Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

suomalaisessa valmennuskirjallisuudessa käsite räjähtävä voima ajatellaan usein isommilla (70-90%) raudoilla tehtäväksi asykliseksi sarjaksi ja pikavoima taas pienemmillä (10-40%) tehtäväksi sykliseksi touhuksi. sun 5x70% tai 8x50% on lähinnä semmosia sarjoja, mitkä vois aatella palauttavammiksi tai kevennystreeneiksi. penkissä noi menee sinne nopeuspuolella just ja just riippuen tekotavasta. kaikki riippuu kuitenkin tarpeesta ja en lähtis yleistään noidenkaan suhteen. joka tapauksessa se 10 sekuntia on aika hyvä yleisohje nopeusvoimasarjan kestolle.

^ Kiitos täsmennyksestä. Itseoppineena treenailijana tulee näköjään välillä sotkua näiden käsitteiden kanssa, vaikka olenkin tätä aihepiiriä yrittänyt opiskella.

no juu ei nois aina niin kaikki täsmää, vaikka hyvähän se suurin piirtein samoista asioista puhua onkin. räjähtävän voiman käsite on ulkomailla suoraan power ja se taas yleistetään suomessa voimaksi (strength) eli siinäkin usein tulee virhetulkintaa käännösten kautta.

Sä käytät ihan älyttömän paljon aikaa sun kyykyn analysointiin.

Mun ehdotus olisi, että palkkaat hyvän valmentajan joka kattoisi sun tekniikan kuntoon.

No niin käytän! Ylianalysoija kun olen. :LOL:
Mutta joo, kynnys valmentajan palkkaamiseksi on suuri; teen tätä kuitenkin vain harrasteena omaksi iloksi.
Ja itseasiassa pidän tuosta kyykyn haasteellisuudesta, nautin tuosta opettelusta.
En koe sitä riippakivenä, päinvastoin.

Mutta katsotaan mitä tehdään.

Voi sitä ottaa pätkän valmennusta vaikka vain harrastaa. Ainakin itsellä tämä harrastelu etenee huomattavasti paremmin kuin yksinään päätä seinään hakatessa.

No niin käytän! Ylianalysoija kun olen. :LOL:
Mutta joo, kynnys valmentajan palkkaamiseksi on suuri; teen tätä kuitenkin vain harrasteena omaksi iloksi.
Ja itseasiassa pidän tuosta kyykyn haasteellisuudesta, nautin tuosta opettelusta.
En koe sitä riippakivenä, päinvastoin.

Mutta katsotaan mitä tehdään.

Oot tosiaan aika paljon analysoinu sun kyykkyä täällä viimeaikoina. Mennyt ehkä itseltä vähän ohi, mutta mikä siinä on siis se varsinainen ongelma? Löytyiskö jotain videota laittaa tänne...

Tuli vaan mieleen, että pyritkö sä vähän liikaa täydellisyyteen?

Tuli vaan mieleen, että pyritkö sä vähän liikaa täydellisyyteen?

Ehkä. :whistle:
Mutta joo, otin eilen jo hommaa hanskaan ja tiputin sarjapainoja alas, ja tein toistoja vaan senverran että homma pysyi hanskassa.
Tällä mennään eteenpäin.
Ja onhan asia tietty niinkin, että siinä vaiheessa kun oletat osaavasi jonkun asian, kehitys loppuu.
Koskee koko elämää, näin mun katsomuksen mukaan.
Enkä tarkoita tällä pyrkimystä täydellisyyteen, perfektionismi on musta hyvin kaukana!:LOL:

analysoiminen on monille ihan jo harrastus ja menee monesti myös yli vaipuen semmoseen nyanssitason spekulointiin. kokonaiskuva hämärtyy ja kehitystä ei tule, niinku vois tulla. kehityskin loppuu monesti sen takia, ettei se analyysi oo sittenkään ollut oikea ja se varsinainen syy tasanteisiin on muualla. monesti ajatellaan ihan liikaa yksittäisen treenin sisältöjä ja sarjatiukkuuksia= ns. kuviteltua kovaa treeniä ja sitä kautta ainoaa tietä kehitykseen. näillä on loppujen lopuksi melko vähän tekemistä pitkäjänteisen harjoittelun kanssa. valmentajissa monet pelkää oman itsenäisyyden menettämistä ja sanelupolitiikan alle vajoamista. eihän semmonen ole hyvä valmentaja, kuka ei pysty käsitteleen ongelmia yksilötasolla. ite oon kuitenkin suorituskykyvalmentaja, enkä spekulointivalmentaja, joten asiakkaatkin tulee mulle sen kehityksen kaipuun takia.

ei merkitystä, koska reidet ei oo ranteissa kiinni. mieltymys-, liikkuvuus- ja lajikysymys.

sormet hartioiden ulkopuolella vääntää olkaniveltä toki enemmän, mutta nää on niin yksilökamaa taas, ettei voi yleistää. jos ei tuu hankaluuksia, älä murehdi.

Tästä kehkeytyi niin kiivas keskustelu että tein oman ketjun. Eli tähän voi ilmottautua universumin paskimmat kyykkääjät. Kyykky sama tai vähemmän kuin penkki. Itsellä siis penkki 130kg ja kyykky noin 115kg. Ero olisi isompikin jos tekisin penkkiä. Tuo 130 tullut ilman penkki treeniä.

Voin ilmoittautua. Aina ollut huono kyykkäämään, vaikka muissa jalkaliikkeissä suhteellisen vahva ollutkin, eikä jalatkaan (ehkä pohkeita) lukuunottamatta aivan tikut ole. Omalla kohdalla tähän on varmasti vaikuttanut suhteessa pitkät jalat, sekä jalkojen pituusero, mikä tuonut oman haasteensa mm. lantionhallintaan. Olen kuitenkin kyykännyt aina ja paljon sen takia, koska hävettäisi kyykätä vähemmän kuin nostaa penkistä.

2x160kg salipenkkinä taitaa olla paras penkkisuoritus (joskus runkkupenkkinä tosin olen ottanut 170kg). Kyykystä sitten taas 5x160kg, jos voi kyykyiksi niitä kutsua, kun kauheaa grindausta ollut, missä perse nousee ja julletetaan painot ylos. Nykyään kyykkään siistimmällä tekniikalla, joten tuollaisiin rautoihin en aivan pääse. Etukyykystä sitten taas paras noteeraus taitaa olla 3x130kg/6x120kg, joten se on kyllä penkkiä jäljessä.

Soveltuvan takakyykkytyylin etsintä jatkuu. Toistaiseksi parhaalta on tuntunut vähän tuollainen kompromissityyli: high bar, lähdössä perse ensin taakse, ja siitä laskeudutaan syvyyteen. Tossa saa toki olla tarkkana, ettei päästä julletukseksi.

Kyykkääkö oikein kukaan noin? Tai kai tyylejä on yhtä monta kuin ihmistäkin. Olen 191cm pitkä, ja taitaa jalatkin olla pitkän puoleiset, jos tämä käy yhtään järkeen tuon tyylin kanssa.

High bar pystykyykkynä tuo polville turhan paljon painetta, kun taas low barissa (vasta pari kertaa kokeillut tekniikkaa, vaatii lisäkokeiluja) haaste on buttwink. Eli joka tapauksessa tuntuu siltä, että mun rakenteen kannalta olisi järkevää pyrkiä kyykkäämään sääret mahdollisimman pystyssä, samoin selkä.

Soveltuvan takakyykkytyylin etsintä jatkuu. Toistaiseksi parhaalta on tuntunut vähän tuollainen kompromissityyli: high bar, lähdössä perse ensin taakse, ja siitä laskeudutaan syvyyteen. Tossa saa toki olla tarkkana, ettei päästä julletukseksi.

Kyykkääkö oikein kukaan noin? Tai kai tyylejä on yhtä monta kuin ihmistäkin. Olen 191cm pitkä, ja taitaa jalatkin olla pitkän puoleiset, jos tämä käy yhtään järkeen tuon tyylin kanssa.

High bar pystykyykkynä tuo polville turhan paljon painetta, kun taas low barissa (vasta pari kertaa kokeillut tekniikkaa, vaatii lisäkokeiluja) haaste on buttwink. Eli joka tapauksessa tuntuu siltä, että mun rakenteen kannalta olisi järkevää pyrkiä kyykkäämään sääret mahdollisimman pystyssä, samoin selkä.

Itse ainakin rohkaisen kyykkäämään sillä tyylillä mikä tuntuu parhaalta ja luontevalta. Tekniikan analysointi on varmasti hyödyllistä, mutta ei kannata sortua ylianalysointiin. Jos toi sun kuvaama tekniikka tuntuu tehokkaalta ja luonnolliselta niin ite ainakin menisin sillä. Tietysti sillä oletuksella, että se myös turvallinen eli mitään alaselän pyöristymistä tai polvien sisään menemistä ei tapahdu.

Välityksiä on tosiaan niin monenlaisia, ettei välttämättä kannata liikaa pyrkiä samaan tekniikkaan kuin joku muu. Jos katsoo huipputason voimanostajia, niin kyllähän sieltä todella erilaisia kyykkytyylejä löytyy.

julle ensin lähes lukkopolvin ja siitä peffa alas kyykkyyn on tosi hyvä voimanostokyykyn opettelumalli. jopa itse ed coan suositteli mokomaa. ylöstullessa sitten polvi ja lonkka ojentuu yhtäaikaa tietenkin.

säärien pystysuoruus ja sitä kautta syvyyden helpompi saavutettavuus on asennon leveydestä paljon kiinni, mutta lonkkanivelen muoto ratkaisee tossa isosti. pelkkä nostajan pituus ei ratkaise kyykkytyyliä mitenkään erityisesti. eniten melki vaikuttaa säären suhde reisiluuhun.

sitten tietenkin sen eniten rautaa liikuttavan tyylin löytäminen on usein kiinni niistä yksilön muistakin vahvuuksista eikä pelkästään mekaanisista ideaaleista.

En osaa sanoa kuulunko sikäli samaan kategoriaan, että kyykyn ja penkin ero on aika pieni. Koklasin 1rm penalla 140kg, ja tänään viimeksi kyykkäsin sarjaa samaa painoa, eli hehtaarialue on vähän samansuuntainen. Mave 200kg.

Perinteisesti on penkki ollut kyykkyä edellä, nyt olen kyykkäilyyn suhteessa enemmän panostamalla saanut tasoihin.
Pena ja kyykky 130 kantturassa, mave 190.

Back
Ylös Bottom