Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

kiipeily on 100% tekniikkaa eli esim. sormilaudat, leuanvedot tai campustelut ei oo kiipeilyvoimaa. ainoastaan kiipeillen tehty toiminta on sitä, koska kyse on aina koordinoidusta kolmiulotteisesta liikkumisesta. kannattaa siis unohtaa tollanen "voimakiipeilijä"-käsite. keskity jatkossakin hyvin tiukasti siihen liikeanalyysiin ja miksi joku muuvi ei mee tai miksi se menee. painopiste, tukipiste(et) ja liikkeen aloituspiste on ne tärkeimmät pohtimisen alueet. toki voimaa pitää olla, mutta hyvin harvoin se loppuu, sä vaan tuhlaat sitä huonolla ja epätaloudellisella liikkumisella. treella on aivan karmeesti boulderia ja köyttäkin, joten treenimahikset sulla on varsin hienot.

Onko parempaa leuanvetotulosta tavoitellessa hyötyä yläselän ja koko kropan treenaamisesta muillakin liikkeillä, kuin leuoilla? Tarkoitan lähinnä erilaisia soutuja, varsinkin yhdellä kädellä tehtäviä käsipaino ja -kehonpaino versioita. Nämä kuitenkin ottavat forkkuihin, hauiksiin, keskivartaloon ja yläselkään aika kovaa, vaikka vetosuunta onkin eri. Tosin toi kehonpaino-inverted row on aika hankala saada menemään yläselälle, kun kroppaa joutuu tasapainottamaan niin paljon. Perus kulmasoudusta tangolla tuskin on kauheasti hyötyä, kun liikerata on paljon lyhyempi, kuin käsipainoilla. Entäs sitten mave? Pitkät sarjat mavessa ottavat yläselkään aika hyvin.

Sit taas jos haba on heikko, niin luulisi hauikäännöstäkin olevan jotain hyötyä. Itsellä ainakin leukatulos jumitti pitkään 10 toistossa, kunnes aloin tekemään hauiskääntöä. Samaa efektiä tuskin saa enää aikaiseksi, kun hauikset ovat jo tottuneet treeniin. Entäs keskivartalo, varmaan jos saa tangosta roikkuen ilman remmejä vaikka 15 jalkojen nostoa jalat suorina kattoon, luulisi että leukoja menisi ainakin saman verran.

Lihasmassatreeneissä kaikista liikkeistä, jotka kasvattavat leuanvetolihasten poikkipinta-alaa, on hyötyä. Hermostollisen maksimivoiman treenaamisessa ehdottomasti eniten hyötyä on nimenomaan leuanvedosta, sillä lihasten välinen koordinaatio ja leuanvetolihasten optimaalinen käskyttäminen leuanvetosuorituksessa kehittyvät vain leuanvetotreenillä. Muistakin leuanvetolihaksiin kohdistuvista maksimivoimatreeneistä voi olla leuanvetoon hyötyä leuanvetolihaksiin menevän hermokudoksen yms. yleisenä kehittymisenä (aksoneiden eli hermosolujen viejähaarakkeiden koon ja aksoneita ympäröivien myeliinituppien kasvu, välittäjäainemäärien kasvu hermo-hermo- ja hermolihasliitoksissa, hermojensolujen välisten liitosten eli synapsien määrän kasvu yms.): toisin sanoen viestit yksittäisissä hermosoluissa kulkevat aivoista lihaksiin paremmin. Lisää pohdiskelua hermostollisen maksimivoimaharjoittelun yleisistä ja liikespesifeistä adaptaatioista löytyy meikäläisen kirjoittamana mm. tuolta: Atleettisen Partasuun Blogi: Hermostollinen maksimivoimaharjoittelu - yleisvoiman ja lajivoiman dilemma (U) ja tuolta: Yläselän voimaharjoittelu: perusteet ja leuanveto ? Rytkönen | Lihastohtori

Tiedän, mutta tuolla "voimakiipeilyllä" tarkotin lähinnä sitä että teknisiä muuveja on ohitettu voimaa käyttäen. Termi on vähän hölmö ja tuo toiminta idioottimaista, mutta tiedät varmaan yli-innokkaat kiipeilyaloittelijat jotka haluaa nostaa greidiä miettimättä miten sen nostaa. :) Nykyään tosiaan oon panostanu tekniikkaan, ja huomaa että voimaa alkaa tarviimaan huomattavasti vähemmän ku mitä aikasemmin.

Treenimahikset tosiaan on huippuluokkaa, mutta sitä aikaa ei oo liikaa niinku oon jo pariin kertaan sanonu. :/

Mutta just tuossa tunnin päästä Mustavuoreen!

