Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Sarjassamme tyhmä kysymys mutkun tietoa ei ole eikä järki sano :D.

Rasittuuko kulmasoudussa ja ylätaljavedossa eteen samat lihakset?
Jos teen kaksjakosella yläkroppa-alakroppa, niin onko järkeä tehdä yläkroppapäivänä noi molemmat liikkeet vai riittääkö sinne yläselälle vaan toinen noista?

Sarjassamme tyhmä kysymys mutkun tietoa ei ole eikä järki sano :D.

Rasittuuko kulmasoudussa ja ylätaljavedossa eteen samat lihakset?
Jos teen kaksjakosella yläkroppa-alakroppa, niin onko järkeä tehdä yläkroppapäivänä noi molemmat liikkeet vai riittääkö sinne yläselälle vaan toinen noista?
Ylhäältä tulevat vedot on enemmänkin leventäviä selkäliikkeitä ja edestäpäin tulevat paksuntavia. Molemmat ottaa samoihin lihaksiin, mutta painotus on hieman eri. Jos sulla on jonkunlainen maastaveto ohjelmassa niin ottaisin noista ehdottomasti ylhäältä tulevan vedon, koska maastaveto toimii jo aika hyvin paksuntavana. 2-jakoiseen tosin yleensä mahtuu kyllä kaksikin selkäliikettä. On kuitenkin yksi isoimmista lihasryhmistä.

Onko mitään liikettä minkä voisi laittaa ylätaljan tilalle? Leuat ei käy, koska siinä on tavallaan sama liike kuin ylätaljassa. En pysty siis tekemään tuon tapaista liikettä koska käsi ottaa damagea.

Eiköhän se ole niin, että jos ei onnistu leuat tai ylätalja kumpikaan edes kovin pienellä painolla, niin lääkäriin vaan. Nuori sälli, turha antaa jäädä vaivaamaan tollasen vaivan kasvuiässä.

Onnistuisko semmoinen, että siirtyisi salilta---> oman kehon painolla harjoitteluun? Ja vaihtelisi näin. Pystyykö tällätavoin tulemaan kehitystä? Tuntuu vain jotenkin epävarmalta, että pystyykö sitä kehitystä tulemaan, kun siiryy tekemään näin.

Riippuu vähän mitä haet. Jos pelkkä lihasmassa kiinnostaa niin luultavasti ei ole se paras mahdollinen tapa treenata. Toisaalta jos mietit vaikka telinevoimistelijan torsoa niin onhan nekin ns. ihan hyvässä kunnossa.

Mutta tsekkaappa tästä videoita jos saisit jotain kipinää:
http://www.youtube.com/watch?v=B9hk9z1YVcE
http://www.youtube.com/watch?v=IMjFN-m2VOM&feature=channel_page (sisältää huonoa musiikkia)
http://www.youtube.com/watch?v=2g19Q65g_3c&feature=channel_page

Mun mielestä yläkroppaa ja keskivartaloa on suht helppo treenata "ruumiinpainolla", tosin itse kyllä käytän myös lisäpainoja. Eli siis leuanveto + variaatiot, erilaset jalkojen kohotukset + pidot, sitten esim vaaka + variaatiot, voimapyörä, käsilläseisonta punnerrukset, dipit, yms yms. Sitten noita voi yhdistää vaikka minkälaisiin temppuihin jos voimat riittävät.

Toki jaloillekkin voi tehdä esim 1-jalan kyykkyjä, mäkijuoksuja glute-ham risejä + erilaisia loikkia tms. kivaa. Itse olen pääasiassa treenannut jalkoja kyllä salilla.

Ja mikäänhän ei estä yhdistämästä treenejä. Eli jos tykkäät vaikka kyykyistä, riveistä, penkistä tms niin eihän niitä mikään estä tekemästä samalla.

Mutta suosittelen kokeilemaan, voit tykästyäkkin. Aika moniahan noista voi tehdä salilla tai sitten himassa/ulkona, miten vaan on mahdollisuuksia ja luovuutta.

p.s älä luota pakkislaisiin jotka käyttää noita :david: ja :arvi: hymiöitä ;)

Ostin tuossa Glutamiinia, Leaderin... siinä luki että 5-10grammaa/päivä, mutta en ole treenannut kovinkaan kauan saati sitten aktiivisesti.. kannattaisiko minun ottaa tuo 5g/pv, vai aluksi esim. 2g/pv?

