Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Salillahan voi käydä vaikka joka päivä, mutta treeniteho ja volyymi tulee sitten tietenkin sovittaa sen mukaan niin että kykenee palautumaan ja kehittymään. Fiksusti toteutettu 2-jakoinen 2on1off toimii. Kuuntele omaa kroppaasi, jos tuntuu ettet kerkeä palautumaan, kevennä treeniä.

Kiitos nopeasta ja selventävästä vastauksesta!

Missä/miten voi mitatuttaa rasvaprosentin? Turussa asustelen mikäli sitä tietoa tarvitaan

Edit: Mikä on myös hyvä % 18 kesäiselle nuorelle joka tuskimpa kasvaa enää, pituutta 190 +- 5

Luultavasti kaikki fitness centerit ainakin tarjoavat tätä palvelua. Google on elämämme helpotukseksi keksitty. Ja tässä on suorakopio noista rasvaprosenteista:

Description Women Men
Essential fat 8–12% 3–5%
Athletes 14-20% 6–13%
Fitness 21-24% 14–17%
Just "Average" 25-32% 18-24%
Excess fat 32%+ 25%+

E: vähän sekavaksi meni, mutta yritä saada selvää. :D

oon katellu tässä massalisääjä jauhoo, nii tarkotus ois päästä 61kg->70 kg (ilman hirveetä rasva määrää). Nyt oon hankkinu tässä parin kuukauden aikana 5-6 kg lisää painoo ruuan avulla, mutta se tuntuu kertyvän kaikki rasvana ja mahan kohalle. Eli siis tarkotus olisi saada tota painoo (1-3 kg/kk) enemmä lihaksena ku rasvana. Teen 6-jakosella reenillä 6 kertaa viikos. Mitä massalisääjää suosittelisitte? ja onko niissä mitää suurempia terveys haittoja? oon kattellu--> http://www.***************/5/fi/artiklar/super-gainer-pro-recovery-1-kg

oon katellu tässä massalisääjä jauhoo, nii tarkotus ois päästä 61kg->70 kg (ilman hirveetä rasva määrää). Nyt oon hankkinu tässä parin kuukauden aikana 5-6 kg lisää painoo ruuan avulla, mutta se tuntuu kertyvän kaikki rasvana ja mahan kohalle. Eli siis tarkotus olisi saada tota painoo (1-3 kg/kk) enemmä lihaksena ku rasvana. Teen 6-jakosella reenillä 6 kertaa viikos. Mitä massalisääjää suosittelisitte? ja onko niissä mitää suurempia terveys haittoja? oon kattellu--> http://www.***************/5/fi/artiklar/super-gainer-pro-recovery-1-kg

Massanlisääjät ovat ruokaa jauhemaisessa muodossa. Samalla tavalla niillä tulee läskiä kuin ruokaa syömälläkin. Sinun ongelmasi on se, että nostat painoa aivan liian nopeasti. Tietysti sitä läskiä tulee paljon jos kiskot kolme kiloa kuukaudessa lisää. Maltillisemmat plussat käyttöön ja massanlisääjät voit unohtaa jos kerran pystyt syömään ihan kunnon ruokaa sellaisia määriä, että paino edelleen nousee. En myöskään näkisi tuota 6-jakoista ohjelmaa parhaaksi vaihtoehdoksi sinulle, koska kaikesta päätellen olet aloittelija. 1- tai 2-jakoinen ohjelma, joka keskittyy suuriin raskaisiin liikkeisiin ja sillä se 3-4 treeniä viikkoon.

Kristallipalloni sanoo, että tuo 6-jakoinen on perseestä olevaa mukahifistelyä ja sitä lihasta alkaisi tulemaan järkevämmällä treenillä, kun syömiset on jo kohdillaan - kunhan tuo painon nosto ruoan avulla ei perustu mäkkäriin ja valmispizzoihin? Kalorien ottaminen järkevän ruoan sijaan gainerijauhoista ei juuri vaikuta siihen, missä muodossa lisämassa tulee.