Sitte vähä eilistä reenaalua kattavan palautusjuaman jäläkehen :)

Piti laittaa ku kerran ensimmäästä kertaa sain suaritettua iliman kevennystä, ja ikää 34 :)
My first ONE ARM PUSH UP!! @ 94,5kg / 208,3lbs for both - YouTube

Täs yritetähän vanhan koulun vormua pyyhe leuas, reenin päälle huitaasin :) Suht hyvä oli eilinen palautusjuama :D
ONE ARM TOWEL PULL UP for left @ 94,5kg / 208,3lbs :-) This time like a BOSS!!! - YouTube

Ja loppureenihin oli pakko vähä kaahia kans :D
Weighted "Cliff Hanger" @ +254lbs (95kg + 20,6kg) - YouTube

Lihasmassatreeneissä kaikista liikkeistä, jotka kasvattavat leuanvetolihasten poikkipinta-alaa, on hyötyä. Hermostollisen maksimivoiman treenaamisessa ehdottomasti eniten hyötyä on nimenomaan leuanvedosta, sillä lihasten välinen koordinaatio ja leuanvetolihasten optimaalinen käskyttäminen leuanvetosuorituksessa kehittyvät vain leuanvetotreenillä. Muistakin leuanvetolihaksiin kohdistuvista maksimivoimatreeneistä voi olla leuanvetoon hyötyä leuanvetolihaksiin menevän hermokudoksen yms. yleisenä kehittymisenä (aksoneiden eli hermosolujen viejähaarakkeiden koon ja aksoneita ympäröivien myeliinituppien kasvu, välittäjäainemäärien kasvu hermo-hermo- ja hermolihasliitoksissa, hermojensolujen välisten liitosten eli synapsien määrän kasvu yms.): toisin sanoen viestit yksittäisissä hermosoluissa kulkevat aivoista lihaksiin paremmin. Lisää pohdiskelua hermostollisen maksimivoimaharjoittelun yleisistä ja liikespesifeistä adaptaatioista löytyy meikäläisen kirjoittamana mm. tuolta: Atleettisen Partasuun Blogi: Hermostollinen maksimivoimaharjoittelu - yleisvoiman ja lajivoiman dilemma (U) ja tuolta: Yläselän voimaharjoittelu: perusteet ja leuanveto ? Rytkönen | Lihastohtori

Kiitos vastauksesta! Tuntuu, että erilaiset soudut kyllä auttavat leukoja. Tämä viimeiset pari viikkoa kestänyt "koe", jonka aikana en paljon muuta tehnyt, kuin leukoja ja soutuja joka treenissä, kulminoitui tänään melkoiseen antikliimaksiin, kun 35kg:lla ei mennyt kuin hikinen 3 toistoa, edellisen 4 sijaan. Liika on liikaa. Mutta jotain jäi käteen: 30kg:lla meni enkka 6 toistoa ( oma paino 98kg ), leveällä myötäotteella omalla painolla meni enkka 11 toistoa, käsipainosoudussa vasemmalla kädellä meni enkka 47,5kgx9, ja t-soutu koneessa 65kgx10 ( +koneen paino ).

Ei mitään älyttömiä tuloksia, mutta todistaa minun mielestäni kuitenkin jotain sen puolesta, että "sekoittamalla pakkaa" ja treenaamalla vähän aikaa ihan älyttömälllä tyylillä, voi saada peiniä kehityspyrähdyksiä aikaan. Se on sitten eri asia, kestääkö se kehitys.

Ps. tuntuu, että edelleenkään lisäpainotulosten nousu ei vaikuta mitenkään vastaotteella tehtyihin oma paino tuloksiin. Sama 13 toistoa menee, kuin ennenkin. Myötäotteella oma paino tulos sen sijaan nousi. Outoa.

Itselläni on ongelmia saada myötäotteella tehtyihin leukoihin lisää toistoja. Parissa viikossa tavalliset leuat kesätauon jälkeen nousi 5-> 10:een mutta myötäotteella 3 -> 5. Ja noissakin on vaikeuksia vetää rinta tankoon asti. Olen vaihdellut ote leveyksiä molempiin vetoihin mutta myötäote takkuaa ja laahaa reilusti perässä.

Maksimissaan 8 leukaa pystyn tekee, viimiset toistot on vittumaisimpia kun joka kertaa rupee hiertää kämmeniä eikä jaksa pitää kiini tangosta. Pitäs jotku hanskat vissiii hommata jos menis paremmin, vai onko jotain muita vinkkejä?

sivariking: eipä juuri outoa oo tollanen. kaikilla se maksimin kehitys ei ollenkaan suoraan kehitä tollasta keskialueen voimaketoa. sen takia maksimijakson jälkeen kantsii tehdä oma jakso kestovoimalle.

muuanmies: kyllä niihin myötäleukoihin pitää sut kunnolla pistää fokusta. ei oo mitään syytä, ettei ne kehittyis niinku muutkin.

chujang: hio hiekkapaprulla kovettumat pois ja treenaa grippiä enempi. erlaiset roikkumiset auttaa suoraan sun leukoihin.

siinä on muutama tuhat tuntia reenattu noita juttuja, ootko voimistelija taustainen?

