Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Huijaus on kyllä aina huono juttu. Kyllä mää mielummin teen liikkeen mahdollisimman tehokkaasti ja niin että se ottaa juuri sinne minne pitääkin. Ja teen kyllä itsekin liikkeen seisten.
Huijaus ei ole aina huono juttu, eikä kyllä aina tarvitse muutenkaan mahdollisimman puhtaalla muodolla liikkeitä tehdä.

Huijaus-systeemi (Cheat System)

Tämä systeemi on lähinnä suoritustekniikka, jossa suoritusta tehostetaan harjoitettaviin lihaksiin kohdistumattomalla liikkeellä. Esimerkiksi hauiskäännössä vauhditetaan tankoa vartalon heijauksella, jolloin voidaan käyttää suurempia painoja tai tehdä enemmän toistoja.

Tämä menetelmä on selkeästi kaksiteräinen eli toisissa liikkeissä se tuottaa toivottuja tuloksia erittäin hyvin, kun taas toisissa liikkeissä se haittaa kehittymistä. Tämän soveltuvuuden tiedostaminen on ratkaiseva kehittymisen kannalta.
Jos liikkeessä rasitus helpottuu loppua kohden, on huijaus-tekniikka paikallaan. Se siis soveltuu mitä parhaiten ojentajaliikkeisiin. Vastaavasti se ei missään nimessä sovellu yläselän liikkeisiin (soudut ja leuanvedot). Liikkeet, joissa keskivaihe on tavalla tai toisella kriittinen, soveltuu huijaustekniikka hyvin mutta vaatinee muitakin menetelmiä ihanteellisen kehittymisen kannalta. Tällaisia liikkeitä ovat hauiskääntö sekä jalkakyykky että maastaveto. Maastavedossa kyse on lähinnä pompautuksesta. Kyykyssä ainoa turvallinen tekniikka lienee kuminauhakevennyksen käyttö eli tanko roikkuu kuminauhoista, jotka näin muuttavat voimakäyrän pohjasta lähdettäessä kevyemmäksi.

http://ufs.fi/index.php?area=harjoittelu_ja_ravinto&action=show&sub=4&item=52

Huijaus ei ole aina huono juttu, eikä kyllä aina tarvitse muutenkaan mahdollisimman puhtaalla muodolla liikkeitä tehdä.

Huijaus-systeemi (Cheat System)

Tämä systeemi on lähinnä suoritustekniikka, jossa suoritusta tehostetaan harjoitettaviin lihaksiin kohdistumattomalla liikkeellä. Esimerkiksi hauiskäännössä vauhditetaan tankoa vartalon heijauksella, jolloin voidaan käyttää suurempia painoja tai tehdä enemmän toistoja.

Tämä menetelmä on selkeästi kaksiteräinen eli toisissa liikkeissä se tuottaa toivottuja tuloksia erittäin hyvin, kun taas toisissa liikkeissä se haittaa kehittymistä. Tämän soveltuvuuden tiedostaminen on ratkaiseva kehittymisen kannalta.
Jos liikkeessä rasitus helpottuu loppua kohden, on huijaus-tekniikka paikallaan. Se siis soveltuu mitä parhaiten ojentajaliikkeisiin. Vastaavasti se ei missään nimessä sovellu yläselän liikkeisiin (soudut ja leuanvedot). Liikkeet, joissa keskivaihe on tavalla tai toisella kriittinen, soveltuu huijaustekniikka hyvin mutta vaatinee muitakin menetelmiä ihanteellisen kehittymisen kannalta. Tällaisia liikkeitä ovat hauiskääntö sekä jalkakyykky että maastaveto. Maastavedossa kyse on lähinnä pompautuksesta. Kyykyssä ainoa turvallinen tekniikka lienee kuminauhakevennyksen käyttö eli tanko roikkuu kuminauhoista, jotka näin muuttavat voimakäyrän pohjasta lähdettäessä kevyemmäksi.

http://ufs.fi/index.php?area=harjoittelu_ja_ravinto&action=show&sub=4&item=52

Sitten kun on jo vähän kokemustakin punttailusta niin voi ehkä tollasia miettiä, mut mun mielestä aika turha aloittelijalle jolle se kaikkein tärkein asia on kuitenkin oppia ne tekniikat kunnolla.

Sitten kun on jo vähän kokemustakin punttailusta niin voi ehkä tollasia miettiä, mut mun mielestä aika turha aloittelijalle jolle se kaikkein tärkein asia on kuitenkin oppia ne tekniikat kunnolla.
No tietysti tekniikka eka kuntoon. En mä tietysti tarkottanu, että heti lähetään repimään kauhealla tekniikalla. Tarkotin vaan sitä että kyllä sillä huijauksellakin on paikkansa :)
Ei se nyt varmaan oo alottelijaltakaan pois jos vaikka vähän jaloilla pystypunnerruksessa avittaa.

Lyhyemmät sarjat treenaavat enempi voimasoluja ja pitkät enempi kestosoluja. Eikös se näin ollu?
Voimasolut ja kestosolut, piristi iltaa :hyper:

Perus punnerruksilla olen aina tykännyt lämmitellä ja aina välillä tehdä niitä painojenkin kanssa. Kuitenkin nyt tämän viikon alussa ranteet alkoivat pistää ikävästi hanttiin (olen siis avoimet kämmenet maassa niitä tehnyt). Päätin kokeilla pistää kädet nyrkkiin ja tehdä punnerrukset sillä tavalla, jotteivat ranteet joutuisi taipumaan niin paljoa. Kuitenkaan kovin montaa toistoa ei pysty tekemään, koska nyrkkien ja lattian välille syntyy saatanallista kipua. Olisiko kenelläkään mitään konstia jolla tätä kipua saisi vähennettyä/toista tyyliä jossa ranteet eivät rasittuisi kamalasti? Kiitos.

tee ne nyrkkipunnerrukset pehmeemmällä alustalla esim karvamatolla. tosin siihen tottuu oon ite asfaltillaki tehny niit.

jos mä treenaan habaa vaikka tangolla 3x10-12, nii miten leuanvedot tohon voi lisätä ku siinäki tulee hauiksee harjotusta?

Kokeileppa vetästä "ykkösenkka" kevyen viikon jälkeen,jälkimmäiseen kysymykseen joo,lihastahan hyvä treenata eri kulmista.

öö..nyt pitää tunnustaa semmoinen juttu, että en oo kevyttä viikkoa pitänyt kertaakaan reeniaikanani :nolo:

aina on menty täysillä (Ei varmaankaan kauhia järkevä idea)
on multa yks mies välillä kysynytki tai paremminkin kehottanut pitää kevyen viikon... mutten oo sit pitänyt ku ajattelin että se on ihan turhaa (vaikkei näin varmasti ole)

voisitko selittää miks tuollaisia kannattaa tehdä ja meneekö siinä sarjat ja toistot tyyliin: kevyemmin ja pidempiä sarjoja?

tyhmä kun oon niin aina on ollut ajatuksena että jos ei täysillä vedetä niin ei myöskään kehitytä

Kun teen reidenkoukistusta istuen laitteessa niin mikä helvetti on kun sattuu pohkeisiin kyseinen liike...? Se tunne on kuin suonenveto mutta se tuntuu vain pohkeen yläosassa kun koukistan ja se loppuu kun lasken jalat suoraksi.

Tämä tulee yleensä siinä vaiheessa häiritseväksi kun vetää niitä viimesiä toistoja ja joutuu muutamaksi sekunniksi keskeyttää sarjan sen vuoksi.

Yleensä suonenveto eli siiis lihaskramppi on tuntunut isommalla alueella eikä vaan juuri siinä tietyssä kohtaa(?)

Oon huomannut tämän videon jo kauan aikaa sitten ja näytti suosikeissanikin olevan..
On vain niin tajuttoman huono kielipää, että ei ymmärrä, mitä kaveri siinä kertoo, ainoastaan näkemän perusteella pitää yrittää matkia..
Voisiko joku koota keskeisimmät asiat yhteen ja kertoa ne vielä tarkennukseksi minulle? :)

Oon huomannut tämän videon jo kauan aikaa sitten ja näytti suosikeissanikin olevan..
On vain niin tajuttoman huono kielipää, että ei ymmärrä, mitä kaveri siinä kertoo, ainoastaan näkemän perusteella pitää yrittää matkia..
Voisiko joku koota keskeisimmät asiat yhteen ja kertoa ne vielä tarkennukseksi minulle? :)

öö... mikä video? :)

öö..nyt pitää tunnustaa semmoinen juttu, että en oo kevyttä viikkoa pitänyt kertaakaan reeniaikanani :nolo:

aina on menty täysillä (Ei varmaankaan kauhia järkevä idea)
on multa yks mies välillä kysynytki tai paremminkin kehottanut pitää kevyen viikon... mutten oo sit pitänyt ku ajattelin että se on ihan turhaa (vaikkei näin varmasti ole)

voisitko selittää miks tuollaisia kannattaa tehdä ja meneekö siinä sarjat ja toistot tyyliin: kevyemmin ja pidempiä sarjoja?

