Arnoldin kultainen kuusikko, Golden Six

Meta title: 🔥 ARNOLDIN KULTAINEN KUUSIKKO – GOLDEN SIX 🔥

Meta description: Legendaarinen koko kropan perusohjelma, kuusi liikettä jotka rakensivat Arnoldin pohjan.

Luulen ymmärtäväni :D Olen siis ymmärtänyt niin, että voimaa on tavallaan kahdenlaista, hermostollista ja lihasvoimaa. Natuilla lihaskasvu on lähes pelkästään tuota lihasvoimakasvua (horkkaajilla sitten jotain ihmeen sarkoplastista, siitä en tiedä mitään), ja siinä siis kasvavat samalla sekä lihas että voima. Tai jotain... okei, en tiedä kunnolla.

itse tajusin tuon silleen, että jos verrataan kahta sälliä...toinen ei oo treenannu paljoa mutta kokoa lihaksissa löytyy paljon...niin silti nostaa esim. 100kg penkistä. Kun on sitten pienempi sälli..jolla ei niin isot lihakset mutta silti nostaa 100kg penkistä, koska on "viritellyt" lihaksien hermostot kykenemään siihen.

Isompi sälli totta kai pienen treenin jälkeen nostaisi paljo enemmän..mutta se on toinen juttu...noin tajusin tuon...tuotako Vurki meinasit?

itse suosittelen sitä 3x10 kun kyseessä on Arskan ohjelma.

itse tajusin tuon silleen, että jos verrataan kahta sälliä...toinen ei oo treenannu paljoa mutta kokoa lihaksissa löytyy paljon...niin silti nostaa esim. 100kg penkistä. Kun on sitten pienempi sälli..jolla ei niin isot lihakset mutta silti nostaa 100kg penkistä, koska on "viritellyt" lihaksien hermostot kykenemään siihen.

Isompi sälli totta kai pienen treenin jälkeen nostaisi paljo enemmän..mutta se on toinen juttu...noin tajusin tuon...tuotako Vurki meinasit?

itse suosittelen sitä 3x10 kun kyseessä on Arskan ohjelma.

Menee vähän offtopiciksi, mutta tosiaan juuri noinhan se menee. Täytyy myös muistaa, että pientä lihasta ei pysty hermottamaan niin paljon kuin isoa.

Kyllä vain 3x10 kun tekee arskan ohjelmaa, ainakin sen ekat kuukaudet jonka jälkee voisi jos haluaa niin laittaa sen 2x6 siihen. Minun mielipiteeni. ;)

Selvennetään. Hermotus tarkoittaa yksikertaisesti sitä, että pyritään aktivoimaan mahdollisimman monta lihassolua samaan aikaan työhön. Tavallisella treenaamattomalla ihmisellä samaan aikaan aktivoituu noin 20% lihaksen soluista. Voima ja painonnostajilla samaanaikaan voi aktivoitua jopa 50% kohdelihaksen soluista.

Selvennetään. Hermotus tarkoittaa yksikertaisesti sitä, että pyritään aktivoimaan mahdollisimman monta lihassolua samaan aikaan työhön. Tavallisella treenaamattomalla ihmisellä samaan aikaan aktivoituu noin 20% lihaksen soluista. Voima ja painonnostajilla samaanaikaan voi aktivoitua jopa 50% kohdelihaksen soluista.

Onko homma tosiaan näin? Selventäisi paljon.

Alotin tossa kesällä kuntosaliharjottelun. :david::sta lähdettiin liikkeelle.

Heinäkuun alusta tuli väännettyä tätä, nyt viikko sitten vaihdoin kolmijakoseen ohjelmaan.
Tein leukojen sijasta ylätaljaa.
Vähän jotain tuloksia:

Penkki 3x10 42,5kg -> 3x10 60kg
Kyykky 4x10 60kg -> 4x10 80kg
Ylätalja 3x10 50kg -> 3x10 65kg
Hauiskääntö tangolla 3x10 22,5kg -> 3x10 30kg
Niskantakaa pystypunnerrus 4x10 22,5kg -> 4x10 30kg

En muista paljon vatsoja meni alussa, mutta nyt menee se 20, 20, 15 ja 30 sekunnin tauot
sarjojen välissä.

Ja paino oli alussa 69kg, nyt huitelee tossa 75-77kgn paikkeilla. Reilusti pluskaloreilla tullut oltua ja
kreatiiniakin käytin 1vko tankkaus + 8vko ylläpitojakso. Ja palkkarit tietysti aina treenin jälkeen.

Mielestäni ihan hyvin tullut kehitystä. Toimiva ohjelma.

Onko muuten nuo tulokset sopusoinnussa keskenään? Mikä on heikoin osa-alue?

