Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Nyt suoraan sanoan vähän vituttaa.

Kaverin kanssa käyty samaa aikaa n. 5kk salilla.

Mä nostin aluksi 50kg penkistä, kaveri 40kg

Nyt kaveri nosti 60kg ja mä 52kg...

Joko mun kehitys on hidasta tai treeni kusee. Sarjapainot on noussu mut ei toi maximi.

Alussa käyttäisin 2-jakoista 3 kertaa viikossa, mutta kyllä toi 3-jakoinenki on ihan ok. Tossa saa lihas kyllä suoraa rasitusta vain kerran viikossa, vaikka se voisi ottaa sitä enemmänkin. Kannattaa vaihdella välillä sarjojen pituuksia. Esim. välillä penkissä 2-3x4-6 ja siihen vaikka apuliikkeeksi 2x10 vinopenkki käsipainoilla. Muistathan syödä myös enemmän kuin kulutat tai vähintään yhtäpaljon riippuu oletko voiman vai lihasmassan perään.

Alussa käyttäisin 2-jakoista 3 kertaa viikossa, mutta kyllä toi 3-jakoinenki on ihan ok. Tossa saa lihas kyllä suoraa rasitusta vain kerran viikossa, vaikka se voisi ottaa sitä enemmänkin. Kannattaa vaihdella välillä sarjojen pituuksia. Esim. välillä penkissä 2-3x4-6 ja siihen vaikka apuliikkeeksi 2x10 vinopenkki käsipainoilla. Muistathan syödä myös enemmän kuin kulutat tai vähintään yhtäpaljon riippuu oletko voiman vai lihasmassan perään.

Lihasmassan perään oon ollut mut nyt alko tekee mieli voiman perään ku jos ei tolla lihasmassalla penkistä nosteta mitään.

Ja syömiseen on panostettu. Ja oon mä kyl useimmiten käynyt 4 kertaa viikossa salilla mut se jää siihen 3 kun ei pääse sillon ku pitäis olla se 4.

Kyllä tossa vaiheessa pitäisi tolla ajalla enempi kehitystä tulla oli jako mikä hyvänsä. Jotain on menny kyllä nyt pahasti pieleen.

Kuulin tänään salilla, kuinka joku valmentaja/personal trainer sanoi suojatilleen: "Teepä nyt sitä penkkiä neljälläkympillä."
No valmennetteva laittoi kympit päähän. Tästä sitten päättelin, että tangon on pakko painaa 20kg. :)
Ite olen tykännyt merkata vain kiekkojen/kässärien/taljan pakan painot treenipäiväkirjaan, mutta siis onko yleensä tapana laskea tuo 20kg mukaan tulokseen, vai lasketaanko vain kiekkojen paino?

EDIT: Nyt vasta tajusin, kuinka :david: kysymys tää oli. :)
Eli ei, tarkoitus ei ole saada tuloksiin 20kg lisää painoa, vaan saada käsitystä yleisesti vallitsevasta käytännöstä.

Oon tätä joskus aiemminkin kysellyt, mutta en vain käsitä vieläkään.

Mistä johtuu, ettei esim syltystä ja arskasta ole olemassa mitään kuvia bulkki ajoilta? Aina kun esim syltyn on nähnyt, niin kunto on ollut kireä ja kaikinpuolin hyvä. Hankkiko se ne lihakset syömällä vähän salaattia ja treenaamalla kuin hullu?
Arnoldilla ei ole ylimääräistä edes pumping iron elokuvassa, joka seuraa taivalta Olympiaan.

Onko tämä ''syö enemmän, kuin kulutat ja diettaa ylimääräinen sitten pois'' vain pakkiksen omaa höpinää :)
Vai miten kaikki bodarit kasvaa vain lihaksista ja läskit lähtee samalla?

Kuulin tänään salilla, kuinka joku valmentaja/personal trainer sanoi suojatilleen: "Teepä nyt sitä penkkiä neljälläkympillä."
No valmennetteva laittoi kympit päähän. Tästä sitten päättelin, että tangon on pakko painaa 20kg. :)
Ite olen tykännyt merkata vain kiekkojen/kässärien/taljan pakan painot treenipäiväkirjaan, mutta siis onko yleensä tapana laskea tuo 20kg mukaan tulokseen, vai lasketaanko vain kiekkojen paino?

EDIT: Nyt vasta tajusin, kuinka :david: kysymys tää oli. :)
Eli ei, tarkoitus ei ole saada tuloksiin 20kg lisää painoa, vaan saada käsitystä yleisesti vallitsevasta käytännöstä.

Tottakai se tankokin siihen lasketaan.

Nyt suoraan sanoan vähän vituttaa.

Kaverin kanssa käyty samaa aikaa n. 5kk salilla.

Mä nostin aluksi 50kg penkistä, kaveri 40kg

Nyt kaveri nosti 60kg ja mä 52kg...

Joko mun kehitys on hidasta tai treeni kusee. Sarjapainot on noussu mut ei toi maximi.

Oletko tehnyt kaverisi kanssa samalla ohjelmalla?

EDIT: Onko murrosikä kuinka pitkällä? Sitä vaan että kaverillas saattaa testot "jyllätä" ja kehittyy nopeemmin ku sä. Mua ei sit kannata ottaa vakasti perjanai iltasin.

Noissa kässäreissä on sen tangon painokin mukana. Mutta penkissä ja kaikessa muussa, mihin itse lisätään rautaa, niin otetaan tanko erikseen.

Juu sen tiesin, että kässäreissä ja taljassa se paino mikä siinä lukee on jämpti. Prässiä en tee, mutta siinähän kelkkakin painaa aina jonkun verran?

EDIT: Mitä nyt laskin kässäreiden kiekoista ym. jutuista, niin niissä "tanko" painaa 2,5kg ainakin meidän salilla.

Miten kehittää lihaksia niin että vatsasta kaksi alinta palkkia kehittyy? eli alavatsaa..
(yläpalkit näkyy ja ala ei :/ )

Mites kylkiin laitetaan lihasta liikkeitä?
Kaikki ne 6 (edit. tai kahdeksan) palkkia on samaa lihasta, joten ei niitä voi treenata erikseen. Yleensä vaan alimpia palkkeja peittää rasvakerros. Monilla saa olla todella alhainen rasvaprosentti, että alimmat palkit näkyy.

Oletko tehnyt kaverisi kanssa samalla ohjelmalla?

EDIT: Onko murrosikä kuinka pitkällä? Sitä vaan että kaverillas saattaa testot "jyllätä" ja kehittyy nopeemmin ku sä. Mua ei sit kannata ottaa vakasti perjanai iltasin.

Kaveri treenannut vähän enemmän lihaksia jotka vaikuttaa penkkiin, koska sillä on tavote saada siitä enemmän ku muista liikkeistä. Eli eri ohjelmalla tehnyt ku mä.

Ja se on niin päin, että mulla on pidemmällä murrosikä ku hänellä. Mut silti liian vähän kehitystä tullut mulla. Sarjapainot noussu silleen, että aluksi oli 30kg, sitten 35kg ja nyt 38kg. Vinopenkistä en osaa sanoa mitään kun toi penkki tuuppaa viemään kaiken voiman ku siirryn vinopenkkiin.

Ja kaverin viimesarja oli 40kg 3x5 nippanappa.

Miten ihmeessä toi on mahdollista? Joku nyt mättää tässä yhtälössä. Jos nostat sarjaa 3x10x40kg ja kaveri 3x5x40kg, niin kaverilla ei kyllä millään voi olla parempi maksiminosto, oli mitä tahansa. Niin, ja voithan sä aina tehdä vinopenkin ennen penkkiä, se on ihan hyvää vaihtelua.

Miten ihmeessä toi on mahdollista? Joku nyt mättää tässä yhtälössä. Jos nostat sarjaa 3x10x40kg ja kaveri 3x5x40kg, niin kaverilla ei kyllä millään voi olla parempi maksiminosto, oli mitä tahansa.

Mitä oon taas kirjotellu, mitä nyt muistelen viimesarjasta, 3x10 38kg teki tiukkaa. Mut silti 2kg vaa eroa ja 15 toistoa vähemmän. Kyllä musta se 3x10 38kg on parempi ku 3x5 40kg.

Siis wtf :(

Koitappa unohtaa se penkkimaksimi nyt hetkeksi ja teet sarjaa vaikkapa 2-3 kuukautta. Mikäli sarja kasvaa niin takuulla kasvaa maksimikin. Sulla on vielä aikaa kiskoo penkistä vaikka mitä. :thumbs:

Miten ihmeessä toi on mahdollista? Joku nyt mättää tässä yhtälössä. Jos nostat sarjaa 3x10x40kg ja kaveri 3x5x40kg, niin kaverilla ei kyllä millään voi olla parempi maksiminosto, oli mitä tahansa. Niin, ja voithan sä aina tehdä vinopenkin ennen penkkiä, se on ihan hyvää vaihtelua.

ja miksei vois? mitäpä jos tää kaveri on tehnyt salaa ykkösiä ja kakkosia vaikka 48kg:lla?;) vai meinaatko että pitemmän sarjan tehneellä on automaattisesti parempi ykköskunto?

edit. pateeeh paljo sä ja sun kaveri painatte?

Ei se nyt automaattista ole missään tapauksessa. Sen mitä näkee nuoria kavereita nostamassa penkkiä, niin kyllä se kovimman sarjan tekijä yleensä vetää parhaan maksiminkin. Yleistin hieman liikaa. ;)

Back
Ylös Bottom