🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Tässä vielä verensokerivertailua

Jos nyt syödään vaikka kaurapuuroa, voisilmällä ja raejuustolla niin verensokerin piikkaus on käytännössä sama kun rasvaisella pihvillä ilman hiilareita. Ainoa ero on ajassa.

katso liitettä 276220
Et tainnut katsoa tota asteikkoa paljonko se nostaa, katoit vaan käppyrää. Ei ole tossakaan todellakaan sama, vaan aivan eri tasolla korkein verensokerin nousu. Lihalla 5.0-> 5.7. Eli minimaalinen vaikutus verensokeriin kuten se biologiassakin on.

Ajattelet nurinkurisesti, kehon nimenomaan olisi hyvä itse adaptoitua, se on aina parempi juttu. Esim jos se tuottaa D-vitamiinin tehokkaasti itse, tai testosteronin tai mitä vain.
Vitamiinien, ja hormonaalisten tekijöiden osalta varmasti näin. Kehon polttoaineen osalta olen erimieltä.

Et tainnut katsoa tota asteikkoa paljonko se nostaa, katoit vaan käppyrää. Ei ole tossakaan todellakaan sama, vaan aivan eri tasolla korkein verensokerin nousu. Lihalla 5.0-> 5.7. Eli minimaalinen vaikutus verensokeriin kuten se biologiassakin on.
Paljonko se sinun mielestäsi piikkaa hitaat hiilarit + proteiini + rasva kombolla ? Minun mielestäni vähän yli 6. Eli aika helvetin lähellä tuota 5.7.

Ja se, että hiilareita otetaan rasvan kanssa, ei ole laisinkaan sama tilanne kuin proteiini ja rasva, noin niinkuin normaalissa syömisessä.

Normaalit ateriat sekasyöjillä tulisi koostaa rasvanlähteestä + proteiininlähteestä ja hitaita hiilareita suosien + kasviksia. Näin ainakin itse teen. Luulisi näiden olevan ihan itsestäänselvyyksiä. Ei minulla ainakaan koskaan ole kuulunut pelkkä kana ja riisi (ilma rasvaa tahi kuitua) ruokavalioon. Oishan toi aivan helvetin aneemista syömistä.

Kehon polttoaineen osalta olen erimieltä.
Ei tosta ole mitään epäselvyyttä jos vain alkaa objektiivisesti katsomaan miten ihmisen keho toimii. Mä tiedän ihan omasta kokemuksesta, että tendenssi ignoorata on aika vahva, ei edes halua tutkia koska ei halua sitä varmistusta tälle asialle. Se on aivan sama mitä tutkimusta katsot, niin ketonit on todellinen asia energianlähteenä ja ne on hyvin tehokkaita, niin se ihminen on aina toiminut.

Paljonko se sinun mielestäsi piikkaa hitaat hiilarit + proteiini + rasva kombolla ? Minun mielestäni vähän yli 6. Eli aika helvetin lähellä tuota 5.7.
Mutta mietitään nyt käytäntöä, tossa on yksi ateria, ei kukaan syö yhtä ateriaa. Jos vedät päivässä sen 4 kertaa pihviä versus 4 puuroa raejuuston ja voin kanssa, niin laskeppa kalorit ja joka kerta nostat enemmän verensokeria joka tapauksessa.

Mutta mietitään nyt käytäntöä, tossa on yksi ateria, ei kukaan syö yhtä ateriaa. Jos vedät päivässä sen 4 kertaa pihviä versus 4 puuroa raejuuston ja voin kanssa, niin laskeppa kalorit ja joka kerta nostat enemmän verensokeria joka tapauksessa.
Eiköhän jokainen sovita ne ateriakoot ja täten myös kalorit ihan omien tavoitteidensa mukaisesti. On myös henkilöitä jotka noudattaa OMAD periaatetta (one meal a day) tai pätkäpaastoa etc.

Fakta on edelleen että kuitupitoinen ateria rasvalla ja proteiinilla ei sitä verensokeria piikkaa juurikaan korkeammalle kun se rasvainen pihvi. Ateriarytmit ja montako ateriaa syö per pvä on ihan jokaisen oma asia. Jotkut tarvii 4 ateriaa ja välipalat ja jotkut pärjää vähemmällä.

Se että terveen ja liikunnallisen ihmisen verensokeri piikkaa vähän yli 6 ei todellakaan mitään insuliiniresistenssiä aiheuta. Se on aivan satavarma fakta. Ellei siis ylensyödä jatkuvalla syötöllä.

Ja joo, ketonit toimii energianlähteenä, mutta tehokkuudessa häviää glukoosille. Jos näin ei olisi, niin lähes jokainen ammattiurheilija olisi ketodieetillä, vaan eipä ne ole. Ultramatkojen juoksijoita jonkin verran löytyy.

Normaalit ateriat sekasyöjillä tulisi koostaa rasvanlähteestä + proteiininlähteestä ja hitaita hiilareita suosien + kasviksia
Miten niin kuuluisi koostaa noin? Ruokaympyrän mukaanko, koska biologia ei tue tota. Välttämättömiä hiilihydraatteja ei ole olemassa. Sitä ei objektiivisesti tarvita mihinkään. Eri asia on urheilijoilla, osa nyt vaan tarvii sokeria.

Totta, välttämättömiä hiilihydraatteja ei ole – kuten ei ole välttämättömiä hammasharjojakaan. Autokaan ei ole välttämätön, eli et varmaan käytä autoakaan sen hammasharjan lisäksi ?

Voisitko kuvitella että elämä toimii paremmin kun niitä käyttää. Samalla logiikalla ei ole välttämätöntä nukkua sängyssäkään, mutta suurin osa kokee senkin toimivaksi ratkaisuksi.

Biologia ei myöskään tue väitettä, että hiilihydraatit olisivat “objektiivisesti tarpeettomia”. Keho tarvitsee joka tapauksessa glukoosia (punasolut, osa aivoista, korkean intensiteetin lihastyö), ja jos sitä ei syödä, keho tuottaa sitä itse.

Carnivore / keto etc. voi toimia joillekin yksilöille, aivan kuten monet rajatut ruokavaliot voivat. Mutta jos johtopäätös on, että tästä seuraa yksi biologisesti oikea malli kaikille, silloin kyse ei ole enää fysiologiasta vaan ideologiasta.

Ja jos urheilijat “vain sattuvat tarvitsemaan sokeria”, sekin on jo aika vahva vihje siitä, että biologia ei ole niin mustavalkoinen kun annat ymmärtää.

Viimeksi muokattu:
Totta, välttämättömiä hiilihydraatteja ei ole – kuten ei ole välttämättömiä hammasharjojakaan. Autokaan ei ole välttämätön, eli et varmaan käytä autoakaan sen hammasharjan lisäksi ?
Parempi ettei me enää jatketa tätä, on niin päätön tämä argumentti.

Back
Ylös Bottom