Kyykky oli tosiaan alussa vähän vähemmällä huomiolla, my bad.

Yritin leukojakin jossain vaiheessa tehdä, sain 5, 5 ja 3. Mutta ajattelin, että tossa on liian vähän
toistoja kehityksen kannalta. Kuitenkin selän kannalta hyvää kehitystä verrattuna siihen, kun alussa
sain hikisesti yhden.

Yritin leukojakin jossain vaiheessa tehdä, sain 5, 5 ja 3. Mutta ajattelin, että tossa on liian vähän
toistoja kehityksen kannalta. Kuitenkin selän kannalta hyvää kehitystä verrattuna siihen, kun alussa
sain hikisesti yhden.

5, 5, 3 on jo ihan hyvä suoritus IMO. En saa itsekkään juuri tuota enempää, ensimmäisen kuukauden aikana tulos jopa huononi ja ensimmäinen sarjakin jäi yleensä 4 toistoon, mutta nykyään menee ensimmäisellä 5-8. Leuanveto on siitä mukavaa, että vaikkei montaa toistoa saisikaan, loppuun asti vieminen käy aina voimille ja tulokset paranevat tekemällä.

Hienoa kehitystä kuitenkin, jatka samaan malliin :)

sain hikisesti yhden.

Kuten tuossa jo mainittiin niin 5, 5 ja 3:n sarjat riittää aivan hyvin leukojen tekemiseen :) Eli ylätalja vaihtoon ja leukoja pusaa!

Elikkä kun kattellu täällä porukan kehitystä niin on kehittyny aika lailla parissakin kuukaudessa. Elikkä ittellä penkkimaksimi tällä hetkellä n.65. Paljonkohan mahtaa olla jouluna kun otan tän ohjelman ens viikolla käyttöön.. Kun joillain noussu maksimi jokyu 12.5 kiloo niin mitä veikkaatte jos mun syöminpuoli on kunnossa niin paljonko maksimi nousee.. Kirjottelen sitten tänne jouluna kaikista tulokset vaikkei teitä kiinnostaiskaan :)
Mutta ite veikkaisin, että mun penkki on jotain 72.5-75 luokkaa?

Niin ja sitä piti sanoo kun ohjeissa mainitaan toi 3kk. Niin sitten kaikki on, että tekee sitä sen 3kk eikä yhtään enempää tai vähempää. Eikös tätä kannattas tehä niin kauan kun huomaa että tuloksia tulee lisää..
Salilla yks jätkä justiin puhu, että sille oli tullu 4kuukauteen asti tuloksia vauhilla sitten tulokset oli hitaantunu ja vaihtanu sitten ohjelmaa. En tiedä, korjatkaa jos väärässä olen!

Jos tätä ohjelmaa tekee kolmen kuukauden ajan ohjeiden mukaan, niin on se kumma jos 36 tunnin käyntiä salilla ei näy tai tunnu missään, pahasti on pitänyt laiminlyödä asioita, syömistä tai tekemistä.

Paljon lopputulema riippuu tietenkin myös lähtökohdasta. Jos et oo juuri koskaan punttia tehnyt ja teet tätä 3 kk niin varmasti tulokset nousevat reilusti. Jos taas hyppäät tähän jostain toisesta toimivasta ohjelmasta ja olet pitkään punttaillut, niin tuskin tällä samassa suhteessa massaa/voimaa tulee.

Joka tapauksessa ohjelmaa/tekemistä kannattaa vaihtaa suurin piirtein tuon 3 kk välein tuli tulosta tai ei. Hyvään ohjelmaan voi aina palata uudestaan, mutta liikaa ei kannata kroppaa totuttaa samaan tekemiseen.

Vastaus Superstockin kysymyksiin riippuu pitkälti siitä, paljonko olet tähän asti punttaillut? Itse muistan nostaneeni joskus nuorena poikana penkistä 70 kg. Nyt kun lähes parin kymmenen vuoden jälkeen palasin "voimailun" pariin, niin kesällä jumppailin ensin omalla painolla ja käsipainoilla pitkiä sarjoja parin kuukauden ajan (melko pitkät sarjat muuten!) :puntti:

Nyt olen arskaa tehnyt reilun 2 kk ajan ja syönyt hyvin niin että paino on noussut viitisen kiloa. Penkkimaksimi on nyt 90 kg, vaikka en siihen ole montaa ajatusta/yritystä uhrannutkaan. Eli jos Superstock rehellisesti ja ahkerasti tätä ohjelmaa noudatat ja syöt hyvin, niin onhan sulla potentiaalia vaikka 80 kg penkkimaksimiin jouluna. Tämä ei tosin sen kannalta ole varmasti paras ohjelma, mutta tuon verran voi "sivutuotteenakin" tulla.

