Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kysyn taas erittäin tyhmän kysymyksen. (Sillä näitähän minulla riittää:evil:) Eli jos teen vaikka etunojapunnerruksia 3x150 enkä halua enää kehittyä niissä, mutta haluan että lihaskunto kestää samana eli menisi nuo 3x150, niin pysyykö kunto samana jos teen nuo sarjat joka toinen päivä niinkuin ennenkin, vai tippuuko toistomäärät jos en kehitä progressiota? Epäselvä selitys taaaas kerran, mutta koittakaa ottaa selvää....

ei ne mihinkään tipu jos samalla tyylilä jauhat (eli et myös kehitykään)
e. en myöskään ymmärrä miksi pitäis tehdä 3 x 150 joka toinen päivä, mutta jokainen tyylillään.

Lihas kyllä kasvaa hyvin niillä vitosillakin. Mutta pitemmissä sarjoissa on reilusti pienemmät painot käytössä niin loukkaantumisriski on pienempi ja on IMO parempi opetella liikkeiden tekniikat oikein, siksi ehkä 3x12 olisi parempi.

Kun mulla nyt on nämä ujot vatsalihakset, eli läski peittää ja kunnolla. Niin kuinka tärkeetä pullukalle on salilla käydessä treenata vatsat? Oon tähän mennessä jättäny treenamatta kun siitä ei kuulema kovin suurta hyötyä ole.

aloittelijalla vain hermotus paranee eli voimat kasvaa aika nopeeta tahtia, mutta ei sitä lihasta tuu sen enempää kuin muillekaan. No joku asiasta enempi tietävämpi korjatkoon jos oon väärässä.

No kyllähän tämä on aivan silkkaa saissea. Totta kai aloittelija saa enemmän lihasmassaa samassa ajassa kuin vaikkapa 20v treenannut natukehonrakentaja. Ei kahta puhetta tästä.

edit.

OT:ks menee, mutta onko Martsu sun kuvassa oleva häiskä, muumien se ihme vesirotta vai mikä lienee :jahas:

Piisamirottahan se siinä. Suuri filosofi Muumipeikko ja pyrstötähti -leffasta.:D

e2. http://www.youtube.com/watch?v=GPqvAzppZsA

OT:ks menee, mutta onko Martsu sun kuvassa oleva häiskä, muumien se ihme vesirotta vai mikä lienee :jahas:

(no tämä selittääkin sen viisauden sun sanojesi takana)

Musta ei ole enää normaalia jos punnertaessa raksuu ja niksuu kaikki paikat olkapäistä ranteisiin. Mitä mieltä ootte? Ja oon vasta 15 vuotiaskin...Tosin noi ei aiheuta kipuja, mutta tulevaisuutta ajatellen...

Eli tarvisin apua ohjelman suhteen. Olen 15 vuotias ja harrastan kohtuu kovasti urheilua. (jääkiekko, nyrkkeily) Nyt olisikin tarkoituksena sitä massaa alkaa kasvattamaan eli minkälaista ohjelmaa suosittelisitte? Ja mitä ravintolisiä kannattaa alkaa napsimaan. Ja vielä, että minkä painoisilla painoilla nämä sarjat tulisi tehdä. N. 3 kertaa viikossa siis ajattelin salia.
Lueppa nämä:
http://www.pakkotoisto.com/showthread.php?53396-Aloittelija-lue-tm
http://www.pakkotoisto.com/showthre...ihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkejä

Rintalihasten treenaamiseen liittyen niin, kehittyykö tuota lihasta myös rintalihasten keskiosaan näillä tavallisilla liikkeillä kuten penkki, vinopenkki, ristitalja, (dippi) vai täytyykö tehdä jotain muita nitkutuksia tätä varten.
Sen takia vain kyselen ku näyttää jo kieltämättä hölmöltä kun tuntuu (ja näyttää) että täytettä tulisi kaikkialle muualle paitsi tuohon rintalastan päälle.
Paistaa aika silmiinpistävästi eli melkein kuin sellainen kuiva koivunkaarna tossa keskellä :curs:

Rintalihasten treenaamiseen liittyen niin, kehittyykö tuota lihasta myös rintalihasten keskiosaan näillä tavallisilla liikkeillä kuten penkki, vinopenkki, ristitalja, (dippi) vai täytyykö tehdä jotain muita nitkutuksia tätä varten.
Sen takia vain kyselen ku näyttää jo kieltämättä hölmöltä kun tuntuu (ja näyttää) että täytettä tulisi kaikkialle muualle paitsi tuohon rintalastan päälle.
Paistaa aika silmiinpistävästi eli melkein kuin sellainen kuiva koivunkaarna tossa keskellä :curs:
Ootko oikeesti joku trolli?
Rintalihakset koostuu kahdesta osasta:
PectoralisSternal.gif

PectoralisClavicle.gif

Voit varmaan kuvista päätellä onko jollekkin "keskiosalle" omaa liikettä...
Jos et ole trolli, niin suosittelen että lopetat täysin hölmöjen kysymyksien kysymisen ja suuntaat energiasi treenaamiseen ja kehittymiseen.

kysymys tai heitto nyt johtui lähinnä siitä että oikeasti jää aivan törkee aukko tuohon molemman rintalihaksen keskellä eli rintalastan kohdalle. Ja on se kumma jos on painoo tullu yli 10 kiloo eikä sitä lihaa oo siihen kohtaan tullut varmaan gramman vertaa.
e. tällä hetkellä en energiaa juuri muuhun suuntaakaan ku reenaamiseen ja en opetteluun, sen sijaan sun kannattais näitä "vihaisia" viestejä suunnata tuonne vitutus tredien puolelle myöskin (jotenkin paistaa tuommoinen lievä suuttumus näistä muutamasta viestistä, ei pahalla.

ja eikös tän viestiketjun ideana ole se että palikat kuten minä voi kysellä mm. tällaisia typeriä kysymyksiä

kysymys tai heitto nyt johtui lähinnä siitä että oikeasti jää aivan törkee aukko tuohon molemman rintalihaksen keskellä eli rintalastan kohdalle. Ja on se kumma jos on painoo tullu yli 10 kiloo eikä sitä lihaa oo siihen kohtaan tullut varmaan gramman vertaa.
e. tällä hetkellä en energiaa juuri muuhun suuntaakaan ku reenaamiseen ja en opetteluun, sen sijaan sun kannattais näitä "vihaisia" viestejä suunnata tuonne vitutus tredien puolelle myöskin (jotenkin paistaa tuommoinen lievä suuttumus näistä muutamasta viestistä, ei pahalla.

ja eikös tän viestiketjun ideana ole se että palikat kuten minä voi kysellä mm. tällaisia typeriä kysymyksiä
Ei mua vituta kyllä, mietityttää vaan että trollaatko vai ootko ihan tosissas aina noiden kysymyksien kanssa :)
Vastaus kysymykseesi: Rintalihas ei jatku rintakehän poikki vaan ne kiinniittyy juuri tuohon rintalastan keskelle, jossa ei ole mitään.
Toivottavasti tämä kuva auttaa ymmärtämään rintalihasten kiinnityskohdat:
pectoralis_major.jpg

edit: Hidas :D

No kyllähän tämä on aivan silkkaa saissea. Totta kai aloittelija saa enemmän lihasmassaa samassa ajassa kuin vaikkapa 20v treenannut natukehonrakentaja. Ei kahta puhetta tästä.

En missään vaiheessa ole puhunut mistään kehonrakentajasta...

Kannattaako selkä- ja jalkalihakset tehdä eri päivinä? Tähän asti on ollut 3-jakoinen ohjelma.

3-jakoisessa ohjelmassa kannattaa. Selkä- ja jalkatreeni on rankkoja treenejä, joten ne kannattaa jakaa eri päiville niin treeniteho paranee.

Kertokaapas kumpi on parempi ihan ensikertalaiselle tehdä: pitemmät toistot vaiko lyhyemmät? Siis esim 3x12 vaiko 3x5.

Pitemmät sarjat. Lihasryhmästä riippuen edes esim 3x20 ei ole liioittelua. Hermotus kehittyy hinkkaamalla isoja määriä toistoja. Vasta hyvin hermottunut lihas työskenetelee kunnolla ja pystyy vastaanottamaan kovaa treeniä. Mä opettelin kyykkäämään 10x10 sarjoilla. Se on sata toistoa se. Enää ei pelota kyykky.

Kun mulla nyt on nämä ujot vatsalihakset, eli läski peittää ja kunnolla. Niin kuinka tärkeetä pullukalle on salilla käydessä treenata vatsat? Oon tähän mennessä jättäny treenamatta kun siitä ei kuulema kovin suurta hyötyä ole.

Erittäin tärkeetä kaikille. Keskivartalo on kovilla erityisesti jalka- ja selkätreenissä, osallistuu lähes kaikkeen. Loukkaantumisten välttämiseksi keskikropan on syytä olla kuosissa. Voi olla että esim. kyykyn kehitys tyssää, jos keskivartalossa ei riitä potkua ja tekniikka kärsii. Ja sitten kun aikanaan diettaat ihanan kesäkondiksen, niin on kiva kun se päkki paljastuu. Tee vatsat omana treeninään pari kertaa viikkoon. Vaihtele liikkeitä ja käytä lisäpainoja heti kun mahdollista.

Treeni-iloa!
t. ninia

En missään vaiheessa ole puhunut mistään kehonrakentajasta...

No mistä sä oot puhunu? Tuskimpa tuo sanamuoto asiaa yhtään muuttaa. Tarkoitus oli vaan sanoa että aloittelija saa enemmän lihaa samassa ajassa ku kokeneempi treenaaja. Kelpaako nyt?

No mistä sä oot puhunu? Tuskimpa tuo sanamuoto asiaa yhtään muuttaa. Tarkoitus oli vaan sanoa että aloittelija saa enemmän lihaa samassa ajassa ku kokeneempi treenaaja. Kelpaako nyt?

No okei tarkoitin toista mitä kirjoitin. Lähinnä tarkotin sitä että vaikka aloittelija kuinka maltillisilla plussakaloreilla vetelee niin kyllä siitä lisääntyneestä painosta varmaan kuitenkin enempi osa on rasvaa kuin lihasta.

Miten kauna kestää voimatasojen palautuminen takaisin normaaliin? Tässä kun on 2 viikkoa ollu taukoa, flunsaa tullut sairastettua. Tänään olin sitten salilla ja huomasin että penkissä oli sarjapainot laskeneet melkoisesti. Joten kyselisin vain että miten kauan menee että palutuvat ennallleen? :worship:

Miten kauna kestää voimatasojen palautuminen takaisin normaaliin? Tässä kun on 2 viikkoa ollu taukoa, flunsaa tullut sairastettua. Tänään olin sitten salilla ja huomasin että penkissä oli sarjapainot laskeneet melkoisesti. Joten kyselisin vain että miten kauan menee että palutuvat ennallleen? :worship:

Pari vko maksimissaan.

Back
Ylös Bottom