Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mites muuten punnerrusten laita kun rintalihakset hieman tukossa eilisestä SS treenistä? Eli tänään ei varmaankaan punnerreta vaan vedellään leukoja normaalisti, iha vaan siksi ettei palautuminen kärsi jos alan punnertaa vaikka lihakset vähän kipeenä.. Ja muutenkin onko noita punnerruksia välttämätöntä tehdä päivittäin toisin kuin leukoja ja monta sarjaa olisi hyvä?

Kauanko sitten treenamisen aloittamisesta pysyy "aloittelijana"?. Vuosiko tuota yksjakosta pitää tehä? Meinaa alkaa väsyttämään kun kolme kertaa viikossa pitää treenata ittensä puolikuoliaaksi:dance2:

Ja miksi yksijakoinen on aloittelijalle parempi kuin nelijakoinen? Että oppii nopeasti ne liikkeet ja vähän pienemmillä painoilla vai?

Yksjakoisessa on yleensä lähinnä noita pääliikkeitä, monijakoisissa samaa lihasta runnotaan paljon enemmän kerralla nii ei välttämättä aloittelijalle oo niin hyvä.

Jostain luin, että lihasta voi harjoittaa uudestaan 24-48h kuluttua edellisestä treenistä ja kehitys alkaa mennä taaksepäin jos lihas on levossa 72h. Tosin jos lihas runnotaan ihan paskaksi jollain 6-jakoisella, on toi palautumisaika varmaankin pidempi.

Mut imo paras on vetää 1-jakoisella 1on1off tai 2-jakoisella 2on1off. Sekä aloittelija, että pidemmälle kehittynyt.

Paljonkohan mahtaa tuollaisissa kyykky "laitteissa" painaa se ihme härdelli(en oikeesti tiedä mikskä sitä kutsutaan :() joka pitää sen tangon kiinni laitteessa? En päässy tekemään tänä aamuna kyykkyä vapailla painoilla joten jouduin käyttämään sitä laitetta ja jäi aika heikoksi tulokset.

Paljonkohan mahtaa tuollaisissa kyykky "laitteissa" painaa se ihme härdelli(en oikeesti tiedä mikskä sitä kutsutaan :() joka pitää sen tangon kiinni laitteessa? En päässy tekemään tänä aamuna kyykkyä vapailla painoilla joten jouduin käyttämään sitä laitetta ja jäi aika heikoksi tulokset.

Tarkoittanet smithiä? Kuva

Smithissä on imo ihan paska kyykätä, eikä se laite muutenkaan sovellu oikein mihinkään imo. Imo imo.
Itelläkin sarjapainot on matalammat smithissä tehtynä, luulen et se johtuu jostain epäedullisesta liikeradasta minkä noi kiskot aiheuttaa, sekä kitkasta kiskoissa tjsp.

Juu, smithi se siis on. Olinkin aina miettinyt mitä "kyykky smithissä" tarkoittaa...Ja olen täysin samaa mieltä, paska mikä paska. Oletin sarjapainojen huonouden johtuvan ylimääräisestä painosta ja kitkasta mitä siinä tuli. Todella rasittava laite :(

Sarjapainojen huonous smithissä todennäköisesti johtuu osittain kitkasta ja osittain siitä ettei siinä pääse avittamaan nousuvaihetta alaselällä niin helposti, johtuen tuetusta liikeradasta. Itse suosin smithiä juuri siksi että alaselän kanssa ei pääse huijaamaan, eikä tätä kautta myöskään sitä vahingoittamaan. Smithissä on myös se hienous, että jos haluaa panostaa pakaroihin ja takareisiin enemmän, niin voit helposti laittaa jalat hiukan enemmän eteen jolloin etureidet eivät kuormitu niin paljon. Vapailla tämä ei ole mahdollista tasapaino-ongelmista johtuen.

Sarjapainojen huonous smithissä todennäköisesti johtuu osittain kitkasta ja osittain siitä ettei siinä pääse avittamaan nousuvaihetta alaselällä niin helposti, johtuen tuetusta liikeradasta. Itse suosin smithiä juuri siksi että alaselän kanssa ei pääse huijaamaan, eikä tätä kautta myöskään sitä vahingoittamaan. Smithissä on myös se hienous, että jos haluaa panostaa pakaroihin ja takareisiin enemmän, niin voit helposti laittaa jalat hiukan enemmän eteen jolloin etureidet eivät kuormitu niin paljon. Vapailla tämä ei ole mahdollista tasapaino-ongelmista johtuen.

se smithin härvellikin painaa ilman painoja varmaan jotain 30 kg.

Jostain luin, että lihasta voi harjoittaa uudestaan 24-48h kuluttua edellisestä treenistä ja kehitys alkaa mennä taaksepäin jos lihas on levossa 72h. Tosin jos lihas runnotaan ihan paskaksi jollain 6-jakoisella, on toi palautumisaika varmaankin pidempi.

Mut imo paras on vetää 1-jakoisella 1on1off tai 2-jakoisella 2on1off. Sekä aloittelija, että pidemmälle kehittynyt.

2-jakoisella kun vetää 2on1off niin menee aika jumiin. itte oon alkanu huomaan. pakko oli muuttaa toi kierto 1on1off:iks ja minä olen sentään aika aloittelija. Kovemman hermotuksen kavereilla on varmasti vielä enemmän tuskaa...

Miten harjoitella ponnistusvoimaa? Koripalloa on tullut pelattua ja nyt olen ollut 7kk loukkaantumisen takia sivussa ja pitäisi taas saada kunto kohdilleen ja etenkin olen huomannut, että ponnistusvoima on heikentynyt paljon.

2-jakoisella kun vetää 2on1off niin menee aika jumiin. itte oon alkanu huomaan. pakko oli muuttaa toi kierto 1on1off:iks ja minä olen sentään aika aloittelija. Kovemman hermotuksen kavereilla on varmasti vielä enemmän tuskaa...

Palautumiskyky kehittyy kun treenaa. Aloittelijalla ihan normaalia, että menee helpommin paikat jumiin.

Mites hemmetti suosittelisitte jatkamaan treenaamista oksennustaudin jälkeen? Tuli lauantai vietettyä naama pytyllä ja vasta tänään on ruoka mennyt alas.

Mites hemmetti suosittelisitte jatkamaan treenaamista oksennustaudin jälkeen? Tuli lauantai vietettyä naama pytyllä ja vasta tänään on ruoka mennyt alas.
Kun itellä oli, niin pidin 2 päivää lomaa (siis jätin kaks seuraavaa punttia väliin) ja sittn vasta rupesin taas reenaamaan.

Riippuu kai siitä kuinka kovassa taudissa olit ja siitä millanen olo on. Jos oot jonkun viikon oksentanu niin todennäkösesti menee kauemmin päästä reenikuntoon kun jos oksensit vaan yhtenä päivänä kerran. Et paha sanoo täältä käsin, alota vähän kevyemmin ja tunnustele et miten sujuu. Kuuntele omaa kehoa.

Kun oon tonne inttiin menossa heinäkuun puolessa välissä ja siellä ei oo varmaan mahdollista syödä riittävästi, mut kuitenkin ajattelin jatkaa puntilla käymistä siellä ihan normaalisti. Massan kasvatus tuolla intissä on varmaan mahdotonta kun kulutus on niin kova ja ruokaa ei saa riittävästi, mutta kyllä voimaa varmaan tulee lisää?

Back
Ylös Bottom