Älä sano näin

V
'ketä' sanan käyttö Arrrrgggghhhhh ! :curs:
esim.

ketä on sun lempinäyttelijä?
Kun päätin avata tän ketjun niin olin tulossa postaan 'ketä' sanan väärinkäytöstä. No eipä tarvinut, niin tyydyin vain lainaan sua. :)

- - - Updated - - -

Ketä kiinnostaa?

Miten vitussa se pitäisi sanoa, KUKA kiinnostaa vai?
"ketä kiinnostaa" on ihan oikein, siinä ei väärinkäytetä ketä-sanaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
"Miten meni noin niinkun omasta mielestä?"

Ihan kiva että toi vanha inttiläppä heräsi siviilissäkin henkiin, mutta voi jumalauta se myös kärsi inflaation nopeasti, kun kaikki pissaliisasta vaariin viljelee sitä jokaiseen kuulemaansa asiaan. Varsinkin Facessa. Tauotta.

"Härkä". Tätä kuulee käytettävän aika usein positiivisessa mielessä puhuttaessa miehistä, silloin kun pyritään korostamaan henkilön maskuliinisuutta, voimaa, aggressiivisuutta, korkeaa T-vitamiinipitoisuutta, jne. Esim. kuntosalin isoin jannu on "härkä". Kauppislaisten piireissä tunnetaan ns. "rahishärkä" (rahoituksen opiskelija). Pörssissä puhutaan "härkämarkkinoista" (engl. "bull market").

Sonni = urospuolinen nauta (engl. "bull")
Härkä = kuohittu sonni (engl. "ox", "steer")

Kuohittuun eläimeen on vaikea yhdistää mitään kovin maskuliinista mielikuvaa. En edes ole maalta, mutta tälläinen asia ärsyttää ihan suunnattomasti.

"Härkä". Tätä kuulee käytettävän aika usein positiivisessa mielessä puhuttaessa miehistä, silloin kun pyritään korostamaan henkilön maskuliinisuutta, voimaa, aggressiivisuutta, korkeaa T-vitamiinipitoisuutta, jne. Esim. kuntosalin isoin jannu on "härkä". Kauppislaisten piireissä tunnetaan ns. "rahishärkä" (rahoituksen opiskelija). Pörssissä puhutaan "härkämarkkinoista" (engl. "bull market").

Sonni = urospuolinen nauta (engl. "bull")
Härkä = kuohittu sonni (engl. "ox", "steer")

Kuohittuun eläimeen on vaikea yhdistää mitään kovin maskuliinista mielikuvaa. En edes ole maalta, mutta tälläinen asia ärsyttää ihan suunnattomasti.
Mua ei ärystä, mutta on aina huvittanut. Olenkin monesti kysynyt tuon sanan käyttäjältä, että tiedätkö mikä ero on sonnilla ja härällä. Jotkut eivät edes tiedä.

Mua ei ärystä, mutta on aina huvittanut. Olenkin monesti kysynyt tuon sanan käyttäjältä, että tiedätkö mikä ero on sonnilla ja härällä. Jotkut eivät edes tiedä.

Se on kumma, että muiden eläinten kohdalla tämä ero on tajuttu. Jos esim. Erkki on kova panomies, niin harvemmin kukaan menee sanomaan, että "Erkki se onkin meidän kylän kovin siitosruuna". Ei, vaan tässä tapauksessa ihan "oikeaoppisesti" puhutaan oriista. Jotenkin vaan sonnin ja härän ero ei avaudu ihmisille.

Lapset, olkaa tarkkana termien kanssa.

Liittyy ketjun aiheeseen löyhästi, mutta liittyy kuitenkin. Eli jos olet sellainen tapaus joka nauraa koko ajan puhuessaan, niin lopeta välittömästi. Sua on ihan saatanan raskasta kuunnella. Sellainen tyhjän nauraminen omille jutuille, mitkä ei edes ole kenenkään mielestä, tuskin edes omasta mielestäsi, hauskoja, on todella raivostuttavaa.

