Älä sano näin

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muistan kuulleeni skidi-termin tuossa tarkoituksessa 70-luvulla, ennemmin kuitenkin ei perusmuodossa skidisti. Suoraa muutosta tuskin on koskaan tapahtunut, koska perimmäinen merkitys on eri.
Eli tässä on jonkinlainen paikkakunta ero. Meillä snadi oli pieni ja skidi tarkoitti lasta.

Söin joskus Rossossa "artesaanipizzan". Siinä oli vittu prosciuttoa, vuohenjuustoa, artisokan sydämiä ja viikunabalsamicoa. Oli niin helvetin häijy yhdistelmä etten saanut syötyä sitä loppuun. Oli joo ihan hieno, eli siitä tuli varmaan se artisaaninimitys. Ja kallis. Mä luulenkin, että artesaaniruoka on yleisnimitys ylihinnoitellulle paskalle.

Pitäähän siitä jonkinlainen rangaistus olla, jos on niin hölmö, että käy Rossossa syömässä. Älä ota tätä henkilökohtaisesti.

Eli tässä on jonkinlainen paikkakunta ero.

Käytetäänkö Hesan slangia yleisesti muualla kuin Hesassa?

Meillä snadi oli pieni ja skidi tarkoitti lasta.

Juuri näin, mutta termiä skidisti on käytetty tarkoituksessa snadisti.

Slangisanasto kertoo, että skidin käyttö toisessa merkityksessä on yleistynyt 80-luvulla:
skidi lapsi 4 5 6 7 8 9
skidi pieni 8 9 X
skidinä pienenä / lapsena 3 4 5 6 7 8 9 X
skidisti vähän / jonkunverran 9 X

Pitäähän siitä jonkinlainen rangaistus olla, jos on niin hölmö, että käy Rossossa syömässä. Älä ota tätä henkilökohtaisesti.
Tähän liittyy muuten mielenkiintoinen tarina tai alustus. En ollut käynyt vuosiin ja vuosiin Rossossa, koska mulla oli ihan samanlainen harhaluulo kuin sullakin. Ja on kyllä vieläkin noin yleisesti ottaen, mutta pizzoja kohtaan se muuttui kun päädyin sinne syömään pizzan kohtalon oikusta. Oli niin vitun hyvää, että meinasin kusta housuun. Paras ja italialaisin pizza mitä olen missään Suomessa syönyt. Nyt sä tietysti ajattelet, että mä en tiedä ruoasta mitään ja pidän karvakäsipizzoja pizzoina. Ei. Olen varsinainen pizzafanaatikko ja suhtaudun siihen todella kriittisesti. Arvostelen aina mielessäni pohjan, tomaattikastikkeen ja juuston ja kaikki muu on vähän vähempiarvoista, koska paras pizza on mun mielestä todella yksinkertainen. Margherita tai joku yhden täytteen lätty. Paras pizza missään ikinä on ollut napolilainen pizzeria Gino Sorbillo Milanossa ja muuallakin italiassa on tullut pizzaa syötyä, eli uskallan sanoa, että se Rosson pizza oli hyvinkin italialainen. Ne on selvästi alkaneet panostaa ainakin pizzoihin jossain vaiheessa.

No, siitä kokemuksesta rohkaistuneena ajattelin mennä viikon päästä takaisin samaan paikkaan ja ottaa tuon artesaanihirvityksen. Siinä kohtaa vain mentiin metsään aivan helvetin kovaa kun pizzasta yritettiin tehdä jotain liian hienoa.

Tohon skidi vs snadi juttuun liittyen.Ni jos ei myöskään erota fibaa vibasta ni ei pitäs käyttää slangia.

Verbin väärinkäyttö häiritsee, kun Yle puheen aamujuontaja ei osaa taivuttaa oikein. "Pitää pystyä tehdä." Rektio mothafocka´, rektio.

Tohon skidi vs snadi juttuun liittyen.Ni jos ei myöskään erota fibaa vibasta ni ei pitäs käyttää slangia.
Mitäs jos muissa murteissa ne voi tarkoittaa jotain muuta.

En tiedä, mutta mulle fiba on virhe ja viba vastine tuntemukselle.

Mitäs siellä, missä?

Stadissa.Fiba on tosiaan virhe eli moka viba taas tulee vibroista eli värinöistä.

Mutta tosiaan ei Helsingissäkään ole samanlailla puhuttu jokaisessa kaupunginosassa.

Ei ole lainkaan sama juttu. Skidisti nimenomaan erotetaan tarkoittamaan tiettyä asiaa, joka on vieläpä validi.

Mutta kannatan jälkimmäistä pidättäytymistä, siinä ei päästä validiuteen, vaan on kyse tietämättömyydstä.

Verbin väärinkäyttö häiritsee, kun Yle puheen aamujuontaja ei osaa taivuttaa oikein. "Pitää pystyä tehdä." Rektio mothafocka´, rektio.
https://areena.yle.fi/1-2150576

Mutta ollaan positiivisia - Juuso Pekkinen oli ennen kommarijorinoillaan melko korkealla inhokkilistalla - mutta nyt on kaveri selvästi petrannut huomattavasti ja tekee paikoitellen jopa kuunneltavia ohjelmia. Kalle Haatanen ja Perttu Häkkinen kans monen vuoden kokemuksella asiallisia toimittajia Puheella.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom