Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Joo eli oon ollu melkeinpä koko syksyn jonkunmoisessa flunssassa. No ei siinä mitään, mutta kun flunssa oli väliaikasesti ohi, menin salille, tein lämppärit enkä edes ehtiny laittaa paljoa painoa kyykkyyn (n. 40%) nii tuntu et etureidet olis krampannu tai ms. Nyt syksyn mittaan sama on tapahtunut monta kertaa, magnesiumin syönti ei oo auttanu. Salikokemusta päälle 3V eikä vastaavaa ole mulle ikinä ennen käyny. Kehon muut lihakset toimii normaalisti. Oon koittanut omatoimisest hieroa ja venytellä, mutta ei tunnu auttavan. Mistäköhän vois johtua? Vituttaa kun ei pääse reenaa jalkoja :( , pitää vaa skipata leg day...
Siitä tauosta se vain johtuu. Maltillisesti nyt ensin pienillä painoilla muutama sarja ja koko ajan vähän painoja ja sarjoja lisäten. Mulla on monta kertaa haitari krampannut vastaavassa tilanteessa, mutta ei sitä jatku kuin 1 tai 2 treeniä.

Olen kuvitellut että optimaalisin toistoalue lihasmassan kasvuun on 8-12, mutta täällä aika monet tuntuu ajattelevan että lyhyet voimapainoitteiset <8 toiston sarjat. Kasvattavatko muka nuo paremmin kuin 8-12 loppuun asti vedetyt sarjat lihasmassaa?

Ei sitä voi jakaa et jos teet 5 toistoa niin lihakset kasvaa, mutta jos teetkn 9 niin kutistuu vaan. Jollain toimii lyhyet ja jollain pidemmät. Kokeilemalla selviää, että millä saa parhaan kehityksen, mutta yleissääntönä voisi sanoa että molempi parempi. Välillä tekee isommalla painolla lyhyitä sarjoja ja välillä taas niitä pidempiä.

Voima tuo lihasta joten lyhyitäkin toistoja pitää tehdä. En lähtisi ajattelemaan noita toistoja noin kokonaisuutena vaan jakaen ne eri liikkeille. Esim. Isot liikkeet kyykky 5-8 toistot. Prässi 8-12 toistot ja eristävä liike kuten reisienojennus 8-15.

Mitäs mieltä täällä ollaan siitä että tekisi esim. AINAKIN takaolkapäät 3-jakoisessa selän ja hauisten kanssa (vetävät-työntävät-jalat, tyylillä 3on-20ff)
Toinen pienoinen kysymys on että saako etuolkapäät tarpeeks rasitusta rintaliikkeistä+ yhdestä pystypunnerrusliikkeestä? Tietysti nämä osaltaan kokemus- ja mieltymyskysymyksiä, joten vaikeahko vastata mutta teoriassa.

Mitäs mieltä täällä ollaan siitä että tekisi esim. AINAKIN takaolkapäät 3-jakoisessa selän ja hauisten kanssa (vetävät-työntävät-jalat, tyylillä 3on-20ff)
Toinen pienoinen kysymys on että saako etuolkapäät tarpeeks rasitusta rintaliikkeistä+ yhdestä pystypunnerrusliikkeestä? Tietysti nämä osaltaan kokemus- ja mieltymyskysymyksiä, joten vaikeahko vastata mutta teoriassa.
Itse teen juurikin selän kanssa noi takaolkapäät, tosin olen käsittänyt että ne saavat myös epäsuoraa rasitusta tuolta rintapäivältä, jos tekee esim vipareita sivulle :D Ja toiseen kysymykseen, ni kyllä ne taitaa saada iha tarpeeks, itse teen kyllä vipareit etee kolmella eri tavalla, mut se onkin et tykkään treenata niitäkin :D

- - - Updated - - -

Kui paljon isommat lihakset sit oikeestaa saattaa pumpissa ollakkaa? Jos vaiks jonku käsi olis 40cm ympärykseltää, ni kui pal veikkaatte et se olis kunnon pumpis? :D Aika outo kysymys mut kiinnostaa vaa jostai syyst xD

Menis paremmin tuonne ravinto-osioon, mutta kuten Tusmus tuossa sano niin shokeeraa elimistöä mättö/cheattipäivällä ja katso mitä tapahtuu. Oon ite laihduttanut nyt kaksi kuukautta ja mulla elimistö tuntuu menevän jumiin kahden viikon välein = paino ei tipu. Tällöin pidän mättöpäivän tai kaksi jolloin paino luonnollisesti nousee, mutta lähtee sen jälkeen taas reippaaseen laskuun.

e. Koululiikkunasta päättellen oletan, että olet alta 18v joten en olisi huolissani painosta varsinkaan noilla statseilla. Sinuna vetäisin enemmän safkaa napaan ja treenaisin kovaan jolloin se kehon koostumuskin muuttuu. Jos haluat näyttää Justin Bieberiltä niin sitten dieettamista vaan.

Cheatti päiviä pidän joka lauantai. Mutta eipä nuo tunnu hyödyttävän. Ja 18v olen. Amiksessa vapaa valintaista liikuntaa :D Ja joo, justinilla ei ole ihan sitä kroppaa mitä haetaan. Rasvaa ei tosiaan ole kuin lähinnä tuolla vatsan seudulla, 6 packi katosi aikoja sitten. Olen miettinytkin että diettaanko kisa kireeksi ja lähen siitä rakentaa vai muttuisko se keho maltillisilla plussilla ajan kanssa sitten "kireemmäksi"? Neuvokaa nyt hyvät ihmiset. :D voin kuvaakin laittaa, jos osaan. Oli eka postaukseni tänne nii ei ihan perillä kaikesta.

Voima tuo lihasta joten lyhyitäkin toistoja pitää tehdä. En lähtisi ajattelemaan noita toistoja noin kokonaisuutena vaan jakaen ne eri liikkeille. Esim. Isot liikkeet kyykky 5-8 toistot. Prässi 8-12 toistot ja eristävä liike kuten reisienojennus 8-15.

Jos voima tuo lihasta, niin pitääkö tehdä maksimivoimaa 1-3 toistoilla silloin tällöin tai pitää maksimivoimajaksoja? Isoissa perusliikkeissä kuten kyykky, mave, penkki yms. tuo 5-8 on siis parempi kuin 8-12 lihasmassan kasvattamiseen?

Jos vatsat ja aerobiset on jäänyt jo pidemmän aikaa suhteellisen vähälle, niin voiko pieni mahan "pömpötys" johtua siitä? Voiko vatsa hieman "kiinteytyä" jos tehostaa vatsatreeniä, kylkiä ja lisää aerobista treenien jälkeen/alkuun? Vaikka reiluilla pluskaloreilla mennään.

Jos vatsat ja aerobiset on jäänyt jo pidemmän aikaa suhteellisen vähälle, niin voiko pieni mahan "pömpötys" johtua siitä? Voiko vatsa hieman "kiinteytyä" jos tehostaa vatsatreeniä, kylkiä ja lisää aerobista treenien jälkeen/alkuun? Vaikka reiluilla pluskaloreilla mennään.

Jos reilulla plussalla vedät, niin varmaa isoin apu turvotukseen on reilu veden juonti. Varmaan aika minimaalinen vaikutus noilla vatsalihaksilla tuohon.

ottaako alatalja ollenkaan alaselkään?

No eipä sen pitäisi ottaa, jos sä sitä pakkaa lavoilla ylös vedät. Toki, jos autat liikkeessä vetämällä kroppaa taakse, kun tuot lapoja yhteen, niin saattaa suorat selkälihaksetkin ottaa hittiä, mutta se ei ole mun käsitykseni mukaan alataljasoudun tarkoitus.

Mikä olis semmonen maksimivälipäivien määrä 1 jakosessa? Ei oikee oo napannu lähteä salille työharjottelun aikana. Oisko 1 on 3 off liikaa?

Ei tolla tosiaan vielä kuuhun mennä, mutta ainaki treenin voi vetää enemmän loppuun, kun on hyvin aikaa palautua. Kehitys ei varmaan tuu olemaan huimaa, mutta hyvin riittää ylläpitämään.

Cheatti päiviä pidän joka lauantai. Mutta eipä nuo tunnu hyödyttävän. Ja 18v olen. Amiksessa vapaa valintaista liikuntaa :D Ja joo, justinilla ei ole ihan sitä kroppaa mitä haetaan. Rasvaa ei tosiaan ole kuin lähinnä tuolla vatsan seudulla, 6 packi katosi aikoja sitten. Olen miettinytkin että diettaanko kisa kireeksi ja lähen siitä rakentaa vai muttuisko se keho maltillisilla plussilla ajan kanssa sitten "kireemmäksi"? Neuvokaa nyt hyvät ihmiset. :D voin kuvaakin laittaa, jos osaan. Oli eka postaukseni tänne nii ei ihan perillä kaikesta.

Noilla mainitsemillasi statseilla en kyllä lähtis laihduttamaan, päinvastoin. Joko kasvatat lihasta talven yli jolloin se himoittu 6päkki puskee väkisin läpi tai sitten laihdutat ittes pikkutytön mittoihin ja voit biitsillä esitellä Justin Bieber 6päkkiä.

Eikse mennyt jotenkin niin että isot tissit lihavalla naisella on yhtä seksikästä kuin 6päkki laihalla miehellä?

Boldasin tuohon vielä loppuun sen olennaisimman.

Mikä olis semmonen maksimivälipäivien määrä 1 jakosessa? Ei oikee oo napannu lähteä salille työharjottelun aikana. Oisko 1 on 3 off liikaa?

Käännetäänpä kysymys toisin: mikäli valitsisit jonkun monijakoisemman, niin luuletko sillä tulevan tulosta jotenkin paremmin? Eli tuolla tahdilla ehdottomasti vain yksijakoinen ja kuten sanottu, niin nekin voivat olla hieman rankempia kuin joku Arnoldin versio, missä on vain yksi lepopäivä välissä.

Back
Ylös Bottom