Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Terve! Voisiko joku auttaa minua, että miten etenen tässä tilanteessa. Noh, mikähän on, kun olen tehnyt penkkiä tuolla 2x6 systeemillä tosi kauan ja sarjapainot ovat nousseet kiitettävästi tähän asti, mutta nyt rupeaa tökkimään. Parhaimmillaan olen saanut 72,5 kg 6 toistoa ja toisella 5. Viimekerralla meni vain 6 ja 3. Ja tänään kun kävin salilla niin sain ensimmäisella 5 toistoa ja toisella 3? Eli mikähän minulla on, ja mitenhän voisin "parantua" tästä tilanteesta? Ja treenaan 2 jakoisella ohjelmalla, eli teen 2 sarjaa penkkiä ja 3 sarjaa vinopenkkiä 2x viikossa.

Kokeile pitää kevyempi viikko. Jos ei senkään jälkeen penkki kulje niin tee vaikka vähän aikaa käsipainoilla tai eri tyylillä(esim jalat penkillä) ja katso miten tilanne muuttuu. Treenaa myös ojentajia.

Onko sulla kauheasti ylipainoa? Ei kuulosta ihan normaalilta tollanen hengästyminen.. Ootko mitannu sun verenpainetta levossa? Ettei vaan ois lujasti koholla?

Miten elämäntavat muuten?

Ei ole paljoa ylipainoa. Tulin 40 minsaa sitten lenkiltä ja oli 22 lyöntiä 15 sekunnissa (88), en tiiä sitten onko tuo huono juttu.

Ja ennen vedin sitä kokista jokapäivä, en syöny paljoa ollenkaan ja suklaapatukoita jne vedin aina kun tuli nälkä sen lykkäämiseks. Liikuntakin on ollut todella vähästä kun just äsken alotin juoksemaan jokapäivä. Miten muuten tuo kävely? Onko sitä ees mitään järkeä koittaa joku 1h päivässä?

Kävelystä on aina hyötyä. Parempihan se on kuin istua paikallaan, jos ei mitään tekemistä ole.(tietenkin riippuen tavoitteista). Ja rankan rautailun vastapainona kävely toimii palauttavana harjoitteena :) töppöstä toisen etee hop hop ...

Oon viimeaikoina ruvennu miettimään seuraavaa: Olisko viisasta vetää vaikka puolet palkkarista, kun oon tehny kolme isointa liikettä alussa. Elikkä MaVen, kyykyn ja penkin? Jos otan kaiken vasta kotona, nii sit siitä on jo melkee pari tuntii, kun tein Maven. Tekeekö täällä ylipäänsä kukaa tällai?

Oon viimeaikoina ruvennu miettimään seuraavaa: Olisko viisasta vetää vaikka puolet palkkarista, kun oon tehny kolme isointa liikettä alussa. Elikkä MaVen, kyykyn ja penkin? Jos otan kaiken vasta kotona, nii sit siitä on jo melkee pari tuntii, kun tein Maven. Tekeekö täällä ylipäänsä kukaa tällai?

Eikös olisi fiksumpaa ottaa se heti treenin jälkeen, esim. salin pukuhuoneessa, tai kotimatkalla? Ei luulisi olevan hankalaa, jos kerran treenin keskelläkin sen juominen onnistuisi.

Kokeile pitää kevyempi viikko. Jos ei senkään jälkeen penkki kulje niin tee vaikka vähän aikaa käsipainoilla tai eri tyylillä(esim jalat penkillä) ja katso miten tilanne muuttuu. Treenaa myös ojentajia.
Sori ku kysyn, mutta miten toi kevennetty viikko olis hyvä tehdä? Teenkö ollenkaan penkkiä sillon, vai miten olisi hyvä ja kun tänään tein penkkiä niin aloitanko sen kevennetyn viikon vaikka silloin torstaina, kun pitäisi seuraavan kerran normaalisti tehdä penkki?

Sori ku kysyn, mutta miten toi kevennetty viikko olis hyvä tehdä? Teenkö ollenkaan penkkiä sillon, vai miten olisi hyvä ja kun tänään tein penkkiä niin aloitanko sen kevennetyn viikon vaikka silloin torstaina, kun pitäisi seuraavan kerran normaalisti tehdä penkki?

