Älä sano näin

Tiedättekö kun esimiehet käyttää ns hampurilaismallia ?
Itse käynyt esimiesvalmennuksen ja oppinut sieltä noita malleja miten toimitaan alaisten kanssa. Nykyään alkaa verenpaineet nousta aina jos oon saamassa palautetta jostain ja se alkaa "positiivisella palautteella"
Esim : " Tosi hienoo duunia ottopotto siellä, yks juttu kuitenkin mikä" äääh suoraan asiaan vaan! :oujee:

Myös PV:ssa opetetaan että kun palautetta annetaan on löydettävä jotain hyvää, jotain huonoa ja jotain kehitettävää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tiedättekö kun esimiehet käyttää ns hampurilaismallia ?
Itse käynyt esimiesvalmennuksen ja oppinut sieltä noita malleja miten toimitaan alaisten kanssa. Nykyään alkaa verenpaineet nousta aina jos oon saamassa palautetta jostain ja se alkaa "positiivisella palautteella"
Esim : " Tosi hienoo duunia ottopotto siellä, yks juttu kuitenkin mikä" äääh suoraan asiaan vaan! :oujee:

Itse ja moni muukin varmaan saanut suoraa palautetta itselleni joskus sanottiin suoraan jonkun asian olevan päin persettä, negatiivinen palaute menee suoraan perille mutta jos palaute on jatkuvasti negatiivis painotteista ilman että ongelmaa lähdetään ratkaisemaan että miten olisi parempi tapa toimia ja perustella että asia xx kannattaa mielummin tehdä näin ja näin koska bla bla. Työntekijä arvostaa kuitenkin sitä että hänen duuniaan arvostetaan, jos palaute olisi pelkkää tää on perseestä tee uusiks ei se kehitä ja motivaatio laskee kun kaikkia vituttaa.

Et ehkä näin kärkkäästi tarkoittanut suoraan sanomisella, mutta mielestäni hyvä ja kehittävä tapa kehua työntekijöitä etenkin heillä joilla ei ole kokemusta niin paljoa alkavat luottamaan itseensä enemmän kun asiat selitetään hampurilaispalautteen tavoin eikä liian negatiivisesti ja suoraan joka voi taas ehkä jopa laskea motivaatiota.

Summa summarum: Liian suora ja negatiivinen palaute ei kehitä, mutta hampurilaismalli tyylinen palaute jossa kehutaan työntekijää mutta samalla myös selitetään selkeästi miten voisi toimia paremmin ja kustannustehokaammin toimii ja lisää ehkä jopa paremmin molemminpuolista luottamusta, tehokkuutta ja työilmapiiriä.

Mitä jos kehuisi aina, kun siihen on aihetta, ja moittisi silloin, kun siihen on tarvetta. Kehityskeskustelut sitten erikseen kokonaisuuksina, joissa käsiteltäisiin niitä bisneksen kannalta edullisia yleistavoitteita.

Mitä jos kehuisi aina, kun siihen on aihetta, ja moittisi silloin, kun siihen on tarvetta. Kehityskeskustelut sitten erikseen kokonaisuuksina, joissa käsiteltäisiin niitä bisneksen kannalta edullisia yleistavoitteita.
Koska on olemassa myös ihmisiä jotka saa pääsääntöisesti sitä toista vaihtoehtoa ja alkaahan se masentaa, Suomessa kun ei nykyään saa työhön sopimatonta edes potkia pihalle.

Koska on olemassa myös ihmisiä jotka saa pääsääntöisesti sitä toista vaihtoehtoa ja alkaahan se masentaa, Suomessa kun ei nykyään saa työhön sopimatonta edes potkia pihalle.
Mut olettaen että kaikki esimiehet antaisi aina sellaista palautetta kun on aihetta (mitä eivät tee, mutta jos), niin silloinhan toi ongelma vois osua vaan työntekijälle, jonka tekemisissä on aina vaan sanomista ja joka ei ees yritä parantaa suoritusta - koska jos yrittäis, siitä tulis positiivista palautetta. Eli tuon perusteella se hampurilaistaktiikka ois kehitetty sellaisille henkilöille, joista ei paraskaan esimies keksimälläkään keksis mitään aiheellista positiivista palautetta ja jolla ei ois aikomustakaan koskaan ottaa palautteesta opikseen.

Mä otan viittä vaille henkilökohtasena loukkauksena hampurilaiset, koska niihin sisältyy mun nähdäkseni se olettama että oon riittävän tyhmä ollakseni tajuamatta että jahas, esimieskurssit on käytynä ja nyt tuli jo plussa ja miinus, nyt se raukka koittaa keksiä jonkun lopetusplussan. Samoin siinä oletetaan että oon työntekijänä niin syvältä ettei niitä kehuja muullon tuu kompensoimaan tämänkertasesta mokasta ja nootista saatua alahuulen väpätystä, tai vaihtoehtoisesti etten oo tarpeeksi kypsä kyetäkseni käsittelemään pettymyksiä tai oppiakseni virheistäni.

Joo, oon varmasti unelmien alainen. :)

Koska on olemassa myös ihmisiä jotka saa pääsääntöisesti sitä toista vaihtoehtoa

Joten silloin, kun sitä ei-pääsääntöistä työskentelyä tapahtuu, olisi saattaisi olla mahdollisuus edes yksittäiselle positiiviselle palautteelle. Toinen juttu on se, kannattaako kuraa kaataa niskaan, jos molemmat kyseisen asian tietävät sanomattakin, paitsi jos tarkoitus on pyrkiä ohjaamaan omatoimiseen irtisanoutumiseen.

Toinen juttu on se, kannattaako kuraa kaataa niskaan, jos molemmat kyseisen asian tietävät sanomattakin, paitsi jos tarkoitus on pyrkiä ohjaamaan omatoimiseen irtisanoutumiseen.
Ei kai se vaihtoehto voi olla täysin poissuljettu että aiheellinen, joskin negatiivinen palaute tähtäis siihen että se molempien osapuolten tiedossa oleva huono työsuoritus lähtis kehittymään edes kohti vähemmän kuraa? En usko että niillä yksittäisillä hampurilaiskehuilla on hirveästi pelastettavissa jos molemmat osapuolet sanomattakin tietävät että ihmeemmin ei kehuihin aihetta löydy. Toki jos työntekijä ei silti aio asialle mitään tehdä, varmaan ois esimiehen velvollisuuskin alkaa kannustaa kohti tuulikaappia. Siis poislukien toki nämä työpaikat jossa se työsuoritus ei oo se pointti, vaan työkyvyn tai työmarkkinakelpoisuuden palauttaminen tmv.

Kannustava toki pitää ja voi olla, mutta sitä voi olla antamatta juuri sillä kerralla kehuja. Edellyttää toki että osaa niitäkin sitten oikealla hetkellä avokätisesti jaella.

Mut olettaen että kaikki esimiehet antaisi aina sellaista palautetta kun on aihetta (mitä eivät tee, mutta jos), niin silloinhan toi ongelma vois osua vaan työntekijälle, jonka tekemisissä on aina vaan sanomista ja joka ei ees yritä parantaa suoritusta - koska jos yrittäis, siitä tulis positiivista palautetta. Eli tuon perusteella se hampurilaistaktiikka ois kehitetty sellaisille henkilöille, joista ei paraskaan esimies keksimälläkään keksis mitään aiheellista positiivista palautetta ja jolla ei ois aikomustakaan koskaan ottaa palautteesta opikseen.

Mä otan viittä vaille henkilökohtasena loukkauksena hampurilaiset, koska niihin sisältyy mun nähdäkseni se olettama että oon riittävän tyhmä ollakseni tajuamatta että jahas, esimieskurssit on käytynä ja nyt tuli jo plussa ja miinus, nyt se raukka koittaa keksiä jonkun lopetusplussan. Samoin siinä oletetaan että oon työntekijänä niin syvältä ettei niitä kehuja muullon tuu kompensoimaan tämänkertasesta mokasta ja nootista saatua alahuulen väpätystä, tai vaihtoehtoisesti etten oo tarpeeksi kypsä kyetäkseni käsittelemään pettymyksiä tai oppiakseni virheistäni.

Joo, oon varmasti unelmien alainen. :)

Tätähän se on kun esimiehet yrittää johtaa alaisia jotka on heitä fiksumpia eivätkä halua tulla johdetuiksi :)

Jostain syystä ennen oli ekana mielessä että kyllä mä näytän tolle ja olen kaksi kertaa ahkerampi ja kolme kertaa parempi niin loppuu vittuilu mutta 2000-luvulle tultaessa hieman negatiivista palautetta kun saa niin ollaan luottamusmiehen/liiton/äiskän/vaimon helmoissa itkemässä työpaikkakiusaamisesta ja aletaan miettimään millä verukkeella saisi nyhdettyä firmasta rahaa ja hommattua potkut niin että on laiton irtisanominen.

Kiusata ei saa eikä tarvii haukkua mutta jos toinen ei vaan sovi johonkin hommaan niin pitää se pystyä sanomaan.

Samaan kategoriaan sanan "autisti" kanssa taitaa mennä "vammainen". Särähtää aika pahasti korvaan.

Kun siihen lisää eteen vielä sanan vitun, niin kiehahtaa.

Voisin lisätä kanssa tähän kastiin assburger. Jos joku edellä mainittuja käyttää, kertoo jo hyvin paljon sanojasta/kirjoittajasta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom