Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Iltaa! laitetaampa tänne nyt kysymystä. Elikkäs olen 20v mies ja pituutta on 170cm ja painoa huikeat 66kg! viime kesäkuussa paino oli alimillaan 58kg!! tilanne tällä hetkellä on ihan hyvä, lihastakin on jopa kertynyt jonku verran mutta peiliin katsoessa eniten ärsyttää tuo alavatsassa oleva läski! miten sitä kannattaisi polttaa pois niin että vähäiset lihaksetkin ei katoaisi mukana. mites tämä Hiit treeni toimii tämmöisellä tavallisella tallaajalla? vaustauksia kaivattas erityisesti sen suhteen että onko tässä mitään järkeä? pitäisikö vain nostaa painoa reilusti ja lopuksi sitten karsia turhat rasvat pois??

Iltaa! laitetaampa tänne nyt kysymystä. Elikkäs olen 20v mies ja pituutta on 170cm ja painoa huikeat 66kg! viime kesäkuussa paino oli alimillaan 58kg!! tilanne tällä hetkellä on ihan hyvä, lihastakin on jopa kertynyt jonku verran mutta peiliin katsoessa eniten ärsyttää tuo alavatsassa oleva läski! miten sitä kannattaisi polttaa pois niin että vähäiset lihaksetkin ei katoaisi mukana. mites tämä Hiit treeni toimii tämmöisellä tavallisella tallaajalla? vaustauksia kaivattas erityisesti sen suhteen että onko tässä mitään järkeä? pitäisikö vain nostaa painoa reilusti ja lopuksi sitten karsia turhat rasvat pois??

Itse aloittaisin maltillisilla plussilla. Kun tarpeeksi kovaa treenaa niin, kyllä se vatsa siisä "hälvenee", ei susta tietenkään plussilla kireetä tule, mutta tajuat pointin.

- - - Updated - - -

Onko se vain luonnonlaki, että etuolkapäät ovat isommat kuin takaolkapäät?

Etuolkapäät saavat hittia monesta punnerrus liikkeestä ja muutenkin treenataan enemmän kuin takaolkapäitä. Treenaa enemmän takaolkapäitä ja homma selvä.

Olisiko järkevää vaikka tehdä 3 sarjaa takaolkia maanantaina rintatreenin ohessa ja keskiviikkona selkätreenin ohessa? Lauantaina olisi sitten olkapääpäivä jolloin treenaisin kunnolla olkapäät.

täällä yksi alottelija!

Elikkäs minä olen jonkin aikaa jo käynyt salilla tekemässä vähän niitä näitä jalkaliikkeitä siinä toivossa että ne kasvaisi. Tarkotukseni ei ole näyttää punttimimmiltä vaan saada muotoa alakroppaan. Eli siis haluan kasvattaa reisiä, peppua ja pohkeita. Voinko siis käydä treenaamassa ja kasvattamassa kyseisiä lihaksia ilman että treenaan yläkroppaa? Tuleeko siitä haittoja tai lopputuloksesta tyhmän näköinen? Haluaisin vaan muodokaamman alavartalon. Rasvaprosenttini on nyt hieman alle 25% eli rasvanpolttoa en tarvitse. Se miksi haen tämän tyyppistä treenaamista on se että olen perinyt kapean lantion, tiedän ettei sitä voi treenaamalla leventää mutta muuten voin muotoja alakropassa kasvattaa. Tarvitsen nyt paljon vinkkejä ja liikkeitä, jos jollakin on aikaa niin mahdollisisesti jonkin sortin treeniohjelmaa, huomioonottaen että vain perusliikkeet onnistuu, sillä sali missä käyn ei ole kovin monipuolinen, syrjäkylällä kun asun. Kiiitooos!:)

Elikkäs minä olen jonkin aikaa jo käynyt salilla tekemässä vähän niitä näitä jalkaliikkeitä siinä toivossa että ne kasvaisi. Tarkotukseni ei ole näyttää punttimimmiltä vaan saada muotoa alakroppaan. Eli siis haluan kasvattaa reisiä, peppua ja pohkeita. Voinko siis käydä treenaamassa ja kasvattamassa kyseisiä lihaksia ilman että treenaan yläkroppaa? Tuleeko siitä haittoja tai lopputuloksesta tyhmän näköinen? Haluaisin vaan muodokaamman alavartalon. Rasvaprosenttini on nyt hieman alle 25% eli rasvanpolttoa en tarvitse. Se miksi haen tämän tyyppistä treenaamista on se että olen perinyt kapean lantion, tiedän ettei sitä voi treenaamalla leventää mutta muuten voin muotoja alakropassa kasvattaa. Tarvitsen nyt paljon vinkkejä ja liikkeitä, jos jollakin on aikaa niin mahdollisisesti jonkin sortin treeniohjelmaa, huomioonottaen että vain perusliikkeet onnistuu, sillä sali missä käyn ei ole kovin monipuolinen, syrjäkylällä kun asun. Kiiitooos!:)

Jos nyt jalkoja vain haluat treenata niin tässä joitain liikkeitä:

- Kyykky
- Prässi
- SJMV eli suorin jaloin maasta veto
- Askelkyykyt
- Reidenojennus/koukistus.

Etureisiä on pahuksen vaikea saada kipeäksi. Pakarat, takareidet (ja pohkeet) on sen sijaan helppo saada jalkaosastolla kipeytymään. Mistä tämä mahtaa johtua? Mikä avuksi?

Jalkaliikkeinä on kyykky, SJMV ja prässi. Lisäksi kestävyyspainotteisina liikkeinä etukyykky (asento vasta harjoittelussa), askelkyykky kp ja jalankoukistuslaite. Myös maastavetoa ja rriveä teen välillä hiukan harrastellen.

Etureisiä on pahuksen vaikea saada kipeäksi. Pakarat, takareidet (ja pohkeet) on sen sijaan helppo saada jalkaosastolla kipeytymään. Mistä tämä mahtaa johtua? Mikä avuksi?

Jalkaliikkeinä on kyykky, SJMV ja prässi. Lisäksi kestävyyspainotteisina liikkeinä etukyykky (asento vasta harjoittelussa), askelkyykky kp ja jalankoukistuslaite. Myös maastavetoa ja rriveä teen välillä hiukan harrastellen.

Ilmeisesti sinä vain teet kyykyn ja prässin takaosastopainotteisena, jos etureisissä ei tunnu. Ehdottaisin etukyykkyä, hackia kapealla asennolla ja viimeistelyyn reiden ojennusta, niin alkaa varmaan tuntumaan etureisissäkin.

Tietääkö kukaan, että löytyskö interwebsin maailmasta minkäänlaista videotutoriaalia Better Botiesin leather vetoremmeille (ONE SIZE) Eli noita ei voi mitenkään säätää ja youtubestako kattelin nii oli vaa säädettäviä remmejä. Koittanu tässä kotona veivailla tohon kepin ympärille nii jäävät aina nii löysälle. Myös teksti/kuvatutoriaalit on käypiä.

Tietääkö kukaan, että löytyskö interwebsin maailmasta minkäänlaista videotutoriaalia Better Botiesin leather vetoremmeille (ONE SIZE) Eli noita ei voi mitenkään säätää ja youtubestako kattelin nii oli vaa säädettäviä remmejä. Koittanu tässä kotona veivailla tohon kepin ympärille nii jäävät aina nii löysälle. Myös teksti/kuvatutoriaalit on käypiä.

Laita se "häntä" siitä lenkistä läpi näin, ja sitten käsi läpi siitä syntyneestä lenkistä. Kai se noissakin onnistuu?

Kiepauta alakautta ympäri pari kertaa. Purista käsi ympärille kevyesti ja ala rullaamaan tankoa, kiristyy takuulla. Vaatii vain sen, että tuo niittauskohta pitää myös ohittaa siinä kiristäessä.

Kun kalorilaskuriin laitetaan päivän liikkumisen määrät, niin kun on käynyt salilla esim. tunnin kuuluuko siihen silloin laittaa se koko tunti vai se aika joka menee sarjojen tekemiseen esim. 20 min. :david:

Riippuu tietenkin siitä mitä sen muun ajan olet tehnyt. Jos olet tunnin salilla, merkitset, että olit tunnin salilla.

Miksi 12 toiston sarjat kasvattavat enemmän lihasmassaa kuin 6 toiston sarjat? (Esimerkki). Onko kellään mitään tieteellistä faktaa tästä?

Miksi 12 toiston sarjat kasvattavat enemmän lihasmassaa kuin 6 toiston sarjat? (Esimerkki). Onko kellään mitään tieteellistä faktaa tästä?

Yksilöllisiä asioita nuo on käsittääkseni, toisilla lihakset kasvavat pidemmillä sarjoilla, kun taas toisilla pitkillä sarjoilla. Jos tuo olisi automaattisesti niin, että lihas kasvaisi jollain tietyllä toistomäärällä tai pelkästään pitkillä sarjoilla, niin miksi kukaan kehonrakentaja tekisi niitä voimapainotteisia treenejä alle 6toiston sarjoilla?

Maksimaaliseen lihaskasvuun tähtäävän harjoittelun ja ravinnon nyrkkisäännöt | Lihastohtori

Siinä tarvittavaa sepustusta lihaskasvun ja treenin välisestä suhteesta.

Kysyn nyt täälä vipareista, kun sinällään uus liike mulle kun ei oo kauheesti tullut tehtyä eikä jaksa googlata, niin kuinka paljon uskaltaa lisätä painoja tossa liikkeessä? Oon kuullut ettei kovin isoilla painoilla kannata lähtee tekee tota pitääkö paikkaansa?

Ku oon jo pitkää vetäny treenit sillee et yks sarja per liike feilii asti, ihan hyvin on kyl toiminu, mut mietin, et olisko esim dipeis ku tällä hetkel menee noin 7-8 puhdasta dippiä ni järkevämpää koittaakin tehdä esim pari kolme sarjaa vaa jotai 3-5 toistoo. Leuois kans on nyt sellattii ärsyttävästi ruvennu junnaa ni jos saan tehtyä noin 6 leukaa ni kannattaisko tehdä joku isompi määrä jotai 2-3 toiston sarjoja? Mietin vaa just nois dipeis, ni mitä käytännön eroo on siinä et tekee 7 dippii yhdes sarjas feilii verrattuna vaikkapa kaksi sarjaa 4 toistoa, joista tulis ainaki yks toisto enemmä yhteensä. Olisko tolla jotai vaikutusta kehityksee jos rupeis tekee noi? :) Tai siis mun kysymys kiteyttäen, et jos tekee 10 toistoa feilii ni kehittyykö täsmällee samal taval ku jos jakais sen kahteen vitosen sarjaan?

Back
Ylös Bottom