Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

No okei tarkoitin toista mitä kirjoitin. Lähinnä tarkotin sitä että vaikka aloittelija kuinka maltillisilla plussakaloreilla vetelee niin kyllä siitä lisääntyneestä painosta varmaan kuitenkin enempi osa on rasvaa kuin lihasta.

omast mielest puhut kyl täyttä paskaa. omast mielest sitä lihasta tulee alussa enemmän kun rasvaa, näin omalla, ja kavereiden kohdalla.
mut toki voi geeneistäkii olla kiinni.. :)

Mullakin nousi paino alottaessa noin 10 kiloa vuodessa eikä rasvaprosentti noussut (=rasvaa tulee hieman lisää määrällisesti, mutta lihasmassaa enempi jolloin rasvaprosentti pysyy samana). Ja mä vielä treenasin ja söin päin vittua. Jalkoja muistin kyllä alusta asti treenata, mutta en syönyt oikeastaan mitään.

Kyllä sun nyt aika hyvin on täytynyt homma hoitaa, jos 10kg vuodessa on massaa tullut ja suurimmaks osaks lihaksena. Eipä nuo aivan tyhjästä ilmesty.

Suhteellisen hyvät geenit on ollut tohon lihan turpoomiseen ja se kyllä varmasti auttaa kun lähtötilanne oli alle 50kg keskitysleirikarkulainen. Eipä toi tollanen huima kehitys tosin kestänyt kun sen about ekan vuoden.

Räjähtävästi treenamisesta. Nopeutta lisäävää? Haluan olla nopea ja sulava liikehdinnälläni.

Hyvää, huonoa räjähtävästi treenaamisesta? Ainakaan liike ei ole enää niin "puhdas"? Elikkäs ilmenee "pumppi" liikkeenä?

Kehittyykö, kasvaako jne. lihas yhtä hyvin kuitenkin, jos painot, sarjat ja toistot ovat kohdillaan?

Kiitos.

Onko normaalia että mavessa ja kyykyssä vikoissa sarjoissa vintti pimenee ei kuule eikä näe mitään, on vain mustaa. Happea vedän sisään sen kun mahtuu.

itsellä tulee usein huimausta tai jotain sen tapaisita vikojen toistoissa jos on kova sarja kyseessä. Saattaapi omalla kohdalla johtua siitä että verenkierto päähän heikkenee jossain vaiheessa josta aiheutuu tuollainen tajuttomuus tunne.
en ookaan kuullut että kuulo ja näkö menis, se on mulle aika uutta, mutta vois johtua juuri siitä ettei aivot saa tarpeeks happea jonka seurauksena voi vintti pimentyä hetkeks

Mikähän helvetti mahtaa olla vikana. Laihdutin 19kg tuossa kesän mittaaan ja kävin salilla 1-jakoisella ohjelmalla. Silloin leukoja meni useampikin. Aloitin syksyllä treenaamaan 3-jakoisella ihan eri tahtiin kuin kesällä perseillessä. Ruokavalionkin optimoin ketodietistä kunnolliseen. Nyt huvikseni kokeilin menisikö niitä kuinka monta lisää. Nyt en saa edes yhtä aikaseksi! Missä mahtaa olla vika? Voima on salillla kuitenkin kasvanut, mutta leukoja ei silti irtoa vaikka ennen irtosi. Painoa on tullut sitten elokuun ehkä n. 2-4kg lisää.

Edint: Kävin juuri vaa'alla. Painoa onkin tippunut sen 2-4kg. Onkohan dietin vaihdos sitten saanut myös muutoksia aikaiseksi lihaksiin.

Onko normaalia että mavessa ja kyykyssä vikoissa sarjoissa vintti pimenee ei kuule eikä näe mitään, on vain mustaa. Happea vedän sisään sen kun mahtuu.

No ei vitussa tuollainen ole normaalia. Ota jonkin aikaa kevyemmin ja rupea siitä vähitellen koventamaan tahtia ja seuraa tilannetta, jos tuollainen jatkuu niin sitten vaikka lääkäriin. Älä ainakaan tee väkisin jos tuolta tuntuu, ettet vielä pyörry kyykkytanko niskassa tai tapahdu jotain muuta yhtä ikävää.

Se, että viimeisen päälle kovissa sarjoissa vähän heittää päässä tjsp. on normaalia, mutta tuo ei enää kuulosta hyvältä.

tos nyt ollu kahenlaista eri diettiä näytillä elikkä tarkotus nyt pudottaa painoa +10kg läskeistä et lihakset säilyis.. olen 167cm ja 90kg
niin laskin et protskua riittäis mulle se P145g ja PHR 30/40/30 mukaan , H193, R64 . elikkä onko tämä kaava oikein vaia pitäiskö minun vähentää hiilihydraatteja ja lisätä proteiinia ?
tarkoitus siis pudottaa painoa!

