Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kyllähän ne kengät on aika tärkeä varuste oikeastaan joka paikassa. Kadulla kävellessä, pallopelejä pelatessa, salilla treenatessa... Kengät on vähän semmonen terveyskysymys melkein. Jollain juoksukengillä on yhtä helvettiä kyykätä ku ne keinuu joka suuntaan ja on pehmeät pohjat. Suhteellisen tasapohjaiset sisäpelikengät toimii jo ihan hyvin, ovat tukevammat pohjaltaan. Painitossut näkyy kans olevan suosiossa ja jos tekee painonnostoliikkeitä tai kyykyssä kokee hyväksi niin painonnostokengät on pop. Ite en oo vieläkään saanu ostettua, vaikka on tarkoitus ollu. Etukyykyssä olis enemmän ku hyvät itselleni. Olenkin nyt kyykkäillyt ja mavettanut sukkasiltaan, sekin on IMO parempi ku sisäpelikenkä joka painuu kantapäästä kasaan ku on enempi kiloja tangossa.
Ite meen sukkasillaan myös kyykyssä ja mavessa, oikeastaan en käytä salilla kenkiä ollenkaan. Imo jos kerran voi kyykätä ja mavettaa ilman kenkiä niin miksi ei voisi tehdä esim. pystäriä ja penkkiä ilman kenkiä?

Mua nyt vähän ihmetyttää vaikka näitä threadejä olen lukenut, mutta tarvitsen sen absoluuttisen vastauksen ihan ittelleni. Oon nyt YRITTÄNYT juosta tuolla ulkona, mutta siinä ei kestä kauaa kunnes alkaa hengästymään ja alkaa sattumaan oikeenpuolelta kylkiluiden alta. Tuosta huolimatta olen jatkanut sitä juoksemista kunnes en meinannut saada enää henkeä ollenkaan ja oli pakko mennä makaamaan minuutiksi. Kuntoa pitäisi siis kehittää kun tunnun hengästyvän aika nopeasti. Mittasin sekuntikellolla että 40 lyöntiä per 15 sekunttia oli kun pysähdyin hetkeksi. Myöskään en varmaan syö hirveen hyvin, aamulla 2 sämpylää jossa voita ja juusto + kuppi kahvia, lounasta en tunnu edes syövän ollenkaan kun heräilen tässä 10:00 aikaan, tosin en kyllä ole syönyt kun 7:00 aikaan olen herännyt. Joskus 18-20:00 aikaan mitä nyt mutsi sattuu tekemään ja varmaan jotain sämpylää, tjsp iltapalaksi. Eli siis

1. Onko tuo kipu normaalia ja hyvä/huono juttu?
2. Onko syke päin puuta?
3. Mun ruokavalio on varmaan aika päin puuta, mitä suosittelette? 4h välein syön jotain?
4. Millon sais odottaa tuloksia kunnossa/rasvanpoltossa kun juoksee jokapäivä 30-60 min?

Noihin kysymyksiin jos vastaatte niin kadotatte mun epäilykset lopullisesti (jotka on vaivannut mua jo monta vuotta kun motivaatio tuntuu aina loppuvan ton hengästymisen ja tuskan takia)

Heitelläänpä taas tänne kysymyksiä, joita tulee mieleen kun tekemisen puute vaivaa. Elikkäs, millä tavalla naturaalina bodaaminen(jossa massan kasvatus päämääränä) vaikuttaa sydämen ja koko elimistön toimintaan? Jos saisi jonkinlaisen listauksen sekä hyvistä, että huonoista vaikutuksista.

1. Onko tuo kipu normaalia ja hyvä/huono juttu?
2. Onko syke päin puuta?
3. Mun ruokavalio on varmaan aika päin puuta, mitä suosittelette? 4h välein syön jotain?
4. Millon sais odottaa tuloksia kunnossa/rasvanpoltossa kun juoksee jokapäivä 30-60 min?

Noihin kysymyksiin jos vastaatte niin kadotatte mun epäilykset lopullisesti (jotka on vaivannut mua jo monta vuotta kun motivaatio tuntuu aina loppuvan ton hengästymisen ja tuskan takia)

1. Normaaliahan se hapottaminen on, hyvästä tai pahasta en mene sanomaan mitään. Sen kerron että jos lenkkiä aiot puskea niin aloita hellästi ja löydä se oma vauhtisi. Jos naapurin kimmo menee ohi niin anna kimmon mennä. Kun kestävyys kohenee ajan myötä niin ei hapottakaan enää niin helposti.

3. Noin kolmen tunnin välein jotain nassuun. Lounas ja päivällinen lämpiminä ja varmaan sanomattakin selvää että mäkkigrillisuklaakarkit ei ainakaan auta. Aamiainen on tärkeä, syö niitä kasviksia jos vain on tarjolla. Ruisleipää vaalean leivän tilalle ja vaihda kokis maitoon. Välipalat on tärkeitä, mutta se ei edelleenkään tarkoita sitä karkkipussia.

4. Suosittelen kokeilemaan erinäisiä treenitapoja ton juoksun suhteen, mikäli todellakin pidemmällä tähtäimellä intoa riittää antaa lenkkipoluille tossua niin täältä pakkiksestakin löytyy monia (en ehdi nyt etsimään, käytä hakua) ohjelmia juoksijoille. Selviä tuloksia odottaisin parin kuukauden päästä rutiinin aloittamisesta (henk. koht. kokemus).

Kuntoilu ei ole "kaikki mulle heti nyt" -harraste missään muodossaan joten kärsivällisyyttä ja kurinalaisuutta. Ruokavalio on todella tärkeä osa niin terveyttä kuin kuntoakin ajatellen, korjaa se :thumbs:

Heitelläänpä taas tänne kysymyksiä, joita tulee mieleen kun tekemisen puute vaivaa. Elikkäs, millä tavalla naturaalina bodaaminen(jossa massan kasvatus päämääränä) vaikuttaa sydämen ja koko elimistön toimintaan? Jos saisi jonkinlaisen listauksen sekä hyvistä, että huonoista vaikutuksista.
Näin mutuna voisin sanoa, että tuskinpa ainakaan negatiivisesti vaikuttaa sydämen toimintaan. Vai oletko kuullut natubodareista, jotka olisivat lyöneet tyhjää sydänkohtauksen takia?

Näin mutuna voisin sanoa, että tuskinpa ainakaan negatiivisesti vaikuttaa sydämen toimintaan. Vai oletko kuullut natubodareista, jotka olisivat lyöneet tyhjää sydänkohtauksen takia?

Enpä ole, enkä usko että sitä juurikaan tapahtuu, ellei kyseessä ole synnynnäinen vika sydämessä. Ajattelin nyt vain, että miten "bodaus" ylipäänsä vaikuttaa kroppaan ja sen toimintaan?

Joo, en itseasiassa karkkia syö ollenkaan enkä minkäänlaisia pullia tai mitään sinne päin ENÄÄN, ja ainoa mitä vedän on pepsi-max (muistaakseni terveydentiedon kirjassa luki, että sen juomisessa ei oo mitään haittaa ainakaan lihoamisen suhteessa(ko?))

Ja nyt kun tietää, että niitä tuloksia tulee juuri tuolla juoksemalla niin tästä hyvä lähteä, itseasiassa taidan lähteä ihan JUURI NYT juoksemaan, kiitoksia. :D

onko ok esim pitää pientä maitopurkkii

rinnan alla kun punnertaa vai katsokaanko se huijauseksi? minusta on vaan kivempi tehdä niitä niin että varmasti tiedän millon rinta osuu johonkin..enkä ole koskaan kenenkään nähny tekevän rinta 1cm maasta punnerruksia jatkuvaan tahtiin...yleensä aina siinä on rinnan ja maan välillä jonkun verran ilmatilaa...

rinnan alla kun punnertaa vai katsokaanko se huijauseksi? minusta on vaan kivempi tehdä niitä niin että varmasti tiedän millon rinta osuu johonkin..

Ettei vaan olis kivempi siks, kun on helpompaa?:D

Kai tuo on sama mikä siel on alla, kuhan ei mitään hirveen kovin paksua asiaa ole.

Ookke. No tossaki kaveri tekee aika helvetin pitkillä sarjoilla. Esim. tossa ekassa videossa. Eikös se ole niillä vatsoillaki sama juttu, että lihasta tulee eniten niillä 8-12 sarjan toistoilla eikä noin pitkillä? Ja ittee ainaski noi istumaannousut vituttaa älyttömästi ku menee selkä huomattavasti kipeämmäksi kuin vatsat.

Jep. Paras alue on se 8-15 toistoa.

Sydän on lihas siinä missä muutkin. Hengitys- ja verenkiertoelimistö kehittyy ja voi paremmin säännöllisesti urheilemalla.

