetillä?

Toivottavasti joku käsitti mitä yritän tässä kysellä, ja http://www.laihduttaminen.info/HIIT.html tuossa linkki, jos joku ei tiedä mitä kyseinen treeni tarkottaa.

Kaks ja kaks viikkoa on aika lyhyt aika. Monet suosittelee ennemmin vaikka pari kuukautta ja pari kuukautta niin että ehtii vähän jotain muutoksiakin tulemaan. Bulkilla ei kannata välttämättä tuota intervallitreeniä käyttää, mutta dieetillä kyllä. Alota siitä mihin viimeks jäit, tai pikkusen kevyemmästä.

Jälleen sarjassamme tyhmääkin tyhmemmät kysymykset :nolo: ..mutta onko haittaa, jos tekee SJMV:n ja kyykyn peräkkäisinä päivinä? Mietin vaan, että niissä molemmissahan kai rasittuu pakarat, niin pitäiskö pakaralle antaa enempi palautumisaikaa? Mulla on ollut käytössä 2-jakoinen ohjelma, jossa kyykky & SJMV on ohjelmassa vuorotellen ja olen useimmiten tehnyt peräkkäisinä päivinä kaksi treeniä. Nyt mua on alkanut huolettaa, että ehtivätkö pakarani levätä riittävästi .. :|

@afsg Ei välttämättä noin lyhyt syklittely ole se paras vaihtoehto. Bulkkaa niin kauan kuin pää kestää sitä, siedät omaa kehonkuvaa ja jaksat syödä niin paljon. Sitten taas diettaat ylimääräset pois. Jne. Tämä siis oma näkemykseni asiasta ja jollain muulla on varmaan omansa. Bulkilla voi kyllä harrastaa HIITiä vaikka räjähtävyyttä parantavassa mielessä, mutta siinäkin on huomioitava kalorikulutus, joka treenistä aiheutuu. http://www.simplyshredded.com/crank-it-up-6-hiit-cardio-workouts-to-help-shred-the-fat.html Tuolla on hyviä erilaisia HIIT treenejä ;)

Jälleen sarjassamme tyhmääkin tyhmemmät kysymykset :nolo: ..mutta onko haittaa, jos tekee SJMV:n ja kyykyn peräkkäisinä päivinä? Mietin vaan, että niissä molemmissahan kai rasittuu pakarat, niin pitäiskö pakaralle antaa enempi palautumisaikaa? Mulla on ollut käytössä 2-jakoinen ohjelma, jossa kyykky & SJMV on ohjelmassa vuorotellen ja olen useimmiten tehnyt peräkkäisinä päivinä kaksi treeniä. Nyt mua on alkanut huolettaa, että ehtivätkö pakarani levätä riittävästi .. :|

Millanen jako sulla on 2-jakoisessa vetävät-työntävät? Jos on ylä-alakroppa jako, kannattaa toi SJMV tehä kyllä siellä alakroppa päivässä.

@afsg Ei välttämättä noin lyhyt syklittely ole se paras vaihtoehto. Bulkkaa niin kauan kuin pää kestää sitä, siedät omaa kehonkuvaa ja jaksat syödä niin paljon. Sitten taas diettaat ylimääräset pois. Jne. Tämä siis oma näkemykseni asiasta ja jollain muulla on varmaan omansa. Bulkilla voi kyllä harrastaa HIITiä vaikka räjähtävyyttä parantavassa mielessä, mutta siinäkin on huomioitava kalorikulutus, joka treenistä aiheutuu. http://www.simplyshredded.com/crank-it-up-6-hiit-cardio-workouts-to-help-shred-the-fat.html Tuolla on hyviä erilaisia HIIT treenejä ;)

Mites tuo nyrkkeily homma, voikos tuon hyppynarun korvata jollakin? Kun tässä huoneessa missä on nyrkkeilysäkki ei oikeen mahdu sillä kikkailemaan. Voinko esimerkiks tehdä kyykkyhyppyjä, vähän lyhyemmän sarjan toki.

Mites tuo nyrkkeily homma, voikos tuon hyppynarun korvata jollakin? Kun tässä huoneessa missä on nyrkkeilysäkki ei oikeen mahdu sillä kikkailemaan. Voinko esimerkiks tehdä kyykkyhyppyjä, vähän lyhyemmän sarjan toki.

Oisko sit vaikka löysällä temmolla yleisliikettä, eli burpeetä? Kyykkyhyppyä 2-4min ja ehtii jo yläkroppa vähän jämähtämää.

Tämmönen mielenkiintoinen kysymys voimatasoista. Monet aina toitottaa, että aloittelijoiden (ensimmäinen treenivuosi menossa) olisi parempi hankkia ensin hyvä voimataso raskaalla raudalla ennen ns. massanhankinta/pumppitreeniä. Kysymykseni kuuluukin, että kuinka suuresta voimasta on kyse? Kuinka paljon esim. penkin tulisi olla suhteessa kehonpainoon jne?

Back
Ylös Bottom