Jos olet kuunnellut tällaista ihmistä niin tiedät mistä puhun. Mä en tajua mikä siinä on ideana. Onko se vain tapa? Se ei edes ole sitä että nauretaan omille vitseille vaan nauretaan vittu ihan tavallisissa tilanteissa mitkä saattaa olla jossain määrin huvittavia jos oikein pinnistää. Ja kun nauretaan siinä puheen lomassa niin ei saatana. "Mulla oli joskus polkupyörässä puuuuuu-huhuhuhahaha-naiset renkaat..." Aivan vitun hillitöntä...

Btw, kaikista hauskimmat ihmiset on sellaisia jotka pystyy heittään aivan älytöntä läppää naama 100% peruslukemilla. Ilme ei värähdäkään eikä äänen sävy muutu vaikka juttu on sitä luokkaa että normaali ihminen kuolisi itsekin nauruun.

Viimeksi muokattu:
Ärsyttää nuorison ja vähän vanhempienkin ihmisten tyyli foorumeilla ja somessa jättää taivuttamatta lyhenteet ja vieraskieliset sanat. Tyylin "pelaan PS4 ja juon samalla ES". Ei se voi olla niin vaikeaa.

Kun joku kirjoittaa esim. 40 kymppinen! Niin se vitun 40 kymppinen on 400 eli neljäsataa. Mistä perkeleestä toi aivopieru on ilmestynyt? Ja kuka sen keksi, kun ei ole vain yksittäistapaus, tota näkee nykyään usein?

"siintä" (siitä)
"takanta" (takaa)
"Olen kuunnellut bm:mää" (blackmetalia [mikä helvetti on blackmetal-mää, musta lammasko?])
"ei tarvii" (siis tarvii vai ei tarvi?)

:david:

Kun joku kirjoittaa esim. 40 kymppinen! Niin se vitun 40 kymppinen on 400 eli neljäsataa. Mistä perkeleestä toi aivopieru on ilmestynyt? Ja kuka sen keksi, kun ei ole vain yksittäistapaus, tota näkee nykyään usein?

En ole nähnyt tuollaista kirjoitustapaa missään. Paitsi nyt. Eli ei se sentään kovin yleinen tapa taida olla. Onneksi.

Myönnän, olen tähän virheeseen joskus saattanut sortua :( (siis puheessa, ei koskaan kirjoitettuna!).

Jotenkin vain joissain lauseissa tuntuu, että se ylimääräinen N on pakko laittaa sinne. Esim. "Ei enään jaksa" kuulostaa omaan korvaan ihan luontevalta, kunhan se ylimääräinen N on aika vaimeasti äännetty (melkein huomaamaton).

Nyt täytyy alkaa tarkkailemaan omaa puhetta ja karsia tälläinen hirveys pois. Oikeastaan pitäisi perustaa jonnekin korpeen Opetusministeriön ylläpitämä uudelleenkoulutusleiri, jossa systemaattisesti häivytetään murteita, puhekielisyyttä ja muuta äidinkieltämme uhkaavaa kerettiläisyyttä.
Palataan astialle.
Tämä on aivan raivostuttava!
En ikinä ymmärtänyt mistä astiasta tässä on kyse. Onko kyseessä ihan kirjaimellisesti joku astia? Vai mukahumoristinen väännös sanasta "asia" (ts. "palataan asiaan")?

Oli miten oli, niin kyseessä on harvinaisen ärsyttävä ilmaus. Sakkorangaistus ja toistuvasta käytöstä kuritushuonetta.

Olet ollut hyvin onnekas, kuomaseni. Mä olen nähnyt niin paljon etten ole enää entiseni. Traumatisoiduin.

Toinen vaihtoehto on se, että mun aivot on automaattisesti suodattaneet ylimääräiset nollat pois. Enkä vaan ole tajunnut koko asiaa. Pidän tätä todennäköisenä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom