Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Minkälaisia sarjoja MaVea kannattaisi vetää? Tähän asti olen 1x10 @60kg, 1x10 @80kg ja 1x10 @90kg.. Toi viimenen sarja on tosi raskas, eli onko näin hyvä vai onko parempiakin vaihtoehtoja?

SJMV:stä puheen ollen. Laitetaanko siinä jalat lukkoon vai eikö?
Eri ihmiset tekee eri tyyleillä. voi joustaa polvista vähän tai olla joustamatta. Joustolla nousee enempi rautaa kun lukolla/jalat suoremmassa joutuu karsimaan raudasta. Stressaa ehkä aavistuksen polvia enempi, mutta ei käytä niin suuria painoja sitten. Itse oon ainakin huomannu, että polvet suorana saa kovimman venytyksen, mikä taitaa liikkeessä ollakin perusideana, ja ei, ei liiku 300 kiloa sjmv:ssa mutta takareidet vastaa hyvin, hitaasti venyttäen oikein ja kontrollilla. Bodailumielessä lähinnä: http://www.youtube.com/watch?v=gtevN0SWp-o

Itse kun en veny paljoa, onko hyvä vetää SJMV:tä niin, että laskee tangon alimmillaan polvien korkeudelle, niin että se kuitenkin samalla venyttää hieman takareisiä siinä ala-asennossa? Vaikka räkissä varmistusrautojen tjsp. avulla? Annan kyllä polvien koukistua jonkin verran, mutta alaselkää pyöristämättä en pääse tuon alemmas. Ja kyllä, venytteelen aktiivisesti mutta en usko että vielä pitkään aikaan yllän tekemään SJMV:tä alas asti ja olis kiva päästä treenaamaan jalkoja kunnolla.

Niin, ja voiko 2-jakoista tehdä 3 kertaa viikossa?

Teetkö siis nyt suorinjaloin maastavetoa vaiko romanialaista vetoa? Ne on vähän eri variaatioita. Suorinjaloinvedossa vedetään maasta asti ja romanialaisessa pyllistetään ja tuota venytystä haetaan takareisiin ja tanko käy useimmin jossain polven hujakoilla. Miksi tarvitsisit tähän jotain varmistusrautoja?

Mikä estäisi tekemästä 2-jakoista kolme kertaa viikossa. Ei kai siinä ku tekee vaan ja ottaa huomioon harvemman frekvenssin treenien kovuudessa.

SJMV:stä puheen ollen. Laitetaanko siinä jalat lukkoon vai eikö?

Ei. Niinkuin ei missään muussakaan liikkeessä pidä päästää polvia lukkoon.

Minkälaisia sarjoja MaVea kannattaisi vetää? Tähän asti olen 1x10 @60kg, 1x10 @80kg ja 1x10 @90kg.. Toi viimenen sarja on tosi raskas, eli onko näin hyvä vai onko parempiakin vaihtoehtoja?

Tekisin kyllä lyhyempiä pääsääntöisesti. 3-6 toistoa esim. Pitkiä sarjoja vain harvakseltaan vaihtelun vuoksi IMO.

Kysyisin seuraavaa, eli..

Aloitin puntin vasta tuossa marraskuun lopulla painoa silloin noin 68kg, nyt 72kg, olen siis 169cm pitkä, sarjapainot noussu penkissä 15kg, ylätaljassa 20kg, vinopenkissä 15kg, hauiskäännössä mutkatangolla 5kg.

Eli siis meinasin bulkkaa maltillisesti tohon 75kg, mutta ehtiikö sitten ennen kesää diettaamaan noin 5kg pois ilman että lähtisi lihasta paljon?

Oon alkanu tammikuussa tekee 2-jakosella: Ma,ke ja pe yläkroppa, To ja su juoksulenkki + jalat ja Ti ja La yleensä tehny jonkinmoista kuntopiiriä (vatsat, etunojapunnerrukset, selänojennukset ja leuat)

E: noi kuntopiirit oon tehny kotona ja noin puolen tunnin mittaisia.

No tossa 5 kilon laihutuksessa kestää varmaa sellanen about 2 kuukauttaa, jos haluua niin laihuttaa, että ei lihasta katoa . Se, että kerkeetkö laihuttaa ennen kesää riippuu siitä miten nopesti bulkkaat ittes tohon 75 kiloo. Jos tohon bulkkauksee menis se 3 kuukautta niin kyllä sä kerkeet kesä- ,heinäkuuks saaha ton painon 70 kiloo.

En jaksa uutta aihetta tehdä joten kysyn täällä.
Kokeilin eilen pitkästä aikaa pystypunnerrusta laitteessa ja muistinkin miksi lopetin sen teon.
Aina kun lasken painoja alaspäin, niin sattu ihan helvetisti kylkiin.

Normaalisti teen pystyp. tangolla seisten eikä ongelmaa ole.
Onko kellään tietoa mistä voisi johtua.

Meinasin huhtikuun alussa tai puolivälissä alottaa ton dieetin, eli nyt vielä tarkotus kerätä lihasta niin paljon ku mahollista vaikka eihän sitä paljon tuossa ajassa tule eli siis 2kk vielä ois tarkotus vetää kovaa punttia, nostaa omaa painoa sen 3kg ja nostaa sarjapainoja vielä sen 10kg ainakin penkissä, kyykyssä ja vinopenkissä. Sitten se noin 2kk dieetti eli käyn normaalisti puntilla, mutta teen hieman pidempiä sarjoja ja syön noin -500kcal alle kulutuksen per päivä ja pyrin saamaan proteiinia sen 2g/painokilo.

Kiitos KETKUTTAJA!

E: Tässä siis jatkoa mun edelliselle viestille.

Terve. Olen ensikertalainen täällä ja olisi hieman kysyttävää. Olen 17-vuotias, 164 cm pitkä ja painoa on 46 kg. Tiedän, että olen aika laiha mutta tämänkin takia haluaisin aloittaa kuntoilun ja saada hieman massaa/lihasta/voimaa. Joten riittääkö vasta-aloittelijalle leuanveto, punnerrukset ja vatsalihasliikkeet? Olen tehnyt näitä vasta 11 päivää. Teen yleensä leukoja 5x5, punnerruksia 2x10 ja vatsalihasliikettä 5x10. Joskus myös teen enemmän kun jaksaa paremmin. Yritän syödä aina proteiinia 2g/kg päivässä. Tavoitteeni olisi päästä parempaan kuntoon ilman kuntosalia. Pääsekö tällä tavalla jotenkin liikkeelle? Kiitän vinkeistä ja vastauksista etukäteen.

Terve. Olen ensikertalainen täällä ja olisi hieman kysyttävää. Olen 17-vuotias, 164 cm pitkä ja painoa on 46 kg. Tiedän, että olen aika laiha mutta tämänkin takia haluaisin aloittaa kuntoilun ja saada hieman massaa/lihasta/voimaa. Joten riittääkö vasta-aloittelijalle leuanveto, punnerrukset ja vatsalihasliikkeet? Olen tehnyt näitä vasta 11 päivää. Teen yleensä leukoja 5x5, punnerruksia 2x10 ja vatsalihasliikettä 5x10. Joskus myös teen enemmän kun jaksaa paremmin. Yritän syödä aina proteiinia 2g/kg päivässä. Tavoitteeni olisi päästä parempaan kuntoon ilman kuntosalia. Pääsekö tällä tavalla jotenkin liikkeelle? Kiitän vinkeistä ja vastauksista etukäteen.

Pääseehän tuolla jotenkin liikkeelle, kaikki kun on aina suhteellista. Jos nyt kuitenkin on olemassa se helpompi ja tehokkaampikin vaihtoehto, eli salille meneminen, niin miksi ihmeessä et lähtisi sinne saman tien?

Opettelet treenaamaan fiksusti ja järkevästi (treenaat koko kroppaa tasapuolisesti, opettelet suoritustekniikat viimeisen päälle). Paino ei sitten yksistään nouse mihinkään pelkästään treenaamalla ja proteiinia mättämällä, vaan tarvitaan myös ylimääräisiä kaloreita (syödään yli oman kulutuksen --> paino nousee --> siinä samalla lihasmassa kasvaa).

Pääseehän tuolla jotenkin liikkeelle, kaikki kun on aina suhteellista. Jos nyt kuitenkin on olemassa se helpompi ja tehokkaampikin vaihtoehto, eli salille meneminen, niin miksi ihmeessä et lähtisi sinne saman tien?

Opettelet treenaamaan fiksusti ja järkevästi (treenaat koko kroppaa tasapuolisesti, opettelet suoritustekniikat viimeisen päälle). Paino ei sitten yksistään nouse mihinkään pelkästään treenaamalla ja proteiinia mättämällä, vaan tarvitaan myös ylimääräisiä kaloreita (syödään yli oman kulutuksen --> paino nousee --> siinä samalla lihasmassa kasvaa).

Kiitos vastauksestasi Tidus.
Yksi: Kuntosalit ovat melko kalliita. Kaksi: Katseltuani muiden sali kokemuksia ja kommentteja tällä foorumilla, joten ei oikein innosta mennä sinne nolattavaksi ja kiusattavaksi. En oikein keksi muuta hyvää harjoitusta kotona kuin ne leuat, punnerrukset ja vatsat. Minun oma keskimääräinen kalorin kulutusmäärä on noin 1840, mutta syön uskoakseni reilusti sen yli. Yritän kuitenkin parantaa aina kaikkea noita.

