Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Meta title: 💥 Ravinto-osion yleiset kysymykset – kaikki nopeat ruokapulmat yhteen helppoon ketjuun

Meta description: Keskustelua ravinnon perusasioista, makroista, lisäravinteista ja arjen valinnoista – nopeita vastauksia ilman turhaa selittelyä.

Tarkentava kysymys: Siis koko työpäivä vain tuon voimin -ko? Jos painoa pitää pudottaa ja liikut jo noin paljon, niin sun tulee syödä kyllä aika reippaasti siltikin :)

jep, tolla koko päivä.. mitä tuohon sitten lisäämään? :o ton satsin vedän joskus 11 aikoihin, duuni alkaa 7 ja loppuu 16. välipala jossain välissä kenties? mutta mitä?

Työskentelen on linja-asentajan eli kohtuu raskasta puuhaa, tulee töissä käveltyä semmoset 6 tuntia ja lavalle kiivettyä 1001 kertaa + illalla kuntosali tai juoksu lenkki. Laihuttaa pitäis semmoset 10kg.

Varsinainen kysymys
Töissä kun ei pääse mitään ihmeellisempiä aterioita veteleen niin, miltäs näyttää tämmönen "kenttälounas":

2 leipää (tuhatjyvä, linkosuo) margariinia, kinkkua, 5% polar juustoa
keitetty kananmuna
tonnikala purkki

TOTAL
:547 kcal hh32% p29% r39%

Jotenkin tuntuis olevan aivan liikaa rasvaa? Miten sitä sais ales?

Valuta tonnikalasta pois öljyt. Jos rasva pelottaa(ei pitäis, hiilari on pahempi asia jos se tulee vääristä lähteistä) niin jätä voi/margariini pois.

Tähän vois ny varmaan kysästä nyt on taas lisäravinnevarastot käytetty loppuun ja uudet pitää ostaa heti palkkapäivänä!!
Varmaan monet kerrat jo kysytty mut kertaus on opintojen äiti!
Eli suositelkaas jotain toimivaa settiä mahd. edullista ja helppoa eli palkkariksi jotain valmist palkkaria, viimeks ollu käytössä tommonen ku Interactive nutrion: Lean Gainer ja sit perus creatiinimonohydraattia heittäny sinne sekaan!
Vähä vaihtelua kaipais nytte eli joku hyvä halpa perus palkkari ja sit jonkun näköstä treenibuusteeri tai vastaavaa mikä ees hiuka sais taas puhtia tähä kehityksee joka nyt on seissy pitkää paikallaan..
Kiitoksia!

Joo minäkin tykkäsin tonnikalasta alkuun, mutta muutamia satoja purkkeja kiskottuani sitä vaan alkaa turtumaan siihen makuun :D

Lähinnä, että proteiinin saamisessa on tärkeintä se tasaisesti nauttiminen eikä niinkään kerralla, mutta syö jos maistuu etkä muuta syömistä halua vetää. Kannattaisi silti huitaista jotain muutakin siihen kylkiäiseksi ettei pakki leivo kiinni (edes kasviksia).

Tuossa jutussa on pointti se, että entinen pyöreä kaveri varastoi energiaa todella tehokkaasti eikä voi "bulkata" kuten normi-ihminen, eli pitää ottaa kaloreita, mutta _vain_ hyvistä lähteistä eli kaikki sokerijuomat, pitsat ja muut herkut saa unohtaa kyllä jos aikoo saavuttaa jotain - näin karkeasti sanottuna.

Syödään plussalla n. 200-300kcal ja mielellään niin että aavistuksen rajoitetaan hiilareita. Hiilarit otetaan aamupalalla ja treenin jälkeen, mutta itse en tuota ole noin tarkasti noudattanut vaan karsin niitä lähinnä iltapalalta pois.

Aerobinen liikunta mielellään salipäivien välissä takaamaan aineenvaihdunnan vilkkaan toiminnan ja muutenkin yleiskunnon pitämiseksi ja läskinpolttamiseksi hyvä. Sitä kannattaa tehdä vaikka edes kevyesti. Fillarointi, kevyt hölkkä, sauvakävely, mäkijuoksu. Mikä vain.