En oo koskaan telinevoimistelua harrastanut. Pohjat on hankittu pääasiassa ilman neuvoa treenaten nurmikolla ja lumihangessa. Breikkiä, parkouria, trikkausta ja vapaaottelua oon harrastanut ennen Street Workouttia ja leuanvetoa.

Nyt on reilu vuosi treenailtu ja noin 20kg kevyempänä sain vedettyä 10+ leukaa ongelmitta, no leuanvedot jäi jostain syystä pois ohjelmasta ja tuli tossa kokeiltua yks päivä ja ei menny enää kun jotain 3 nihkeesti :D, miten tuota nyt sitten lähtisi parantamaan? Negoja? kuminauhalla avustettuna? Selkätreenejä tulee kerran viikkoon (kulmasoudut, alatalja, ylätalja) ja mavea teen jalkapäivänä.

Mites leukaprot mitä tuumaatte häiritseekö leukojen voimansaantia jos tekee latseille myös bodaustreeniä? Siis esim. pulloveria. Tai no, lähinnä sitä, en mä ylätaljaa halua tehdä. Tekisi mieli saada myös vähän leveyttä selkään vaikka lisäpainoilla leukoja kiskonkin. Teen nyt jo lisäksi bodytyylillä horisontaalisia soutuja ja trapsit onkin kasvaneet ihan jees, varsinkin yläosasta.

Mites leukaprot mitä tuumaatte häiritseekö leukojen voimansaantia jos tekee latseille myös bodaustreeniä? Siis esim. pulloveria. Tai no, lähinnä sitä, en mä ylätaljaa halua tehdä. Tekisi mieli saada myös vähän leveyttä selkään vaikka lisäpainoilla leukoja kiskonkin. Teen nyt jo lisäksi bodytyylillä horisontaalisia soutuja ja trapsit onkin kasvaneet ihan je
es, varsinkin yläosasta.

Leuanvetolihaksiston hypertrofia harjoittelu tukee leuanvetoa. Eli olkavartta ojentavien ja kyynärniveltä koukistavien lihasten hypertrofia harjoittelu on järkevää sillä mitä suurempi on leuanvetolihaksiston poikkipinta-ala sitä parempi voimantuotto. (Vähän kärjistäen)

Pistetäänpäs tämä kysymys tänne, jos leuanvetäjät osaisivat avittaa.

Olen yrittänyt treenata leuanvetoja nyt kaksi kuukautta. Vielä en saa vedettyä yhtään leukaa millään tekniikalla. Olen tehnyt negatiivisia pitoja ja positiivisia vetoja suorilta käsiltä niin ylös kuin menee (n. 45 astetta, eli vielä ei mene edes 90 astetta).

Parin positiivisen vedon jälkeen alkaa olkapäissä tuntumaan terävää viiltävää kipua. Kipu tuntuu myös negatiivisissa pidoissa, mutta ei niin kovana. Myös ylätaljan vetäminen on melkoista tuskaa (ylätaljassa lastenpainot, 25 kg). Tangolla tai käsipainoilla tehdyssä kulmasoudussa ei tunnu minkäänlaista kipua. Ja miksi tuntuisikaan, kulmasoudun liikeratahan on eri kuin leuanvedon. Käsien vieminen ylös tai tuominen alas ei aiheuta kipua, kun vastus on hyvin pieni (max. 10 kg) tai sitä ei ole lainkaan.

Eli löytyykö vika päästä, olkapäästä vai kenties tekniikasta? Voisiko olkapäiden venyttely ja liikkuvuusharjoittelu auttaa? Vai onko rakenteeni sopimaton leuanvetoon? Pitäisikö marssia fyssarille tai lekurille vai pääsisikö vaivasta eroon kotikonstein?

Alkaa treenaaminenkin kevyesti ketuttaa, kun se on osittain pelkkää tuskaa. Tai ehkä mun pitäis vaan vaihtaa harrastusta. Pitsinnypläys ei ehkä ottaisi olkapäihin… :(

Pistetäänpäs tämä kysymys tänne, jos leuanvetäjät osaisivat avittaa.

Olen yrittänyt treenata leuanvetoja nyt kaksi kuukautta. Vielä en saa vedettyä yhtään leukaa millään tekniikalla. Olen tehnyt negatiivisia pitoja ja positiivisia vetoja suorilta käsiltä niin ylös kuin menee (n. 45 astetta, eli vielä ei mene edes 90 astetta).

Parin positiivisen vedon jälkeen alkaa olkapäissä tuntumaan terävää viiltävää kipua. Kipu tuntuu myös negatiivisissa pidoissa, mutta ei niin kovana. Myös ylätaljan vetäminen on melkoista tuskaa (ylätaljassa lastenpainot, 25 kg). Tangolla tai käsipainoilla tehdyssä kulmasoudussa ei tunnu minkäänlaista kipua. Ja miksi tuntuisikaan, kulmasoudun liikeratahan on eri kuin leuanvedon. Käsien vieminen ylös tai tuominen alas ei aiheuta kipua, kun vastus on hyvin pieni (max. 10 kg) tai sitä ei ole lainkaan.

Eli löytyykö vika päästä, olkapäästä vai kenties tekniikasta? Voisiko olkapäiden venyttely ja liikkuvuusharjoittelu auttaa? Vai onko rakenteeni sopimaton leuanvetoon? Pitäisikö marssia fyssarille tai lekurille vai pääsisikö vaivasta eroon kotikonstein?

Alkaa treenaaminenkin kevyesti ketuttaa, kun se on osittain pelkkää tuskaa. Tai ehkä mun pitäis vaan vaihtaa harrastusta. Pitsinnypläys ei ehkä ottaisi olkapäihin… :(

Mulla alkoi olla olkapäissä samanlaista ongelmaa, kun aloin vetämään leukoja joka treenissä. Varsinkin vastaote ( ranteet käännettynä kasvoja kohti, hauis-ote ) aiheuttaa mulle kipua olkapäihin, kyynärvarsiin ja ranteisiin. Mulla tosin oli vasemmassa olkapäässä jo ennestään joku revähdys, johon tajusin vasta nyt hakea apua. Mutta onhan se iso rasitus olkapäille vetää leukoja millä tahansa otteella, jos elopainoa on paljon. Liikkeessä kuitenkin rouikutaan olkanivelet suorina tangosta. Tai sitten jos ei päästä käsiä suoriksi ala-asennossa, niin se ehkä säästää olkapäitä.

Toi sun tilanne tosin kuulostaa siltä, että jotain häikkää siellä olkapäissä on, jos ylätaljassa 25kg aiheuttaa kipua. Komppaan noita soutuja, itsekin pystyn tekemään kulma- ja käsipainosoutua ilman kipua, ja niitä onkin tullut tehtyä sen jälkeen, kun leuat muuttuivat liian kivuliaiksi suorittaa.

Mites leukaprot mitä tuumaatte häiritseekö leukojen voimansaantia jos tekee latseille myös bodaustreeniä? Siis esim. pulloveria. Tai no, lähinnä sitä, en mä ylätaljaa halua tehdä. Tekisi mieli saada myös vähän leveyttä selkään vaikka lisäpainoilla leukoja kiskonkin. Teen nyt jo lisäksi bodytyylillä horisontaalisia soutuja ja trapsit onkin kasvaneet ihan jees, varsinkin yläosasta.

Itellä toiminut hyvin kun oon tehnyt leuat vastaotteella lisäpainojen kera hauisliikkeenä rinta-hauis päivänä. Selkä treenissä sitten pitempiä 8-12 toiston sarjoja ylätaljassa ja muuta pumppailua esim. alataljaa ja pulloveria. Ei ole pumppailut ainakaan itellä haitannut kehitystä, ennemmin saanut vaan lisäboostia ylätaljaan leuoista, vaikka kaksi aivan eri liikettä.

Keskisormi leukaa 96kiloosena, samalla eukko opetteloo rikikameran käyttyä :)

https://www.youtube.com/watch?v=CwpthayH03c

Leukakunto ei ollu paras (muttei huanokaa) mutta tua keskisormi oli ny kyllä täyttä rautaa tänään, sain suurinpiirtehin lähtiä täysillä vetämähän :)

Kokeelin eileen kans 12mm puulistaa toistomaksimi miäles, kanan lentohan siitä jäi kätehen, tai siis käsiihin :)

Pull up training part 3: Fingertips pull ups @ 208lbs (six reps) - YouTube

- - - Updated - - -

Ei helvetti, sä et oo normaali.
Sairaita settejä tuubissa.

Normi pohojalaanen ukko oon :) syää vähempi ku tianaa :D

Mikä h.....i mun kroppaa vaivaa?
Tänä aamuna odotettu toistoveto testi ja kehitystä tullut 1toisto... omaapainoa 1kg enemmän kuin viime testissä silti esim: lisäpainoleuat kehittyneet samaan aikaan 17kg lisäpainolla 2->5 luulis että toistomax olis noussu ainakin ton 3? Mites eteenpäin kun tavote on kumminkin saada toistomäärään lisää..

Back
Ylös Bottom