Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Sama homma maven kans, voiko sitä korvata millään?

Maastavetoa ei yksittäisellä liikkeellä voi korvata, mutta jos on pakko, niin kattavalla taka- ja etureisien, ala- ja yläselän, sekä gripin ja olankohautusten sun muiden treenaamisella maven poisjättö ei kirpaise ihan peruuttamattoman paljon.
IMO kuningasliike nro. 1:rock::)

Alatalja tehtynä leveällä normaalilla putkitangolla myötä- tai vastaotteella muistuttaa liikkeeltä ja liikeradaltaan harvinaisen paljon kulmasoutua.
Kannattaa kokeilla ihan mielenkiinnostakin. Ja hieman säästää alaselkääkin, jos tuo kulmasoutu käy ilkeästi.:thumbs:

Kiitos tiedosta antibodari! Ja sit tähän, että mä tarkotin sellasta normaalia mikä yleensä on alataljassa sellanen kolmio härveli mistä otetaan kiinni kahella käellä. Mikähän sen kahvan nimi nyt onkaan mut sellanen kolmion muotonen. Kanta vaan puuttuu muuten kolmio.

Kiitos tiedosta antibodari! Ja sit tähän, että mä tarkotin sellasta normaalia mikä yleensä on alataljassa sellanen kolmio härveli mistä otetaan kiinni kahella käellä. Mikähän sen kahvan nimi nyt onkaan mut sellanen kolmion muotonen. Kanta vaan puuttuu muuten kolmio.
V-kahva.

Ranteeni kipeytyvät kun teen penkkiä. Ajattelin kokeilla rannesiteitä, jos ne vaikka auttaisivat kyseiseen ongelmaan. Mitkä olisivat hyvät rannesiteet, jotka kannattaisi ostaa tällaiseen ongelmaan? Lähinnä kuinka jäykät ja pitkät jne. Tarkoitus ei ole siis nostaa massiivisia rautoja, vaan yrittää estää tämä ranteiden kipeytyminen.

Reilun vuoden olen salilla käynyt, ja ongelma on ilmennyt vasta viimeaikoina, kun on hieman suurempiin painoihin päästy. Luulen, että ranteeni kyllä taipuvat hieman liikkeen aikana. Todennäköisesti ongelman ydin on heikot ranteeni, jotka eivät pysy muun kehityksen mukana. Aion tosiaan ne siteet hommata, että ei muu kehitys hilaa ranteiden perässä, ja samalla yrittää hommata hieman ruista ranteeseen.

Olisiko muita hyviä liikkeitä rannekääntöjen lisäksi rannevoiman kehittämiseksi?

Reilun vuoden olen salilla käynyt, ja ongelma on ilmennyt vasta viimeaikoina, kun on hieman suurempiin painoihin päästy. Luulen, että ranteeni kyllä taipuvat hieman liikkeen aikana. Todennäköisesti ongelman ydin on heikot ranteeni, jotka eivät pysy muun kehityksen mukana. Aion tosiaan ne siteet hommata, että ei muu kehitys hilaa ranteiden perässä, ja samalla yrittää hommata hieman ruista ranteeseen.

Olisiko muita hyviä liikkeitä rannekääntöjen lisäksi rannevoiman kehittämiseksi?

Jos kipu todella johtuu ranteiden heikkoudesta, viimeinen asia mitä kannattaa tehdä on juuri tuo siteiden hankkiminen. Se aiheuttaa vain todennäköisesti sen, että ne ranteet heikkenevät edelleen suhteessa muuhun kroppaan ja ongelmat vain lisääntyvät.

Tarkistappa se ote siinä penkissä, saisitko sitä ehkä vähemmän ranteita rasittavaksi jotenkin? Luistaako ote tangosta? Jos luistaa, oletko kokeillut hanskoja/magnesiumia? Teetkö apinaotteella?