Kiitos vastauksestasi Tidus.
Yksi: Kuntosalit ovat melko kalliita. Kaksi: Katseltuani muiden sali kokemuksia ja kommentteja tällä foorumilla, joten ei oikein innosta mennä sinne nolattavaksi ja kiusattavaksi. En oikein keksi muuta hyvää harjoitusta kotona kuin ne leuat, punnerrukset ja vatsat. Minun oma keskimääräinen kalorin kulutusmäärä on noin 1840, mutta syön uskoakseni reilusti sen yli. Yritän kuitenkin parantaa aina kaikkea noita.

Nyt kyllä höpötät jotain ihan omiasi. Ei ketään kokenutta treenaajaa voisi vähempää kiinnostaa kenenkään aloittelijan tekemiset. Sitten kun rupeaa penkistä nousemaan 200 ja maasta 300 kiloa, niin silloin ihmisiä rupeaa sinun tekemiset kiinnostamaan. Itse ainakin arvostan todella paljon aloittelijoita, jotka tulevat treenaamaan salille heti ensimmäisestä salikerrasta lähtien fiksusti ja järkevästi. Ei ne treenipainot siellä ketään kiinnosta.

Salille nyt vaan mars, eikä enempää huonoja tekosyitä.

Täytyypä tästä mennä katselemaan erilaisia kuntosaleja ja sopivia minulle. Mutta minua on askarruttanut kauan erilaiset treeniohjelmat. En oikein ymmärrä niitä ja kuullostavat kauhean monimutkaisilta ja vaikeilta. Olisiko jonkinlaista perus/helpompaa ohjelmaa.
Kiitos jälleen Tidus, innostit minua tähän hommaan entistä enemmän. :worship:

Täytyypä tästä mennä katselemaan erilaisia kuntosaleja ja sopivia minulle. Mutta minua on askarruttanut kauan erilaiset treeniohjelmat. En oikein ymmärrä niitä ja kuullostavat kauhean monimutkaisilta ja vaikeilta. Olisiko jonkinlaista perus/helpompaa ohjelmaa.
Kiitos jälleen Tidus, innostit minua tähän hommaan entistä enemmän. :worship:

No niin, hieno homma :)

Mä suosittelen, että alotat lukemalla esim. näitä ketjuja: http://www.pakkotoisto.com/showthre...ihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkejä ja http://www.pakkotoisto.com/showthre...rength-1-jakoinen-perusohjelma-aloittelijalle ja http://www.pakkotoisto.com/showthread.php?35889-Erilaisia-treeniliikkeit-kuvina-ja-videoclippein

Yleensäkin kannattaa näitä aloittelijoiden osioiden ketjuja lukea ja opiskella omatoimisesti.

Suosittelen ottamaan näin alkuun jonkun yksinkertaisen 1-jakoisen ohjelman, jossa pääpaino on isoilla ns. moninivelliikkeillä. Tekniikka haltuun kunnolla. Eli esimerkiksi jotain tähän malliin:

Maanantaina: Kyykkyä 3x8, käsipainopenkkiä 3x10, leuanvetoa 3 sarjaa, niin monta toistoa kuin menee.
Keskiviikkona: Jalkaprässiä 3x12, vinopenkkiä 3x10, ylätalja 3x10.
Perjantai: Maastavetoa 3x6, penkkiä 3x8, alatalja 3x10.

Tuossa nyt on pikaisesti tehty äärimmäisen yksinkertainen ohjelma, jolla pääsee hyvin alkuun. Olennaista noissa nyt ei ole sarjojen ja toistojen määrät, vaan ennen kaikkea tekniikan hionta viimeisen päälle hyväksi.

Toro toroo.

Olen tässä nyt noin kuukauden kasvattanut massaa (n. 69kg -> n. 75kg).
Penkki tulos noussut 70kg -> 82,5kg.

Luonnollisesti osa massastani on läskiä, mutta lihaksetkin kasvaneet. Sixari näkyy vielä.

Tarkoitus oli kasvattaa massaa kireäksi 73-74kg ja nyt kiinnostaakin, että, jos alan ottaa miinuskaloreilla päivät huomioiden kuitenkin runsaan proteiinin saannin, onko mahdollista kasvattaa (tai edes ylläpitää?) voimaa? Ja tietenkin lihaksia, etteivät nyt ainakaan tästä kutistuisi?

Jatkaisin tätä samaa mitä olen tähän astikkin vetänyt, mutta miinuskaloreilla:

3-4x sali
1-3x aerobinen
/viikko

Miinuskaloreilla vetäminen tarkoitus olisi aloittaa 1-2 viikon päästä, koska luultavasti silloin tuo kireä 73-74kg (tai mikä ikinä tulee olemaankaan, kunhan olen tyytyväinen tulokseeni) olisi mahdollinen.

Pari kysymystä tulikin jo tuossa, mutta kysyn vielä, että pitääkö salitreenissä mitään muuttaa, jos aiemmallakin on tulosta tullut (3x6-12. Plussakaloreilla tietty siis).
Ja miten on ruokavalion laita? Puhuinkin tuossa jo runsaasta proteiinin saannista jne?

Kiitokset vastauksista jo etukäteen.

Back
Ylös Bottom