Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jo mainittu koska + substantiivi -yhdistelmä on aivan kamala tapa. Lisäksi inhoan suuresti "Miten meni niinku omasta mielestä?" -fraasia. Jonkin aikaa minua on myös ärsyttänyt mahdottomaksi mennyt tarina-sanan ryöstöviljely urheilutoimittajien keskuudessa, esim.: "Playoffeissa kirjoitetaa hienoa tarinaa" tai "Pikkuleijonien huikea kasvutarina".
On turha mainita, miten paljon minua ärsyttää "bro'n" käyttö nykyteinien ja vähän vanhempienkin keskuudessa. Maahanmuuttajanuorten yleisesti käyttämä "Vannon mutsin pään nimeen!" on yksi kamalimpia 2010-luvulla kehittyneitä ilmaisuja. Ja mitä tulee punttihommiin, en voi olla kiehumatta, kun nuoret jannut tulevat salille tekemään "squattia" tai kun heillä on "chestday".
Ihan puhut äitini miehestä, sen sais ampua kuuhunEtenkin kun tuo "Miten meni..." -hokema esitetään ikään omana, nokkelana itse keskittynä sutkauksena, vaikka sitä hoettiin yhdessä välissä joka paikassa. Heh.
Melkeen yhtä syyläinen hokema kuin se, että "Ei menny ihan niinku strömsöössä!" minkä ääneen lausumisesta pitäs seurata välitön karkotus Isisin hallitsemille alueille "Homo"-teksti tatuoituna otsaan.
Niimpä, empä. o_O
Kumpa, enään, nimen omaan!
Ompa
Toisaalta tämä ja muut vastaavat liitepartikkeliset (-pa, -pä-loppuiset) sanat äännetään juuri noin. Näin käy kaikille n-kirjaimille p:n edellä: ne ääntyvät ämmänä, silloin kun ei erikseen kiinnitä asiaan huomiota. Kirjoitetussa tekstissä nuo toki ovat väärin, mutta ketjun otsikkohan onkin "Älä SANO nän"....
Artesaani, kun puhutaan ruoasta. Näkyy olevan nouseva trendi, että on artesaanipizzaa ja artesaaniolutta ja artesaanimitälie. Vittu artesaani ei liity millään tavalla ruokaan. Ja vaikka tiedän mitä sillä tarkoitetaan, niin sekin vituttaa, että nämä mitä myydään artesaaninimellä on olevinaan jotain todella hienoa, mutta on todellisuudessa joko jotain ihan ihmeellisiä makuyhdistelmiä mitä sitten kehutaan miten on erikoista ja hyvää, vaikka se on todellisuudessa on kyllä erikoista, mutta samalla jotain ihan hirveää paskaa, tai sitten se on ihan tavallista mihin on vain lyöty artesaanileima niin kuulostaa hienommalta.
Artesaanileipä. Voi helvetti sentään. Mikä sekin on olevinaan? Jauhoja hiivaa, vettä ja suolaa. Onpa ihan vitun hieno ja erikoinen leipä.
Söin joskus Rossossa "artesaanipizzan". Siinä oli vittu prosciuttoa, vuohenjuustoa, artisokan sydämiä ja viikunabalsamicoa. Oli niin helvetin häijy yhdistelmä etten saanut syötyä sitä loppuun. Oli joo ihan hieno, eli siitä tuli varmaan se artisaaninimitys. Ja kallis. Mä luulenkin, että artesaaniruoka on yleisnimitys ylihinnoitellulle paskalle.