Arnoldin kultainen kuusikko, Golden Six

Meta title: 🔥 ARNOLDIN KULTAINEN KUUSIKKO – GOLDEN SIX 🔥

Meta description: Legendaarinen koko kropan perusohjelma, kuusi liikettä jotka rakensivat Arnoldin pohjan.

Yksi hyvä keino ottaa treenin loppuun palauttava n.10 min pyöräily, mutta se on suoritettava erittäin pienellä sykkeellä ja rasituksella. Lähtee maitohapot liikkeelle ja palautuminen nopeutuu.

Onko se ihan ok jos en pysty nyt heti g6 alussa vetämään takakyykkyä 4x10? Oon normaalisti vetäny jalat kerran viikkoon ja nyt en oo hetkeen jalkoja tehnyt koska alaselkä on ollut kipeenä . Oon nyt kerran vetänyt jalat tässä g6 aikana (perjantaina, 5 päivää tehnyt g6:ta) ja jalat ovat vieläkin kipeet. Oon venyytellyt illalla , saunassa yms. Aion tästä lähtien kuitenkin tehdä jalkoja joka treenissä, mutta pelkään että ne ei kerkeä palautumaan kun on futistakin. Eli kannattaako vetää joka toinen päivä se takakyykky vaikka olis viel jalat kipeenä viime treenistä? Toivottavasti ymmärsitte...

Montako kertaa viikossa ja millä tasolla vedät futista? Jos herra on tosissaan futista pelaava henkilö niin ei tämä ohjelma ja varsinkaan nuo 4x10toiston kyykkyt ole sinua varten. Maanantaina jos vedät ensin jalat tukkoon ja koitat seuraavana päivänä käydä 1,5h potkimassa palloa niin huh huh.

Mitkä sulla on muuten edes tavoitteet salitreenin kohdalla? Futikseen parempi fyysinen kunto vai lihaksen hankinta?
Normaalisti jalkapallossa tulee saamarin hyvin kyllä jaloille aerobista rasitusta, joten en suosittelisi pidempiä sarjoja ollenkaan, vaan keskittyisit kyykyn, rinnallevedon ja työnnön kaltaisten liikkeiden räjähtävyyttä ja maximivoimaa kehittäviin harjoitteisiin. Lajin ohella suoritettavat harjoitukset on muutenkin syytä suunnitella oman valmentajan kanssa niin, etteivät ne häiritse itse päälajin harjoittelua.

Montako kertaa viikossa ja millä tasolla vedät futista? Jos herra on tosissaan futista pelaava henkilö niin ei tämä ohjelma ja varsinkaan nuo 4x10toiston kyykkyt ole sinua varten. Maanantaina jos vedät ensin jalat tukkoon ja koitat seuraavana päivänä käydä 1,5h potkimassa palloa niin huh huh.

Mitkä sulla on muuten edes tavoitteet salitreenin kohdalla? Futikseen parempi fyysinen kunto vai lihaksen hankinta?
Normaalisti jalkapallossa tulee saamarin hyvin kyllä jaloille aerobista rasitusta, joten en suosittelisi pidempiä sarjoja ollenkaan, vaan keskittyisit kyykyn, rinnallevedon ja työnnön kaltaisten liikkeiden räjähtävyyttä ja maximivoimaa kehittäviin harjoitteisiin. Lajin ohella suoritettavat harjoitukset on muutenkin syytä suunnitella oman valmentajan kanssa niin, etteivät ne häiritse itse päälajin harjoittelua.

Joo, no varsinaisesti en enää pelaa vaan "höntsään" , tai ennen pelasin omassa ikäluokassa ihan kovaa tasoa mutta nyt pelaan miesten vitos divaria. Jalkapallossa minulla ei ole mitään tavotteita, vaan tavoitteenani salilla on lihaksen ja voiman hankkiminen. Ajattelin lähinnä sitä että voiko jalkapallo haitata salitreeniä eikä päinvastoin koska futistreenit ovat lähinnä pelkkää potkimista ja rentoa juoksemista.

Kuinka kauan Arnoldin kuusikolla treenaavilla yksi treenikerta suurinpiirtein kestää? Harkitsen itse siirtymistä kuusikkoon. Olen noin 7 kuukautta treenannut aloittelijoiden puolelta löytämälläni Koko kroppa kerralla by Arc -ohjelmalla. Tähän asti olen ollut ohjelmaan tyytyväinen, ja sen avulla olen oppinut kivasti eri liikkeitä aloitettuani salitreenin käytännössä täysin nollasta vailla mitään aiempaa kokemusta. Kuitenkin nyt sarjapainojen kasvettua ja lämmittelyjen venyessä tuppaa treeni venymään aika pitkäksi ja hankalammaksi mahduttaa muuhun päiväohjelmaan. En malta tehdä pelkästään kahta sarjaa per liike, ja tällä hetkellä kolmella sarjalla koko ohjelmassa kestää n. 1 h 45 min, mikä on vähän liikaa ja välillä tulee sellainen olo, ettei kaikista liikkeistä saa riittävästi irti, kun kelloa tulee katseltua ja sarjat tehtyä liiankin nopeasti.

Kaipaisin siis mielelläni vähemmän liikkeitä mutta raskaampia ja kokonaisvaltaisempia liikkeitä. Kaksijakoiseen minun ei kannattane siirtyä, koska salilla en ehdi juuri nyt käymään kuin sen 2-3 kertaa viikossa. Tällä hetkellä mietin vakavissani Arnoldin kuusikon tai Starting Strengthin kokeilemista, ja kuusikko houkuttelee liikevalikoimansa puolesta himpun verran enemmän.

Mutta kysymys oli siis, että ehtiikö kuusikon liikkeet tekemään 1-1,5 tuntiin? Toki kokonaisaika riippuu lepoajasta ja ties mistä mutta jotain suuntaa antavaa mielipidettä kaipasin ennen kuin lähden ohjelmaa käytännössä itse kokeilemaan :).

Toi vois reenailla kovempaa kalskahti korvaan. Tottakai ei kannata olla millään tissien läpsyttely asenteella liikenteessä, mutta pitää muistaa että tää on 1-jakoinen eikä pidä vetää liiaan piippuun treenejä. Jos haluu jotain reiden ojennuksia niin suosittelen esim. vähintään 2-jakoista ohjelmaa missä saa fiksummin apuliikkeitä mukaan.

Lähinnä hain sitä et, jos alaselkä alkaa jumimaa tosissaa nii eihän sitä pysty kyykätä oikeestaa yhtään kunnon painoilla vaa menee ihan pelleilyks. Kun välillä iskee prässiä välii nii alaselkä pääsee ''huilaa'' ja pystyy puskee reisille kunnolla ja kerta kaveri hakee vaihteluu reeneihin nii aattelin nyt vain ehdottaa.

Itellä menee yleensä vähä yli tunti koko reenissä ja sarjojen välillä palautukset ollu max 2 min. Eli kyllä ton yleisesti ottaen luulis about tunti varttissa läpi vetävän.

Lähinnä hain sitä et, jos alaselkä alkaa jumimaa tosissaa nii eihän sitä pysty kyykätä oikeestaa yhtään kunnon painoilla vaa menee ihan pelleilyks. Kun välillä iskee prässiä välii nii alaselkä pääsee ''huilaa'' ja pystyy puskee reisille kunnolla ja kerta kaveri hakee vaihteluu reeneihin nii aattelin nyt vain ehdottaa.

Jos alaselkä kipeytyy kyykyn takia pahasti niin sitten on joko tekniikka persiillään tai liikaa painoa, tai jos ylipäätänsä menee niin jumiin että ei muka voi kyykätä. Lisäksi en suosittelisi ottamaan MaVea mukaan tai kulmasoutuakaan jos se alaselkä ei kestä etes kyykkyä..
Mielestäni on aivan turha alkaa muuttamaan hyvää ohjelmaa, jos on pakko niin sitten valitsee jonkin toisen ohjelman..

Viimeksi muokattu:
Mä käsitin että ketjun aloittajalla ei ole mitään alaselkä ongelmaa, vaan se oli pohdintaa jonkun toisen kirjottajan kanssa että mites selkä saattaa kestää tällaisia muutoksia. Itse en suosittele G6 ohjelmaan mitään rukkauksia, se on ihan hyvä sellaisenaan. Mut jos on ihan pakko tehä muutoksia, niin mä tekisin sen noin. Ja se oli vaan mun ehdotus, ei mikään absoluuttinen totuus. Yritin vaan kantaa korteni kekoon.

Eikä ne kipeet selät ikänä parane, jos ei niitä rasiteta. Tervettä järkeä voi käyttää tässäkin. Ei tietenkään heti kannata alottaa hampaat irvessä maksimiraudoilla.

Mulla menee aika tarkkaan se 1h 15m. Pari kertaa on ollut kiire, ja sai just väännettyä siihen tuntiin tai 1h 5min...

Mitään prässiä kannata tunkea tällaiseen ohjelmaan. Jos haluaa vaihtaa kyykyn johonkin niin etukyykkyyn tai maveen. Jos alaselkä on heikko niin ei sitä ainakaan sillä vahvisteta että vältetään sen rasittamista. Kyllä se selkä äkkiä tottuu siihen rasitukseen. Itse treenaan kolmesti viikossa vuorotellen joka treenissä kyykkyä tai vetoa, eikä selän kanssa ole ollut pitkään aikaan mitään ongelmaa.

Itsellä menee aina se n.55min-60min. Tavoite on aina saada tuntiin toi koko homma. Mutta itse kysymykseeni! Kun pitää lisätä 2,5kg painoa, niin onko se ''molemmille'' puolille, että yhteensä tulee 5kg lisää, vai puolelleen 1.25kg, että tulee yhteensä se 2.5kg? Varmaan jossain kysytty, mut ei sattunu silmään!

Itsellä menee aina se n.55min-60min. Tavoite on aina saada tuntiin toi koko homma. Mutta itse kysymykseeni! Kun pitää lisätä 2,5kg painoa, niin onko se ''molemmille'' puolille, että yhteensä tulee 5kg lisää, vai puolelleen 1.25kg, että tulee yhteensä se 2.5kg? Varmaan jossain kysytty, mut ei sattunu silmään!

2,5kilon lisäys tarkoittaa 1,25kg kiekkoja molempiin päihin.

Kiinnität sen rannetuella siihen keskelle, ja toivot ettei kolahdan esim. otsaan jossain välissä.

Prässissä saa valheellisen turvallisuuden tunteen. Siihen pystyy kuka tahansa laittamaan useita satoja kiloja painoa, mutta alaselkä pyöristyy helposti.

Back
Ylös Bottom