Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Vinopenkistä kysyisin sen verran, että ottaako tuo isoihin rintalihaksiin minkäverran? Tässä kun suunittelen seuraavaa 2-jakoista treeniä ja toisen päivän rintatreeni olisi vinopenkki, mietin että saako rinta tarpeeksi kuritusta kun esim. maanantain liike on leveä penkki ja torstain leveä vinopenkki?

Tulisko 2-jakosella ohjelmalla, 4kertaa viikossa salilla käyden niin tehä sarjat siihen malliin että paikat tulis kipeiks vai semmosella hieman rennommalla että korkeintaan sen 1-2päivää tuntuu siellä lihassa että jotain on tehny. Ku oon pitäny usein tota lihasten kipeytymisenä semmosena lihaskasvun merkkinä, mut eise vissiin pakollista ole vai? :david:

Vinopenkistä kysyisin sen verran, että ottaako tuo isoihin rintalihaksiin minkäverran? Tässä kun suunittelen seuraavaa 2-jakoista treeniä ja toisen päivän rintatreeni olisi vinopenkki, mietin että saako rinta tarpeeksi kuritusta kun esim. maanantain liike on leveä penkki ja torstain leveä vinopenkki?

Vinopenkki on oikein hyvä liike (isoille) rintalihaksille.

Tulisko 2-jakosella ohjelmalla, 4kertaa viikossa salilla käyden niin tehä sarjat siihen malliin että paikat tulis kipeiks vai semmosella hieman rennommalla että korkeintaan sen 1-2päivää tuntuu siellä lihassa että jotain on tehny. Ku oon pitäny usein tota lihasten kipeytymisenä semmosena lihaskasvun merkkinä, mut eise vissiin pakollista ole vai? :david:

Juu ei ole merkkinä se kipu. Tee mahdollisimman kovaa, mutta siten, että et vetele failureen niitä sarjoja. Harvinaisen epäselvä vastaus. Toivottavasti vähän valotti :D

Lihaksetkin pikkuhiljaa tuohon rasitukseen tottuu ja eivät tule kipeiksi ellet kokeile jotain uutta liikettä.

Onko hyvät treenipäivät 16-vuotiaalle yleiskuntoa havittelevalle dudelle? 3x viikossa sali + 1x viikossa uinti?

On. Muista myös venytellä ja sen semmosta niin vältyt paremmin loukkaantumisilta yms.

Mikä jako toimisi parhaiten voimanhankinnassa? Itse reenannut nyt 1-jakoisella mutta nyt rupee jo tuntuun ettei jaksa(9kk takana 1-jakoista),1 iso kaveri salilta suositteli 4-jakoista että sillä sais parhaan voimanlisäyksen kun pystyis tekeen aina 1-2 lihasryhmää kerralla täysiä.

Mikä jako toimisi parhaiten voimanhankinnassa? Itse reenannut nyt 1-jakoisella mutta nyt rupee jo tuntuun ettei jaksa(9kk takana 1-jakoista),1 iso kaveri salilta suositteli 4-jakoista että sillä sais parhaan voimanlisäyksen kun pystyis tekeen aina 1-2 lihasryhmää kerralla täysiä.
itse koikeilisin 2 tai 3-jakosta vaihtelun vuoksi.

Morjesta.en tiennyt että mihin tämä kuuluisi, mutta eiköhän täällä joku osaa asiaan vastata! Elikkä viime lauantaista asti ollut pääkipua. kipu alkoi kun tein etureisi ojennusta, ei kai siinä pitäise painetta tulla niin paljon? ja sitten keskiviikkona vetoreeni niin eikun pääkipu vain kovenee, koko ajan koskee päähän, vaikka aamulla herään, onko otettava armoton buranakuuri? vai osaako joku neuvoa?:down::urjo:

mistä tuntee että on palautunut? kun kaikki sanoo että palautuminen nopeutuu huomattavasti kun ovat aloittaneet glutamiinin käytön, mutta en itse huomaa mitään millon palaudun, kaipa palaudun sitten nukkuessa? (menen melkein heti treenin jälkeen nukkumaan kun treeni loppuu joskus kymmeneltä illalla)

Mietiskelin, minkälaista treeniä voisi ruveta tekemään.

"Sali", jolla voisi käydä, on koulun väestönsuojassa sijaitseva melko alkeellisesti varusteltu tila. Jalkojen treenaukseen siellä on ainakin jalkaprässi, johon painoa lisätään painopakoilla kuten esim. ylätaljassa usein on. Levytankoja löytyy pari kappaletta, toinen vaikuttaa ikivanhalta eikä toinenkaan mikään tuliterä ole. Tankojen painosta ei ole hajua, mutta arvelisin niiden olevan ehkä ~10 kg paikkeilla. Penkki löytyy jonkunlainen, sekä vinopenkki. Käsipainoja on kohtuullisen laajalla skaalalla. Levytankoihin löytyy levyjä kohtuullisesti. Lämmittelyyn tilasta löytyy ainakin kuntopyörä ja nyrkkeilysäkki. Lisäksi löytyy selkäpenkki ja joku laite, missä istutaan ja vatsaa edessä olevaan levyyn tukien vedetään kahvoista itseen päin ikään kuin jossakin soudussa :) Painoja tähän laitteeseen lisätään painolevyillä.

Mutta joo, siis pari kertaa viikossa voisin ajatella salilla käyväni ja lisäksi lenkkeilyä tekisin salin lisäksi saman kaksi kertaa viikkoon. Minkälaista ohjelmaa voisi ajatella, kun salitreenistä on tullut taukoa jo useampi vuosi. Voimatasot eivät päätähuimaavat ole. Ikää minulla on 22 vuotta ja mitat n. 188 cm/83 kg.

Kiitos :)

Miksi naturaalitreenaajalle suositellaan 1-jakoista vedoten että proteiinisynteesi pysyy kohollaan sen 36h enintään. Sitten taas roinaaville 4-jakoista, vaikka heillähän pitäisi olla palautuminen vielä nopeampaa kuin natulla. TIIVISTETTYNÄ: Miksi ylipäätään pitää olla monijakoisia ohjelmia?

Miksi naturaalitreenaajalle suositellaan 1-jakoista vedoten että proteiinisynteesi pysyy kohollaan sen 36h enintään. Sitten taas roinaaville 4-jakoista, vaikka heillähän pitäisi olla palautuminen vielä nopeampaa kuin natulla. TIIVISTETTYNÄ: Miksi ylipäätään pitää olla monijakoisia ohjelmia?
Eikös se niin ollut, että roinalla lihaskasvu jatkuu pidempään treenin jälkeen. Ei tartte/kannata treenata samoja lihoja niin usein. Ja kyllä hyvin suunniteltu monijakoinen toimii natuillakin ihan hyvin.

Onko totta, että kun treenaa liikaa, niin lihakset pienenesivät? Itse teen salin lisäksi myös fyysisiä töitä, niin että rasitusta taitaa tulla liikaakin.

Onko totta, että kun treenaa liikaa, niin lihakset pienenesivät? Itse teen salin lisäksi myös fyysisiä töitä, niin että rasitusta taitaa tulla liikaakin.

ei ole. liikaa treenaaminen johtaa ylikuntoon, joka taas johtaa treenitaukoon jolloin lihaksesi voivat pienentyä. mutta fyysinen työ ja sali eivät lihaksiasi poista jos muut asiat ovat kunnossa.

Morjesta.en tiennyt että mihin tämä kuuluisi, mutta eiköhän täällä joku osaa asiaan vastata! Elikkä viime lauantaista asti ollut pääkipua. kipu alkoi kun tein etureisi ojennusta, ei kai siinä pitäise painetta tulla niin paljon? ja sitten keskiviikkona vetoreeni niin eikun pääkipu vain kovenee, koko ajan koskee päähän, vaikka aamulla herään, onko otettava armoton burana kuurin? vai osaako joku neuvoa?

Morjesta.en tiennyt että mihin tämä kuuluisi, mutta eiköhän täällä joku osaa asiaan vastata! Elikkä viime lauantaista asti ollut pääkipua. kipu alkoi kun tein etureisi ojennusta, ei kai siinä pitäise painetta tulla niin paljon? ja sitten keskiviikkona vetoreeni niin eikun pääkipu vain kovenee, koko ajan koskee päähän, vaikka aamulla herään, onko otettava armoton burana kuurin? vai osaako joku neuvoa?

Mene hyvä mies lääkäriin jos noin kauan jatkunut päänsärky. :whip:

ei ole. liikaa treenaaminen johtaa ylikuntoon, joka taas johtaa treenitaukoon jolloin lihaksesi voivat pienentyä. mutta fyysinen työ ja sali eivät lihaksiasi poista jos muut asiat ovat kunnossa.

Mutta kasvattaako niitä? Itsellä on melkein mahdotonta kasvattaa lihaksia johtuen kokoaikaisesta liikunnasta. Pyöräilyä tulee päivässä aivan tajuton määrä. Sen takia jalat ovat täysin muussia, eikä niitä voi edes treenata kunnolla. Varaa autoonkaan ei ole. Lisäksi vielä sählyreenit päälle, niin lepopäiviä ei kuukaudessa ole lainkaan.

Ärsyttää vain kun painaa vaivaiset 61 kiloa, eikä mitään voimaa ole. Vajaan vuoden salilla vääntänyt, eikä kasvua ole tapahtunut. Vaikka kuinka söisi, niin ylimääräinen energia tulisi vain läskinä, kun lihaksen ei ole edes mahdollista kasvaa. Kaiken lisäksi saan unta nykyisin vain 4 tuntia, mikä on itselle sopiva määrä. Ihan ei viitsisi lääkäriin mennä valittamaan unen saannista, että lihakset kasvaisivat.

Olen kysynyt tätä jo monta kertaa, mutta onko mitään toivoa nyt kun tekee fyysisiä töitä. Tavoite paino olisi 85 kiloa, mutta kun saisi edes sen yhden kilon lihasta. Kaikki kehitys hukkuu tuohon muuhun liikuntaan ja unen vähyyteen.

Eli periaatteessa kannattaisi lopettaa salitreeni kokonaan?

Täällä oli jossain ketju tyyliin "työt haittaa treenaamista" tai jotain. Siellä kerrottiin, että näin ei todellakaan ole. Itse voin kyllä sanoa, että on. Aikaa treenaamiselle on, mutta lihasta se ei näköjään kasvata.

Back
Ylös Bottom