Mite välttämätön syväkyykys on toi hipdrive? ja mitä hyötyy siitä on ? ja minkä lihasten venyvyys vaikuttaa kyykyn syvyyteen ?

Ostin tuossa Glutamiinia, Leaderin... siinä luki että 5-10grammaa/päivä, mutta en ole treenannut kovinkaan kauan saati sitten aktiivisesti.. kannattaisiko minun ottaa tuo 5g/pv, vai aluksi esim. 2g/pv?
Helposti voit ottaa sen 5-10g päivässä sitä.
Mite välttämätön syväkyykys on toi hipdrive? ja mitä hyötyy siitä on ? ja minkä lihasten venyvyys vaikuttaa kyykyn syvyyteen ?
Itseasiassa hipdrive on tärkeä lähinnä voimanostokyykyssä missä kyykätään istumalla reilusti taakse säärien pysyessä noin pystysuorassa. Voimanostokyykkyjä ei usein taas voi mielestäni sanoa syväkyykyiksi. Syväkyykyssä ei kauheasti hipdrivea tarvitse käyttää jos pommitat lantion enempi suoraan alaspäin sinne jalkojen väliin ja annat polvien tulla hieman eteen. Eli siis aikalailla samantapanen tekniikka kuin etukyykyssäkin. Painonnostajat tekee yleensä takakyykyn tuohon tyyliin. Voimanostokyykyssä hipdrivella saat takareisiä enempi mukaan kyykkyyn. Aikalailla kaikkien kyykyssä työskentelevien lihasten venyvyys vaikuttaa siihen kuinka syvälle pääset kyykyssä ja myös nivelten liikkuvuus.

Helposti voit ottaa sen 5-10g päivässä sitä.

Itseasiassa hipdrive on tärkeä lähinnä voimanostokyykyssä missä kyykätään istumalla reilusti taakse säärien pysyessä noin pystysuorassa. Voimanostokyykkyjä ei usein taas voi mielestäni sanoa syväkyykyiksi. Syväkyykyssä ei kauheasti hipdrivea tarvitse käyttää jos pommitat lantion enempi suoraan alaspäin sinne jalkojen väliin ja annat polvien tulla hieman eteen. Eli siis aikalailla samantapanen tekniikka kuin etukyykyssäkin. Painonnostajat tekee yleensä takakyykyn tuohon tyyliin. Voimanostokyykyssä hipdrivella saat takareisiä enempi mukaan kyykkyyn. Aikalailla kaikkien kyykyssä työskentelevien lihasten venyvyys vaikuttaa siihen kuinka syvälle pääset kyykyssä ja myös nivelten liikkuvuus.

ei kai siit mitää haittaa oo jos sen ottaa iha perus syvä kyykkyy mukaa ?

Kun alotin käymään salilla, sain 50kg penkistä.

Nyt oon käyny n. 5kk.

Oon treenannu 3-jakosella 4 kertaa viikossa.

Pitäiskö jo saada maximipenkistä enemmän ku tuo 50kg? D :

Varsinkin alussa, painot nousevat vauhdilla (joka treenissä about). Joten jos vieläkin ykkösesi penkissä on 50kg, olet tainnut tehdä 5kk aikana aika lailla kaiken päin pepanderia. Tuo "pitäisi" on tosin vähän kyseenalainen, koska eihän sitä muuta pitäisi tehdä ku pestä hampaat ja käydä kakilla. :D
14 sulla tosin vasta on ikää, että ei varmaan yhtä nopeasti nouse kuin vuotta paria myöhemmin nuo painot, mutta että 5kk jälkeen yhä sama, aika outoa.

Riippuu vähän mitä haet. Jos pelkkä lihasmassa kiinnostaa niin luultavasti ei ole se paras mahdollinen tapa treenata. Toisaalta jos mietit vaikka telinevoimistelijan torsoa niin onhan nekin ns. ihan hyvässä kunnossa.

