Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Palautusjuoma minulle!

Hei vuan kaikille!

Haluaisin hyvän ohjeen palautusjuoman tekoon "jauhoista". Siis paljonko grammoina proteiinia ja hiilareita. Olen kyllä lukenut suurinpiirtein kaiken mitä netistä löytyy mutta, haluaisin silti "selviä" ohjeita.

Olen 185 pitkä ja painan 104kg, eli pelastusrengasta löytyy. Salilla olen nyt käynyt puolisen vuotta, 4 kertaa viikossa. 1-2h ennen treeniä olen pyrkinyt syömään perusruokaa joka sisältää noin 30g prot. ja 30-50g hiilareita.

Toki otan vastaan myös ohjeita siitä mitä ennen treeniä tai treenin aikana.

Kiitos etukäteen!

sanokaas jotain hyviä ja helppo valmisteisia liha/kala ruokia? Jauheliha ja kana ruuat alkaa tökkimään vaikka miten maustas ja valmistas :(

tonnikala, naudan/porsaan pihvit, seiti. Pihvin päälle pippuria ja kermaperseille kermakastiketta + kunnon voit pannulle, niin ei pitäis tökkiä.

sanokaas jotain hyviä ja helppo valmisteisia liha/kala ruokia? Jauheliha ja kana ruuat alkaa tökkimään vaikka miten maustas ja valmistas :(

Osta lohifile, laita leivinpaperi uunivuokaan, lohi sen päälle, suolaa ja pippuria ja päällimmäiseksi levitä ranskankermaa. Paista 200 asteessa puolisen tuntia.
Lisukkeeksi bataattimuussia: kuori bataatti ja lohko se vähän pienemmiksi, keitä kypsäksi, kaada vesi pois, heitä voita tms. sekaan ja muussaa nuijalla. Tulee samassa ajassa kun toi lohi.
Tai sitten jos haluut nopeen: osta lohimedaljonkeja 1-2 per syöjä koosta ja nälästä riippuen ja paista valinnaisessa rasvassa pannulla muutama minuutti per puoli. Ripottele päälle lopuksi suolaa ja pippuria.

- - - Updated - - -

Jos sä oot syöny kunnollisen lounaan, joka sisältää hiilareita, niin ei välttämättä tarvitse mitään sokeria ennen treeniä ottaa. Muutenkin sokeri ennen treeniä ei välttämättä ole paras mahdollinen vaihtoehto, koska se nostaa verensokeria hetkellisesti korkealle ja sitten tulee ryminällä alas, jolloin usein alkaa väsyttää ja tuntua voimattomalta. Tasainen verensokeri on edullisempaa kovalle treenille. Tietysti pienet määrät eivät hirveästi vaikuta, mutta jos jotain hiilaria ottaa niin mieluummin hitaammin imeytyviä tunti pari ennen reenejä.

Reenin jälkeen hiilareiden nopealla saannilla ei ole suurta merkitystä, ainoastaan proteiinin saaminen olisi tärkeää. Lihasten glykogeenivarastot voi ihan hyvin täyttää vasta isommalla aterialla kotiin päästyä. Eri asia on, jos tekee useamman treenin samana päivänä, kun lihakset täytyy saada täyteen nopeammin.

Ok, kiitos selvennyksestä! :)

Onko täysin älytön ajatus lisätä heran sekaan vehnä- tai ruisleseitä, jos puntin jälkeen ei heti syömään pääse? Tai vaihtoehtoisesti käyttää tätä comboa välipalana?

Hmm tämäkin sopii varmaan myös tähän ketjuun: Miten sotkea heraproteiinista järkevä palautusjuoma, joka myös maistuisi hyvälle?
Ostin pussin heraproteiinijauhetta (maustamatonta), olen käyttänyt sitä nyt lähinnä yhden keittokirjan ohjeilla smoothieihin ja proteiinilettujen tekoon, ja syönyt näitä aamu- ja iltapaloiksi.

Entä paljonko heraproteiinia päivässä on järkevä määrä, tai onko sille jotain ylärajaa? Pussissa lukee 1-2 annosta joista 1 annos = 2 jälkiruokalusikallista.

Miten/milloin otatte glutamiinia? Ohjeessa lukee 1-2 kertaa 5 grammaa kerrallaan päivässä.

Jos glutamiinia haluaa käyttää niin intra-juomassa tai palarissa. 5-10g on hyvä kerta-annos noissa instansseissa.

Hmm tämäkin sopii varmaan myös tähän ketjuun: Miten sotkea heraproteiinista järkevä palautusjuoma, joka myös maistuisi hyvälle?
Ostin pussin heraproteiinijauhetta (maustamatonta), olen käyttänyt sitä nyt lähinnä yhden keittokirjan ohjeilla smoothieihin ja proteiinilettujen tekoon, ja syönyt näitä aamu- ja iltapaloiksi.

Entä paljonko heraproteiinia päivässä on järkevä määrä, tai onko sille jotain ylärajaa? Pussissa lukee 1-2 annosta joista 1 annos = 2 jälkiruokalusikallista.

Osta vaikka raaka-kaakaojauhetta ja sekota tuohon heraan. Tai sitten ihan kaakaojauhetta jos lisätty sokeri ei haittaa.. Voit sekoittaa heraan maltoa tms nopeaa hiilaria, toimii toki palautumiseen myös sinällään.

Proteiinille ylärajaa? Mietippäs.. Päivittäiseen henk kohtaseen proteiinintarpeeseen kun osuu niin hyvä tulee. Naiselle siis esim 1.5g/päivä/painokilo. Joskaan nyt tietenkään ei koko päivän tarvettaan kannata vetää palarissa..
Se taas että mikä on kerta-annoksen yläraja niin hankala sanoa.. Hera imeytyy tyhjään mahaan noin 10g/h joten enemmän proteiinia tarkoittaa perjaatteessa vain pidempää imeytymisaikaa. Palarissa "ylimääräisen" proteiinin on joissain tutkimuksissa myös osoitettu vähentävän lihasproteiinin hajoitusta, joten niiksikin pitäisin palarissa sen minimimäärän naisillakin 30g.

Eka kunnon(?) bulkki on käynnistymässä helmikuun alusta ja suunnittelen tässä ruokavaliota. Laskeskelin että kulutukseni, millä olen pysynyt hyvissä mitoissa, on jotakuinkin 4000kcal/päivä. Onko 200-500kcal/päivä plussalla mielestänne riittävän maltillinen korotus, jos meinaan noin 8kk bulkkailla?
Esimerkkipäivä: 4206kcal - 233g proteiinia (22%), 636g hiilareita (61%) ja 77g rasvaa (17%)
Todellisesti rasvat nousee varmaan johonkin 85g/päivä, mutta en jaksanut sitä tuohon kalorilaskuriin alkaa enää sumplia. Mitä mieltä olette makrojakaumasta?

Eka kunnon(?) bulkki on käynnistymässä helmikuun alusta ja suunnittelen tässä ruokavaliota. Laskeskelin että kulutukseni, millä olen pysynyt hyvissä mitoissa, on jotakuinkin 4000kcal/päivä. Onko 200-500kcal/päivä plussalla mielestänne riittävän maltillinen korotus, jos meinaan noin 8kk bulkkailla?
Esimerkkipäivä: 4206kcal - 233g proteiinia (22%), 636g hiilareita (61%) ja 77g rasvaa (17%)
Todellisesti rasvat nousee varmaan johonkin 85g/päivä, mutta en jaksanut sitä tuohon kalorilaskuriin alkaa enää sumplia. Mitä mieltä olette makrojakaumasta?

Hyvältä näyttää kaikin puolin.

Osta vaikka raaka-kaakaojauhetta ja sekota tuohon heraan. Tai sitten ihan kaakaojauhetta jos lisätty sokeri ei haittaa.. Voit sekoittaa heraan maltoa tms nopeaa hiilaria, toimii toki palautumiseen myös sinällään.
Kiitoksia infosta. Meinaatko että tuo sekoitus ^^ tehtäis veteen vai maitoon vai mihin? :) Raakakaakao on kyllä hyvää, mutta sekottuuko se kylmään nesteeseen? Haittaneeko jos tuohon laittaa maun vuoksi jotain makeutusta (sori kun kyselen koko ajan tyhmiä mutta en oikein ole kärryillä vielä näistä...)? :D
Ja en tarkottanut proteiinin ylärajaa yleisesti (tuskin tulee mulla kovin äkkiä vastaan) vaan tuon kyseisen valmisteen käytön ylärajaa. ;)

Mä tykkään syödä rahkani noilla purkkihedelmillä maustettuna. Miten kauan ja miten tuota tuotetta kuuluisi säilyttää? Itselläni on muovipurkissa jääkaapissa ja alkaa parin päivän sisällä maku ja haju muuttumaan vähän "käyneeksi". Kysymys siis tällaisista hedelmäcocktaileista, ananaksista jne.

^Säilytykseen ilmatiivis purkki jääkaapissa. Sitten kun maku ja haju on liian pistävä ettei saa syötyä tai sitten kun alkaa hometta ilmestymään, niin roskiin. Tuskin ne mitenkään paria päivää pidempää säilyvät.

En halunnut luoda uutta ketjua, joten kysymyksiä tänne. Ensimmäisenä kreatiinista. Tarkoitus aloittaa kovat kuurit tässä keväällä. Paljon liikuntaa eli punttia ja aerobista. Tavoitteena laskea painoa, mutta säilyttää lihakset. Ajattelin hankkia kasan lisäravinteita projektiini. Ajattelin rasvanpolttajia boostaamaan toimintaani. Olen ylipainoinen, mutta kokenut salilla kävijä. Lisäravinteista lähinnä palautusjuomat tuttuja. Ajattelin siis ostaa rasvanpolttajia, mutta haluaisin myös kreatiinia. Ymmärtääkseni monohydraatti kerää nestettä, mutta lihastohtorin blogin mukaan se on ainoa toimiva kreatiini. Itse ajattelin siis lähinnä nopeavaikutteista kreatiinia, mutta kysymys kuuluu toimiiko se ? ja jos toimii niin kertokaapa hyvä tuote. Onko mahdoton idea polttaa rasvaa ja käyttää kreatiinia samaan aikaan? Tällaista tällä kertaa. Ohjatkaa oikeaan osoitteeseen jos on väärässä.
Kiitos

Ei nyt olen ihan sekaisin tuon ruuan kanssa. Olen tähän asti suunnilleen luullut syöväni oikein mutta näitä viestejä lukiessani tuntuu että olenkin ihan hakoteillä.

Siis: mun on pakko vetää ihan kunnon satsit ruokaa ennen treeniä, ja niitä hiilareita, muuten ei treeni kulje. Treenin jälkeen olen syönyt enempi prodepitoista ruokaa ja jättänyt hiilareita vähemmälle. Täällä taas on puhuttu että hiilareita ei pitäs ennen treeniä syödä...? Öh?

En mä ainakaan pysty punttia nostamaan pelkällä seillä ja salaatilla, kyllä siihen perunamuusia tai riisiä pitää kylkeen laittaa.

Ei nyt olen ihan sekaisin tuon ruuan kanssa. Olen tähän asti suunnilleen luullut syöväni oikein mutta näitä viestejä lukiessani tuntuu että olenkin ihan hakoteillä.

Siis: mun on pakko vetää ihan kunnon satsit ruokaa ennen treeniä, ja niitä hiilareita, muuten ei treeni kulje. Treenin jälkeen olen syönyt enempi prodepitoista ruokaa ja jättänyt hiilareita vähemmälle. Täällä taas on puhuttu että hiilareita ei pitäs ennen treeniä syödä...? Öh?

Riippuu mikä se tavoite on. Painonpudotuksessa ja lihasten kasvatuksessa syödään aikalailla eri tavalla ja samaten hiilihydraattien ajoituksellakin on erilainen merkitys.

En mä ainakaan pysty punttia nostamaan pelkällä seillä ja salaatilla, kyllä siihen perunamuusia tai riisiä pitää kylkeen laittaa.

Varmaan myös tottumiskysymys. Itse kuvittelin samaa aiemmin mutta nyt kykenen mainiosti treenaamaan vaikka aamupäivällä yöllisen paaston jäljiltä helposti. Eli riippuu mihin aikaan päivästä nostaa ja miten muuten syödään. Ei tähän mitään yksiselitteistä vastausta ole olemassa. Ihmiset ovat aikalailla yksilöllisiä kuitenkin.

Mjoo..myönnettäköön että olen aika hemmetin laiska laskemaan kaloreita, jotain lihaa punnitsen ihan vain sen vuoksi että opin konkreettisesti näkemään, millainen könä se 150g on. Jotenkin oon aatellut että treenin kulku ja kehittyminen on ne mittarit, tai niitä ainakin oon seurannut, ja toistaiseksi tosin oon nostanut painoja about joka toisella kerralla ja treeni on oikeasti kulkenut hyvin. Eli kai sit kuitenkin ollaan oikealla tiellä? Niin, tavoite on saada sitä lihasta ja voimaa. Itse nostelen yleensä illalla ja alla on neljä ateriaa ennen sitä. Sen jälkeen vielä yksi lämmin ateria ja mahdollisesti iltapala.

Back
Ylös Bottom