Minullakin yhdessä vaiheessa kipuilivat ranteet penkissä, ja aiheuttivat ongelmia muihinkin liikkeisiin.. En alkanut siteitä käyttämään, vaan edellämainittujen keinojen pohtimisella sain lopulta kivut loppumaan ja ranteet vahvistumaan siten ettei ongelmia toivottavasti ikinä enää tule:thumbs:

Jos kipu todella johtuu ranteiden heikkoudesta, viimeinen asia mitä kannattaa tehdä on juuri tuo siteiden hankkiminen.
Vähän kaksipiippuinen juttu. Asia nimittäin ei ole niin yksinkertainen, että heti kun laitat siteet käteet, ranteiden vahvistuminen loppuu. Siteet siis ottavat osan rasituksesta pois, mutta aina kun lisäät painoja tankoon, joutuvat ranteetkin hiukan kovemmalle rasitukselle.

Jos niitä ranteita nyt ei meinaa saada kestämään, niin mielummin sitten ne siteet ranteisiin isoimpiin painoihin. Ainakin ennaltaehkäisee vammoja. Sitä varten ne on keksitty, eikä sitä varten, että laitetaan sitten kun ranteet on jo paskana.

Itellä on siteet melkein aina ranteissa. Ei kiristettyinä silloin kun en niitä tarvitse, mutta lämmittämässä.

Siis rautalangasta väännettynä:

-Tangossa esim. 100kg, ranteisiin sattuu.
-Laitat siteet ranteisiin ja ranteiden rasitus tippuu vaikka tasolle 80kg.
-Treenaat kovaa siteet ranteissa ja vahvistut.
-Tangossa 120kg, ilman siteitä ranteisiin sattuu.
-Siteiden kanssa ranteille tuleva rasitus on jotain 100kg luokkaa, eikä satu.
-Ranteiden rasituksen kestävyys on siis muuttunut myös painojen mukana, ja nyt pystyisit tekemään sillä 100kg:lla ilman siteitä mihin ennen et pystynyt. Ei se ranteiden kestävyys sinne 80kg luokkaan jää.

Siis jos ei haittaa, että toi rasituksen kestävyys laahaa tavallaan vähän perässä, niin siteet vaan mukaan. Aina parempi kun saadaan vähän rasitusta pois ranteilta.

missä asennossa sulla on ranteet penkatessa?

missä asennossa sulla on ranteet penkatessa?

Hankala yrittää selittää, pitäisi melkeinpä kuva napata. Otteessa tuskin niin paljon vikaa, että näin vaatimattomilla raudoilla pitäisi siitä syystä alkaa kipuilemaan.

Tänään salilla useiden sattumien summana en penkkiä päässyt tekemään, ja huvikseni kokeilin punnertaa, mutta sen esti kipu ranteissa. Lisäksi yritin rannekääntöjä tehdä, mutta siihenkään en kyennyt. Kannattaisikohan käydä lääkärissä ranteideni kanssa? Kipua ei tunnu muualla kuin salilla, mutta viimeaikoina se on alkanut käydä tietyissä liikkeissä kovinkin häiritseväksi.

Lisäksi vielä niistä siteistä. Lähinnä minkä merkkiset ja malliset kannattaisi hommata jos hommaa? Kenties Titania tahi Metallin Blackia ja mitkä mallit niistä olisivat parhaiten soveltuvia kyseessä olevan ongelman lievittämiseksi?

No eiköhän ne kaikki rätit auta tohon vaivaan... ei ne mitää koristeitakaan ole. Itellä Metalin Black Linet ja oon ollu tyytyväinen. Kannattaa käydä testaamassa niitä eri siteitä ranteisiin ja sitten valita mitkä ottaa. Osa on todella jämäkkiä ja sitten löytyy myös vähän joustavampaa mallia jne.

Täällä varmaan on henkilöitä jotka treenaa 3-jakoisella. Jos ja kun on niin kuinka monta liikettä olette tehneet hauiksille? Itse treenaan 3-jakoisella ja olen tehnyt kahta liikettä haiuiksille. Olen tehny perus hauiskääntöä tangolla ja hammeria. Onko tuo tarpeeksi hauiksille, kun kuitenkin treenaan koko kropan vain kerrran viikkoon?

Sitten vielä kysymys, että voiko dieetillä vetää kreatiinia? Ajattelin vain kun alkaa diettaan niin eikös siinä ensimmäisenä lähde nesteitä kehosta?

Täällä varmaan on henkilöitä jotka treenaa 3-jakoisella. Jos ja kun on niin kuinka monta liikettä olette tehneet hauiksille? Itse treenaan 3-jakoisella ja olen tehnyt kahta liikettä haiuiksille. Olen tehny perus hauiskääntöä tangolla ja hammeria. Onko tuo tarpeeksi hauiksille, kun kuitenkin treenaan koko kropan vain kerrran viikkoon?
Itse olen tehnyt kahta liikettä hauiksille. 3 + 2 sarjaa. Tämä tulee siis kerran viikkoon. IMO ihan riittävästi.

Sitten vielä kysymys, että voiko dieetillä vetää kreatiinia? Ajattelin vain kun alkaa diettaan niin eikös siinä ensimmäisenä lähde nesteitä kehosta?
Voi ja kannattaakin.

Liikemäärällä ei ole väliä, vaan intensiteetillä ja sarjojen määrällä. Teet ne hauikset kunnolla, ni kerta viikkoon riittää noilla liikkeillä hyvin:) 10 sarjaa on passeli.

Muutes... mulla on ollu jo aika kauan joku patti rinnassa mutsi sano että se olis turvonnut rauhanen ...

Lähteekö se itsestään?

Siis nännin alla? Koska se on tullut ja minkä ikäinen olet?

Jos on ollut jo "aika kauan" (mitä se sitten tarkoittaakin) niin saattaa olla, ettei koskaan lähde ainakaan kokonaan.

Hankala yrittää selittää, pitäisi melkeinpä kuva napata. Otteessa tuskin niin paljon vikaa, että näin vaatimattomilla raudoilla pitäisi siitä syystä alkaa kipuilemaan.

Tänään salilla useiden sattumien summana en penkkiä päässyt tekemään, ja huvikseni kokeilin punnertaa, mutta sen esti kipu ranteissa. Lisäksi yritin rannekääntöjä tehdä, mutta siihenkään en kyennyt. Kannattaisikohan käydä lääkärissä ranteideni kanssa? Kipua ei tunnu muualla kuin salilla, mutta viimeaikoina se on alkanut käydä tietyissä liikkeissä kovinkin häiritseväksi.

Lisäksi vielä niistä siteistä. Lähinnä minkä merkkiset ja malliset kannattaisi hommata jos hommaa? Kenties Titania tahi Metallin Blackia ja mitkä mallit niistä olisivat parhaiten soveltuvia kyseessä olevan ongelman lievittämiseksi?

tuli vaan mieleen kun itellä oli bout vastaava ongelma. syykin löytyi yllättävän läheltä: pidin tankoa keskellä kämmentä => ranteet ihan vinksallaan nostaessa (bout 90 asteen kulmassa).

sanoisin että pidät hetken aikaa taukoa, tällä hetkellä treenailu taitaa vaan pahentaa ranteides tilaa. voi olla että tulehdusta on pukannut/vast eli aika parantaa.

Itse en suosittelis rannesiteitä, ilman kun tekee niin ajan myötä vahvistuu ranteetkin. Jos kipu johtuu väärän tekniikan aiheuttamasta väännöstä ranteeseen, niin siteillä saattaa pahentaa asiaa, kipu saattaa hellittää ja painot nousta mut mites sitten kun painot on korkeemmat ja tekniikka kusee yhä, ei ne siteetkään mahottomia auta. Lepoa ennemmin ja sit tekniikka kuntoon.

Ja sit tuohon Hauis 3-jakoses, tee sarjoja sen verran kun itestä sopivalta tuntuu, ei siihen mitään kiveen kirjotettua ohjetta oo. Mutta 10 sarjaa hauista on liikaa kyl millä ohjelmalla vaan, ei se niin iso lihas sentäs oo. ;)

Siis nännin alla? Koska se on tullut ja minkä ikäinen olet?

Jos on ollut jo "aika kauan" (mitä se sitten tarkoittaakin) niin saattaa olla, ettei koskaan lähde ainakaan kokonaan.
Oon 13...(3kk pääst 14) eli murrosiässä

ja se on ollut mulla noin kuukauden vähä päälle ehkä

Back
Ylös Bottom