Mutta tsekkaappa tästä videoita jos saisit jotain kipinää:
http://www.youtube.com/watch?v=B9hk9z1YVcE
http://www.youtube.com/watch?v=IMjFN-m2VOM&feature=channel_page (sisältää huonoa musiikkia)
http://www.youtube.com/watch?v=2g19Q65g_3c&feature=channel_page

Mun mielestä yläkroppaa ja keskivartaloa on suht helppo treenata "ruumiinpainolla", tosin itse kyllä käytän myös lisäpainoja. Eli siis leuanveto + variaatiot, erilaset jalkojen kohotukset + pidot, sitten esim vaaka + variaatiot, voimapyörä, käsilläseisonta punnerrukset, dipit, yms yms. Sitten noita voi yhdistää vaikka minkälaisiin temppuihin jos voimat riittävät.

Toki jaloillekkin voi tehdä esim 1-jalan kyykkyjä, mäkijuoksuja glute-ham risejä + erilaisia loikkia tms. kivaa. Itse olen pääasiassa treenannut jalkoja kyllä salilla.

Ja mikäänhän ei estä yhdistämästä treenejä. Eli jos tykkäät vaikka kyykyistä, riveistä, penkistä tms niin eihän niitä mikään estä tekemästä samalla.

Mutta suosittelen kokeilemaan, voit tykästyäkkin. Aika moniahan noista voi tehdä salilla tai sitten himassa/ulkona, miten vaan on mahdollisuuksia ja luovuutta.

p.s älä luota pakkislaisiin jotka käyttää noita :david: ja :arvi: hymiöitä ;)

Ujuih noi niggat veti kovaa settiä. Mahtaakos niillä olla voima vai kestävyystreeniä alla?

Mitä on hifistely?? Aika monesti sanaan törmännyt ja häiritsee kun ei tiedä mitä tarkoittaa. Entäpä jos tietämättäni hifistelen:hyper:?. Ainakin kuulosta jotenkin negatiiviselta touhulta..

Ei sitten vaikeammin saa sanaa määriteltyä. Meni kyllä vähän ohi nuo diskanttivoittoiset hifistelyt ym..

Eli pystyykö tämän nyt määrittelemään jotenkin yhdellä tai kahdella lauseella ihan ymmärrettävään muotoon? Tuon jutun perusteella nyt käsitin että hifistely olisi jonkin sorttista pilkunnussimista tjsp? Tarkentakaapa vähäsen.

Eli nyt jokin ihmisystävällinen muoto sanalle hifistely, jotta tällainen:david: sen ymmärtäisi.

Kun alotin käymään salilla, sain 50kg penkistä.

Nyt oon käyny n. 5kk.

Oon treenannu 3-jakosella 4 kertaa viikossa.

Etkö sä sitten oo 5kk aikana tehnyt yhtää penkkiä vai ootko tehny kokoajan samalla painolla ne sarjat? koska kyllä luulis että sä 50 oot jo sarjoja tehnyt?

Ujuih noi niggat veti kovaa settiä. Mahtaakos niillä olla voima vai kestävyystreeniä alla?

No siis käytännössä nuo ovat varmaan treenailleet siellä puistossa vaan ahkerasti joka päivä ja temppuilleet telineissä ja tangoissa just noita juttuja. Toki ovat varmaan aloittaneet helpommista variaatioista ja osasuorituksista ja sitte edenneet pikkuhiljaa aina vaativampiin. Voimaa ja räjähtävyyttä noi vaatii enemmän kuin kestävyyttä mun mielestä, ja tekniikkaa myös.

Ei nyt sillä että siis mitään noiden urheilutaustasta varmasti tietäisin. Niillähän on kotisivutkin ja joutuubissa paljon juttua itestään ... sikäli kun siitä nyt saa mitään selvää. Mun teoria on se että ne on saanut niin paljon julkisuutta noilla puistovideoillaan että ne on sitten alkaneet markkinoimaan mm. niiden omia "fitness-seminaareja" ja jotakin hyvin epämääräsen kuuloista kamppailulajia rahan toivossa ;)

Back
Ylös Bottom