Leuanveto

Meta title: 💥 Leuanveto – Yläkropan kuninkuusliike ja kilpailu egojen sekä voimien rajasta

Meta description: Keskustelua tekniikasta, ohjelmista, lisäpainoista ja kehityksestä – kuka repii eniten ja millä tyylillä?**

Treenaan muuten samalla salilla :) Lähellä on toinen vastaava sali josta kyllä pidän enemmän, kun siellä on dippiteline säädettävällä leveydellä ja vatsa- sekä selkäteline. Kuvauksia varten toi sali oli toki parempi kun paikka on paljon kauniimpi.

20 leukaa ohjelma on menossa mulla. Lähtötulos oli 5 hyvää ja 6 sätkien.

Ja kyseine timppa painaa varmaa sen 35kg mut muute kyl kova

Mitä sitten, vaikka painaakin? Kyllä sitä pitää ukon muovautua lajin mukaan.

Päteekö sama logiikka myös muihin lajeihin:
Javier hyppää korkeutta 245: "kyseinen timppa on sen 195cm pitkä, mut muute kyl kova".
Randy työntää kuulaa 23,12: "kyseinen timppa painaa sen 132kg, mut muute kyl kova".

Ja kyseinen timppa painaa muuten jotakuinkin 63 kiloa. Kova suoritus toi.

43kg kun sais pois niin iteltäkin saattais mennä muutama yhden käden leuka.

Itellä jos ois enemmän voimaa, niin vetäsin seittämän yhenkäen leukaa.

Kunnon jossittelua, ja toisen tulosten vähättelyä taas.

E: Itse olen muuten vetänyt kaksi yhdenkäden leukaa, kevyesti. Jos olisi sillon tajunnut miten "kova" juttu tuo on, niin olisin ruvennut sitä enempi reenaamaan. Pienellä reenillä olisi varmaan saanut jo ihan hyvän tuloksen.

Kokeilin 6 viikon treeniohjelman jälkeen leuanvedon maksimitoistoja ja sain parannettua kahdeksalla toistolla. Olen palautumassa olkapääongelmista ja raskaammat veto- ja punnerrusliikkeet ovat tulleet mukaan ohjelmaan myöhään keväällä. Tossa kuuden viikon ohjelmassa oli ainoastaan kuusi leuanvetoharjoitusta, eli ei mikään spesialisaatio-ohjelma.

Tein samalla videon testistä:
http://www.youtube.com/watch?v=zUedBES8Pnw&feature=plcp

Jos joku haluaa kommentoida tekniikkaa, otan rakentavaa kritiikkiä vastaan :).

Olipas hyvännäkösiä leukoja.

Kuinka tärkeää leuoissa on saada leuka tangon yli? Ottaa päähän, että sarjoissa aika usein vika toisto jää jonkun 1 cm päähän tangosta. En ole noita vajaita toistoja kyllä laskenut mukaan, mutta aika iso ero silti verrattuna siihen, että toisto feilaa ala-asennossa, tai puolivälissä vetoa. Tuollaiset toistot ovat selkeästi feiluja, kun taas noi ylä-asennossa hyytyneet toistot ovat pelkästään outoja. Penkissäkin painot saa yleensä lukittua suorille käsille, jos ne saa nousemaan rinnalta suht nopeasti. Leuoissa taas liike ei oikein helpotu missään vaiheessa, vaan koko matkan joutuu käyttämään yhtä paljon voimaa.

Eikö ne vikat sentit kuitenkin tule lähinnä käsillä, eikä selällä?

Millä otteella vetelet? Vastaotteella ja erityisesti kapealla sellaisella pitäisi kyllä vetää leuka aina tangon yli. Mutta leveillä otteilla ja bodaus-periaatteilla treenatessa leuan saaminen tangon yli ei kai ole välttämätöntä, kunhan selkä tekee töitä. Tämän väitteen pohjaan vain ja ainoastaan Youtubessa bongaamiini bodareiden, kuten Nyyssölän ja Heathin, leuanvetovideoihin, joissa leuka käy juuri ja juuri tangon yläpuolella ensimmäisistä toistoista lähtien.

leveissä vedoissa leuan ylös saaminen on yhtä tärkeetä jo pelkästään lyhyen liikeradankin takia. ei sillä sentillä tosin mitään merkitystä lihaskasvun kannalta oo.

kyl selkä tekee töitä joka otteella. kapeen vastavedon loppuosassa on selän lisäksi töissä ylläri ylläri, ojentajat. jos veto jää liikaa "eteen" eli selkä menee köyryyn, tekee taas rintalihas aikalailla hommia. sen takia pitäs alusta pitäen opetella "vetään se tanko kainaloihin" siel ylhäällä, et saa lavat kunnolla hommiin. muuten jää se loppuosakin hankalaks.

Millä otteella vetelet? Vastaotteella ja erityisesti kapealla sellaisella pitäisi kyllä vetää leuka aina tangon yli. Mutta leveillä otteilla ja bodaus-periaatteilla treenatessa leuan saaminen tangon yli ei kai ole välttämätöntä, kunhan selkä tekee töitä. Tämän väitteen pohjaan vain ja ainoastaan Youtubessa bongaamiini bodareiden, kuten Nyyssölän ja Heathin, leuanvetovideoihin, joissa leuka käy juuri ja juuri tangon yläpuolella ensimmäisistä toistoista lähtien.

Kapealla vastaotteella olen yrittänyt saada lisää kehitystä painoissa ja toistoissa. Leveällä myötäotteella olen vedellyt satunnaisesti lähinnä huvin vuoksi, ilman lisäpainoja. Nyt on lisäpainoleuat jumittaneet pitkään tossa 25kgx4 lukemissa. 5. toistossa ei leuka mene enää tangon yli, mikä ottaa päähän. Olen treenaillut leukoja käänteisenä pyramidina, eli viime treenissä: 30kgx1, 25kgx4, 20kgx6, 15kgx5, opx6. Kaikki sarjat feilureen, paitsi toi 30kg. Jos jatkan tällä tyylillä, teen seuraavassa lisäpaino treenissä 25kgx1, ja yritän sitten saada 20 kg:lla enemmän kuin 6 toistoa. Kehitystä sekin, jos toimii. Saa nähdä.

Back
Ylös Bottom