Mulla on painojen noustessa alkaneet polvinivelet kipeytyä treenin jälkeen tai seuraavana päivänä. Koska kipu ei tunnu välittömästi en ole oikein varma mihin liikkeeseen katse tulisi suunnata, mutta kokeillaan nyt keskittyä liikkeisiin mitkä vaikuttavat polvien seudulle.
1. Pohkeiden treenauksessa tehtiinpä se sitten istuen tai seisten oon huomannut, että suurin osa tekee nämä sellaisella pienellä edestakaisella nysväysliikkeellä. Itse taas olen opetellut tekemään nämä enemmänkin yksittäisinä toistoina, ns. räjähtäen ylös niin että paino on kokonaan päkiöiden varassa ja hiljaa alas. Seisten tehdessä oon suoristanut jalat kokonaan, tuolla nysväysliikkeellä taas tuntuu melkein automaattisesti polvet pysyvän pikkaisen koukussa koko ajan. ELI siirtyäkö nysväystekniikkaan, vai säilyttääkö nykyinen sillä muutoksella, että pyrin pitämään polvet vähän koukussa koko ajan?
2. Sama prässissä: saako jalat suoristua kokonaan, vai tuleeko myös säilyttää pieni kulma polvissa? Onko polvien leviämisestä sivuille haittaa vai tuleeko jalkojen liikkua suoraan kohti omaa ylävartaloa?
3. Ja vielä jalkojen koukistuksesta: tulisiko polvien olla vakaasti penkkiä vasten, vai saavatko ne olla tuen ulkopuolella?
En tiedä kuinka merkityksellisiä juttuja ovat mutta parempi varmistaa. Kyykky ja sjmv on omassa ohjelmassa varmaan ne kaikista kriittisimmät liikkeet jotka tulisi ottaa huomioon polvien kannalta, mutta niiden tekniikkaan on tullut perehdyttyä siinä määrin että nämä ovat jääneet vähemmälle huomiolle.