tyhmä kun oon niin aina on ollut ajatuksena että jos ei täysillä vedetä niin ei myöskään kehitytä

Millo kevyen viikon olen pitänyt niin painoina jotain 70% sarjapainoista,toistot samoina.Ei se niin tarkkaa ole.Klikkaa googlen hakuun punttitreenin kevyt viikko,sieltä löytyy pakkotoiston lyhyt ketjuntynkä aiheesta(sorry etten osaa linkittää)

Täällähän saa esittää tyhmiäkin kysymyksiä, joten pistämpäs sellaisen tulemaan..
Kertokaa minulle kädestä pitäen, että miten valmistan proteiinipirtelön?
Ajattelin ruveta sellaista ottamaan aamuisin ja päivisin välipalaksi, koska aamupala ja välipala ei paljoakaan proteiinia anna noin muuten..

Aamuisin olen todella laiska kokkaamaan mitään, joten kertokaas minulle, että miten valmistan illalla jääkaappiin tälläisen?
Mitä sinne käytännössä kuuluu niinkun laittaa? Heraa, rahkaa? vai jotain muuta..

Millo kevyen viikon olen pitänyt niin painoina jotain 70% sarjapainoista,toistot samoina.Ei se niin tarkkaa ole.Klikkaa googlen hakuun punttitreenin kevyt viikko,sieltä löytyy pakkotoiston lyhyt ketjuntynkä aiheesta(sorry etten osaa linkittää)

ok.. miltäs tuo kevyen viikon jälkeinen normi viikko sitten tuntui?

^Kulki hiton hyvin,rauta tuntu tosi kevyeltä!

aijaa.. vois varmaankin kokkeilla tässä joskus..on sitä jo aika kauan tahkottu rautaa pahemmin keventelemättä.

vielä semmoinen kysymys että pidätkö sä noita kevennettyjä viikkoja tietyn ajan välein säännöllisesti?

aijaa.. vois varmaankin kokkeilla tässä joskus..on sitä jo aika kauan tahkottu rautaa pahemmin keventelemättä.

vielä semmoinen kysymys että pidätkö sä noita kevennettyjä viikkoja tietyn ajan välein säännöllisesti?

Kevyet viikot kuuluvat normaaliin, järkevään jaksotettuun treeniin. Yksinkertaisimmillaan jaksotus tapahtuu siten, että treenataan ensin kolme viikkoa "normaalisti" ja neljäntenä viikkona treenataan normaalia kovempaa (tehdään enemmän sarjoja, toistoja tai kasvatetaan harjoituskertoja), haetaan lievää ylirasitustilaa. Viidentenä viikkona levätään 5-7 päivää putkeen. Myös lepoviikolla voidaan treenata, mutta jos et osaa (niin kuin et hyvintodennäköisesti osaa) treenata kevyesti, niin älä mene lepo-/kevyellä viikolla salille ollenkaan. Tekee myös pääkopalle hyvää.

Kevyet viikot kuuluvat normaaliin, järkevään jaksotettuun treeniin. Yksinkertaisimmillaan jaksotus tapahtuu siten, että treenataan ensin kolme viikkoa "normaalisti" ja neljäntenä viikkona treenataan normaalia kovempaa (tehdään enemmän sarjoja, toistoja tai kasvatetaan harjoituskertoja), haetaan lievää ylirasitustilaa. Viidentenä viikkona levätään 5-7 päivää putkeen. Myös lepoviikolla voidaan treenata, mutta jos et osaa (niin kuin et hyvintodennäköisesti osaa) treenata kevyesti, niin älä mene lepo-/kevyellä viikolla salille ollenkaan. Tekee myös pääkopalle hyvää.

niin onhan se hermostollekin melkosen suuri rasitus jos koko ajan painetaan täysillä eikä huolehdita palautumisesta.

tee ne nyrkkipunnerrukset pehmeemmällä alustalla esim karvamatolla. tosin siihen tottuu oon ite asfaltillaki tehny niit.

jos mä treenaan habaa vaikka tangolla 3x10-12, nii miten leuanvedot tohon voi lisätä ku siinäki tulee hauiksee harjotusta?

Tosiaan, en tullut ajatelleeksi mitään pehmustetta nyrkkie alle. :D Meikä on tälläinen perus vatipää.
Tuo leuat ja hauis olen ainakin itse yhdistänyt selkä+hauis päivälle. Tykkään vetää ensin leuka setit ja sen jälkeen perus hauisliikkeen. Ei leuat loppujen lopuksi niin paljoa hauikseen ota että niitä pitäisi sen kummemmin sekoittaa imo.

Back
Ylös Bottom