Iltapala on yksi tärkeä kohta myös FFB:n elämässä, eli silloin otetaan se 30-35g proteiinia ja loraus hyvää rasvaa, ei muuta mielellään. Kasviksia luonnollisesti saa ja pitää nauttia paljon.

Rasvakin kannattaa ottaa mielummin esim. saksanpähkinöistä kuin suoraan purkista, mutta sekin käy.

En nyt ruuneperiksi enempää jaksa heittäytyä, mutta toivottavasti tämä auttoi edes vähän :)

Ok, mutta tosta että entinen fatboy ei voi bulkata niin kauan tuo pätee että onko sama juttu n.3 vuoden päästä? Ja + en tajua noista ruokajutuist paljoo mitää mutta tuossa aiemmin annoin linkin threadiini missä kerroin ruokavaliostani onko tuo hyvä mitä joudun vielä lisäämään? Ja tohon + kalorit paljo se normaali kalorimäärä on siihenkö se plussataan vai tarviiko mun rupee laskee nyt et paljo kulutan tolla 3 sali ja 2-3x aerobista viikossa?

Olen lukenut useampia threadeja rasvanpolttovalmisteista, mutta päätin vielä kysyä täällä, vaikka useimpien mielestä ko. aineet ovat varmasti aikalailla skeidaa. No, olen pohtinut kokeilevani huvikseen jotakin rasvanpolttajaa.

Nykyisin käytössä on Fast Green Tea ja se on ainakin vastutuskykyä tuonut. Nyt on tarkoitus vähän diettailla oikein "harkitusti" ja siispä samalla kaipasii lisäboostia. Ehkä se nyt on plasebo-vaikutusta, mutta etsin valmistetta, joka voisi nostaa vireystasoa ja boostata aineenvaihduntaa yhdistettynä terveelliseen miinuskaloriruokavalioon. Turvotusta pitäisi ainakin saada pois. (Olisiko tähän vielä erityisvinkkejä?)

Onko kokemuksia Leaderin Extra Strong Green Teasta? Entäpä CLA Strongista? Nuo Hydro Techit yms. ovat aika huiman hintaisia ja annosmäärät suuria. :jahas: Muiden valmistajien tuotteita en ole vielä paljon tsekkaillut, mutta nyt vinkkejä kehiin. :)

Mitä hyötyä on nopeista hiilihydraateista ja miten niitä tulisi käyttää?
Nopeasta hiilihydraatista on hyötyä esim. lihaskuntoharjoittelun jälkeen. Lihaskuntoharjoittelussa elimistö käyttää energiaksi lihasten glykogeenivarastoja eli hiilaria rasvan sijasta (vrt. anaerobinen vs aerobinen treeni). Palautusjuomassa käytetään yleensä nopeaa hiilihydraattia, koska se täyttää nopeasti treenissä tyhjentyneet glykogeenivarastot ja auttaa kuljettamaan myös proteiinia eli lihasten rakennusainetta lihaksiin välittömästi treenin jälkeen ja palautuminen eli lihassolujen mikrovaurioiden korjaaminen voi alkaa.

Banaanissa ei taida olla nopeita hiilareita?

Jos ei, niin mikä ois hyvä lisä tuohon maitorahkaan treenin jälkeen. Kun ei ole mulla mitään oikeita palautusjuomia ni pitää tehä omat.

Ok, mutta tosta että entinen fatboy ei voi bulkata niin kauan tuo pätee että onko sama juttu n.3 vuoden päästä? Ja + en tajua noista ruokajutuist paljoo mitää mutta tuossa aiemmin annoin linkin threadiini missä kerroin ruokavaliostani onko tuo hyvä mitä joudun vielä lisäämään? Ja tohon + kalorit paljo se normaali kalorimäärä on siihenkö se plussataan vai tarviiko mun rupee laskee nyt et paljo kulutan tolla 3 sali ja 2-3x aerobista viikossa?