Se "massanlisääjä" -jauhe ei itsessään sinun massaasi lisää. Kun luet tuoteselosteen, huomaat että se massanlisääjäjauho koostuu hyvin pitkälti proteiinista ja hiilihydraateista. Samoista ravinteista kuin ruoka jota syöt. Nuo jauhot ovat tarpeen vain lähinnä silloin, kun et pysty normaalista ruoasta saamaan tarpeeksi energiaa ja ravinteita.

Palautusjuomana on hyödyllistä, muuten et saavuta lisähyötyjä mikäli paino nousee ihan oikeaa ruokaakin syömällä.

Edit: Hidas :D

En tiedä kuuluisiko tämä kysymys tänne ,mutta kysyn kuitenkin. Teen selkätreenissä kulmasoudun tangolla ja alataljan ja tarvitsisi saada vielä yks liike mukaan. Ylätaljalla en saa minkäänlaista tuntumaa selkään vaikka kuinka yritän latseilla tehdä. Toivottavasti joku tajusi kysymykseni. Eli mikä olisi hyvä selkäliike edellä mainittujen lisäksi?

En tiedä kuuluisiko tämä kysymys tänne ,mutta kysyn kuitenkin. Teen selkätreenissä kulmasoudun tangolla ja alataljan ja tarvitsisi saada vielä yks liike mukaan. Ylätaljalla en saa minkäänlaista tuntumaa selkään vaikka kuinka yritän latseilla tehdä. Toivottavasti joku tajusi kysymykseni. Eli mikä olisi hyvä selkäliike edellä mainittujen lisäksi?

Leuanveto

Nyt aloin miettimään tota 6-jakoista, en siis missään nimessä edes harkitsisi sellaisen käyttöön ottamista, koska ei aika ja motivaatio riitä 6 päivänä salille, niin olisiko kenties tälläinen treenijako hyvä 6-jakoiseen?

Ma: Jalat
Ti:Rinta
Ke: Vatsat
To: Kädet
Pe: Olkapäät
La: Selkä
Su: Lepo

Vai olisiko ennemmin niin, että jakaisi jalat etu- ja takareisitreeneihin? Vähän tyhmään paikkaan tän kysymyksen kyl heitän, kun joku aloittelija voi nyt alkuinnostuksessaan päättää kokeilla :D

MA: Kyykky.
TI: Pystäri
KE: Mave
TO: Penkki
PE: Etukyykky
LA: Leuanveto

Jos mä olisin niin hullu että 6-jakosta vetäisin niin toi malli ei näytä hirveen pahalta.

Nyt aloin miettimään tota 6-jakoista, en siis missään nimessä edes harkitsisi sellaisen käyttöön ottamista, koska ei aika ja motivaatio riitä 6 päivänä salille, niin olisiko kenties tälläinen treenijako hyvä 6-jakoiseen?

Ma: Jalat
Ti:Rinta
Ke: Vatsat
To: Kädet
Pe: Olkapäät
La: Selkä
Su: Lepo

Vai olisiko ennemmin niin, että jakaisi jalat etu- ja takareisitreeneihin? Vähän tyhmään paikkaan tän kysymyksen kyl heitän, kun joku aloittelija voi nyt alkuinnostuksessaan päättää kokeilla :D
no vähintään nyt etu- ja takareisiin. Mahdollisesti vielä perseelle oma päivä

Leuanveto/Räkkileuat. Rack chin-ups hakusanalla löytyy tubesta matskua.

Takareisille ja pakaroille liike jossa ei rasitu alaselkä?
On ollut tässä vähän selän kanssa ongelmia niin ei viitsisi sitä rikkoa uudestaan kun alkaa olemaan normaali. Viime keskiviikkona juuri ja juuri pystyi kävelemään kun oli niin jumissa koko alaselkä/lonkkien alue.

Jalkaprässi leveellä ja jalat ylhäällä siinä levyssä. Vaakahack samoilla jalan asennoilla ei myöskään ota alaselkään kauheesti. Sitten tietty jalan koukistukset, mutta ne nyt ei ehkä parhaita liikkeitä ole.

Back
Ylös Bottom