Mietin pitkään ja hartaasti ennenkuin päätin postata tänne. Suhteellisen vähällä, ellei jopa mitättömällä salikokemuksellani päätin kuitenkin kysyä ammattilaisten apua. Olen n. 171-173cm pitkä 20v mies, ja painoa kertyi lyhyen ajan sisään 67.5kg (ilmeisesti kesän läskeilystä ja fyysisestä työstä johtuen), kun se vielä maaliskuussa oli n. 61-62kg. Nyt täytyisi saada painoa pudotettua 60 kiloon, ja mieluusti tämä kaikki läskeistä pois. En nyt kehdannut ottaa kuvia vartalostani, mutta nettiä vähän aikaa selailtuani vastaan tuli kuvia Joshua Hollowaysta, jonka ylävartalo muistuttaa tässä kuvassa http://cm1.theinsider.com/media/0/167/82/josh-holloway2.0.0.0x0.457x655.jpeg erittäin läheisesti omaani. En ole vielä yhtä "pahassa" kunnossa, mutta näillä elämäntavoilla se ei ole kaukana. Treenin tarkoitus olisi saada tuo pömpöttävä maha ja nuo kahvamaiset kyljykset sivuilta veke. Haluaisin siis solakoittaa vartaloani. Kannattaisiko minun alkaa käymään salilla ja yrittää oikeanlaisilla liikkeillä tuhota tuota rasvaläjää, vai riittäisikö tuohon pelkkä 3x. viikossa lenkkeily/uinti? Mittaan nyt viikon ajan omat päivittäiset kalorimääräni ja yritän lukea täältä ruokailuohjeita, jotta onnistumismahdollisuuteni olisivat todennäköisemmät.

Anteeksi nyt tällainen vähän pidempi viesti, mutta luulen että päämäärä on helpompi saavuttaa hyvällä suunnittelulla kuin hosuen. Kiitos jo etukäteen

Mietin pitkään ja hartaasti ennenkuin päätin postata tänne. Suhteellisen vähällä, ellei jopa mitättömällä salikokemuksellani päätin kuitenkin kysyä ammattilaisten apua. Olen n. 171-173cm pitkä 20v mies, ja painoa kertyi lyhyen ajan sisään 67.5kg (ilmeisesti kesän läskeilystä ja fyysisestä työstä johtuen), kun se vielä maaliskuussa oli n. 61-62kg. Nyt täytyisi saada painoa pudotettua 60 kiloon, ja mieluusti tämä kaikki läskeistä pois. En nyt kehdannut ottaa kuvia vartalostani, mutta nettiä vähän aikaa selailtuani vastaan tuli kuvia Joshua Hollowaysta, jonka ylävartalo muistuttaa tässä kuvassa http://cm1.theinsider.com/media/0/167/82/josh-holloway2.0.0.0x0.457x655.jpeg erittäin läheisesti omaani. En ole vielä yhtä "pahassa" kunnossa, mutta näillä elämäntavoilla se ei ole kaukana. Treenin tarkoitus olisi saada tuo pömpöttävä maha ja nuo kahvamaiset kyljykset sivuilta veke. Haluaisin siis solakoittaa vartaloani. Kannattaisiko minun alkaa käymään salilla ja yrittää oikeanlaisilla liikkeillä tuhota tuota rasvaläjää, vai riittäisikö tuohon pelkkä 3x. viikossa lenkkeily/uinti? Mittaan nyt viikon ajan omat päivittäiset kalorimääräni ja yritän lukea täältä ruokailuohjeita, jotta onnistumismahdollisuuteni olisivat todennäköisemmät.

Anteeksi nyt tällainen vähän pidempi viesti, mutta luulen että päämäärä on helpompi saavuttaa hyvällä suunnittelulla kuin hosuen. Kiitos jo etukäteen

Laihduta(laske kalorit n. 500kcal alle kulutuksen, ja pidä huolta proteiinin ja rasvan saannista), hölkkää, ja ala käymään salilla. Suosittelisin ensin tiputtamaan sellaisen 5kg, jos rasva häiritsee. Tämän jälkeen lähdet hiljalleen nostamaan kaloreita plussan puolelle ja treenaat salilla, jotta lihasmassa kasvaa. Tulet olemaan paljon tyytyväisempi kun menetät rasvaa ja "korvaat" ylimääräisen painon lihaksella :)

Terve! Voisiko joku auttaa minua, että miten etenen tässä tilanteessa. Noh, mikähän on, kun olen tehnyt penkkiä tuolla 2x6 systeemillä tosi kauan ja sarjapainot ovat nousseet kiitettävästi tähän asti, mutta nyt rupeaa tökkimään. Parhaimmillaan olen saanut 72,5 kg 6 toistoa ja toisella 5. Viimekerralla meni vain 6 ja 3. Ja tänään kun kävin salilla niin sain ensimmäisella 5 toistoa ja toisella 3? Eli mikähän minulla on, ja mitenhän voisin "parantua" tästä tilanteesta? Ja treenaan 2 jakoisella ohjelmalla, eli teen 2 sarjaa penkkiä ja 3 sarjaa vinopenkkiä 2x viikossa.

Back
Ylös Bottom