Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Minkälaiselta SJMV kuuluu tuntua takareisissä? Sellaisena epämukavana venytyksenä? Työskenteleekö keskivartalon lihakset SJMV samalla tavalla kuin normaalissa maastavedossa?

Venytyksenä tuntuu juurikin ja työskentelee keskivartalo siinäkin ei ehkä niin tehokkaasti ku mavessa mutta kumminki.

Mietiskelin tässä että sitten kun aloitan (taas) "massakauden", niin kuinka paljon oikeasti aerobisesta on haittaa lihaskasvulle, jos paino kumminkin jatkuvasti nousee. Itsellä maistuu ruoka (vähän liiankin) hyvin, eikä kiinnosta tarpeeksi 'bodymunkkeilu' että rupeisin jopa massakaudella laskemaan kaloreita.
... eli pääasiallinen kysymys on se että; voiko massakaudella tehdä aerobista kasvattamaan kulutusta, mutta silti samalla saada lihasta, kehonpainon maltillisesti noustessa?

Mitä mieltä ootte tosta star nutritionin L-argininesta? Toimiiko tuote varsinkin jos nauttii ennen treeniä vai menikö rahat hukkaan kun ostin kyseisen purnukan?

Semmosta asiaa kyselisin onko joillekkin muille pakkiksen käyttäjille "Upper cross syndrome" tuttu? Eli "ryhti virhe" missä olkapäät ovat taipuneet etukenoon. Itselläni on juurikin tuo ongelma, on ollut lapsesta saakka. Tähän asti olen pärjännyt niiden kanssa moitteettomasti, mutta nyt kun on pari aktiivista treenivuotta takana, alkaa ne oikuttelemaan toden teolla. Olen tällä hetkellä armeijassa, 3 kertaa lääkärillä käyty niitä näyttämässä ja valittamassa kipua, mutta lekuri ei lotkauta edes korvaansa, tuntuu vähättelevän vaivaani, eikä osaa tehdä juuri mitään. Jonkun verran olen perehtynyt asiaan itse, ja tehnyt kaiken näköisiä kuntoutus liikkeitä, jotka vahvistaisivat kiertokalvoisinta, ja ilmeisesti saattaisivat venyttää olkapäitä jopa taaksepäin hiukan. Kellään kokemuksia tai neuvoja jaettavaksi?

Pidä nyt ainakin huoli siitä, että teet enemmän "lapoja rutistavia" selkäliikkeitä, kuin rintaa. Penkkipunnerruksen voi vaikka ottaa ohjelmasta kokonaan pois ainakin hetkeksi aikaa, ja katsoa josko sillä olisi vaikutusta. Jos ongelma on ollut lapsesta asti, voi olla hankala kuntouttaa. Suosittelen hakeutumaan fyssarille tai muulle pätevälle ammattilaiselle

Ihan salillakin esim. valakyykyt ja leveän otteen niskantakaapunnerrukset Klokov-tyyliin pistävät kummasti olkapäitä liikkeelle, jos onnistuu kaivamaan itsestään motivaatiota vähän muuhunkin kuin perusbodailuun.

Pidä nyt ainakin huoli siitä, että teet enemmän "lapoja rutistavia" selkäliikkeitä, kuin rintaa. Penkkipunnerruksen voi vaikka ottaa ohjelmasta kokonaan pois ainakin hetkeksi aikaa, ja katsoa josko sillä olisi vaikutusta. Jos ongelma on ollut lapsesta asti, voi olla hankala kuntouttaa. Suosittelen hakeutumaan fyssarille tai muulle pätevälle ammattilaiselle

Penkkiä en ole kunnolla pystynyt koskaan tekemäänkään, ja rinta reeniä ollaankin vähennetty, ettei ainakaan pääse vetämään enää etiäpäin. takaolkapäitä ja lapoja olenkin reenaillut vähän ahkerammin pidemmillä sarjoilla. Pitänee mennä heti huomenna jälleen aamuvastaanotolle, kun kuulemma tämä "vakio" lekuri jäi nyt lomille... jospa sitä pääsis vähä asiallisemmalle ja kokeneemmalle lääkärille.

kasvattaako bodypump lihaksia?

Enemmänkin lihaskestävyyttä kuin lihasmassaa. Lihasmassan kasvattamisessa paljon lyhyemmät sarjat ja suuremmat treenipainot tuottavat paljon paremmin tulosta. Monikin iso mies hyytyisi sinne BodyPump tunnille, koska lihaskestävyys on heikko, vaikka lihakset olisivatkin isot. Nämä kun eivät välttämättä kulje aivan käsikädessä.

Kysytty monta kertaa mutta saisinko vielä kerran vastauksen. Eli mitä lisäravinteita kannattaa käyttää? ja mikä olisi palautusjuomana hyvä ?:)

No eikai tuohon ole mitään oikeaa vastausta. Ei lisäravinteita tarvitse jos kaiken saa perus safkasta, se vaan on käytännössä haastavaa ja aika kallistakin.

Proteiinia tulee saada riittävästi joten ihan hera on perus lisäravinne täydentämään proteiinintarvetta. Ja vaikka joku hifistelijä varmasti minut ampuu tästä hyvästä, niin palkkariksi käy mikä tahansa jossa on kohtuu nopeeta hiilaria ja hyvin imeytyvää proteiinia, eli ihan perus heraprotsku ja malto on passeli. Harva jaksaa näitä itse sekoitelle, enkä jaksa minäkään joten ostan jotain peruspalkkaria jota saa edukkaasti. Sitä kuluu kuitenkin aika paljon ja ihan perus harrastajalle erot hifimpiin on niin marginaalisia että äänestän lompakolla.

Mietiskelin tässä että sitten kun aloitan (taas) "massakauden", niin kuinka paljon oikeasti aerobisesta on haittaa lihaskasvulle, jos paino kumminkin jatkuvasti nousee. Itsellä maistuu ruoka (vähän liiankin) hyvin, eikä kiinnosta tarpeeksi 'bodymunkkeilu' että rupeisin jopa massakaudella laskemaan kaloreita.
... eli pääasiallinen kysymys on se että; voiko massakaudella tehdä aerobista kasvattamaan kulutusta, mutta silti samalla saada lihasta, kehonpainon maltillisesti noustessa?
Aerobisen teko on suotavaa ympäri vuoden, oli sitten massakaudella tai dietillä. Nopeuttaa yleisesti kehon palautumista ja 1-2 aerobista treeniä viikkoon ei varmasti ole yhtään lihaskasvusta pois, päinvastoin. Salillakin jaksaa paremmin vetää treenit alusta loppuun, kun ei hengästy jo kengännauhoja sitoessa.

Semmosta asiaa kyselisin onko joillekkin muille pakkiksen käyttäjille "Upper cross syndrome" tuttu? Eli "ryhti virhe" missä olkapäät ovat taipuneet etukenoon. Itselläni on juurikin tuo ongelma, on ollut lapsesta saakka. Tähän asti olen pärjännyt niiden kanssa moitteettomasti, mutta nyt kun on pari aktiivista treenivuotta takana, alkaa ne oikuttelemaan toden teolla. Olen tällä hetkellä armeijassa, 3 kertaa lääkärillä käyty niitä näyttämässä ja valittamassa kipua, mutta lekuri ei lotkauta edes korvaansa, tuntuu vähättelevän vaivaani, eikä osaa tehdä juuri mitään. Jonkun verran olen perehtynyt asiaan itse, ja tehnyt kaiken näköisiä kuntoutus liikkeitä, jotka vahvistaisivat kiertokalvoisinta, ja ilmeisesti saattaisivat venyttää olkapäitä jopa taaksepäin hiukan. Kellään kokemuksia tai neuvoja jaettavaksi?

-Punnerrusliikkeissä kuten penkki pidä lavat yhdessä ja olkapäät takana, eli penkkipunnerruksessa alhaalla, koko liikkeen ajan. Tämä voi olla vaikea ymmärtää jos ei joku näytä salilla mitä tämä tarkoittaa.
-Etuolkapääliikkeitä kuten vipunostot eteen älä tee ollenkaan
-Takaolkapäitä tee, kuten alatalja, olkapäiden veto taakse seisten narukahvalla, viparit taakse, takaolkapäitä koneilla jne. kaikki hyvällä rutistuksella liikkeen ääriasennossa takana
-Ulko-ja sisäkiertäjiä käsipainoilla/taljoilla. Enemmän sisäkiertäjiä koska nämä on heikommat varmaan sullakin.

En ole aloittelija enään, mutta kysymys sen verran pieni etten viitsi turhia ketjuja tehdä:)

Tarkoitus olisi aloittaa nyt kunnon lihatalkoot pitkän dieetin jälkeen ja olisi tällä hetkellä mahdollista sekä motivaatiota käydä salilla 6krt vkossa. Miten kannattaisi lihat jakaa ? Rinta + Jalat pitäisi saada ns ekstra treeniä.

Kiitos.

Mikä mahtaa olla pielessä?

Joo eli oon ollu melkeinpä koko syksyn jonkunmoisessa flunssassa. No ei siinä mitään, mutta kun flunssa oli väliaikasesti ohi, menin salille, tein lämppärit enkä edes ehtiny laittaa paljoa painoa kyykkyyn (n. 40%) nii tuntu et etureidet olis krampannu tai ms. Nyt syksyn mittaan sama on tapahtunut monta kertaa, magnesiumin syönti ei oo auttanu. Salikokemusta päälle 3V eikä vastaavaa ole mulle ikinä ennen käyny. Kehon muut lihakset toimii normaalisti. Oon koittanut omatoimisest hieroa ja venytellä, mutta ei tunnu auttavan. Mistäköhän vois johtua? Vituttaa kun ei pääse reenaa jalkoja :( , pitää vaa skipata leg day...

Osaako kukaan sanoa syytä siihen, että miks suurin osa roinaajista (ja menestyneistä natuista?) treenaa 5-jakosella? Ja miks 5-jakonen ei pakkiksella oo suosittu eikä sitä suositella kellekkään?

Esimerkiks Josef Rakich treenaa 5-jakosella, ja uskallan väittää, että kaveri on natu.

Laitanpas tänne kun en muutakaan keksi. Olen 166cm 69kg mies, ongelma on että olen tätä ollut viimeiset 3 viikkoa vaikka kalorit ovat sen 1700-1800 päivään ja salia tulee se 4x viikkoon ja aerobista koulu liikunnat 4h ja sit jaksamisen mukaan crossaria yms. Hiilareita tulee se 40-50g päivään. Eli miksi paino ei tipu eikä senttejä lähde?

En ole aloittelija enään, mutta kysymys sen verran pieni etten viitsi turhia ketjuja tehdä:)

Tarkoitus olisi aloittaa nyt kunnon lihatalkoot pitkän dieetin jälkeen ja olisi tällä hetkellä mahdollista sekä motivaatiota käydä salilla 6krt vkossa. Miten kannattaisi lihat jakaa ? Rinta + Jalat pitäisi saada ns ekstra treeniä.

Kiitos.
Esimerkiksi 3-jakoisella kaksi kertaa viikossa kroppa läpi. 3on1off, selkä-hauis, rinta-olka-ojentaja, jalat. Ekassa kierrossa enempi voimapainotteisesti, työsarjat vaikka 4-6 toiston alueella, tokassa kierrossa enemmän bodailua ja tuntumapumppailua, työsarjojen toistot vaikkapa 8-12.

Laitanpas tänne kun en muutakaan keksi. Olen 166cm 69kg mies, ongelma on että olen tätä ollut viimeiset 3 viikkoa vaikka kalorit ovat sen 1700-1800 päivään ja salia tulee se 4x viikkoon ja aerobista koulu liikunnat 4h ja sit jaksamisen mukaan crossaria yms. Hiilareita tulee se 40-50g päivään. Eli miksi paino ei tipu eikä senttejä lähde?
Nosta päiväksi tai kahdeksi hiilarit paljon korkeammalle ja lähde sitten kokeilemaan uudestaan. Aineenvaihdunta voi junnata ylenpalttisen kulutuksen ja vähäisen hiilarimäärän takia.

Menis paremmin tuonne ravinto-osioon, mutta kuten Tusmus tuossa sano niin shokeeraa elimistöä mättö/cheattipäivällä ja katso mitä tapahtuu. Oon ite laihduttanut nyt kaksi kuukautta ja mulla elimistö tuntuu menevän jumiin kahden viikon välein = paino ei tipu. Tällöin pidän mättöpäivän tai kaksi jolloin paino luonnollisesti nousee, mutta lähtee sen jälkeen taas reippaaseen laskuun.

e. Koululiikkunasta päättellen oletan, että olet alta 18v joten en olisi huolissani painosta varsinkaan noilla statseilla. Sinuna vetäisin enemmän safkaa napaan ja treenaisin kovaan jolloin se kehon koostumuskin muuttuu. Jos haluat näyttää Justin Bieberiltä niin sitten dieettamista vaan.

Back
Ylös Bottom