Ite tosiaan aloitin 40 kg kun en ollut ikinä aikaisemmin kyykännyt. Ja voin sanoa, että se on ollut tähän astisista kyykkyharjoituksista reilusti rankin! Aloittelija ei voi tietää heti mikä on sopiva aloituspaino, ja mieluummin kannattaakin valita useammaksi harjoituskerraksi liian kevyet kuin liian suuret painot. Siinä olen samaa mieltä kanssasi, että mikä sitten lasketaan kehitykseksi on eri asia, mutta todellista lähtötasoa on vaikea selvittää. Jos joku kyykkää ensimmäistä kertaa elämässään, ja vaikka oletettavasti saisikin tehtyä 70 kilolla neljä sarjaa, niin kyllä minä ainakin – jos olisin valmentaja – laittaisin kaverin aloittamaan 40 kilosta ja lisäämään alkuun vaikka 5 kg joka harjoituskerta -> tulee kuusi harjoitusta ennen kuin siirrytään "maksimisarjapainoihin". Veikkaan että aika monella kyykkääminen on tyssännyt juuri siihen, ettei ole aluksi kehdattu lähteä tarpeeksi pienistä painoista liikkeelle. Heti lyödään maksimisarjapainot kehiin ja vaikka kyetään sarjat juuri ja juuri tekemään, kroppa ei kestäkään uudenlaista kuormitusta ja ongelmia ilmenee.Kannattaa muistaa sit, että kun alottaa esim. ton kyykyn jostain 50 kilosta vaikka sen pystys tekee jollain 70 kilolla niin ei voi sanoa sit, että se on ollut kehitystä kun on saanut nostettua sen siitä 50 kilosta siihen 70 kiloon. Itse ainakin ekassa treenissä etsin itselleni sellaiset sopivat painot heti alussa, että saa vaikka just sen 10,10,10,10. Se on sellasta ittesä huijausta, että alotetaa nyt jollain 20 kilolla penkissä vaikka pystyis tekee paljon isomilla painoilla. Turhaa ajan haaskausta. Tää on siis mun mielipide tästä asiasta.
Se että käyttää kaksi viikkoa (tai useammankin) "totutteluun" ei varmasti ole kenenkään lihasmassasta pois ja luo turvallisemman lähdön kokonaiselle elämänmuutokselle. Kaikki-mulle-heti-tänne ei ihan päde tässäkään lajissa.