Huomattavimmat tulokset tulee aloittelijalle varmasti siinä parin ekan kuun aikana, minkä jälkeen tää on sitten kai vaan pitkää puurtamista... jouluun asti on vielä 30 treenikertaa, jotka pitää ekaks tehdä, että ei muuta kuin rautaan kiinni! :whip:

Ite päädyin parin kuukauden tekemisen jälkeen hieman modifioimaan arskaa koska tuntui siltä, että kehitys alkaa hiipumaan. Liikkeet ja sarjamäärät ovat edelleen samat, mutta toistomääriin hain pientä vaihtelua ja progressiota niiden kautta. Siitä ehkä lisää tuonnempana.

Aattelin ite ottaa tän ohjelman nyt käyttöön, ei nimittäin jää hirveesti aikaa talvella laskemisen ohella. Ois sitten muutama kysymys, jotka on kyllä varmasti kysytty moneen kertaan tässä ketjussa, mutta menkööt:

Tuleeko selälle treeniä tarpeeksi?
Pitäisikö pohkeita tehdä myöskin?
Ranteet?
Äh, keksisittekö te mulle jotain kysymyksiä joita mää unohdin kysyä?

Nii, ja kiitos vastauksista etukäteen (toivoen että niitä joskus tulee :rolleyes:)

Aattelin ite ottaa tän ohjelman nyt käyttöön, ei nimittäin jää hirveesti aikaa talvella laskemisen ohella. Ois sitten muutama kysymys, jotka on kyllä varmasti kysytty moneen kertaan tässä ketjussa, mutta menkööt:

Ranteet?

Nii, ja kiitos vastauksista etukäteen (toivoen että niitä joskus tulee :rolleyes:)

Jos teet selälle normaali golden six ohjelmaa niin selälle ei tule tarpeeksi treeniä. itse en näe syytä tehdä pohkeita tän ohjelman yhteydessä. ja ranteetkin jäävät vähälle treenille.
mutta ohjelma idea onkin (minun mielestä) antaa perus voimaa aloittelevalle treenaajalle. tai treenarille joka haluaa treenata vähemmän kuin ennen ja pitää jonkinlaista voima tasoa yllä..

itse olen dietilla ja olen ottanut golden six treeniin mukaan maastavedon polvenalta ja ranskalaisen ojennusliikkeen. tavoite on pitää jonkinlaista voima tasoa yllä.

Ranteet?

Mielestäni G6 rasittaa melko hyvin koko kroppaa muutamalla isolla liikkeellä. Tietysti takareidet, pohkeet, forkut jne jäävät vähän ulkopuolelle, mutta kyllä tuolla ohjelmalla muutaman kuukauden treenaa.

Omia kokemuksia/mielipiteitä ohjelmasta(olen nyt 2 viikkoa tällä treenannut):

-Liikkeitä aika vähän, ainoastaan kyykky vie runsaasti aikaa. Mahdollistaa 1-2 ylimääräistä liikettä, esim. pohkeet.
-Selkä ja hauikset ottavat loppujen lopuksi aika vähän hittiä. Saatan lisätä pari sarjaa kulmasoutua omaan ohjelmaani tulevaisuudessa.
-Ojentajat ovat kovilla, vaikkei niille omaa liikettä olekkaan. Forkuille voi halutessaan tehdä pari sarjaa, ei mielestäni kovinkaan tärkeää.
-Takareidet eivät ota hirveästi hittiä. Jos pystyt kyykkäämään(itselläni käy alaselkään ikävästi, joten en sitä paljoa suosi...), tee pari sarjaa takareisille laitteessa.

Eipä tule muuta mieleen. Kannattaa testata ohjelmaa ja muokata siitä itselleen sopiva. Ei se ole rikos, vaikkei achnuldin ohjelmaa uskollisesti noudatakkaan :)

Itse tätä 3 kuukautta tehneenä voin sanoa, että ylä-ja alaselkä saavat tarpeeksi rasitusta. Itsellä pohkeet jäivät tietenkin jälkeen, koska tein tämän juuri niin kuin Arska sanoo. Toinen lihasryhmä joka jää liian vähälle on ojentajat. Eli todennäköisesti, kun tämän ohjelman tässä syksyn kuluessa otan tämän uudestaan kolmeksi kuukaudeksi käyttöön lisään pohje ja ojentaja liikkeet. Nämä ovat varmasti henkilökohtaisia juttuja, mutta itellä kasvoi selkä aika selvästä tämän ohjelman aikana, vaikka pelkästään noita leukoja vetelinki.

Back
Ylös Bottom