Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyykky on vaikea liike eikä sitä opi ihan tuosta noin. Ottaa satoja ellei tuhansia toistoja ennen kuin se alkaa sujua kunnolla.Kyykyn tekniikka on kyllä ollut ainakin itselleni heittämällä vaikein opetella kunnolla, vastaavia ongelmia ei ole ollut minkään muun liikkeen kanssa. Erilaisia huomioitavia tekijöitä on todella paljon. Luulin pitkään, etten edes pysty kyykkäämään niin, ettei polviin satu ihan helvetisti. Totuus oli tietysti se kaikista ilmiselvin, eli aivan karsea tekniikka.
Kun polviongelmat oli selätetty, seuraavana ongelmana tuli buttwink. Se on hieman lähtenyt korjaantumaan, kun olen alkanut kiinnittämään enemmän huomiota keskivartalon jämäkkyyteen ja sopivaan kyykkysyvyyteen. Vielä olisi jäljellä ym. hip shift oikealle sekä painon karkaaminen päkiöille.
Huomasin eilen salilla kun katselin asentoani peilistä, että tanko on enemmän high kuin low bar -korkeudella, vaikka olin luullut toisin. Voisiko low bariin siirtyminen jeesata sekä buttwinkissa että painon pitämisessä kantapäillä?
Tein settien päätteeksi pikaisen kokeilun ja tiputin tankoa reilusti. Olkapäät tuntuivat jäävän vähän tukalaan asentoon (pientä kipua/puutumista tms.), mutta eiköhän tuohonkin tottuisi ajan kanssa.![]()
Tämän olen itsekin huomannut varsinkin nais treenaajilla. Mielestäni niskan pitäminen rangan jatkeena on parempi. Toimii myös mavessa. Koko hartia/niskaseutu pysyy rennompana.Kokeilkaapa pitää katse mieluummin alaviistoon/niska suorana rangan jatkeena. Jostain somesta bongasin vinkin ja emännällä hävisi buttwink reilusti, kun hän tapasi katsoa peilistä ja hieman jopa yläviistoon. Itsellä on luonnostaan hakeutunut tekemään noin ja ei perse vippaa kisasyvyyksissä.
Vaikea on. Viime tammikuulta lukien alkaa nyt olla hyvän matkaa toista tuhatta kyykähdystä tehtynä. Alkaa se nyt jo jotenkin sujumaan.Kyykky on vaikea liike eikä sitä opi ihan tuosta noin. Ottaa satoja ellei tuhansia toistoja ennen kuin se alkaa sujua kunnolla.
Mavessa ainakin mulla vaikuttaa todella paljon kun sen niskan pitää suorana/suorempana.Tämän olen itsekin huomannut varsinkin nais treenaajilla. Mielestäni niskan pitäminen rangan jatkeena on parempi. Toimii myös mavessa. Koko hartia/niskaseutu pysyy rennompana.
Tosin rauta painoi enemmän tällä tyylillä. Mahtaiskohan johtua etureisien suhteellisesta heikkoudesta? Tai sitten ihan vaan siitä, että painoa ei lähtenyt venkoilemaan ylös kaikennäkösillä julletuksilla, ts. mistä aita on matalin.
Kyllä se painopiste vedossakin saa mieluummin keskellä jalkaa olla kun vain kantapäillä.kyykyssä ei ihan niin kantapäillä kannata sen paineen olla ku vedossa. säärienkää ei pystysuorassa tarvi olla varsinkin, jos kyykkää vähän yli hartialeveydellä tai kapeammalla. mitä leveempi asento sitä helpommin ne pystyssä pysyy, mutta sitä enemmän se painotus siirtyy etureisiltä mm. adductor magnusille ja pakaroille. luonnollisuus tässä sanelee paljon ja yksilö on aina yksilö.
Näillä spekseillä, mitä vinkkejä arvon pakkislaisilla olisi?
Melko hyvä!Ajattelin noudattaa Ed Coanin vinkkejä, osittain siksi että hän oli melko hyvä voimanostaja
Melko hyvä!
Googletapa "the greatest powerlifter of all time"
Kyykkäsin tänään ilman kenkiä. Minkähän takia mä oon ne hankkinu alunperin...Voisit kyllä kokeilla ilman kyykkykenkiä miltä se tuntuu. Mäkin käytin ennen kyykkykenkiä, mutta opettelin kyykkäämään ilman ja sen jälkeen kun koitin taas niitä, niin meinasin lentää naamalleni. Ilman niitä paino on helpompi pitää kantapäällä.