Moro, muutama kysymy tulossa asioista, jotka hämmentävät taas vaihteeksi salilla aloittanutta.
"Once you determine how many repetitions to perform for an exercise in order to reach muscle failure, you will next need to find out how many different sets you can do with the same weight. If you can perform the same number of repetitions using the same amount of weight for three sets, you are lifting with the correct amount. If you are unable to do three sets with the same amount of weight, use a lighter weight for the second and third sets so you can still perform the same number of repetitions. This method of exercising is called descending sets, and will allow you to build muscle by reaching the point of failure during each set."
Tuon perusteella pitäisi tehdä sama määrä toistoja jokaisella toistokerralla, jotta lihakseen tulee ähkypuhku olo. Tarvittaessa vaikka laskea painoa, että jaksaa tehdä saman määrän toistoja. Miksi näin? Tuleehan se ähkypuhku olo lihakseen silläkin, että nostaa ensin 10 kertaa ja jatkaa sen jälkeen samalla painolla ja nostaa niin monta kertaa kuin jaksaa, oli se sitten vaikka 7? Mitä hyötyä saavutetaan pysymällä samassa toistomäärässä vs. yhtä raskas puntti joka kerta ja pienemmät toistomäärät ensimmäiseen verrattuna? Jos valitsee jo aluksi niin pienen painon, että varmasti jaksaa tehdä 10 toistoa per sarja samalla painolla, niin sekin tuntuu turhalta, koska ei rasita lihasta äärimmilleen.
Toinen kysymys:
Kuinka usein pitää tehdä kevyempi viikko, jos pääosin treenaa niin raskailla painoilla, että jaksaa juuri ja juuri tehdä sen 2-8 toistoa per sarja?
Kolmas kysymys:
Mitä tehdä, jos ei saa lihaksia enää neljännellä salikerralla kipeäksi yllämainituista raskaista painoista huolimatta? Olen jostakin lukenut, että jokaisen kerran jälkeen, pitäisi seuraavana päivänä lihakset huutaa hoosiannaa, muuten ei kehity.
Neljäs kysymys:
Onko todella mahdollista samaan aikaan saada lihasta ja menettää läskiä? Olen tästäkin lukenut, että jos kasvatat lihasta, joudut syömään niin paljon, että väkisellä tulee myös läskiä. No sitten kun aloitat kuluttamaan läskiä ja syöt 500kcal vähemmän kuin menetät päivässä, on aina riskinä menettää lihasta, kuten olen lukenut tästäkin. Eli läskin muuttaminen lihakseksi on täysi myytti. Täytyy tehdä jompaa kumpaa ja toisessa tulee lihaksen lisäksi läskiä ja toisessa menettää läskin lisäksi lihasta?