Tee ihan samalla ohjelmalla kuin normaalistikin, mutta ota kevyemmät painot käyttöön. Esim 60-70% tämänhetkisistä sarjapainoista. Eipä sillä hirveästi väliä milloin aloitat, kunhan sitä kevennystä tulee. 2-jakoisella kun teet, niin ota vaikka seuraavat 4 treenikertaa(eli viikko) kevyemmin. Ja kevennä siis kaikissa liikkeissä, eikä vain penkissä.

Noita kevyitä viikkoja kannattaa pitää esim. kerran kahdessa kuukaudessa, jotta kroppa saa vähän vaihtelua ja lepoa ja jaksaa taas lähteä uuteen nousuun painoja lisäämään. Myös sarjojen pituuksia ja toistojen määriä kannattaa vaihdella silloin tällöin, jottei treeni aina toista samaa.

Treeni kun loppuu eli viimeiset painot tipahtavat maihin ja nostelet levyt paikoillensa niin palkkari ykkösellä naamaan, siitä pesulle ja kotiin. n. tunti treeneistä se safka sitten perään.

Mikä olisi paras ohjelma aivan pohjalta aloittavalle (ja ylipainoiselle)? 1 vai 2-jakoinen? Ja jos on 1-jakoinen niin montako kertaa viikossa salille?

Mikä olisi paras ohjelma aivan pohjalta aloittavalle (ja ylipainoiselle)? 1 vai 2-jakoinen? Ja jos on 1-jakoinen niin montako kertaa viikossa salille?
Kumpikin varmasti toimii, ei niitä mitenkään järjestykseen voi laittaa. Molemmat on hyviä alottelijalle, mutta sanoisin, että 1-jakoinen mielummin jos voit 3 kertaa viikossa käydä salilla ja 2-jakoinen jos voit käydä 4 kertaa viikossa.

Kotitreeniohjelma 14-vuotiaalle

Päätimpä tehdä oman aiheen, kun en saanut noista muista paljoa mtn. irti. Eli olen ~165cm/56kg ja haluaisin kehittää kestävyyttä (massaa myös jos mahdollista) kotona. Omistan penkin, sadan kilon edestä painoja, leuanvetotangon ja säädettävät käsipainot. Juoksen myös lenkin 2 kertaa viikossa. Salille en viittis lähtä polkemaan, kun on sen verran kaukana :/.

Pystytkö käyttämään penkkiä telineenä kyykkyä varten ?

Esim. kultaista kuusikkoa noilla välineillä pitäisi pystyä tekemään:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=39774

Jos ei kyykkyä varten ole telinettä, tee jaloille esim. Hack-kyykkyä:
http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBHackSquat.html

Ja maastavetoja:
http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBDeadlift.html

Reilusti proteiinipitoista ruokaa ja kovaa treeniä niin varmasti massaa tulee paljon jo parissa kuukaudessa.

Niin ja kestävyyttä tulee tekemällä pidempiä sarjoja...

Mitä pitäisi tehdä kun vasen olkapää kipeytyy penkkipunnerruksesta? Kipu (ei kauhean kova) alkaa penkkiä tehdessä ja loppuu melkein heti kun lopetat sarjan. Veikkaisin kiertäjäkalvosinta :rolleyes:. Pitäisikö ruveta tekee niitä kiertäjäkalvosin liikkeitä vai mitä?

Mitä pitäisi tehdä kun vasen olkapää kipeytyy penkkipunnerruksesta? Kipu (ei kauhean kova) alkaa penkkiä tehdessä ja loppuu melkein heti kun lopetat sarjan. Veikkaisin kiertäjäkalvosinta :rolleyes:. Pitäisikö ruveta tekee niitä kiertäjäkalvosin liikkeitä vai mitä?
Mulla oli keväällä sama juttu,pidin vaan penkistä parin viikon tauon kun en jaksanut niitä kalvosimiakaan alkaa treenaamaan.Ei ole sen jälkeen kipeytyny.

Voiko SJMV:n korvata millään muulla liikkeellä?
No ei tietenkään, koko lihaksiston kehitys on kiinni vain ja ainoastaan yhdestä liikkeestä, se on SJMV! Ei vaan... Voit korvata sen millä tahansa samaa lihasta (takareiska) rasittavalla liikkeellä. Hyvät ehdotukset tulikin tossa yllä jo.

Back
Ylös Bottom