Tavoite 1940Kcal vajetta 500Kcal
eli kulutus joku 2500Kcal ilman erikoisempia liikuntoja ( välillä reenaan sit aerobista tai lihaskuntoa ja syön sen mukaan parisataa Kcal enemmän / päivä )

tos nyt ollu kahenlaista eri diettiä näytillä elikkä tarkotus nyt pudottaa painoa +10kg läskeistä et lihakset säilyis..
eli kulutus joku 2500Kcal ilman erikoisempia liikuntoja ( välillä reenaan sit aerobista tai lihaskuntoa ja syön sen mukaan parisataa Kcal enemmän / päivä )

No ei ne lihakset kyllä hyvin säily ellet puntilla meinaa käydä.

No ei ne lihakset kyllä hyvin säily ellet puntilla meinaa käydä.

mut lähinnä toi ruokavalio nyt jäi kaivelee et onko toi

dietillä PHR 30/40/30)

Proteiini 30 % 145g
Hiilihydraatti 40 % 193g
Rasva 30 % 64g

OK ?
vaiko protskua lisää ja hiilihydraateja pois?

dietillä PHR 30/40/30)

Proteiini 30 % 145g
Hiilihydraatti 40 % 193g
Rasva 30 % 64g

OK ?
vaiko protskua lisää ja hiilihydraateja pois?

No henkilökohtasesti lisäisin varmaan protskuja (hiilareista karsien) johonkin 180-200g, jos painat 90kg. Itse syön ton verran protskuja vaikka painan 72-73kg. Oma jakauma on abouttirallaa PHR 40%/30%/30% nyt dieetillä.

No henkilökohtasesti lisäisin varmaan protskuja (hiilareista karsien) johonkin 180-200g, jos painat 90kg. Itse syön ton verran protskuja vaikka painan 72-73kg. Oma jakauma on abouttirallaa PHR 40%/30%/30% nyt dieetillä.

eikös 2g/ (rasvaton) painokilo riitä dietillä, vaikka lihakset haluaa säilyttääkkin.. ja arvioin oman rasvattoman painoni olevan max 75kg
(2 * 90kg) * 0.85% = 153g P

syötin ton (145g) kalorilaskuri.fi arvoksi joka antoi 30/40/30 kaavalla H193g ja R64g
dietti aloittelijoille faqussa kuitenkin kerrottiin kaava 30/40/30.
mutta kun aloin asiaa pohtimaan niin eikö tosiaan noita hiilihydraatteja olisi järkevä korvata proteiinilla niinkuin sanoit

eikös 2g/ (rasvaton) painokilo riitä dietillä, vaikka lihakset haluaa säilyttääkkin.. ja arvioin oman rasvattoman painoni olevan max 75kg
(2 * 90kg) * 0.85% = 153g P

syötin ton (145g) kalorilaskuri.fi arvoksi joka antoi 30/40/30 kaavalla H193g ja R64g
dietti aloittelijoille faqussa kuitenkin kerrottiin kaava 30/40/30.
mutta kun aloin asiaa pohtimaan niin eikö tosiaan noita hiilihydraatteja olisi järkevä korvata proteiinilla niinkuin sanoit

Kyllähän se 2g/rasvaton painokilo kuulemma riittää. Eipä sillä kai ole hirveästi väliä korvaatko niitä hiilareita proteiineilla, tosin proteiinit pitää itselläni ainakin paljon paremmin nälkää.

Mulla on painojen noustessa alkaneet polvinivelet kipeytyä treenin jälkeen tai seuraavana päivänä. Koska kipu ei tunnu välittömästi en ole oikein varma mihin liikkeeseen katse tulisi suunnata, mutta kokeillaan nyt keskittyä liikkeisiin mitkä vaikuttavat polvien seudulle.

1. Pohkeiden treenauksessa tehtiinpä se sitten istuen tai seisten oon huomannut, että suurin osa tekee nämä sellaisella pienellä edestakaisella nysväysliikkeellä. Itse taas olen opetellut tekemään nämä enemmänkin yksittäisinä toistoina, ns. räjähtäen ylös niin että paino on kokonaan päkiöiden varassa ja hiljaa alas. Seisten tehdessä oon suoristanut jalat kokonaan, tuolla nysväysliikkeellä taas tuntuu melkein automaattisesti polvet pysyvän pikkaisen koukussa koko ajan. ELI siirtyäkö nysväystekniikkaan, vai säilyttääkö nykyinen sillä muutoksella, että pyrin pitämään polvet vähän koukussa koko ajan?

2. Sama prässissä: saako jalat suoristua kokonaan, vai tuleeko myös säilyttää pieni kulma polvissa? Onko polvien leviämisestä sivuille haittaa vai tuleeko jalkojen liikkua suoraan kohti omaa ylävartaloa?

3. Ja vielä jalkojen koukistuksesta: tulisiko polvien olla vakaasti penkkiä vasten, vai saavatko ne olla tuen ulkopuolella?

En tiedä kuinka merkityksellisiä juttuja ovat mutta parempi varmistaa. Kyykky ja sjmv on omassa ohjelmassa varmaan ne kaikista kriittisimmät liikkeet jotka tulisi ottaa huomioon polvien kannalta, mutta niiden tekniikkaan on tullut perehdyttyä siinä määrin että nämä ovat jääneet vähemmälle huomiolle.

Back
Ylös Bottom