Se on sama homma nyt ja kolmen vuoden päästä, ellei sitten kirurgisesti saa poistettua rasvasoluja. Rasvasolu kun on sellainen, että kun vedät tarpeeksi itseesi massaa ympärille (siis läskiä) niin rasvasolut kasvavat ja rasvasoluja tulee lisää ja kun taas laihdutat niin rasvasolut vain pienenevät, mutta määrällisesti eivät vähene ollenkaan, eli lihominen on jatkossa helpompaa ja näin ollen liikasyöminen kerääntyy helpommin läskiksi jolloin se pitää olla tarkkaa ja kontrolloitua hommaa. Paska juttu, mutta mitä sitä tuli ahmittua itsensä possuksi (tämä piikiksi itselleni :D).

En osaa sanoa paljonko kulutat, mutta www.kalorilaskuri.fi sivusto antaa suuntaa-antavat tiedot. Syötä sinne pituutesi, painosi, ikäsi ja aktiviteettisi niin näet suurinpiirtein paljon kulutat ja sitten syö vaikka sen mukaan aluksi. Jos paino nousee liikaa muutaman viikon aikana, niin vähennä vähän kaloreita ja jos taas laskee/pysyy paikallaan - syö enemmän. Näin siis siinä tapauksessa, ettei itse osaa sanoa paljonko syö ja kuluttaa (mulle tuo on ainakin mahdotonta, pakko laskea).

Aluksi siis kannattaa jonkin aikaa laskea, tuottaa kyllä lisävaivaa, mutta palkitsee jossain vaiheessa. Näin näet suurinpiirtein missä mennään ja kun homma lähtee rullaamaan niin unohdat laskemisen ja syöt oppiesi/fiiliksiesi mukaan.

Banaanissa ei taida olla nopeita hiilareita?

Jos ei, niin mikä ois hyvä lisä tuohon maitorahkaan treenin jälkeen. Kun ei ole mulla mitään oikeita palautusjuomia ni pitää tehä omat.

Banaanissa on nopeita hiilareita ja lisäksi yllättävän paljon tätä perussokeria, joten banaania ei älyttömästi kannata hotkia, vaikka se hetelmä onkin :)

Sopii siis hyvin salin jälkeen jos ei muuta ole saatavilla.

Banaanissa on nopeita hiilareita ja lisäksi yllättävän paljon tätä perussokeria, joten banaania ei älyttömästi kannata hotkia, vaikka se hetelmä onkin :)

Sopii siis hyvin salin jälkeen jos ei muuta ole saatavilla.

Olen treenin jälkeen tämmösen vetässy naamariin yleensä:

250g maitorahkaa
1 banaani
~1-2 dl maitoa.

Ei varmaan kauheasti mene pieleen siitä millanen pitäs olla.

Olen treenin jälkeen tämmösen vetässy naamariin yleensä:

250g maitorahkaa
1 banaani
~1-2 dl maitoa.

Ei varmaan kauheasti mene pieleen siitä millanen pitäs olla.

Ainoa vaan, että protskut on hitaasti imeytyvää sorttia. Eli heraa peliin vaan!

Moi. Ajattelin ostaa mass(piste)fi:stä MASS RECOVERY 5 kg -palautusjuoman ja samalla heräsi kysymys. Treenailen 3x viikossa, yleensä heti töiden jälkeen neljän aikoihin. Tuohon aikaan alkaa myös olemaan taas nälkä, joten ajattelin, että olisiko hyvä juoda tuollanen palautusjuoma sekä ennen treeniä että sen jälkeen?

Moi. Ajattelin ostaa mass(piste)fi:stä MASS RECOVERY 5 kg -palautusjuoman ja samalla heräsi kysymys. Treenailen 3x viikossa, yleensä heti töiden jälkeen neljän aikoihin. Tuohon aikaan alkaa myös olemaan taas nälkä, joten ajattelin, että olisiko hyvä juoda tuollanen palautusjuoma sekä ennen treeniä että sen jälkeen?
Mun mielestä olisi fiksumpaa vetää tunti pari ennen sitä treeniä pari kunnon täysjyväleipää ja vaikka raejuustopurkki tai rahka. Nopeet hiilarit sitten treenin jälkeen. Perustan tämän väitteen ainoastaan omiin tuntemuksiini, että noin jaksaisi hyvin.

Joku kyllä kirjotti johonkin ketjuun että palautusjuoma ennen treeniä olisi jopa tärkeämpi kuin treenin jälkeen mutta tiedä sitten, että myös toisen tyylisuunnan kannattajia löytyy.

Kuinka tärkeää olisi sitten saada tämmönen optimaalinen palautusjuoma kehityksen kannalta?

Onko selvää eroa kehityksessä?

Jos on...niin kai minulla pitää sitten ostaa jotain jauheita. Ostanko maltoa ja sitten sitä heraa erikseen vai jonku palautusjuomajauheen ja jos semmosen niin minkä?

Mikä ratkaisu tulis halvimmaks?

Kuinka tärkeää olisi sitten saada tämmönen optimaalinen palautusjuoma kehityksen kannalta?

Onko selvää eroa kehityksessä?

Jos on...niin kai minulla pitää sitten ostaa jotain jauheita. Ostanko maltoa ja sitten sitä heraa erikseen vai jonku palautusjuomajauheen ja jos semmosen niin minkä?

Mikä ratkaisu tulis halvimmaks?

Halvimmaksi tulee kun ostat heran ja malton erikseen ja muuta et oikeastaan tarvikkaan. Osta maustamattomana niin saat halvimmalla ja sitten mausta vaikka kaakaojauheella. Tosin on niitä aika halpoja maustettujakin olemassa... Heraproteiinikonsentraatti tulee itse asiassa nykypäivän hinnoilla halvemmaksi proteiininlähteeksi kuin vaikka maitorahkat yms.

Rasvaa ja hiilaria ei suositella otettavaksi samaan aikaan/samalla sapuskointikerralla, mutta mikä olisi ns. raja-arvo hiilarille, minkä yli mennessä ei enää kannata ottaa läskin pelossa vaikkapa rypsiöljyä? Eli jos aterian hiilarit menevät vaikka yli 20g niin rypsärit kannattaa siirtää toiseen ajankohtaan tms.

Vähähiilihydraattisella ruokavaliolla tässä mennään, joskin nyt on hieman nostettu hiilareita siltikin kaikki pastat, leivät yms. pysyttäen edelleen ruokavalion ulkopuolella. Kuinka muuten hiilareiden laatu vaikuttaa, eli esim. hitaat hiilarit => voi ottaa rasvat samalla aterialla?

Onko leipä/pasta pahasta dieetillä? Itellä meni tänäänkin 130g leipää. Jos on pahasta niin millä se kannattaisi korvata (yritän samalla kasvattaa lihasta)? Mun kenttälounas sisältää 2-3 leipää, tonnikala purkki.

Onko leipä/pasta pahasta dieetillä? Itellä meni tänäänkin 130g leipää. Jos on pahasta niin millä se kannattaisi korvata (yritän samalla kasvattaa lihasta)? Mun kenttälounas sisältää 2-3 leipää, tonnikala purkki.
Kuule setä, dieetillä ei oikein lihakset voi kasvaa, kun kerta mennään miinuskaloreilla. Leipä ei todellakaan oo mikään paras vaihtoehto dieetillä sillä siinä on turhia hiilihydraatteja melkosen paljon.
Jos et oo viel vaihtanu vaaleetaleipää tummaan, niin nyt olisi se aika. Ruisleipää napaan mielummin.
Pasta ei nyt oo niin "paha" ku leipä, mut tumma pasta on tietysti parempi vaihtoehto.
Vaihtaisin tosta lounaasta noi leivät vaikka kasaan salaattia ja hedelmään.

Back
Ylös Bottom